Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Vedr. det du påstår: Årsaken til at jeg skriver det er at det ikke er noen årsak til at en slik regel skal eksistere. SMS er et fullgodt alternativ (med mindre folk skur av lyden) for en telefonsamtale når noen er syke.

Den eneste tilsynelatende "sannferdige" årsak er (som noen skrev) at det skal være vanskeligere for noen å sykemelde seg, og slik mistenkeliggjøring faller på sin egen urimelighet.

Når en person er syk (og det er det vi snakker om her) så gjelder selvsagt ikke reglene for arbeidsplassen. Arbeidplassen kan jo heller ikke pålegge arbeidstakeren å ha telefon, med mindre det er gjennom en vaktordning.

Med vennlig hilsen

Du vet bedre.

Du vet utmerket godt at man er pliktig å melde fra dersom man ikke har anledning til å møte til avtalt tid. I motsatt fall vil fraværet anses som ugyldig, og ugyldig fravær kan i ytterste ledd føre til oppsigelse.

Det er ikke så lenge siden det kom en dom på det heller, en som stadig bare uteble - og det er fullverdig oppsigelsesgrunn.

Et arbeidsforhold er en toveis kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

''Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang''

nei de er ikke forpliktet til å ha telefon, men de er forpliktet til å si ifra. Da får de låne telefonen av naboen. Hvis min mobil blir ødelagt så må jeg likevel få gitt beskjed om at jeg er syk og ikke kommer på jobb. Det skulle ikke være så altfor vanskelig det.

Ja, man er forpliktet til å melde fra. Man kan melde fra på SMS, eller (hvis man ikke har telefon) melde fra på brev.

Jeg vet ikke om noe som gir arbeidsgiver hjemmel for å insistere på telefon.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, man er forpliktet til å melde fra, men ikke via telefon. Juridisk sett er man dekket om man sender brev.

Med vennlig hilsen

Nei, man er faktisk ikke det.

Man skal melde fra innen rimelig tid, og da er ikke brev et alternativ. Det ville du aldri vunnet frem på i en sak.

Det er også slik at man har lojalitetsplikt og medvirkningsplikt - og dette medfører at du skal innrette deg etter reglementet på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er grunn til advarsel kommer helt an på hvor klart dette har vært kommunisert tidligere. Om det ikke har vært klart kommunisert (og en har dokumentasjon for dette) at melding om sykdom skal gis på annen måte, kan en ikke gå rett på advarsel, synes jeg.

Generelt anbefals regler om at sykdom skal meldes over telefon til overordnede. Dette må selvfølgelig klart kommuniseres til alle ansatte og bør stå nedfelt i en personalhåndbok.

Her jeg jobber aksepteres ikke sms-melding, men e-post går bra. Avhengig av type jobb (og selvfølgelig også sykdom) forventes at man følger opp med mail/telefon om avvikling av arbeidet/forventet tilbakekomst etc. i løpet av dagen eller dagen etter, om fraværet vedvarer.

Men hvis en ligger i halvsvime med influensa, sterk feber og bare sover, da er iallefall jeg så dårlig at jeg ikke klarer å gå til pc'en og sende mail. Og heller ikke snakke med noen. Hvis en er oppegående så stiller jo saken seg annerledes, kan jo allikevel være grunner til at en ikke kan utføre jobben. Nå har jeg jobb hvor det ikke er snakk om at andre er veldig avhengig av meg for å komme i gang med arbeidsdagen, det er jo også et point, men i så fall kan en jo få familiemedlemmer til å ringe for seg. Om en ikke bor alene da. Det må være noe dritt om en er veldig syk. Ikke lett å få varsla da, eller komme seg til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en teit regel i det hele tatt, det handler om kontroll på fravær.

I bedrifter hvor man må ha vikar, så er man avhengig av å vite at det blir gitt beskjed i tide - f.eks hos oss hvor noen må åpne barnehagen. Det er også en ekstra terskel å ringe, å sende sms er veldig lettvint. Det blir litt dørstokk på å melde inn fravær når man må ringe og snakke med noen, fremfor å bare sende en sms.

Forøvrig er sms en uting i arbeidsforhold, der bør alt meldes personlig eller skriftlig.

SMS er jo skritlig det! En telefon kan jo ikke dokumenteres like lettvint. Og det kan jo bli misforståelser, hva sa den og hva mente den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Rekker du virkelig å skaffe vikar (til å åpne) når du får beskjed mellom 06.30 og 07.00? Hvis jeg som ansatt hadde blitt spurt om å dra på jobb en halvtime eller time tidligere på en travel morgen der alt er planlagt ut fra når egne barn skal kjøres i barnehagen, man skal dusje, smøre eventuelle matpakker osv - det hadde veltet hele morgenen min...

Ja. Fordi den som skal på vakt en halvtime eller time senere som oftest kan hive seg i en taxi (dekket av oss) og rekke frem i tide - eller kanskje ti minutter for sent. Det gjelder ikke de som har barn, men de ringer vi heller ikke til i sånne tilfeller. Da har vi en time ekstra på å skaffe vikar.

Vi har også to ansatte som jobber deltid, og som er tilgjengelige på kort varsel de dagene de ikke jobber - så om jeg får beskjed til 07.00, så rekker de som oftest frem til 08.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, er man først i stand til å sende en sms er man som regel også i stand til å taste seg fram til mottakers nummer på mobilen - noe som antakelig betyr mange færre tastetrykk enn en sms.

Har du flere variabler som kan vanskeliggjøre situasjonen for å forsvare ditt mildt sagt avslappede forhold til å gi beskjed?

Det handler vel også om en liten smule respekt for vanskelighetene det kan volde om en er syk? Sunn fornuft? En liten smule samvittighet for at jobben skal klare å få inn vikar i tide? For at syke pasienter utenfor legekontoret skal bli sluppet inn? For at kirurgen skal kunne operere den dagen?

Ikke alle sitter på kontor, vet du.

For det første, hvorfor er du vekke fra jobb hvis du er så frisk at du kan snakke i telefonen? Er jeg vekke fra jobb er det ikke engang sikkert at jeg kan holde i en telefon, og heller ikke snakke i den.

For det andre, ingen her sier at man ikke skal melde fra. Å sende en SMS er å melde fra. Man kan til og med få tilbakemelding om at SMSen er levert. Det er 100% godt nok.

Det jeg opponerer mot er tilfeldige regler (uten mål og mening) som sier at man skal ringe, i stedet for å sende SMS. At man skrur av lyden er faktisk ikke en god grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Orker ikke å snakke med noen? Så syk har jeg (heldigvis) aldri vært.

Jeg må jo få gitt beskje om å avlyse/flytte møter. Hjelpe meg med avtaler eller annet som ikke kan vente osv.

Om man jobber ensom i en boble hvor ingen er avhengig av deg, så er det kanskje greit. Men de aller fleste må ordne litt for dagen, når en selv er syk. Det er et ansvar man har (eller som man tar...).

Mulig jeg jobber i en bransje hvor en føler mye ansvar for sine prosjekter..

Jeg tror de aller fleste arbeidstakere føler det sånn.

Og sånn sett kan vi jo bare være glade for at vi ikke er kolleger av Sør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er jo helt utenkelig at noen kan synes sms er et dårlig kommunikasjonsmiddel...

Om det er slik at man må ha inn en vikar i tide, så må man VITE at mottaker har fått beskjed. Det vet du ikke når du sender sms kl seks om morgenen...

Ikke nødvendigvis om du sender mail heller! Du kan be om lesebekreftelse, men om du er syk, så orker en vel ikke fly til pc'en med jevne mellomrom for å sjekke om mottaker har åpnet mailen. For å åpne den og lese den er jo også to forskjellige ting. Og om en ringer, så har en ingen garanti om at den en snakker med glemmer å gi beskjeden videre. Herregud da, det må da gå an å tenke som en sa her, at noen ikke liker så godt å snakke i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

For det første, hvorfor er du vekke fra jobb hvis du er så frisk at du kan snakke i telefonen? Er jeg vekke fra jobb er det ikke engang sikkert at jeg kan holde i en telefon, og heller ikke snakke i den.

For det andre, ingen her sier at man ikke skal melde fra. Å sende en SMS er å melde fra. Man kan til og med få tilbakemelding om at SMSen er levert. Det er 100% godt nok.

Det jeg opponerer mot er tilfeldige regler (uten mål og mening) som sier at man skal ringe, i stedet for å sende SMS. At man skrur av lyden er faktisk ikke en god grunn.

Med vennlig hilsen

Du har flere ganger fått flere gode argumenter som tilsier at denne regelen har et helt konkret mål og en helt konkret mening.

Dessuten kan det være barna dine som er syke, og ikke du - men du er like fullt borte fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet, og der jeg jobbet, var man helt nødt til å ringe inn sykdom selv. Det var ikke lov til å sende melding, eller la andre ringe for seg. Det ble ikke sett på som gyldig fravær.

Jeg kan ikke annet enn å se på det som en teit regel, men så er jeg alltid veldig syk når jeg først er hjemme. Herregud, om jeg ringer selv (om jeg hadde klart) eller mann min ringer, så må de allikevel skaffe vikar. Hos oss så er det andre som overtar for kort fravær, vikar blir det først når det er snakk om sykmelding fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, jeg sender en epost, hvis jeg er frisk nok.

Poenget mitt var at arbeidsgiver neppe har hjemmel til å kreve telefonbeskjed.

Er jeg veldig syk, melder jeg ikke fra, fordi da er jeg ikke i stand til det.

Med vennlig hilsen

Tja, du skrev i sta at du som regel er for syk til å si fra i det hele tatt.

Men jeg ser for meg alternativene dine:

Egenmeldingsvariant 1 - slå på pc-en, åpne et mailprogram, skrive inn mottakers mailadresse, taste inn emne, forfatte en mail, sende.

Egenmeldingsvariant 2 - taste 8 siffer på mobilen, hviske fram "jeg er syk".

Og joda, klart variant 1 er å foretrekke. Du er jo bare ute etter å være så vanskelig som overhodet mulig med loven i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ikke nødvendigvis om du sender mail heller! Du kan be om lesebekreftelse, men om du er syk, så orker en vel ikke fly til pc'en med jevne mellomrom for å sjekke om mottaker har åpnet mailen. For å åpne den og lese den er jo også to forskjellige ting. Og om en ringer, så har en ingen garanti om at den en snakker med glemmer å gi beskjeden videre. Herregud da, det må da gå an å tenke som en sa her, at noen ikke liker så godt å snakke i telefonen.

Reflektert svar.

Når du ringer sjefen din og sier du ikke kan komme på jobb den dagen, så glemmer ikke sjefen å få tak i en vikar til å åpne butikken/barnehagen/skolen/legekontoret eller hva nå man driver med.

Når du sender en sms er det ikke sikkert den blir registrert før det er for sent til å rekke å åpne i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man er faktisk ikke det.

Man skal melde fra innen rimelig tid, og da er ikke brev et alternativ. Det ville du aldri vunnet frem på i en sak.

Det er også slik at man har lojalitetsplikt og medvirkningsplikt - og dette medfører at du skal innrette deg etter reglementet på arbeidsplassen.

Ja, når man er på jobb. Det er man ikke, for man er sykemeldt.

Videre, jeg sier ikke at man skal sende brev. Jeg påpeker at man ikke kan ta for gitt at alle har telefon. Videre, så påpeker jeg at å sende en SMS er en fullgod måte å melde fra på i 2010.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang''

nei de er ikke forpliktet til å ha telefon, men de er forpliktet til å si ifra. Da får de låne telefonen av naboen. Hvis min mobil blir ødelagt så må jeg likevel få gitt beskjed om at jeg er syk og ikke kommer på jobb. Det skulle ikke være så altfor vanskelig det.

Hos meg må jeg ut av huset og gå et stykke for å komme til nærmeste nabo, og jeg kan si at det er ikke så lurt hvis en er influensasyk med feber og full verking i hele kroppen. Unnasluntrerer kommer en allikevel ikke til livs, så det hjelper ikke å gjøre ting vanskelig for oss som ER syke når vi er borte, og aldri skulker. De som ikke gidder jobbe, finner en måte å skulke på allikevel. Folk uten samvittighet og ansvarsfølelse nytter det ikke å vifte med regelboka for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis det er brudd på en kjent og dokumentert regel, ikke bare noe som synses / foretrekkes av enkeltpersoner, skal det behandles som andre regelbrudd. Dette er sikkert ikke den eneste regelen på arbeidsplassen.

Jeg synes ikke det er noe mistenkelig ved at enkelte typer arbeidsplasser må ha en slik regel. Hvis den som skal åpne butikken, barnehagen eller verkstedet er syk, må man jo i full fart iverksette reserveprosedyren slik at ikke kunder / brukere kommer til stengt dør. Det har ikke noe med hvorvidt man tror det er skulk eller ikke å gjøre, bare at man må få åpnet.

Men det er også mange steder hvor den ikke ville ha noe praktisk poeng. Slike steder vil det vel normalt ikke stå i regelverket at man ikke kan bruke SMS, bare at fravær skal meldes.

Generelt synes jeg ikke det er greit at man bare saboterer regler man ikke liker. Andre misliker kanskje forbudet mot å nyte alkohol på jobb? Er en regel urimelig, finnes det kanaler man kan ta det opp gjennom.

Hvis det er slik at telefoner om sykdom stadig besvares med gnål fra mottakeren om at man burde komme på jobb allikevel, går det an å ta opp dette også på en ordentlig måte. Hvis det er dette som egentlig er problemet, er det sikkert ikke bare denne ene ansatte som misliker det.

Bra innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ytterst sjelden syk, derfor er jeg sengeliggende de få gangene jeg ikke går på jobb. Og ikke bare sengeliggende, men faktisk så dårlig at jeg ikke hadde orket å snakke noen få ord med noen. Tror ikke jeg engang hadde klart å sende SMS. Det er min mann som har ringt for meg i slike tilfeller. Og om ha hadde sendt SMS for meg, så må vel det være det samme.

Nettopp.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

For det første, hvorfor er du vekke fra jobb hvis du er så frisk at du kan snakke i telefonen? Er jeg vekke fra jobb er det ikke engang sikkert at jeg kan holde i en telefon, og heller ikke snakke i den.

For det andre, ingen her sier at man ikke skal melde fra. Å sende en SMS er å melde fra. Man kan til og med få tilbakemelding om at SMSen er levert. Det er 100% godt nok.

Det jeg opponerer mot er tilfeldige regler (uten mål og mening) som sier at man skal ringe, i stedet for å sende SMS. At man skrur av lyden er faktisk ikke en god grunn.

Med vennlig hilsen

Du vet å gjøre deg vanskelig. Det går an å være syk på måter som ikke involverer stemmebåndene. Eller må man være drukningsdøden nær for å defineres som syk? Skal du nå trekke inn godkjente diagnoser og hva som antas som sykt nok?

''For det andre, ingen her sier at man ikke skal melde fra. Å sende en SMS er å melde fra. Man kan til og med få tilbakemelding om at SMSen er levert. Det er 100% godt nok.''

Dette har du fått grundig motsvar på over her.

''Det jeg opponerer mot er tilfeldige regler (uten mål og mening) som sier at man skal ringe, i stedet for å sende SMS. At man skrur av lyden er faktisk ikke en god grunn.''

Nei, det du søker er å være så vanskelig som du overhodet kan være, samtidig som ingen kan ta deg for det. Da koser du deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Ja, når man er på jobb. Det er man ikke, for man er sykemeldt.

Videre, jeg sier ikke at man skal sende brev. Jeg påpeker at man ikke kan ta for gitt at alle har telefon. Videre, så påpeker jeg at å sende en SMS er en fullgod måte å melde fra på i 2010.

Med vennlig hilsen

Og jeg påpeker at du har lojalitetsplikt. Det innebærer blant annet at du innretter deg etter et arbeidsreglement som etter all sannsynlighet sier noe om når du kan avvikle ferie, hvordan man melder fra om sykdom, hvordan man omtaler sin arbeidsgiver i offentlige fora, om man har anledning til å ta seg ekstrajobber, om man har rett på fri med lønn for å følge barna til lege, rett på utdanning, permisjonsrettigheter osv.

Ingen av disse tingene foregår _I_ arbeidstiden - men man må likevel forholde seg til arbeidsplassens regler når det gjelder disse tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflektert svar.

Når du ringer sjefen din og sier du ikke kan komme på jobb den dagen, så glemmer ikke sjefen å få tak i en vikar til å åpne butikken/barnehagen/skolen/legekontoret eller hva nå man driver med.

Når du sender en sms er det ikke sikkert den blir registrert før det er for sent til å rekke å åpne i tide.

Men da er det sjefen som ikke har gjort jobben sin, og hans/hennes eget ansvar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...