Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig, er det god skikk å ringe inn sykdom!

Det er noe alle ærlige arbeidere bør gjøre!

Finnes ingen god grunn!, for ikke å gjøre det, bare unnskyldninger

At man er syk, for eksempel.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

"Nei, jeg er en person som ønsker enkle og effektive løsninger"

Og det å sende sms om fravær blir i mange tilfeller helt umulig å følge raskt opp. Dermed blir det å ringe det mest effektive i mange tilfeller.

Selv om det er annerledes hos deg. Alt funker ikke for alle. Må absolutt ALT være svart/hvitt i din verden? Se nyansene.

hehe... GÅR det an? Aldri vært med på maken til diskusjon. Men det var en eller annen som sa at en kunne da orke å ringe for å viske fram 'jeg er syk'. DA tenker jeg, hva er så mye bedre med å viske fram' jeg er syk'' enn å sende SMS med jeg er syk'? En får jo akkurat samme info'n! MÅ en ha info fra den syke, kan en jo bare prøve å ringe til den som sendte SMS'en. Om en får svar, kommer jo an på hvor syk vedkommende er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du klarer ikke å stotre frem fire ord: jeg er syk i dag når du ringer inn? Skulle tro du var døden nær. Får håpe du hadde klart å ringe 113 dersom det var skikkelig seriøst.

Saken var vel at 'jeg er syk' ikke var nok. For de måtte ha mer info. Det er vel derfor mennesket ikke orket ringe, og sendte SMS isteden. Fordi hun ikke orket å gi rapport om i går og i dag og syke unger og antall og slikt som mange sliter med selv når de er friske.

Har dere tenkt på å ha en logg for slikt. Som alltid fylles ut og som eventuelle vikarer kan finne nødvendige opplysinger i? Kan dere ikke snakke med andre barnehager og få gode ideer av dem?

Mennesker kan få hjerteinfarakt, hjerneblødning, bli påkjørt og andre skumle ting som gjør at de ikke engang kan sende en SMS, og da gjelder det å ha sikra seg med slike back-up-løsninger. Ta en brainstorming på neste personalmøte, eller ta en telefon til andre barnehager, så må det da gå an å finne en mer praktisk løsning på det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med å ringe og stotre frem de ordene? Du får eventuelt ha setningen innspilt fra før så du bare kan spille av den når du ringer da vettu;)

Jeg MÅ ha misforstått her. Det var jo ikke 'jeg er syk'-beskjeden som var viktig vel? Men all den andre info'n om hvem som var syke av hva, og hva de skulle gjøre neste dag og hvor mange unger som kom og slike ting? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet faktisk ikke hvilken politikk vi har på det, men når jeg har vært syk så har jeg ringt jobben. Kunne aldri tenke meg å sende en sms hvis jeg da ikke hadde mistet stemmen fullstendig. Det kan jo også tenkes at jeg ringer inn fravær og får høre at det er skikkelig krise. Hvis jeg klarer å jobbe litt kan man jo avtale at jeg kan være noen timer hvis jeg føler meg i form til det. Men er man for syk til det så er man for syk til det. Det er sånne ting det er lettere å ta over telefon.

Men i alle dager, avtaler dere at du KAN klare å jobbe noen timer hvis det er krise? hehe... Ja, da vet ikke du hva det er å være syk. I et sånt tilfelle hadde JEG gått på jobben, jeg, og så hadde jeg vært der så lenge jeg orket.SÅ hadde jeg gått hjem og lagt meg. Og da trengte jeg ikke sende SMS, for da ville alle se at det var i senga jeg hørte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fordi den som skal på vakt en halvtime eller time senere som oftest kan hive seg i en taxi (dekket av oss) og rekke frem i tide - eller kanskje ti minutter for sent. Det gjelder ikke de som har barn, men de ringer vi heller ikke til i sånne tilfeller. Da har vi en time ekstra på å skaffe vikar.

Vi har også to ansatte som jobber deltid, og som er tilgjengelige på kort varsel de dagene de ikke jobber - så om jeg får beskjed til 07.00, så rekker de som oftest frem til 08.00.

Det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Men hvis en ligger i halvsvime med influensa, sterk feber og bare sover, da er iallefall jeg så dårlig at jeg ikke klarer å gå til pc'en og sende mail. Og heller ikke snakke med noen. Hvis en er oppegående så stiller jo saken seg annerledes, kan jo allikevel være grunner til at en ikke kan utføre jobben. Nå har jeg jobb hvor det ikke er snakk om at andre er veldig avhengig av meg for å komme i gang med arbeidsdagen, det er jo også et point, men i så fall kan en jo få familiemedlemmer til å ringe for seg. Om en ikke bor alene da. Det må være noe dritt om en er veldig syk. Ikke lett å få varsla da, eller komme seg til legen.

''Men hvis en ligger i halvsvime med influensa, sterk feber og bare sover, da er iallefall jeg så dårlig at jeg ikke klarer å gå til pc'en og sende mail. Og heller ikke snakke med noen. ''

Jeg har jobbet i 20 år, men så dårlig har jeg knapt vært. Tror det er de alle færreste dager en er SÅ dårlig, uten at man dermed er så frisk at man går på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sms kommet for å bli

Jeg mener det er en ansatt's plikt å melde fra, ellers kan en jo sette kollegaer i beita også.

Men hun melder i fra med sms. Har jo gitt beskjed da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun melder i fra med sms. Har jo gitt beskjed da.

Hvis arbeidsgiver synes det er ok med sms, er det vel ikke noe problem? Men ikke alle arbeidsgivere godtar det, så det bør hun i såfall få greie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis arbeidsgiver synes det er ok med sms, er det vel ikke noe problem? Men ikke alle arbeidsgivere godtar det, så det bør hun i såfall få greie på.

Det spørs om arbeidsgiver har anledning til ikke å godta det.

Arbeidsgiver kan jo faktisk ikke kreve at arbeidstaker overhodet skal eie en telefon. Sånn, for å sette det på spissen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Like greit å slutte å svare ham nå :)

Han liker å kverulere, og gjør det stort sett bare av den grunnen - ikke fordi han legger noe mening bak det han kverulerer om.

Det kan være underholdende en stund, men så blir det som å stange hodet i veggen - svært lite underholdende.

Det triste er at det ødelegger debatten, for det kunne vært konstruktivt å ha en debatt på hvordan man optimalt bør håndtere innmelding av fravær, finne best practice og ta med seg noen gode løsninger.

Men med deltagere som Sør i tråden er det umulig å diskutere konstruktivt, og enhver diskusjon som har en seriøs opptakt eller et relevant innhold vil bare pulveriseres.

:)

Jeg "kjenner" Sør utmerket godt, men ser at han ikke har endret seg på 10 år. Det har derimot jeg, så er enig i at det ikke nytter å diskutere mer med ham. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Jo jeg ser den, men hvorfor er det snakk om å sende sms på natten? Jeg skjønner ikke den...

Orker ikke å bli vekket om noen skulle finne på å sende meg en sms om natten. Enten feilsendt, venner på fylla, hva som helst. Og hvem som helst. Derfor har jeg ingen sms-lyd på om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orker ikke å bli vekket om noen skulle finne på å sende meg en sms om natten. Enten feilsendt, venner på fylla, hva som helst. Og hvem som helst. Derfor har jeg ingen sms-lyd på om natta.

De kan da like gjerne ringe som å sende SMS.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kjenner" Sør utmerket godt, men ser at han ikke har endret seg på 10 år. Det har derimot jeg, så er enig i at det ikke nytter å diskutere mer med ham. :-)

Du mener du fremdeles diskuterer person?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Du mener du fremdeles diskuterer person?

Med vennlig hilsen

Slett ikke. Det pleier å være et kort du drar fram, personfokusering. Men det er forskjell på å diskutere en person og å diskutere en persons diskutering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke. Det pleier å være et kort du drar fram, personfokusering. Men det er forskjell på å diskutere en person og å diskutere en persons diskutering.

Nei, det er fremdeles personfokusering, for å flytte fokus vekk fra dine manglende argumenter.

Ta ballen, ikke mannen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Like greit å slutte å svare ham nå :)

Han liker å kverulere, og gjør det stort sett bare av den grunnen - ikke fordi han legger noe mening bak det han kverulerer om.

Det kan være underholdende en stund, men så blir det som å stange hodet i veggen - svært lite underholdende.

Det triste er at det ødelegger debatten, for det kunne vært konstruktivt å ha en debatt på hvordan man optimalt bør håndtere innmelding av fravær, finne best practice og ta med seg noen gode løsninger.

Men med deltagere som Sør i tråden er det umulig å diskutere konstruktivt, og enhver diskusjon som har en seriøs opptakt eller et relevant innhold vil bare pulveriseres.

:)

Jeg synes Sør har noen gode argumenter, så jeg er ikke så sikker på at det er for å kverulere. Jeg tror sms er blitt mer og mer vanlig. Hos oss sender nesten alle nå sms. Jeg tror kanskje på små bedrifter eller avdelinger hvor man kjenner hverandre og stoler på hverandre, så utvikler det seg fort til at man heller sender sms enn å ringe. Dog er en del av disse meldingene at man er dårlig og holder sengen, men ringer senere. Jeg får sjelden noen sms før tidligst en time før arbeidstid. Jeg synes det fungerer svært bra, men jeg stoler på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Sør har noen gode argumenter, så jeg er ikke så sikker på at det er for å kverulere. Jeg tror sms er blitt mer og mer vanlig. Hos oss sender nesten alle nå sms. Jeg tror kanskje på små bedrifter eller avdelinger hvor man kjenner hverandre og stoler på hverandre, så utvikler det seg fort til at man heller sender sms enn å ringe. Dog er en del av disse meldingene at man er dårlig og holder sengen, men ringer senere. Jeg får sjelden noen sms før tidligst en time før arbeidstid. Jeg synes det fungerer svært bra, men jeg stoler på folk.

Hei,

Takk; det er selvsagt ikke for å kverulere. Jeg blir bare litt "lei" av bortforklaringer for hvorfor man ikke kan sende SMS. (For meg personlig er det ikke noe problem uansett.)

Jeg vet at den vanligste årsaken til at man ikke vil akseptere SMS er fordi det sies å være "for enkelt" å gjøre det, altså at man får bedre kontroll at ansatte virkelig er syk hvis denne ringer. Og da skal det ikke presenteres som noe annet enn nettopp det - mistenkeliggjøring av de ansatte.

At man ikke har på lyden på mobiltelefonen, og lignende, er virkelig ikke den ansattes problem. Det er ansvaret til den som skal motta slike meldinger.

Og selv om jeg i RL er en meget pliktoppfyllende og fleksibel arbeidstaker, så misliker jeg slike tilfeldige regler som dette. Det henvises til arbeidsplassens regler, men de gjelder ikke når vedkommende er syk. Da skal vedkommende melde fra, men loven sier intet at personen engang er forpliktet til å eie en telefon. (Sånn hvis man skal være vanskelig.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Nei, det er fremdeles personfokusering, for å flytte fokus vekk fra dine manglende argumenter.

Ta ballen, ikke mannen.

Med vennlig hilsen

Tja, det handler om deg som person på måten du diskuterer og derigjennom viser dine holdninger og verdier, også til andre mennesker, som dem du diskuterer med her inne.

Din måte å diskutere på har ikke forandret seg de siste 10 årene, og viser sjelden kompromitterende sider. Tror knapt jeg har sett deg skrive "jeg skjønner godt hvorfor du mener det" eller "det er jeg helt enig i". Du har som regel noe å innvende, og måten det gjøres på kan oppleves som nedlatende - nettopp fordi svarene ikke inneholder noen kompromitterende elementer.

Det er fint å underskrive innleggene med "med vennlig hilsen". Likevel kan dette oppfattes som sarkasme når innlegget ikke reflekterer vennlighet, fordi innleggene stort sett handler om å korrigere andres oppfatninger eller å fortelle andre hvorfor de tar feil.

Nyansene uteblir, og nyansene fins fordi de fleste innlegg her inne ikke handler om "absolutte sannheter", men om oppfatninger og meninger utifra ens eget ståsted.

Med vennlig hilsen, og uten snev av ironi eller sarkasme,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...