Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola

Vel, hvis du slukker lyden på mobilen (enten det er for telefon eller SMS) så er det selvsagt ikke arbeidstakers ansvar; ei heller hvis du glemmer den i bilen, eller andre steder.

Med vennlig hilsen

.....Hvis regelen tydelig sier at arbeidstaker skal ringe, ikke sende sms, så er det arbeidstakers ansvar jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

Gjest Niccola

Vel, hvis du slukker lyden på mobilen (enten det er for telefon eller SMS) så er det selvsagt ikke arbeidstakers ansvar; ei heller hvis du glemmer den i bilen, eller andre steder.

Med vennlig hilsen

Jeg snakker ikke om å glemme igjen mobilen slik at en oppringing ikke mottas. Det har ingenting i denne sammenheng å gjøre. Så hold deg til saken er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Da sender sjefen en SMS tilbake.

Du kan også stille telefonen din inn på å bekrefte at SMSen er levert til telefonen.

Med vennlig hilsen

Men det hjelper jo ikke om jeg har mottatt den om jeg ikke har lest den. Telefonen bestiller jo ikke vikar av seg selv...

Altså, automatisk svar fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Men det hjelper jo ikke om jeg har mottatt den om jeg ikke har lest den. Telefonen bestiller jo ikke vikar av seg selv...

Altså, automatisk svar fungerer ikke.

Jeg tror jammen man må drive bedrift selv for å se vår side av saken. Her var det steilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....Hvis regelen tydelig sier at arbeidstaker skal ringe, ikke sende sms, så er det arbeidstakers ansvar jo!

Hvis en arbeidstaker er syk, og hjemme, så er det ikke arbeidsplassens regler som gjelder mer (vedkommende er jo ikke på jobb). Da plikter vedkommende å melde fra, hvis vedkommende er frisk nok.

Det står ikke noe i arbeidsmiljøloven som tilsier at arbeidsgiver har rett til å forlange om dette skal gjøres på telefon eller SMS. Arbeidsgiver kan jo ikke forlange at arbeidstaker skal ha telefon med hjem, med mindre de betaler en vaktordning.

Er det jobbtelefon kan arbeidstakeren legge den igjen på jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Om den som har ansvaret for å ta i mot slike telefoner om morgenen ikke kan ha mobilen parat for sms, når han er våken nok til å ta den, bør kanskje vedkommende vurdere sin stilling. Veldig liten fleksibilitet trenger ikke være en god lederegenskap. Der jeg jobber har disse mobilen på, og sms kan være praktisk siden vedkommende springer mye rundt på huset om morgenen og ofte er opptatt med morgenens arbeidsoppgaver.

Dette vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det tror jeg de fleste forstår. I en barnehage ville jeg trodd at leder også kunne synes det var praktisk med sms på mobil, da det kunne gitt frihet til å springe rundt på et større område. En kan også vente med å gi tilbakemelding etter lest sms, om det så bare var for et par minutters tid, om en stod og snakket med noen foreldre som leverte eller gjorde noe annet. Eller vente med å lese melding et par minutter.

Jeg må innrømme at jeg ikke løper så mye rundt kl seks om morgenen når de ringer inn fravær...

Alle som begynner før åtte MÅ ringe, av den enkle grunn at vi må vite at informasjonen kommer frem, og at vi trenger mer informasjon enn kun det faktum at de er borte.

At de sender en sms ila dagen og sier at de blir borte i morgen også er selvfølgelig helt greit, den vet de at jeg får.

Men når jeg stresser for å få meg selv og barn ut av huset osv om morgenen, så prioriterer jeg ikke å bære med meg telefonen så jeg får svart på sms - da må de ringe for at jeg skal få det med meg.

Skal de vekke den som har senvakt for å melde om at de må bytte pga fravær, så fungerer også ringing bedre enn sms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Hei,

Men det handler da ikke om det? Det handler om HVORDAN man får beskjeden, og ikke om man skal sende beskjed. Det er jo samme beskjed enten det er på SMS, telefon, epost eller brevdue (dog litt fosinket! ;-) )

Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

''Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.''

Så du uteblir fra jobb uten å gi beskjed. Spesielt. Da forstår jeg din ramme motvilje mot regler om å ringe. Du gir jo selv ikke beskjed, dermed burde heller ingen andre behøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hjelper jo ikke om jeg har mottatt den om jeg ikke har lest den. Telefonen bestiller jo ikke vikar av seg selv...

Altså, automatisk svar fungerer ikke.

Altså, du er den friske. Det er du som har ansvar for å motta meldinger og ringe vikar. Da er det en del av jobben din å sjekke meldinger og ringe. Ikke skylde på arbeidstakeren, som er syk.

Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over det. Men da kan man jo likegodt ringe og få bekreftet at arbeidsgiver har fått beskjed med en gang, framfor å sende sms, vente på eventuell respons og så ringe.

Jeg har selv personalansvar for 10 personer, og allminnelig regel er at man ringer ved fravær. Det har å gjøre med respekt for dem som er på jobb og faktisk må gjøre den jobben den syke skulle ha gjort. Hvis noen sender sms tidlig om morgenen og så ringer litt senere så vi får diskutert hva som skal gjøres med det som ligger som skulle vært gjort den dagen osv, så er selvsagt det greitt også.

Jeg innser selvsagt at det finnes andre typer arbeidsplasser som er nødt til å ha strengere rutiner, og atter andre der det spiller null rolle om i hvilken form beskjed blir gitt. Poenget er at man skal forholde seg til den regelen som gjelder.

Men det står vel neppe noe i arbeidsmiljøloven som forplikter en syk arbeidstaker å gjøre noe som helst. Vedkommende er syk. Arbeidstakeren er jo ikke engang forpliktet til å eie en telefon.

Altså, for å sette det på spissen.

Poenget her er at arbeidstakeren er syk, og gjør dette for å hjelpe. Da virker det rimelig at arbeidstakeren selv velger hvordan vedkommende vil melde fra.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvis en arbeidstaker er syk, og hjemme, så er det ikke arbeidsplassens regler som gjelder mer (vedkommende er jo ikke på jobb). Da plikter vedkommende å melde fra, hvis vedkommende er frisk nok.

Det står ikke noe i arbeidsmiljøloven som tilsier at arbeidsgiver har rett til å forlange om dette skal gjøres på telefon eller SMS. Arbeidsgiver kan jo ikke forlange at arbeidstaker skal ha telefon med hjem, med mindre de betaler en vaktordning.

Er det jobbtelefon kan arbeidstakeren legge den igjen på jobb.

Med vennlig hilsen

Arbeidstaker plikter å forholde seg til arbeidsreglementet, om jeg ikke husker feil er det regulert i §§ 2 og 4 i AML.

Det handler ikke bare om hva man gjør når man er på jobb, men også hvordan man omtaler arbeidsplassen (lojalitetsplikten), hvordan man melder fravær, taushetsplikt - alle slike ting.

Et arbeidsforhold regulerer mer enn de fysiske timene man er på jobb.

Jeg skjønner at du liker å kverulere, men nå virker du bare dum - det er ulikt deg. Du hevder at alle andre er vanskelige, men har selv vanskelig for å se at verden ikke kan innrette seg etter dine vaner - det er flere som skal fungere i samspill.

Når er arbeidsplass har opprettet en regel er det som regel en grunn for det, og den grunnen er sjelden at de ønsker merarbeid - eller å komplisere livet til arbeidstakerne sine.

Du har flere ganger inngående fått forklart hvorfor det er sånn, og du kommer ikke opp med noen konstruktive argumenter for hvorfor en slik regel ikke burde eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Hvis en arbeidstaker er syk, og hjemme, så er det ikke arbeidsplassens regler som gjelder mer (vedkommende er jo ikke på jobb). Da plikter vedkommende å melde fra, hvis vedkommende er frisk nok.

Det står ikke noe i arbeidsmiljøloven som tilsier at arbeidsgiver har rett til å forlange om dette skal gjøres på telefon eller SMS. Arbeidsgiver kan jo ikke forlange at arbeidstaker skal ha telefon med hjem, med mindre de betaler en vaktordning.

Er det jobbtelefon kan arbeidstakeren legge den igjen på jobb.

Med vennlig hilsen

Så hvis sjefen din lurer på hvorfor du uteblir fra jobb uten å gi beskjed, slik du pleier, så slenger du _arbeidsmiljøloven_ på bordet og lekser opp for ham at det ikke er tillatt å kreve slik beskjed fra deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Altså, du er den friske. Det er du som har ansvar for å motta meldinger og ringe vikar. Da er det en del av jobben din å sjekke meldinger og ringe. Ikke skylde på arbeidstakeren, som er syk.

Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang.

Med vennlig hilsen

Du er faktisk forpliktet til å melde fra om at du ikke kommer på jobb, jo. Noe annet er å anse som skoft - og det er oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg tror jammen man må drive bedrift selv for å se vår side av saken. Her var det steilt.

Det er jo det normale når man diskutere slike ting med de som ikke har noe ansvar utover seg selv. Og de som jobber i helt uavhengige stillinger som ikke har noen konsekvens for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidstaker plikter å forholde seg til arbeidsreglementet, om jeg ikke husker feil er det regulert i §§ 2 og 4 i AML.

Det handler ikke bare om hva man gjør når man er på jobb, men også hvordan man omtaler arbeidsplassen (lojalitetsplikten), hvordan man melder fravær, taushetsplikt - alle slike ting.

Et arbeidsforhold regulerer mer enn de fysiske timene man er på jobb.

Jeg skjønner at du liker å kverulere, men nå virker du bare dum - det er ulikt deg. Du hevder at alle andre er vanskelige, men har selv vanskelig for å se at verden ikke kan innrette seg etter dine vaner - det er flere som skal fungere i samspill.

Når er arbeidsplass har opprettet en regel er det som regel en grunn for det, og den grunnen er sjelden at de ønsker merarbeid - eller å komplisere livet til arbeidstakerne sine.

Du har flere ganger inngående fått forklart hvorfor det er sånn, og du kommer ikke opp med noen konstruktive argumenter for hvorfor en slik regel ikke burde eksistere.

Vedr. det du påstår: Årsaken til at jeg skriver det er at det ikke er noen årsak til at en slik regel skal eksistere. SMS er et fullgodt alternativ (med mindre folk skur av lyden) for en telefonsamtale når noen er syke.

Den eneste tilsynelatende "sannferdige" årsak er (som noen skrev) at det skal være vanskeligere for noen å sykemelde seg, og slik mistenkeliggjøring faller på sin egen urimelighet.

Når en person er syk (og det er det vi snakker om her) så gjelder selvsagt ikke reglene for arbeidsplassen. Arbeidplassen kan jo heller ikke pålegge arbeidstakeren å ha telefon, med mindre det er gjennom en vaktordning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis sjefen din lurer på hvorfor du uteblir fra jobb uten å gi beskjed, slik du pleier, så slenger du _arbeidsmiljøloven_ på bordet og lekser opp for ham at det ikke er tillatt å kreve slik beskjed fra deg?

Nei, jeg sender en epost, hvis jeg er frisk nok.

Poenget mitt var at arbeidsgiver neppe har hjemmel til å kreve telefonbeskjed.

Er jeg veldig syk, melder jeg ikke fra, fordi da er jeg ikke i stand til det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men det står vel neppe noe i arbeidsmiljøloven som forplikter en syk arbeidstaker å gjøre noe som helst. Vedkommende er syk. Arbeidstakeren er jo ikke engang forpliktet til å eie en telefon.

Altså, for å sette det på spissen.

Poenget her er at arbeidstakeren er syk, og gjør dette for å hjelpe. Da virker det rimelig at arbeidstakeren selv velger hvordan vedkommende vil melde fra.

Med vennlig hilsen

§ 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt

(1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Altså, du er den friske. Det er du som har ansvar for å motta meldinger og ringe vikar. Da er det en del av jobben din å sjekke meldinger og ringe. Ikke skylde på arbeidstakeren, som er syk.

Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang.

Med vennlig hilsen

Vel, er man først i stand til å sende en sms er man som regel også i stand til å taste seg fram til mottakers nummer på mobilen - noe som antakelig betyr mange færre tastetrykk enn en sms.

Har du flere variabler som kan vanskeliggjøre situasjonen for å forsvare ditt mildt sagt avslappede forhold til å gi beskjed?

Det handler vel også om en liten smule respekt for vanskelighetene det kan volde om en er syk? Sunn fornuft? En liten smule samvittighet for at jobben skal klare å få inn vikar i tide? For at syke pasienter utenfor legekontoret skal bli sluppet inn? For at kirurgen skal kunne operere den dagen?

Ikke alle sitter på kontor, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Altså, du er den friske. Det er du som har ansvar for å motta meldinger og ringe vikar. Da er det en del av jobben din å sjekke meldinger og ringe. Ikke skylde på arbeidstakeren, som er syk.

Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang.

Med vennlig hilsen

''Arbeidstakeren gjør dette for å være snill. Vedkommende er faktisk ikke forpliktet til å ha telefon, engang''

nei de er ikke forpliktet til å ha telefon, men de er forpliktet til å si ifra. Da får de låne telefonen av naboen. Hvis min mobil blir ødelagt så må jeg likevel få gitt beskjed om at jeg er syk og ikke kommer på jobb. Det skulle ikke være så altfor vanskelig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er faktisk forpliktet til å melde fra om at du ikke kommer på jobb, jo. Noe annet er å anse som skoft - og det er oppsigelsesgrunn.

Ja, man er forpliktet til å melde fra, men ikke via telefon. Juridisk sett er man dekket om man sender brev.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ytterst sjelden syk, derfor er jeg sengeliggende de få gangene jeg ikke går på jobb. Og ikke bare sengeliggende, men faktisk så dårlig at jeg ikke hadde orket å snakke noen få ord med noen. Tror ikke jeg engang hadde klart å sende SMS. Det er min mann som har ringt for meg i slike tilfeller. Og om ha hadde sendt SMS for meg, så må vel det være det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...