Gå til innhold

Grunn til advarsel


Gjest Litt irritert

Anbefalte innlegg

Gjest Nilje

ja, slik har vi det på jobben hvertfall...

jeg vet faktisk ikke hvilken politikk vi har på det, men når jeg har vært syk så har jeg ringt jobben. Kunne aldri tenke meg å sende en sms hvis jeg da ikke hadde mistet stemmen fullstendig. Det kan jo også tenkes at jeg ringer inn fravær og får høre at det er skikkelig krise. Hvis jeg klarer å jobbe litt kan man jo avtale at jeg kan være noen timer hvis jeg føler meg i form til det. Men er man for syk til det så er man for syk til det. Det er sånne ting det er lettere å ta over telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 360
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    124

  • Persille1365381127

    43

  • Mary Poppins

    15

  • morsan

    9

men dette handler vel egentlig ikke om hva som fungerer best teknisk, det er vel om en ansatt skal få lov til å gå utenom reglene på arbeidsplassen? Det er det jeg er mest opptatt av her, og en eventuell grunn til at hun lar være å følge regelen.

Joda, men det kan jo være grunner til det. At man er for syk til å snakke, for eksempel. Eller at man ikke orker (kanskje hun har telefonangst, osv.)

Jeg kan ikke se noen god grunn til noen regel for dette; en SMS er like grei som en melding. Og hvis det virkelig er så kritisk, så kan jo sjefen bare sende en SMS tilbake som bekrefter mottak?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du klarer ikke å stotre frem fire ord: jeg er syk i dag når du ringer inn? Skulle tro du var døden nær. Får håpe du hadde klart å ringe 113 dersom det var skikkelig seriøst.

For det første, hvis alt man skal gjøre er å stotre frem "jeg er syk i dag", så kan man sende det på SMS, eller få noen til å gjøre det.

Hvis jeg er syk så er veien til 113 og ambulanse meget kort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

Joda, men det kan jo være grunner til det. At man er for syk til å snakke, for eksempel. Eller at man ikke orker (kanskje hun har telefonangst, osv.)

Jeg kan ikke se noen god grunn til noen regel for dette; en SMS er like grei som en melding. Og hvis det virkelig er så kritisk, så kan jo sjefen bare sende en SMS tilbake som bekrefter mottak?

Med vennlig hilsen

Det har jeg også svart på, jeg har også lurt på om det var noen spesielle grunner til at hun ikke ringte.

Med hovedpoenget er at jobben har en regel. Selv om man synes den er aldri så teit, er det da riktig å bryte den? Hvis din jobb hadde uttrykt det klart at man måtte ringe ved sykdom, hadde du da sendt sms fordi du syntes at det fungerte like bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hovedpoenget her er vel at arbeidstedet har et prinsipp om at man skal ringe å si ifra. Når da noen ikke følger regelen så blir jo folk irriterte over det. Det blir jo det samme som å gå hjem før arbeidstiden er slutt. Hvis folk gjør det ofte kan det være slitsomt for de som må være igjen og gjøre resten av arbeidet.

Men det at man ikke skal gå hjem før arbeidstiden slutt er jo en regel som er allmenngyldig og som det er vanskelig å argumentere for ikke skal gjelde.

Dette med varsling på telefon kontra SMS kan jo ofte bare være et spørsmål om rutiner/hvordan man innretter seg, og dette kan jo endres i takt med samfunnsutviklingen.

Uansett så er det viktig å følge reglene der man er, og spesielt når man har fått tilsnakk pga dette. Men når man beveger seg bort fra å diskutere hva som ER regelen til hva som BURDE VÆRE regelen, så er det fullt mulig i de aller fleste bedrifter å innrette seg slik at SMS-varsling ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Som sagt, er jeg så syk at jeg er borte fra jobb, så er det lite sannsynlig at jeg orker å snakke med noen. Da er jeg syk.

Med vennlig hilsen

Orker ikke å snakke med noen? Så syk har jeg (heldigvis) aldri vært.

Jeg må jo få gitt beskje om å avlyse/flytte møter. Hjelpe meg med avtaler eller annet som ikke kan vente osv.

Om man jobber ensom i en boble hvor ingen er avhengig av deg, så er det kanskje greit. Men de aller fleste må ordne litt for dagen, når en selv er syk. Det er et ansvar man har (eller som man tar...).

Mulig jeg jobber i en bransje hvor en føler mye ansvar for sine prosjekter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nilje

Men det at man ikke skal gå hjem før arbeidstiden slutt er jo en regel som er allmenngyldig og som det er vanskelig å argumentere for ikke skal gjelde.

Dette med varsling på telefon kontra SMS kan jo ofte bare være et spørsmål om rutiner/hvordan man innretter seg, og dette kan jo endres i takt med samfunnsutviklingen.

Uansett så er det viktig å følge reglene der man er, og spesielt når man har fått tilsnakk pga dette. Men når man beveger seg bort fra å diskutere hva som ER regelen til hva som BURDE VÆRE regelen, så er det fullt mulig i de aller fleste bedrifter å innrette seg slik at SMS-varsling ikke blir noe problem.

reint teknisk så tviler jeg ikke på at det kan fungere å varsle via sms. Jeg jobber sammen med døve,så da sjekker jeg mobilen stort sett hele tiden. Man kan også ha den på vibrerende varsling.

Men om jobben har en politikk på at man SKAL ringe ved sykdom, så skjønner ikke jeg vitsen med å argumentere for å sende sms, hvis det da ikke er en meget spesiell grunn til at man vil bruke det. Det har med respekt for arbeidstedet og kollegaer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde vi det også i min forrige jobb, siden det ikke skulle inn noen vikar for oss om vi ble borte en dag. Det handlet kun om å få gitt beskjed om at man ikke kom, og siden vi hadde fleksitid var det å gi beskjed før kl. 9.

MEN: Hvis man har f.eks. ansvaret for å åpne en barnehage, har 1. vakt alene fra 06.30, og må gi beskjed til arbeidsgiver kl. 05.30 om at man er syk - da er det ikke å forlange at arbeidsgiver sover med høy tone på sms-varslingen sin. Det er for drøyt.

Må man vekke noen for å få gitt beskjed, så må man faktisk ringe.

Men hvis man har et slikt ansvar (som arbeidsgiver) så kan man da bare stille inn på høy/lang SMS-tone?

Vanskeligere er det da ikke?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilje

For det første, hvis alt man skal gjøre er å stotre frem "jeg er syk i dag", så kan man sende det på SMS, eller få noen til å gjøre det.

Hvis jeg er syk så er veien til 113 og ambulanse meget kort.

Med vennlig hilsen

Hva er problemet med å ringe og stotre frem de ordene? Du får eventuelt ha setningen innspilt fra før så du bare kan spille av den når du ringer da vettu;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reint teknisk så tviler jeg ikke på at det kan fungere å varsle via sms. Jeg jobber sammen med døve,så da sjekker jeg mobilen stort sett hele tiden. Man kan også ha den på vibrerende varsling.

Men om jobben har en politikk på at man SKAL ringe ved sykdom, så skjønner ikke jeg vitsen med å argumentere for å sende sms, hvis det da ikke er en meget spesiell grunn til at man vil bruke det. Det har med respekt for arbeidstedet og kollegaer å gjøre.

Det er da jobben som skal ha en spesielt god grunn til å kreve SMS, og ikke arbeidstakeren?

Derutover kan jeg ikke finne noe som helst i aml (arbeidsmiljøloven) som gir arbeidsgiveren rett til å kreve beskjed på spesielle måter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er jo helt utenkelig at noen kan synes sms er et dårlig kommunikasjonsmiddel...

Om det er slik at man må ha inn en vikar i tide, så må man VITE at mottaker har fått beskjed. Det vet du ikke når du sender sms kl seks om morgenen...

Da sender sjefen en SMS tilbake.

Du kan også stille telefonen din inn på å bekrefte at SMSen er levert til telefonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å snakke med noen? Så syk har jeg (heldigvis) aldri vært.

Jeg må jo få gitt beskje om å avlyse/flytte møter. Hjelpe meg med avtaler eller annet som ikke kan vente osv.

Om man jobber ensom i en boble hvor ingen er avhengig av deg, så er det kanskje greit. Men de aller fleste må ordne litt for dagen, når en selv er syk. Det er et ansvar man har (eller som man tar...).

Mulig jeg jobber i en bransje hvor en føler mye ansvar for sine prosjekter..

Hei,

Men det handler da ikke om det? Det handler om HVORDAN man får beskjeden, og ikke om man skal sende beskjed. Det er jo samme beskjed enten det er på SMS, telefon, epost eller brevdue (dog litt fosinket! ;-) )

Hvis jeg er syk (et er sjeldent) er jeg vanligvis for syk til å gi beskjed i det hele tatt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reint teknisk så tviler jeg ikke på at det kan fungere å varsle via sms. Jeg jobber sammen med døve,så da sjekker jeg mobilen stort sett hele tiden. Man kan også ha den på vibrerende varsling.

Men om jobben har en politikk på at man SKAL ringe ved sykdom, så skjønner ikke jeg vitsen med å argumentere for å sende sms, hvis det da ikke er en meget spesiell grunn til at man vil bruke det. Det har med respekt for arbeidstedet og kollegaer å gjøre.

''Men om jobben har en politikk på at man SKAL ringe ved sykdom, så skjønner ikke jeg vitsen med å argumentere for å sende sms, ''

Det er jo helt vanlig her på dol at man diskutere mer enn akkurat det som trådstarter spør om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet med å ringe og stotre frem de ordene? Du får eventuelt ha setningen innspilt fra før så du bare kan spille av den når du ringer da vettu;)

De gangene jeg er syk så har jeg helt andre ting å tenke på enn å varsle folk, men det er heldigvis ekstremt sjeldent.

Poenget er at det er tåpelig å lage slike regler (og jeg tror heller ikke at de kan tvinges gjennom (det står intet i arbeidsmiljøloven at en arbeidstaker plikter å varsle på en bestemt måte)), med mindre man har skrevet under å det i arbeidskontrakten. Og selv da kan ikke arbeidskontrakten være "verre" for arbeidstakeren enn aml.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reint teknisk så tviler jeg ikke på at det kan fungere å varsle via sms. Jeg jobber sammen med døve,så da sjekker jeg mobilen stort sett hele tiden. Man kan også ha den på vibrerende varsling.

Men om jobben har en politikk på at man SKAL ringe ved sykdom, så skjønner ikke jeg vitsen med å argumentere for å sende sms, hvis det da ikke er en meget spesiell grunn til at man vil bruke det. Det har med respekt for arbeidstedet og kollegaer å gjøre.

Det er jo ikke nødvendigvis slik at den regelen er juridisk forpliktende. Det står ikke noe i aml som tilsier at arbeidsgiveren kan tvinge ansatte til å varsle på en bestemt måte.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

"Jaggu er du vrang. Jeg vil ikke vekkes av smser som kanskje sendes om natta."

Hvem snakker om å sende på natten?

"Jeg kunne aldri tenke meg å kreve at folk skulle sove med sms-lyden på. Jeg har egen nattinnstilling med en lavere ringetone, slik at jeg våkner av dette. Men ikke på sms. Det får være måte på."

Det er jo snakk om å sende sms istedet for å ringe. Altså dersom du har tenkt å ringe kl 7, så sender du sms istedet. Ikke at men skal sende sms 6 timer før du vanligvis ville ringt?

"Hvem snakker om å sende på natten?"

Dersom noen, hvem som helst, skulle finne på å sende meg en melding om natta, i fylla, feilsendt, hva som helst.. vil ikke vekkes hvis det skulle tikke inn en sms om natta. Generelt. Derfor har jeg ikke sms-lyd på om natta heller. See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arbeidstakeren

Men hvis man har et slikt ansvar (som arbeidsgiver) så kan man da bare stille inn på høy/lang SMS-tone?

Vanskeligere er det da ikke?

Med vennlig hilsen

Tja, hvis man ikke mottar andre SMS'er på sen kveld/i løpet av natten, så er det sikkert en fin løsning. Og hvis man liker å bytte tone på SMS-signalet fra natt til dag hver dag.

For meg hadde det ikke fungert, siden jeg har venner og kolleger som jobber til ulike tider, og som sender SMS'er både sent og tidlig. Og jeg vil gjerne ha et diskret signal på SMS om dagen, hvilket jeg da måtte ha bytta hver morgen.

Så verden er ikke lik for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

SMSene sendes da på samme tidspunkt som man ringer.

Det er utrolig hvor vanskelig folk ønsker å gjøre noe slikt.

Med vennlig hilsen

Ja? Og hva når man fri og vil sove lenge, og dermed, som jeg, lar mobilen stå på nattinnstilling for ikke å vekkes av smser _fra_hvem_som_helst som ville finne på å tekste meg, DA er det faktisk bare en oppringing som når fram. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da fint an å ha regler på å gi tilbakemelding. Min arbeidsgiver gir kort tilbakemelding til alle som sender sms. Om jeg ikke får tilbakemelding ville jeg nok ringt noen andre, da vedkommende kunne vært syk selv. Det fungerer helt fint slik. Og trenger en å gi beskjed om flere ting velger en i utgangspunktet å ringe.

Joda, er klar over det. Men da kan man jo likegodt ringe og få bekreftet at arbeidsgiver har fått beskjed med en gang, framfor å sende sms, vente på eventuell respons og så ringe.

Jeg har selv personalansvar for 10 personer, og allminnelig regel er at man ringer ved fravær. Det har å gjøre med respekt for dem som er på jobb og faktisk må gjøre den jobben den syke skulle ha gjort. Hvis noen sender sms tidlig om morgenen og så ringer litt senere så vi får diskutert hva som skal gjøres med det som ligger som skulle vært gjort den dagen osv, så er selvsagt det greitt også.

Jeg innser selvsagt at det finnes andre typer arbeidsplasser som er nødt til å ha strengere rutiner, og atter andre der det spiller null rolle om i hvilken form beskjed blir gitt. Poenget er at man skal forholde seg til den regelen som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og hva når man fri og vil sove lenge, og dermed, som jeg, lar mobilen stå på nattinnstilling for ikke å vekkes av smser _fra_hvem_som_helst som ville finne på å tekste meg, DA er det faktisk bare en oppringing som når fram. Sorry.

Vel, hvis du slukker lyden på mobilen (enten det er for telefon eller SMS) så er det selvsagt ikke arbeidstakers ansvar; ei heller hvis du glemmer den i bilen, eller andre steder.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...