Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da jeg var ute og jogget i går traff jeg en kar som tydeligvis drev med intervalltrening. Jeg trodde man skulle løpe minst noen minutter det man makter omtrent og så ta det med ro halvparten så lenge eller litt lenger, men denne karen løp fort kanskje 20 sek og så tok han det rolig omtrent det dobbelt - mange ganger.

Har det noen hensikt med så korte intervaller eller er det lurt? Hvor mange intervaller bør man i så fall løpe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344824-intervaller-hvor-lange/
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 min løp, 2 min rolig jogg, altså. 4 repetisjoner.

4 min hurtig løp - det er faktisk ganske lenge det... Nå jogger jeg jo en times tid i strekk, kanskje jeg skal prøve meg på litt intervaller også? Trenger vel ikke være så lenge som 4 min til å begynne med? Har en liten motbakke rett borti her som kanskje kan egne seg.

Gjest Instruktør

4 min hurtig løp - det er faktisk ganske lenge det... Nå jogger jeg jo en times tid i strekk, kanskje jeg skal prøve meg på litt intervaller også? Trenger vel ikke være så lenge som 4 min til å begynne med? Har en liten motbakke rett borti her som kanskje kan egne seg.

Hvis du setter av 4 minutter til å komme så høyt du greier i puls, begynner du rolig og bruker tiden til å løpe deg opp til så mye du klarer.

Altså, ikke maks i 4 minutter.

Så buker du 2 minutter til å roe ned pulsen igjen med lett jogging.

Bruk god tid på oppvarming, gjerne rundt 20 minutter.

Det hele kan du bruke 45-60 minutter på.

1 gang pr uke er nok i kombinasjon med vanlige og roligere turer.

For beste helsegevinst blandet med noe styrke på overkropp og core (mage/rygg) trening.

Hvis du setter av 4 minutter til å komme så høyt du greier i puls, begynner du rolig og bruker tiden til å løpe deg opp til så mye du klarer.

Altså, ikke maks i 4 minutter.

Så buker du 2 minutter til å roe ned pulsen igjen med lett jogging.

Bruk god tid på oppvarming, gjerne rundt 20 minutter.

Det hele kan du bruke 45-60 minutter på.

1 gang pr uke er nok i kombinasjon med vanlige og roligere turer.

For beste helsegevinst blandet med noe styrke på overkropp og core (mage/rygg) trening.

Ah - øke på tempoet i 4 min altså, ikke full spiker fra starten av.

Tusen takk for tips! :o) Trener styrke 2 ganger i uka (siden nyttår), hele kroppen, men bare på "hjemmenivå", men merker stor forskjell både på armer og lår i alle fall. Skikkelig moro! :o)

Annonse

Fant denne, det virker som en pålitelig kilde:

http://www.sport1.no/sw4557.asp

Tuuusen takk! Dette var interessant og jeg har nok et strekk som er ypperlig til dette bruket rett borti her, men jeg må vente til snøen er borte. :o)

Det går jo an å begynne med 2 min og så øke på etterhvert til jeg kommer opp i 4 min. :o)

Det kommer vel litt an på hva du legger i ""hurtig løp". Jeg har 4 min mer intensivt tempo, og så 2 min med et lavere tempo enn vanlig jogging. Og da spurter jeg ikke akkurat. Men det hender at jeg legger inn et par runder med skikkelig fart til slutt.

Annonse

Det kommer vel litt an på hva du legger i ""hurtig løp". Jeg har 4 min mer intensivt tempo, og så 2 min med et lavere tempo enn vanlig jogging. Og da spurter jeg ikke akkurat. Men det hender at jeg legger inn et par runder med skikkelig fart til slutt.

Jeg har lest en god del i flere av lenkene jeg har fått nå og ser at jeg ikke helt skjønte hva intervalltrening var - trodde man skulle løpe adskillig hardere enn man trenger i de "harde" delene av økta. :o) Man skal presse seg litt, men ikke sprenge seg rett og slett.

Måtte bare snøen forsvinne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...