Gå til innhold

Hidi og andre.. om dere kjente meg...


Gjest muslimen..?

Anbefalte innlegg

Det er tydelig at du som antakelig er adoptert fra Korea har møtt noen som har spurt deg hvor du _egentlig_ kommer fra.

Da ble du vel såret da, tenker jeg. For å spørre om sånt er jo forkastelig og hårreisende. For du ER jo norsk! Iallefall inni deg. Men utenpå er du faktisk koreansk!

Jeg har blå øyne! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 386
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    144

  • Colette

    25

  • Angustia

    6

  • Mrs. Wallace

    5

Mest aktive i denne tråden

Du diskuterer ikke opprinnelse, mener du? Det gjør nemlig jeg. Ergo er en inder en inder opprinnelig om han har aldri så mye norsk statsborgerskap.

Så hvis vi ikke snaker opprinnelse da? Hvis han nå har norsk statsborgerskap. Er han 100% norsk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest men du vil vel bedras

Nettopp. Likevel forsøkte du å få det til å se ut som at det kun var snakk om "opprinnelse".

Et menneskes opprinnelse har med dets identitet å gjøre. Det å være 100% helt menneske innebærer også at en har en identitet. Og tør å erkjenne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et menneskes opprinnelse har med dets identitet å gjøre. Det å være 100% helt menneske innebærer også at en har en identitet. Og tør å erkjenne det.

...eh...???

Identiteten sitter neppe i hudfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid beredt

Frp er ikke liberalistisk. Tvertimot.

Så siden du nå er enig i at Frp er det mest innvandrerfiendtlige partiet, så er det ingen overraskelse at Frpere som er arbeidsgivere er mer skeptiske til innvandrere?

Jeg tror du bommer stygt nå. Sett at 20 % av arbeidsgiverne stemmer FRP og at 50 % av disse arbeidsgiverne er fremmedfiendlige. Det vil utgjøre såpass lite at det er usannsynlig at det skal slå ut så hardt at det kan forklare hvorfor ca 70 % av somalierne i Norge ikke jobber. Var det bedre før da FRP hadde mindre makt? Problemet er nok at vi har et for godt fungerende velferdssystem som er for lett å komme inn i, ok å være i økonomisk for de som er vant til å ha lite, samtidig som arbeidslivet er for lite inkluderende. Jeg sier ikke at kun enkeltindividene har "skylda" her. Hvorfor inkluderingen fungerer i USA og ikke i Norge er interessant. Innvandrerfiendtlig politikk fins i alle land. Kan ikke se at du på noen måte har dokumentert eller argumentert for at påstanden din om at FRP har en stor rolle i den dårlige integreringen for innvandrere i arbeidslivet stemmer. Det er for svakt. En kan like gjerne skylde på VG og Dagbladet eller NRK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bommer stygt nå. Sett at 20 % av arbeidsgiverne stemmer FRP og at 50 % av disse arbeidsgiverne er fremmedfiendlige. Det vil utgjøre såpass lite at det er usannsynlig at det skal slå ut så hardt at det kan forklare hvorfor ca 70 % av somalierne i Norge ikke jobber. Var det bedre før da FRP hadde mindre makt? Problemet er nok at vi har et for godt fungerende velferdssystem som er for lett å komme inn i, ok å være i økonomisk for de som er vant til å ha lite, samtidig som arbeidslivet er for lite inkluderende. Jeg sier ikke at kun enkeltindividene har "skylda" her. Hvorfor inkluderingen fungerer i USA og ikke i Norge er interessant. Innvandrerfiendtlig politikk fins i alle land. Kan ikke se at du på noen måte har dokumentert eller argumentert for at påstanden din om at FRP har en stor rolle i den dårlige integreringen for innvandrere i arbeidslivet stemmer. Det er for svakt. En kan like gjerne skylde på VG og Dagbladet eller NRK...

I tillegg til arbeidsgivere som stemmer Frp, så er det også andre som er fremmedfientlige. Og ofte er det flere som ansetter, så flere kan være negativt innstilt til en person med svart hud, og påvirke de andre.

Det kan være vanskelig nok å få jobb i et annet land som det er (uten nettverk), men hvis man har over 20% av folk mot seg, så forklarer det lett hvorfor innvandrere strever med å få jobb.

Somaliere, som du bruker som eksempel, er ikke representative for hele innvandrebefolkningen i Norge. Du kjenner undersøkelsene du beskriver nettopp fordi de er så atypiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver: "De færreste nordmenn er troløse og løsslupne."

Ærlig talt! Er det galt også? :moppe:

;-)

Med vennlig hilsen

He, he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alltid beredt

I tillegg til arbeidsgivere som stemmer Frp, så er det også andre som er fremmedfientlige. Og ofte er det flere som ansetter, så flere kan være negativt innstilt til en person med svart hud, og påvirke de andre.

Det kan være vanskelig nok å få jobb i et annet land som det er (uten nettverk), men hvis man har over 20% av folk mot seg, så forklarer det lett hvorfor innvandrere strever med å få jobb.

Somaliere, som du bruker som eksempel, er ikke representative for hele innvandrebefolkningen i Norge. Du kjenner undersøkelsene du beskriver nettopp fordi de er så atypiske.

Hvis 80 % av arbeidsgiverne er positive eller nøytrale til å ansette innvandrere så skulle en tro at det ikke var der problemet lå... Det tallet er uansett bare spekulasjoner.

Du overbeviser ikke meg med den teorien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alle har en opprinnelse

Så hvis vi ikke snaker opprinnelse da? Hvis han nå har norsk statsborgerskap. Er han 100% norsk da?

Hvorfor skal vi ikke snakke opprinnelse? Alle har en opprinnelse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 80 % av arbeidsgiverne er positive eller nøytrale til å ansette innvandrere så skulle en tro at det ikke var der problemet lå... Det tallet er uansett bare spekulasjoner.

Du overbeviser ikke meg med den teorien der.

Nei, så lite som 20% vil utgjøre en enorm forskjell, fordi folk ikke kommer inn i arbeidsmarkedet, ikke kommer videre, blir frustrerte, osv.

Og selv om 80% ikke er befengt med fordommer, så må man anta at de maks er nøytrale. Det betyr at de ansetter for det meste nordmenn, fordi det er det det er mest av i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi ikke snakke opprinnelse? Alle har en opprinnelse uansett.

Hvorfor skal man snakke "opprinnelse"? Det er sjeldent tvil om hvor folk ble født.

Det som ble diskutert her var om folk med svart hud er like norske som andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Et menneskes opprinnelse har med dets identitet å gjøre. Det å være 100% helt menneske innebærer også at en har en identitet. Og tør å erkjenne det.

''Et menneskes opprinnelse har med dets identitet å gjøre. Det å være 100% helt menneske innebærer også at en har en identitet.''

Og en person med mørk hud kan ikke ha en norsk identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt håpløst å diskutere noe med deg. Selvfølgelig er ikke en helt svart person norsk. Det kan vel alle se. Man er ikke rasist av den grunn.

''Selvfølgelig er ikke en helt svart person norsk. Det kan vel alle se. Man er ikke rasist av den grunn.''

Hva???????? Heldigvis kan til og med mine mindreårige barn stille seg uforstående til og opprøres av slike utsagn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Selvfølgelig er ikke en helt svart person norsk. Det kan vel alle se. Man er ikke rasist av den grunn.''

Hva???????? Heldigvis kan til og med mine mindreårige barn stille seg uforstående til og opprøres av slike utsagn!

Hun er selvsagt ikke rasist - hun aksepterer bare ikke svarte!

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så en helt svart person som har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk utdanning og er født i Norge - kan allikevel aldri bli norsk for deg?''

Jo, de er nok norske nok i sjela, men de kan aldri bli norske av utseende.

Det er trist som faen om du ikke skjønner det.

Dette minner meg om en episode da jeg jobba som lærer i en videregående skole. I en voksenklasse jeg underviste i var temaet geografi. En elev i 40-åra sa at hun hadde naboer som var fra Afrika; de var veldig koselige, men de var "hvite", så hun trodde hun hadde misforstått hvor de var fra.

Jeg og noen klassekamerater prøvde å si at "det finnes hvite mennesker i alle afrikanske land" osv, osv - fånyttes. Da hun fikk spørsmålet: "OK; kanskje de kommer fra et Nord-Afrikansk land som f.eks Tunisia eller Marokko?" svarte hun : "Men Afrika er jo et land (sic!!) med negre!

Den gangen var neger et godkjent ord, til hennes forsvar, så det var ikke det verste :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen signatur nå

Jeg har blå øyne! :-)

Ja, da forstår jeg bedre din ihugede kampsak. Du tilhører egentlig ingen ren rase. Du er vel blanding av sør-koreaner og amerikaner? Kanskje din mor også var blanding, slik at du havner et sted i "ingenmannsland"?

Men frykt ikke, det er nemlig ingenting å skamme seg over. Du er like mye menneske likevel!

Men du kan jo gå i terapi for å forsøke å rette opp feilene dine adoptivforeldre har gjort. ( ved å ikke gjøre deg trygg på at du er like verdifull uansett opphav).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da forstår jeg bedre din ihugede kampsak. Du tilhører egentlig ingen ren rase. Du er vel blanding av sør-koreaner og amerikaner? Kanskje din mor også var blanding, slik at du havner et sted i "ingenmannsland"?

Men frykt ikke, det er nemlig ingenting å skamme seg over. Du er like mye menneske likevel!

Men du kan jo gå i terapi for å forsøke å rette opp feilene dine adoptivforeldre har gjort. ( ved å ikke gjøre deg trygg på at du er like verdifull uansett opphav).

Ikke er jeg adoptert, og ikke har jeg vært i Korea.

Noe annet du har lyst å ta feil av? Du har scoret 100% i feil så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen signatur nå

Ikke er jeg adoptert, og ikke har jeg vært i Korea.

Noe annet du har lyst å ta feil av? Du har scoret 100% i feil så langt.

Jeg bare testet ut en teori...

Synd du ble så opprørt over det... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da forstår jeg bedre din ihugede kampsak. Du tilhører egentlig ingen ren rase. Du er vel blanding av sør-koreaner og amerikaner? Kanskje din mor også var blanding, slik at du havner et sted i "ingenmannsland"?

Men frykt ikke, det er nemlig ingenting å skamme seg over. Du er like mye menneske likevel!

Men du kan jo gå i terapi for å forsøke å rette opp feilene dine adoptivforeldre har gjort. ( ved å ikke gjøre deg trygg på at du er like verdifull uansett opphav).

''Ja, da forstår jeg bedre din ihugede kampsak. Du tilhører egentlig ingen ren rase. Du er vel blanding av sør-koreaner og amerikaner? Kanskje din mor også var blanding, slik at du havner et sted i "ingenmannsland"?

Men frykt ikke, det er nemlig ingenting å skamme seg over. Du er like mye menneske likevel! Men du kan jo gå i terapi for å forsøke å rette opp feilene dine adoptivforeldre har gjort. ( ved å ikke gjøre deg trygg på at du er like verdifull uansett opphav).''

Seriøst? Maken til klassisk eksempel på å angripe person i stedenfor sak (selvfølgelig av mangel på argumenter) er det lenge siden jeg har sett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare testet ut en teori...

Synd du ble så opprørt over det... ;-)

Hvorfor i alle dager skal jeg bli opprørt over at du dummer deg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...