Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest speer

Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv, og retten til å få lov til å føle seg for eksempel heilnorsk selv om man har en anelse mer melanin i huden enn naboen.

''Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv''

Men i følge kverulant-kongen "sør" har ikke jeg som tysker lov til å definere meg som tysk selv med kinesisk statsborgerskap. Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

''Hvis jeg er født og oppvokst og bor i Bodø, med mor fra Oslo og far fra Tromsø - hva mener du egentlig jeg skal svare hvis noen spør meg hvor jeg er fra?''

Bra eksempel!

Sannsynligvis ville man ikke spurt personen fra Bodø hvor h*n var fra - det holder jo å høre på dialekten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rognebær

Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv, og retten til å få lov til å føle seg for eksempel heilnorsk selv om man har en anelse mer melanin i huden enn naboen.

Du er latterlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Denne bør være både interessant og nyttig for mange:

''It may not be racist, but it's a question I'm tired of hearing

Looking a bit brown still means being asked where you're from. So here's a ready-made answer for the overly curious

''

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

''http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

''

Utrolig bra!

Må innrømme at jeg en del ganger har spurt mennesker hvor deres opprinnelse er fra. Mener dette først og fremst har med min interesse for kultur og historie å gjøre. Vet f.eks. hvilke europeiske land flere av mine amerikanske venners forfedre kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sannsynligvis ville man ikke spurt personen fra Bodø hvor h*n var fra - det holder jo å høre på dialekten ;-)

Hehe, det har du vel rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv''

Men i følge kverulant-kongen "sør" har ikke jeg som tysker lov til å definere meg som tysk selv med kinesisk statsborgerskap. Hvordan henger dette sammen?

Sør sier ikke at du ikke får lov til å føle deg tysk. Han motsier deg når han sier at en tysker aldri kan bli kinesisk. Det er vel en åpenbar forskjell, eller hva - på å få definere seg selv, eller på å la andre få ekskludere en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

''Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv''

Men i følge kverulant-kongen "sør" har ikke jeg som tysker lov til å definere meg som tysk selv med kinesisk statsborgerskap. Hvordan henger dette sammen?

Jeg skrev visst:

''Sør sier ikke at du ikke får lov til å føle deg tysk. Han motsier deg når han sier at en tysker aldri kan bli kinesisk. ''

Jeg mener selvsagt: Han motsier deg når DU sier at en tysker ikke kan bli kinesisk. Beklager feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

''

Utrolig bra!

Må innrømme at jeg en del ganger har spurt mennesker hvor deres opprinnelse er fra. Mener dette først og fremst har med min interesse for kultur og historie å gjøre. Vet f.eks. hvilke europeiske land flere av mine amerikanske venners forfedre kom fra.

;)

Det er jo ikke sånn at man aldri kan spørre noen om hvor deres opprinnelse er fra. Noen ganger kommer man naturlig inn på sånne ting, og det er klart at det kan være interessant å prate om.

Problemet er jo når dette er det første noen ser og/eller spør om - sånn at opprinnelsen på en måte blir viktigere eller større enn individet. Eller når man ikke slår seg til ro med svaret dersom noen (man ikke kjenner så godt) feks tydelig svarer "Hokksund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

;)

Det er jo ikke sånn at man aldri kan spørre noen om hvor deres opprinnelse er fra. Noen ganger kommer man naturlig inn på sånne ting, og det er klart at det kan være interessant å prate om.

Problemet er jo når dette er det første noen ser og/eller spør om - sånn at opprinnelsen på en måte blir viktigere eller større enn individet. Eller når man ikke slår seg til ro med svaret dersom noen (man ikke kjenner så godt) feks tydelig svarer "Hokksund".

Ja, og det jeg skjønner (og egentlig ikke har tenkt spesielt over før) er at det er en hårfin balansegang. En er f.eks. mer forsiktig om man spør noen mørke enn noen lyse om opprinnelse. Og som du sier, kjenner man vedkommende, eller i det minste allerede har en relasjon, er slike spørsmål mer akseptert enn om de kommer helt innledningsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du virkelig ikke det? Si at jeg har norsk som morsmål, norske foreldre og en norsk identitet - at jeg kort sagt føler og definerer meg som 100 prosent norsk. Men si at noen allikevel insisterer på at jeg umulig kan være helt norsk, fordi jeg har mørkere hudfarge. Er ikke det å la være å inkludere? Å annerledesgjøre, eller å rangere nasjonalitet?

Hvis du ikke mener det, er jeg veldig, veldig spent på hva definisjonen din er.

har man norske biologiske foreldre så er man jo norsk? ikke sagt noe på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det handler selvsagt ikke om at det er noe galt med opprinnelsen til noen som helst, eller at noen skammer seg over noe som helt. Det handler om retten til å få definere seg selv''

Men i følge kverulant-kongen "sør" har ikke jeg som tysker lov til å definere meg som tysk selv med kinesisk statsborgerskap. Hvordan henger dette sammen?

Kan du ikke sitere meg korrekt, engang?

*rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev visst:

''Sør sier ikke at du ikke får lov til å føle deg tysk. Han motsier deg når han sier at en tysker aldri kan bli kinesisk. ''

Jeg mener selvsagt: Han motsier deg når DU sier at en tysker ikke kan bli kinesisk. Beklager feilen.

Du har helt rett! Som vanlig! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

har man norske biologiske foreldre så er man jo norsk? ikke sagt noe på det..

Jeg sa ikke noe om biologiske foreldre. Jeg sa foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man norske biologiske foreldre så er man jo norsk? ikke sagt noe på det..

Du vrir og vrenger? "norske foreldre" blir "norske biologiske foreldre", og plutselig endres diskusjonen til "opprinnelsesland".

Vær ærlig når du diskuterer. Ikke glem at det du skrev i dag og i går faktisk står i tråden fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke noe om biologiske foreldre. Jeg sa foreldre.

det har ikke noe å si om foreldrene er norske når de ikke er biologiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vrir og vrenger? "norske foreldre" blir "norske biologiske foreldre", og plutselig endres diskusjonen til "opprinnelsesland".

Vær ærlig når du diskuterer. Ikke glem at det du skrev i dag og i går faktisk står i tråden fremdeles.

hva? snakker om? du er så inni hampen kverulant at jeg har ikke sett på maken! huff...

du får nok bare innse at ikke alle er enige med deg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva? snakker om? du er så inni hampen kverulant at jeg har ikke sett på maken! huff...

du får nok bare innse at ikke alle er enige med deg =)

Tror du ikke jeg vet at du ikke er enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke jeg vet at du ikke er enig?

men bare godta at ikke alle tror det du tror..

er vel ikke mer å si enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...