Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Denne bør være både interessant og nyttig for mange:

''It may not be racist, but it's a question I'm tired of hearing

Looking a bit brown still means being asked where you're from. So here's a ready-made answer for the overly curious

''

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

''the bloke who made a constipated noise when I told him my Dad was white''

*fnis'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Hva vil du egentlig de skal svare???

Hvis du leste denne artikkelen, så kommer jenta fra London. Hun blir spurt om hvor hun kommer fra, og idiotisk nok svarer hun - London.

Hvis jeg er født og oppvokst og bor i Bodø, med mor fra Oslo og far fra Tromsø - hva mener du egentlig jeg skal svare hvis noen spør meg hvor jeg er fra?

Dette er bare så regelrett idiotisk.

''Hvis jeg er født og oppvokst og bor i Bodø, med mor fra Oslo og far fra Tromsø - hva mener du egentlig jeg skal svare hvis noen spør meg hvor jeg er fra?''

Godt eksempel, men der jeg kommer fra finnes (fantes?) det noen som mente at man ikke kunne kalle seg for en som var derfra med mindre man kunne påberope seg aner tilbake i minst tre generasjoner! ;-)

Husker et leserinnlegg i lokalavisa der vedkommende beklaget seg især over referater på sportssidene, der det f eks ble sagt at "bygda-ingen" XY ble kretsmester, når vedkommende bare representerte bygdas idrettslag men vitterlig var bare en innflytter...;-)

ja ja...

Ellers husker jeg at jeg på en av de tidligere rundene av Idol registrerte at det var en viss forskjell på deltakernes tolkning av spørsmålet "Hvor kommer du fra?" som dommerne stilte alle deltakerne, uavhengig av hudfarge. De adopterte svarte "Moss" eller "Bergen", mens dem som var førstegenerasjons nordmenn typisk svarte "Chile" (= Alejandro Fuentes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo være helt merkelig å spørre noen "jeg ser du er brun, hvor kommer du fra". Du kan godt spørre et menneske som snakker med aksent hvor h*n kommer ifra, men ikke bare pga. hudfarge. Et menneske som snakker flytende norsk kommer fra Norge.

''Et menneske som snakker flytende norsk kommer fra Norge.''

Ikke alltid! :-) Jeg traff en gang på en sveitser som hadde bodd i Norge i 8-9 år, og som snakket helt perfekt norsk. Det var faktisk 'perfektheten' som fikk meg til å undres om han egentlig ikke var (opprinnelig) norsk likevel - ingen som er født og oppvokst her ville snakket såååå feilfritt uten en eneste slurvete uttale. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Alexander Rybak lar være å bli forbanna på meg fordi jeeg har brukt hans navn. Jeg har ikke kommet med mine meninger om hans nasjonalitet, men kan godt si at han er norsk med russisk opprinnelse;-)

''men kan godt si at han er norsk med russisk opprinnelse;-)''

..evt hviterussisk opprinnelse? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, det er en "følelsessak" hva personen føler, og man kan i prinsippet føle seg noe helt annet.

En multinasjonal venn av meg (som var meget lei av å svare på "hvor han er fra") mente det var fem ting folk mente med "hvor kommer du fra?"

1) Hvor er du født?

2) Hvilket statsborgerskap har du?

3) Hvor bor du nå?

4) Hvor kommer foreldrene dine fra?

5) Hva føler du deg?

Med vennlig hilsen

''En multinasjonal venn av meg (som var meget lei av å svare på "hvor han er fra") mente det var fem ting folk mente med "hvor kommer du fra?"

1) Hvor er du født? 2) Hvilket statsborgerskap har du? 3) Hvor bor du nå? 4) Hvor kommer foreldrene dine fra? 5) Hva føler du deg?''

Jeg tror min favoritt-vits når det gjelder dette med hvor man kommer fra, må være denne:

Lille Per kommer hjem til mor og far og spør: "Hvor kommer jeg i fra?" Foreldrene ser megetsigende på hverandre - de hadde forlengst bestemt seg for at barnet skulle få den fulle og hele sannhet, men det var likevel litt pinlig nå når stunden var kommet. Og så så _tidlig_, da! Kunne det ikke ha ventet til han var litt eldre?

Nuvel, far bestemmer seg for at det er han som i kraft av å være av samme kjønn som lille Per skal ta bladet fra munnen: "Nå skal du høre, gutten min, moren din og jeg, vi ..." Og lille Per fikk dermed hele den usminkede sannhet, med alle detaljer, og øyet ble bare større og større, og det ble åpningen av munnen også.

Da far omsider var ferdig, utbrøt Per: "Ja det var litt av en historie! Lars, den nye gutten i klassen, han kommer fra Moss, han!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med norskfødte døve som ikke snakker norsk talespråk da? Er ikke de norske? Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)

Jeg skjønner forresten hva du mener ;) Mange nordmenn med utenlandsk opprinnelse vil nok si at de er norske, men med f.eks. svensk opprinnelse. Dessuten tenker jeg at ens egne tanker om egen nasjonalitet er vel så viktig som statsborgerskapet? Identiteten spiller jo en stor rolle her. Jeg tror sikkert det finnes mange nordmenn med andre opprinnelser som ikke føler seg helt som nordmenn. De identifiserer seg kanskje mer med mennesker fra opprinnelseslandet? Da kaller man seg kanskje norsk-svensk, norsk-pakistansk osv?

Min svigerfar er biologisk sett halvt tysk (tysk far), men ble adoptert som liten gutt og har selvsagt aldri følt seg som annet enn 100 % norsk.

''Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)''

Høres ut som et ukjent vers fra "Jeg gikk meg over sjø og land"...-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

selvfølgelig er han det...

Og jeg synes spesielt at sør og segunda og noen til viser fine holdninger nedover denne tråden som er laang. Ble iallfall ikke imponert over de som begynte å trekke inn hudfarge som kriterium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

skjønner du virkelig ikke hva jeg mener enda??

Har du biologiske foreldre fra afrika, så har du afrikanske gener.

Har du afrikanske gener så er du ikke 100% norsk, bortsett fra på papiret!

Tror ikke vi kommer særlig mye lengre med dette...

Det nytter ikke, gi opp. Prøvde å si akkurat det samme som deg i den forrige tråden, men Sør _nekter_å late som om han skjønner hva vi mener.Går ikke an å diskutere med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Det å ha en thailandsk bakgrunn er noe helt annet enn å være thailandsk. Vedkommende med norsk statsborgerskap er fullt ut norsk.

Så de thailandske genene deres bare forsvant i løse lufta når de fikk norsk statsborgerskap da mener du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilibeth

Hun er født i Thailand, selvsagt. Men hun er ikke thai når hun ikke har thailandsk statsborgerskap.

Det er ikke "hvordan man ser ut" som avgjør hva man er, men hvilket statsborgerskap man har.

Aldri hørt noe så dumt:) Er du født thai, er du jo faktisk thai samme hvor mange statsborgerskap du har. MERK DEG SØR: opprinnelig thai med norsk statsborgerskap!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Og om femti år er du fremdeles mer norsk. Da blir det leeeeeenge siden han fikk norsk statsborgerskap, og barna deres hvor mange generasjoner blir hans mindre norske enn dine?

De blir halvt norske selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk. Alle ser at hun kommer fra et land i Afrika, at hun har genene sine derfra og ikke fra Norge.

Det er ikke bare statsborgerskapet som avgjør om en er norsk eller ikke. Det er også opprinnelse og genetisk/etnisk tilhørighet. Enten du liker det eller ikke.

Endelig noen som skjønner hva jeg mener:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest komplisert og enkelt

Russisk.

Og det tror jeg sikkert han er stolt av :-)

Han har sin bakgrunn fra Hviterussland. Og tatt i betraktning det lillebrorkomplekset Hviterussland har i fhd til Russland, så tror jeg ikke det er særlig populært å være så upresis med nasjonalitetsbenevnelsen. Det er som å si at de som tilfeldigvis er født i Norge, uavhengig av hvor de nå bor i verden, er svenske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Han har sin bakgrunn fra Hviterussland. Og tatt i betraktning det lillebrorkomplekset Hviterussland har i fhd til Russland, så tror jeg ikke det er særlig populært å være så upresis med nasjonalitetsbenevnelsen. Det er som å si at de som tilfeldigvis er født i Norge, uavhengig av hvor de nå bor i verden, er svenske...

Ok, du har rett. Han er Hviterusser.

Og helt sikkert stolt av det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Ok, du har rett. Han er Hviterusser.

Og helt sikkert stolt av det :-)

Jeg holder en knapp på at han er både norsk og hviterusser. Og stolt av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest man kan undre seg

Jeg holder en knapp på at han er både norsk og hviterusser. Og stolt av begge deler.

Bare lurer.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det gjør den ikke mindre feil.

Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.

Med vennlig hilsen

''Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Nja. Hvis du med norsk mener norsk statsborgerskap, så. (Det finnes vel forresten også en del med 2 statsborgerskap)

Men, selv om jeg har norsk statsborgerskap (og kun det) - så vil jeg forsvare min rett med nebb og klør til å kalle meg halvt dansk :-) Jeg føler meg like dansk som norsk.

Derfor synes jeg også ofte at det er interessant å få vite hvor folk kommer fra - hvis man på et eller annet vis skjønner at de har (et nylig) opphav i et annet land enn Norge. Ikke for å sette dem i bås, men for å vite hvilket land de kjenner som sitt annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)''

Høres ut som et ukjent vers fra "Jeg gikk meg over sjø og land"...-)

Ille nok å være fra Døveland og skulle synge den sangen, spesielt dersom man til og med er FØDT der. Enda verre må det vel være (i samme situasjon) å være fra Stummeland. Da sliter man VIRKELIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...