Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Er det ikke nazistisk å bl.a. undertrykke andre pga meninger eller holdninger? Siden du åpenbart mener at du er så mye bedre på ord enn meg, så kan du jo komme med en mer riktig forklaring av fenomenet?

Nei, det er ikke nazistisk.

Derimot så er det nazistisk å tro at kun hvite arier bør/skal være tyskere, og at f. eks. de som er født i Thailand ikke kan det.

Sånn, siden du spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

Nei, det er ikke nazistisk.

Derimot så er det nazistisk å tro at kun hvite arier bør/skal være tyskere, og at f. eks. de som er født i Thailand ikke kan det.

Sånn, siden du spør

Ok, takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Er det ikke nazistisk å bl.a. undertrykke andre pga meninger eller holdninger? Siden du åpenbart mener at du er så mye bedre på ord enn meg, så kan du jo komme med en mer riktig forklaring av fenomenet?

Hvem har undertrykket noens holdninger her? Når man velger å debattere og ha sterke meninger (især på særdeles svakt grunnlag), må man leve med å få motstand. Det var for øvrig du som begynte med personkarakteristikker her.

Og når det gjelder nazisme, er det ikke jeg som har hevdet min rett til å definere og kategorisere folk på grunnlag av etnisitet og hudfarge i denne tråden - det er det du som har gjort. Kan du huske noen andre som har gjort det, sånn historisk sett? Ringer det en bjelle?

Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

ja jeg er mer norsk enn kompisen min fra sverige som akkurat ble norsk statsborger..

Og om femti år er du fremdeles mer norsk. Da blir det leeeeeenge siden han fikk norsk statsborgerskap, og barna deres hvor mange generasjoner blir hans mindre norske enn dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt riktig, men det er dette som kan skje fordi de ser seg i speilet og ser ikke samme trekk som hos mor eller far eller øvrig familie. Adoptivbarn opplever slikt ifølge forskning også, og det har jeg diskutert med en del voksne som er adoptert.

Men skjer det fordi øvrig befolkning i Norge er så homogen?

Altså, i Brasil så må jo slikt være helt vanlig. Der har man svarte foreldre med hvite unger, og omvendt, fordi det er så mye blanding i tidligere ledd.

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Hvem har undertrykket noens holdninger her? Når man velger å debattere og ha sterke meninger (især på særdeles svakt grunnlag), må man leve med å få motstand. Det var for øvrig du som begynte med personkarakteristikker her.

Og når det gjelder nazisme, er det ikke jeg som har hevdet min rett til å definere og kategorisere folk på grunnlag av etnisitet og hudfarge i denne tråden - det er det du som har gjort. Kan du huske noen andre som har gjort det, sånn historisk sett? Ringer det en bjelle?

Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.

Ja, du vet sånne psyke skrullinger som meg vet ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Nei, det er ikke nazistisk.

Derimot så er det nazistisk å tro at kun hvite arier bør/skal være tyskere, og at f. eks. de som er født i Thailand ikke kan det.

Sånn, siden du spør

Jeg er født i tyskland, og jeg ville aldri funnet på å kalle meg kineser selv om jeg hadde kinesisk statsborgetskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om femti år er du fremdeles mer norsk. Da blir det leeeeeenge siden han fikk norsk statsborgerskap, og barna deres hvor mange generasjoner blir hans mindre norske enn dine?

de har i hvertfall en far som er fra sverige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg er født i tyskland, og jeg ville aldri funnet på å kalle meg kineser selv om jeg hadde kinesisk statsborgetskap!

Nemlig. Endelig en til som forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i tyskland, og jeg ville aldri funnet på å kalle meg kineser selv om jeg hadde kinesisk statsborgetskap!

Nei, men du ville likevel vært kinesisk - enten du liker det eller ei.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Men skjer det fordi øvrig befolkning i Norge er så homogen?

Altså, i Brasil så må jo slikt være helt vanlig. Der har man svarte foreldre med hvite unger, og omvendt, fordi det er så mye blanding i tidligere ledd.

med vennlig hilsen

Nei jeg sikter til internasjonal forskning. Det har med det å gjøre at barn identifiserer seg med sine foreldre og i begynnelsen foreldre av samme kjønn. Etterhvert legger de merke til detaljer og da kan dette bli vanskelig. I ungdomstiden går de over til å identifisere seg med venner og andre enn familien. Det har ingenting å si hvor mange forskjellige etniske grupper er rundt deg hvis du føler deg alene som f.eks. blandet afrikansk og europeisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...eh.. Hallo?

Selvsagt kan man noen ganger se fødelandet. Det betyr ikke at de ikke er 100% norske.

skjønner du virkelig ikke hva jeg mener enda??

Har du biologiske foreldre fra afrika, så har du afrikanske gener.

Har du afrikanske gener så er du ikke 100% norsk, bortsett fra på papiret!

Tror ikke vi kommer særlig mye lengre med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg er født i tyskland, og jeg ville aldri funnet på å kalle meg kineser selv om jeg hadde kinesisk statsborgetskap!

Ikke engang om du hadde bodd der i femti år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har i hvertfall en far som er fra sverige..

For n'te gang: Man har ikke graderinger av statsborgerskap. Enten er man norsk (fordi man har norsk pass), eller så har man ikke norsk pass.

Vanskeligere er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Hvem har undertrykket noens holdninger her? Når man velger å debattere og ha sterke meninger (især på særdeles svakt grunnlag), må man leve med å få motstand. Det var for øvrig du som begynte med personkarakteristikker her.

Og når det gjelder nazisme, er det ikke jeg som har hevdet min rett til å definere og kategorisere folk på grunnlag av etnisitet og hudfarge i denne tråden - det er det du som har gjort. Kan du huske noen andre som har gjort det, sånn historisk sett? Ringer det en bjelle?

Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.

''Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.''

Det bør sør notere bak øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For n'te gang: Man har ikke graderinger av statsborgerskap. Enten er man norsk (fordi man har norsk pass), eller så har man ikke norsk pass.

Vanskeligere er det faktisk ikke.

jeg snakker ikke om pass og statsborgerskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner du virkelig ikke hva jeg mener enda??

Har du biologiske foreldre fra afrika, så har du afrikanske gener.

Har du afrikanske gener så er du ikke 100% norsk, bortsett fra på papiret!

Tror ikke vi kommer særlig mye lengre med dette...

Ut fra genteorien din finnes det neppe en eneste person som kan betegnes som 100% norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...