Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Selv er jeg norsk og samisk. Ikke halvparten av hver, men begge deler helt. Noen ganger mer norsk, andre ganger mer samisk.

Det ene barnet mitt er hjemmelaga, det andre er adoptert fra utlandet. Hvem de ender opp med å bli gjenstår å se. Om de blir samiske, norske, identifiserer seg med sin utelandske opprinnelse eller ikke, det vet jeg ikke. Men jeg vet at det er viktig å gi muligheten for at de kan velge fra flere hyller i livet. Og at de i perioder kan identifisere seg mer med det ene eller det andre. Jeg håper i hvert fall ikke at noen ser det nødvendig å tre nedover hodene deres hvem de er og hvor de har lov til å ha sin tilhørighet. Om noen hadde diskutert over hodene på mine barn om de er norsk, samisk eller utenlandsk, så hadde jeg blitt rimelig forbanna.

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Nettopp, det er en "følelsessak" hva personen føler, og man kan i prinsippet føle seg noe helt annet.

En multinasjonal venn av meg (som var meget lei av å svare på "hvor han er fra") mente det var fem ting folk mente med "hvor kommer du fra?"

1) Hvor er du født?

2) Hvilket statsborgerskap har du?

3) Hvor bor du nå?

4) Hvor kommer foreldrene dine fra?

5) Hva føler du deg?

Med vennlig hilsen

Jeg skulle ønske at flere kunne bruke spørsmålet "hva føler du deg" istedenfor å gi seg selv svaret på forhånd slik mange opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er norsk på papiret så er du norsk så enkelt er det.

har du thailandske gener så er du ikke 100% norsk. bare på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at flere kunne bruke spørsmålet "hva føler du deg" istedenfor å gi seg selv svaret på forhånd slik mange opplever.

Sannsynligvis fordi man får svar som tar ca 2 timer! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Herlighet hvor mange i Norge tror du har gener fra andre land. Det du sier nå er at kongen ikke er norsk fordi han har ikke norske gener.

Tenker vel mer på "åpenbare gener" slik som kjennetegner ulike raser som asiater, afrikanere.

Jeg er ikke rasist fordi om jeg påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra. Det er jo bare fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så genene har ingenting å si ? for noe tull..

Så hvis jeg hadde blitt adoptert bort til noen i kina så hadde jeg bare vært kinesisk og ikke norsk i det hele tatt? rare meninger,,,

Hvis du kom til Kina som liten, vokste opp hos kinesiske foreldre, hadde kinesisk statsborgerskap, morsmål og kulturbakgrunn, så var du selvsagt en vaskeekte kineser. MED norsk bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du thailandske gener så er du ikke 100% norsk. bare på papiret.

Selvsagt er du 100% norsk. Ingen i Norge har 100% "norske gener" - alle gener kommer fra Somalia-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kom til Kina som liten, vokste opp hos kinesiske foreldre, hadde kinesisk statsborgerskap, morsmål og kulturbakgrunn, så var du selvsagt en vaskeekte kineser. MED norsk bakgrunn.

det er jeg absolutt ikke enig i.. men tror ikke vi kommer særlig lengre i denne diskusjonen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Sannsynligvis fordi man får svar som tar ca 2 timer! ;-)

Med vennlig hilsen

Det er likevel unødvendig å gi seg svaret på forhånd, dvs. være helt sikker på at personen føler seg 100% ikke norsk fordi vedkommende og/eller vedkommendes foreldre ikke er født og oppvokst i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er du 100% norsk. Ingen i Norge har 100% "norske gener" - alle gener kommer fra Somalia-området.

hahaha latterlig å trekke inn det ... huff, blir bare komisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Tenker vel mer på "åpenbare gener" slik som kjennetegner ulike raser som asiater, afrikanere.

Jeg er ikke rasist fordi om jeg påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra. Det er jo bare fakta.

Mener du at de som har gener fra europeiske land er norske, men ikke de fra andre kontinent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Nettopp, det er en "følelsessak" hva personen føler, og man kan i prinsippet føle seg noe helt annet.

En multinasjonal venn av meg (som var meget lei av å svare på "hvor han er fra") mente det var fem ting folk mente med "hvor kommer du fra?"

1) Hvor er du født?

2) Hvilket statsborgerskap har du?

3) Hvor bor du nå?

4) Hvor kommer foreldrene dine fra?

5) Hva føler du deg?

Med vennlig hilsen

Veldig bra oppsummering! Jeg ser når folk spør om opphavet til mitt barn at de har helt andre baktanker enn hva de egentlig formulerer:

-Hvor kommer h*n fra? Fra Lilleby, svarer jeg.

-Nei, jeg mener hvor kommer h*n fra _egentlig_?

Og jeg tror du kan føye et ekstra punkt til de fem du har der: Hvorfor kom du hit? Forutsatt at vedkommende ikke er født i Norge, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel mer på "åpenbare gener" slik som kjennetegner ulike raser som asiater, afrikanere.

Jeg er ikke rasist fordi om jeg påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra. Det er jo bare fakta.

Det er jo bare tull! Det er utrolig lenge siden det var slik.

Og hvis du skal blande inn gener så får du gjøre det ordentlig - da er vi somaliere alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker vel mer på "åpenbare gener" slik som kjennetegner ulike raser som asiater, afrikanere.

Jeg er ikke rasist fordi om jeg påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra. Det er jo bare fakta.

Neida, du er ikke rasist fordi om du påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra.

Hvis du derimot mener at kong Olav var mer norsk enn en mørkhudet person med "åpenbare gener" og med beste- eller oldeforeldre som var født i et annet land, da er det en klart rasistisk tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk. Alle ser at hun kommer fra et land i Afrika, at hun har genene sine derfra og ikke fra Norge.

Det er ikke bare statsborgerskapet som avgjør om en er norsk eller ikke. Det er også opprinnelse og genetisk/etnisk tilhørighet. Enten du liker det eller ikke.

At hun har genene sine fra Afrika betyr ikke at hun kommer fra et land derfra. Hun kan komme fra USA, England, Tyskland og mange flere land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra oppsummering! Jeg ser når folk spør om opphavet til mitt barn at de har helt andre baktanker enn hva de egentlig formulerer:

-Hvor kommer h*n fra? Fra Lilleby, svarer jeg.

-Nei, jeg mener hvor kommer h*n fra _egentlig_?

Og jeg tror du kan føye et ekstra punkt til de fem du har der: Hvorfor kom du hit? Forutsatt at vedkommende ikke er født i Norge, da.

Vedkommende som sa dette er nederlandsk, men født i Libya, nederlandske foreldre, studerte i Storbritannia, giftet seg i Frankrike, bor nå i USA, og er muligvis litt diffus på hva han føler seg som! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...