Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

har du norsk statsborgerskap, snakker norsk og kommer fra et annet land så er du halvt norsk...

Er mine adopterte barn halvt norske?

(De har norsk - og bare norsk - statsborgerskap, har vært norske statsborgere siden før de kunne snakke, har norsk som morsmål, osv osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva er typisk norsk utseende?''

Utseende som en etnisk gjennomsnittsnordmann. Du vet veldig godt hva jeg mener så der er ikke nødvendig å leke undrende.

Hva du *mener* kan godt være noe helt forskjellig fra hvordan virkeligheten er, som man ser på mange av dine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det, men dette er jo et definisjonsspørsmål og ikke synsing ;)

Det bare overrasker meg at noen mener man kan kalle en person _halvt_ norsk når personen har foreldre fra samme land....

det er mulig man er helt norsk, men jeg synes bare det blir rart å kalle en det..

jeg har en kamerat som er svensk og har bodd her i et par år, og han har akkurat fått norsk statsborgerskap. Jeg syns det er merkelig å kalle han helt norsk da.. En som ikke snakker norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mine adopterte barn halvt norske?

(De har norsk - og bare norsk - statsborgerskap, har vært norske statsborgere siden før de kunne snakke, har norsk som morsmål, osv osv.)

jeg kaller det "halvt" norsk ja... er man fullt norsk så er du født i norge.. Ikke bare jeg som mener dette. denne meninga deler jeg med noen venner som sitter her nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller det "halvt" norsk ja... er man fullt norsk så er du født i norge.. Ikke bare jeg som mener dette. denne meninga deler jeg med noen venner som sitter her nå...

Joda, men det gjør den ikke mindre feil.

Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

det er mulig man er helt norsk, men jeg synes bare det blir rart å kalle en det..

jeg har en kamerat som er svensk og har bodd her i et par år, og han har akkurat fått norsk statsborgerskap. Jeg syns det er merkelig å kalle han helt norsk da.. En som ikke snakker norsk..

Hva med norskfødte døve som ikke snakker norsk talespråk da? Er ikke de norske? Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)

Jeg skjønner forresten hva du mener ;) Mange nordmenn med utenlandsk opprinnelse vil nok si at de er norske, men med f.eks. svensk opprinnelse. Dessuten tenker jeg at ens egne tanker om egen nasjonalitet er vel så viktig som statsborgerskapet? Identiteten spiller jo en stor rolle her. Jeg tror sikkert det finnes mange nordmenn med andre opprinnelser som ikke føler seg helt som nordmenn. De identifiserer seg kanskje mer med mennesker fra opprinnelseslandet? Da kaller man seg kanskje norsk-svensk, norsk-pakistansk osv?

Min svigerfar er biologisk sett halvt tysk (tysk far), men ble adoptert som liten gutt og har selvsagt aldri følt seg som annet enn 100 % norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

jeg kaller det "halvt" norsk ja... er man fullt norsk så er du født i norge.. Ikke bare jeg som mener dette. denne meninga deler jeg med noen venner som sitter her nå...

Og er de vennene halvt, helt eller nesten norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norskfødte døve som ikke snakker norsk talespråk da? Er ikke de norske? Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)

Jeg skjønner forresten hva du mener ;) Mange nordmenn med utenlandsk opprinnelse vil nok si at de er norske, men med f.eks. svensk opprinnelse. Dessuten tenker jeg at ens egne tanker om egen nasjonalitet er vel så viktig som statsborgerskapet? Identiteten spiller jo en stor rolle her. Jeg tror sikkert det finnes mange nordmenn med andre opprinnelser som ikke føler seg helt som nordmenn. De identifiserer seg kanskje mer med mennesker fra opprinnelseslandet? Da kaller man seg kanskje norsk-svensk, norsk-pakistansk osv?

Min svigerfar er biologisk sett halvt tysk (tysk far), men ble adoptert som liten gutt og har selvsagt aldri følt seg som annet enn 100 % norsk.

hehe joda, så lenge de skjønner norsk så ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wiggum

Joda, men det gjør den ikke mindre feil.

Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.

Med vennlig hilsen

''Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Man kan godt være norsk med utenlandsk opprinnelse. Tviler på at en iraner med norsk statsborgerskap regner seg som 100% norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

hehe joda, så lenge de skjønner norsk så ;P

Og hva da med multifunksjonshemmede døvblinde f.eks.? Mennesker som kanskje forblir språkløse? Hvilken nasjonalitet skal vi gi dem? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller det "halvt" norsk ja... er man fullt norsk så er du født i norge.. Ikke bare jeg som mener dette. denne meninga deler jeg med noen venner som sitter her nå...

Enn om man er født i utlandet av norske foreldre? Og da mener jeg skikkelig vaskeekte ørtigenerasjons norske foreldre, som kanskje har bodd i utlandet, fått barn der og tar dem med tilbake til Norge.

Er et f.eks 12 år gammelt barn født (av norske foreldre) og oppvokst i det landet der mine barn ble født, norskere enn mine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva da med multifunksjonshemmede døvblinde f.eks.? Mennesker som kanskje forblir språkløse? Hvilken nasjonalitet skal vi gi dem? ;)

De er selvfølgelig statsløse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Man kan godt være norsk med utenlandsk opprinnelse. Tviler på at en iraner med norsk statsborgerskap regner seg som 100% norsk.

Det er ikke slik at man kan "føle" eller "synes" at man er norsk statsborger.

Og jo, selvsagt kan man si at man er "norsk, med foreldre fra Iran", men man er fremdeles 100% norsk. Egentlig enten man liker det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Joda, men det gjør den ikke mindre feil.

Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.

Med vennlig hilsen

''Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Hvis dette er opplest og vedtatt som sannhet, må den revideres. For dette er etter min mening helt feil. Viss er det mulig å gradere ved å si "jeg er halvt norsk og halvt pakistaner". Eller "jeg er kvart svensk fordi farmora mi kom fra sverige."

Eller bruke betegnelser som norsk-pakistaner, afroamerikaner, og sogar trønder, sørlending og nordlending.

Hvis jeg som sørlending flytter til Kirkenes blir jeg ikke nordlending av den grunn. Ei blir jeg trønder av å flytte til Trondheim.

Jeg vil alltid ha noe med meg som vitner om min opprinnelige tilhørighet, slik som kultur og dialekt.

En nigeriansk kvinne blir ikke "helnorsk" av å flytte til Norge og få norsk statsborgerskap. Hennes hudfarge, kultur og språk vil tale imot det.

Derfor mener jeg at definisjonen på hva som er "norsk" må revideres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva da med multifunksjonshemmede døvblinde f.eks.? Mennesker som kanskje forblir språkløse? Hvilken nasjonalitet skal vi gi dem? ;)

hehe de er nok norske de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...