Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

''Man er 100% norsk hvis man har norsk statsborgerskap. 100%.

Det er ikke slik at man har et "gradert" statsborgerskap med "litt norsk"; og "halvt norsk" og "nesten helst norsk".

Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Hvis dette er opplest og vedtatt som sannhet, må den revideres. For dette er etter min mening helt feil. Viss er det mulig å gradere ved å si "jeg er halvt norsk og halvt pakistaner". Eller "jeg er kvart svensk fordi farmora mi kom fra sverige."

Eller bruke betegnelser som norsk-pakistaner, afroamerikaner, og sogar trønder, sørlending og nordlending.

Hvis jeg som sørlending flytter til Kirkenes blir jeg ikke nordlending av den grunn. Ei blir jeg trønder av å flytte til Trondheim.

Jeg vil alltid ha noe med meg som vitner om min opprinnelige tilhørighet, slik som kultur og dialekt.

En nigeriansk kvinne blir ikke "helnorsk" av å flytte til Norge og få norsk statsborgerskap. Hennes hudfarge, kultur og språk vil tale imot det.

Derfor mener jeg at definisjonen på hva som er "norsk" må revideres.

Jo, man blir helnorsk når man får norsk statsborgerskap.

Du skriver. "Hennes hudfarge, kultur og språk vil tale imot det."

Hvordan taler "hennes hudfarge" mot det, for å begynne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Enn om man er født i utlandet av norske foreldre? Og da mener jeg skikkelig vaskeekte ørtigenerasjons norske foreldre, som kanskje har bodd i utlandet, fått barn der og tar dem med tilbake til Norge.

Er et f.eks 12 år gammelt barn født (av norske foreldre) og oppvokst i det landet der mine barn ble født, norskere enn mine barn?

er de ekte foreldrene norske, så er vel barna norske også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det er ikke slik at man kan "føle" eller "synes" at man er norsk statsborger.

Og jo, selvsagt kan man si at man er "norsk, med foreldre fra Iran", men man er fremdeles 100% norsk. Egentlig enten man liker det eller ei.

''Det er ikke slik at man kan "føle" eller "synes" at man er norsk statsborger''

Du motsier deg selv ofte. Tidligere i en annen tråd sa du at enhver innvandrer fikk avgjøre selv hva han/hun var for noe. At det var valgfritt.

Likedan sa du helt i begynnelsen av diskusjonen om hva som var norsk eller ikke at hudfarge og etnisk identitet ikke hadde noe å si, for så å innrømme i seinere innlegg at det har noe å si.

Jeg må si at jeg synes du er en selvgod fjott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke slik at man kan "føle" eller "synes" at man er norsk statsborger''

Du motsier deg selv ofte. Tidligere i en annen tråd sa du at enhver innvandrer fikk avgjøre selv hva han/hun var for noe. At det var valgfritt.

Likedan sa du helt i begynnelsen av diskusjonen om hva som var norsk eller ikke at hudfarge og etnisk identitet ikke hadde noe å si, for så å innrømme i seinere innlegg at det har noe å si.

Jeg må si at jeg synes du er en selvgod fjott.

Jeg skrev at enhver innvandrer (og andre) selv fikk bestemme hva de følte de var. Selvsagt.

Det betyr ikke at enhver som "føler seg norsk" plutselig blir norsk statsborger.

===

Du skriver: "Jeg må si at jeg synes du er en selvgod fjott."

Takk! Med tanke på at det kommer fra deg, så må jeg jo gjøre mye riktig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jo, man blir helnorsk når man får norsk statsborgerskap.

Du skriver. "Hennes hudfarge, kultur og språk vil tale imot det."

Hvordan taler "hennes hudfarge" mot det, for å begynne der?

Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk. Alle ser at hun kommer fra et land i Afrika, at hun har genene sine derfra og ikke fra Norge.

Det er ikke bare statsborgerskapet som avgjør om en er norsk eller ikke. Det er også opprinnelse og genetisk/etnisk tilhørighet. Enten du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg skrev at enhver innvandrer (og andre) selv fikk bestemme hva de følte de var. Selvsagt.

Det betyr ikke at enhver som "føler seg norsk" plutselig blir norsk statsborger.

===

Du skriver: "Jeg må si at jeg synes du er en selvgod fjott."

Takk! Med tanke på at det kommer fra deg, så må jeg jo gjøre mye riktig, da.

He he, værsågod! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er mine adopterte barn halvt norske?

(De har norsk - og bare norsk - statsborgerskap, har vært norske statsborgere siden før de kunne snakke, har norsk som morsmål, osv osv.)

''Er mine adopterte barn halvt norske?

(De har norsk - og bare norsk - statsborgerskap, har vært norske statsborgere siden før de kunne snakke, har norsk som morsmål, osv osv.)''

Selvfølgelig er de norske! I min karriere som vikarlærer opplevde jeg i småskolen at den lokale skolen trengte ekstra midler og bl.a. brukte adopterte barn som "fremmedspråklige" for å skaffe ekstra ressurs i den enkelte klasse. Da jeg tok dette opp med ledelsen, fikk jeg beskjed om at skolen trengte de midlene de kunne få.

Dette skjønte jeg, men mitt spørsmål var "Når blir du norsk i dette landet?" Min karriere i grunnskolen ble kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk. Alle ser at hun kommer fra et land i Afrika, at hun har genene sine derfra og ikke fra Norge.

Det er ikke bare statsborgerskapet som avgjør om en er norsk eller ikke. Det er også opprinnelse og genetisk/etnisk tilhørighet. Enten du liker det eller ikke.

Du skriver: "Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk."

Ah! En ordentlig rasist, med andre ord. *ler*

La meg fortelle deg - "ramsvarte kvinner" kan være akkurat like norsk som deg og meg, enten du liker det eller ei.

Og hvis du ikke liker det, så foreslår jeg en enveisbillett til - ja, finn deg et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de ekte foreldrene norske, så er vel barna norske også..

Så hvis jeg og mannen min (som begge er ørtigenerasjoners nordmenn) får et barn sammen og velger å adoptere bort barnet til et foreldrepar i utlandet, så er barnet fremdeles nordmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er mine adopterte barn halvt norske?

(De har norsk - og bare norsk - statsborgerskap, har vært norske statsborgere siden før de kunne snakke, har norsk som morsmål, osv osv.)''

Selvfølgelig er de norske! I min karriere som vikarlærer opplevde jeg i småskolen at den lokale skolen trengte ekstra midler og bl.a. brukte adopterte barn som "fremmedspråklige" for å skaffe ekstra ressurs i den enkelte klasse. Da jeg tok dette opp med ledelsen, fikk jeg beskjed om at skolen trengte de midlene de kunne få.

Dette skjønte jeg, men mitt spørsmål var "Når blir du norsk i dette landet?" Min karriere i grunnskolen ble kort...

Heldigvis tror jeg det finnes flere som mener det samme som deg, enn som deler meg_123's oppfatning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg og mannen min (som begge er ørtigenerasjoners nordmenn) får et barn sammen og velger å adoptere bort barnet til et foreldrepar i utlandet, så er barnet fremdeles nordmann?

halvt norsk da.. akkurat som et adoptert barn fra thailand bor i norge,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halvt norsk da.. akkurat som et adoptert barn fra thailand bor i norge,,,

Barn som er adoptert fra Thailand er 100% norske, og 0% thai. De vil ha 0 rettigheter i Thailand som ikke alle andre nordmenn også har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Så hvis jeg og mannen min (som begge er ørtigenerasjoners nordmenn) får et barn sammen og velger å adoptere bort barnet til et foreldrepar i utlandet, så er barnet fremdeles nordmann?

''Så hvis jeg og mannen min (som begge er ørtigenerasjoners nordmenn) får et barn sammen og velger å adoptere bort barnet til et foreldrepar i utlandet, så er barnet fremdeles nordmann?''

Selvsagt. Han/hun blir f.eks. "indisk med norsk bakgrunn".

(Men selvsagt ingen norske foreldre som adopterer bort barna sine til India. Det var ment som et eksempel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest komplisert og enkelt

Selv er jeg norsk og samisk. Ikke halvparten av hver, men begge deler helt. Noen ganger mer norsk, andre ganger mer samisk.

Det ene barnet mitt er hjemmelaga, det andre er adoptert fra utlandet. Hvem de ender opp med å bli gjenstår å se. Om de blir samiske, norske, identifiserer seg med sin utelandske opprinnelse eller ikke, det vet jeg ikke. Men jeg vet at det er viktig å gi muligheten for at de kan velge fra flere hyller i livet. Og at de i perioder kan identifisere seg mer med det ene eller det andre. Jeg håper i hvert fall ikke at noen ser det nødvendig å tre nedover hodene deres hvem de er og hvor de har lov til å ha sin tilhørighet. Om noen hadde diskutert over hodene på mine barn om de er norsk, samisk eller utenlandsk, så hadde jeg blitt rimelig forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

halvt norsk da.. akkurat som et adoptert barn fra thailand bor i norge,,,

For noe tull. Et barn av norske foreldre som blir adoptert bort til Tyskland blir ikke halvt norsk resten av sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som er adoptert fra Thailand er 100% norske, og 0% thai. De vil ha 0 rettigheter i Thailand som ikke alle andre nordmenn også har.

huff tror ikke du helt forstår hva jeg mener.. de er 100% på papiret ja, men ikke ellers.. ikke kom å si at en thailands jente ikke er noe thai i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Barn som er adoptert fra Thailand er 100% norske, og 0% thai. De vil ha 0 rettigheter i Thailand som ikke alle andre nordmenn også har.

De er "både og" De er 100% thai pga genene sine og 100% norske pga statsborgerskapet.

De burde bli kalt "norske med thailandsk bakgrunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så hvis jeg og mannen min (som begge er ørtigenerasjoners nordmenn) får et barn sammen og velger å adoptere bort barnet til et foreldrepar i utlandet, så er barnet fremdeles nordmann?''

Selvsagt. Han/hun blir f.eks. "indisk med norsk bakgrunn".

(Men selvsagt ingen norske foreldre som adopterer bort barna sine til India. Det var ment som et eksempel.)

Du skriver: "Selvsagt. Han/hun blir f.eks. "indisk med norsk bakgrunn"."

Da er det *bakgrunnen*, og ikke personen, som er norsk. Ungen er 100% indisk, på samme måte som norske statsborgere (om de er født i Uganda eller India) er 100% norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull. Et barn av norske foreldre som blir adoptert bort til Tyskland blir ikke halvt norsk resten av sitt liv.

for noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Selv er jeg norsk og samisk. Ikke halvparten av hver, men begge deler helt. Noen ganger mer norsk, andre ganger mer samisk.

Det ene barnet mitt er hjemmelaga, det andre er adoptert fra utlandet. Hvem de ender opp med å bli gjenstår å se. Om de blir samiske, norske, identifiserer seg med sin utelandske opprinnelse eller ikke, det vet jeg ikke. Men jeg vet at det er viktig å gi muligheten for at de kan velge fra flere hyller i livet. Og at de i perioder kan identifisere seg mer med det ene eller det andre. Jeg håper i hvert fall ikke at noen ser det nødvendig å tre nedover hodene deres hvem de er og hvor de har lov til å ha sin tilhørighet. Om noen hadde diskutert over hodene på mine barn om de er norsk, samisk eller utenlandsk, så hadde jeg blitt rimelig forbanna.

Jeg håper Alexander Rybak lar være å bli forbanna på meg fordi jeeg har brukt hans navn. Jeg har ikke kommet med mine meninger om hans nasjonalitet, men kan godt si at han er norsk med russisk opprinnelse;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...