Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

De er "både og" De er 100% thai pga genene sine og 100% norske pga statsborgerskapet.

De burde bli kalt "norske med thailandsk bakgrunn."

Nei, de er norske, fordi det som avgjør er statsborgerskap.

Hvor man har født, og hvilke gener man har er en privatsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

Du skriver: "Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk."

Ah! En ordentlig rasist, med andre ord. *ler*

La meg fortelle deg - "ramsvarte kvinner" kan være akkurat like norsk som deg og meg, enten du liker det eller ei.

Og hvis du ikke liker det, så foreslår jeg en enveisbillett til - ja, finn deg et sted.

''Og hvis du ikke liker det, så foreslår jeg en enveisbillett til - ja, finn deg et sted.''

Hjem til deg? Da hadde du fått nok å gjøre, for å si det sånn... he he ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Alexander Rybak lar være å bli forbanna på meg fordi jeeg har brukt hans navn. Jeg har ikke kommet med mine meninger om hans nasjonalitet, men kan godt si at han er norsk med russisk opprinnelse;-)

Ettersom han har hviterussisk opprinnelse (som ikke alltid er bestevenner med Russland) så blir han nok forbannet hvis du kaller ham "med russisk opprinnelse"! *glis*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg norsk og samisk. Ikke halvparten av hver, men begge deler helt. Noen ganger mer norsk, andre ganger mer samisk.

Det ene barnet mitt er hjemmelaga, det andre er adoptert fra utlandet. Hvem de ender opp med å bli gjenstår å se. Om de blir samiske, norske, identifiserer seg med sin utelandske opprinnelse eller ikke, det vet jeg ikke. Men jeg vet at det er viktig å gi muligheten for at de kan velge fra flere hyller i livet. Og at de i perioder kan identifisere seg mer med det ene eller det andre. Jeg håper i hvert fall ikke at noen ser det nødvendig å tre nedover hodene deres hvem de er og hvor de har lov til å ha sin tilhørighet. Om noen hadde diskutert over hodene på mine barn om de er norsk, samisk eller utenlandsk, så hadde jeg blitt rimelig forbanna.

VELDIG godt innlegg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

De er "både og" De er 100% thai pga genene sine og 100% norske pga statsborgerskapet.

De burde bli kalt "norske med thailandsk bakgrunn."

Det å ha en thailandsk bakgrunn er noe helt annet enn å være thailandsk. Vedkommende med norsk statsborgerskap er fullt ut norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest komplisert og enkelt

Jeg håper Alexander Rybak lar være å bli forbanna på meg fordi jeeg har brukt hans navn. Jeg har ikke kommet med mine meninger om hans nasjonalitet, men kan godt si at han er norsk med russisk opprinnelse;-)

Han bærer nok over med deg, skal du se ;)

Spørsmålet ditt er veldig åpent og upresist, og derfor blir det en del snakking forbi hverandre under her. En ting er om en person har norsk statsborgerskap. Det er en formell øvelse som har et klart svar. Men hvorvidt en person har har sin identitet i den ene eller andre leiren, det er det vel bare personen selv som kan gi svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Du skriver: "Selvsagt. Han/hun blir f.eks. "indisk med norsk bakgrunn"."

Da er det *bakgrunnen*, og ikke personen, som er norsk. Ungen er 100% indisk, på samme måte som norske statsborgere (om de er født i Uganda eller India) er 100% norske.

Nei, for _genene_ er fra opprinnelseslandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ettersom han har hviterussisk opprinnelse (som ikke alltid er bestevenner med Russland) så blir han nok forbannet hvis du kaller ham "med russisk opprinnelse"! *glis*

Med vennlig hilsen

Du har helt rett....jeg bør vel be Alexander Rybak om forlatelse....Han er selvfølgelig norsk med hviterussisk opprinnelse;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Personen vil være 100% tysk, og ha null spesielle rettigheter i Norge.

Sjekk fakta.

ja på papiret ja ! har skjønt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff tror ikke du helt forstår hva jeg mener.. de er 100% på papiret ja, men ikke ellers.. ikke kom å si at en thailands jente ikke er noe thai i det hele tatt..

Hun er født i Thailand, selvsagt. Men hun er ikke thai når hun ikke har thailandsk statsborgerskap.

Det er ikke "hvordan man ser ut" som avgjør hva man er, men hvilket statsborgerskap man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

VELDIG godt innlegg! :-)

*takker og bukker*

Det er i hvert fall for enkelt å stille spørsmålet om vedkommende er "norsk", uten å presisere om det er statsborgerskap eller identitet det er snakk om. En objektiv og en subjektiv størrelse som ikke alltid stemmer overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Han bærer nok over med deg, skal du se ;)

Spørsmålet ditt er veldig åpent og upresist, og derfor blir det en del snakking forbi hverandre under her. En ting er om en person har norsk statsborgerskap. Det er en formell øvelse som har et klart svar. Men hvorvidt en person har har sin identitet i den ene eller andre leiren, det er det vel bare personen selv som kan gi svar på.

Jeg er helt enig med deg i at personen selv bør identifisere seg selv, men å si om noen at de ikke er norske fordi de har en annen bakgrunn blir feil og kan bli sårende og krenkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er født i Thailand, selvsagt. Men hun er ikke thai når hun ikke har thailandsk statsborgerskap.

Det er ikke "hvordan man ser ut" som avgjør hva man er, men hvilket statsborgerskap man har.

så genene har ingenting å si ? for noe tull..

Så hvis jeg hadde blitt adoptert bort til noen i kina så hadde jeg bare vært kinesisk og ikke norsk i det hele tatt? rare meninger,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Fordi en ramsvart kvinne umulig kan være norsk. Alle ser at hun kommer fra et land i Afrika, at hun har genene sine derfra og ikke fra Norge.

Det er ikke bare statsborgerskapet som avgjør om en er norsk eller ikke. Det er også opprinnelse og genetisk/etnisk tilhørighet. Enten du liker det eller ikke.

Jeg synes det er helt villt, og ikke så rent lite provoserende, at du kan påstå at ungene mine ikke er norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Nei, for _genene_ er fra opprinnelseslandet.

Herlighet hvor mange i Norge tror du har gener fra andre land. Det du sier nå er at kongen ikke er norsk fordi han har ikke norske gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det å ha en thailandsk bakgrunn er noe helt annet enn å være thailandsk. Vedkommende med norsk statsborgerskap er fullt ut norsk.

Nei, ikke fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bærer nok over med deg, skal du se ;)

Spørsmålet ditt er veldig åpent og upresist, og derfor blir det en del snakking forbi hverandre under her. En ting er om en person har norsk statsborgerskap. Det er en formell øvelse som har et klart svar. Men hvorvidt en person har har sin identitet i den ene eller andre leiren, det er det vel bare personen selv som kan gi svar på.

Nettopp, det er en "følelsessak" hva personen føler, og man kan i prinsippet føle seg noe helt annet.

En multinasjonal venn av meg (som var meget lei av å svare på "hvor han er fra") mente det var fem ting folk mente med "hvor kommer du fra?"

1) Hvor er du født?

2) Hvilket statsborgerskap har du?

3) Hvor bor du nå?

4) Hvor kommer foreldrene dine fra?

5) Hva føler du deg?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg synes det er helt villt, og ikke så rent lite provoserende, at du kan påstå at ungene mine ikke er norske.

Ja, du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...