Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

''jeg ser du er brun, hvor kommer du fra''

Et godt svar på det, ville kanskje vært "jeg hører du mangler sosiale antenner, hvem er du oppdratt av?".

Noterer meg den - hahaha!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Gjest solfryd

Det ville jo være helt merkelig å spørre noen "jeg ser du er brun, hvor kommer du fra". Du kan godt spørre et menneske som snakker med aksent hvor h*n kommer ifra, men ikke bare pga. hudfarge. Et menneske som snakker flytende norsk kommer fra Norge.

Ja, selvsagt. Ingen ordlegger seg slik. Jeg leste i begynnelsen av artikkelen hvor den egentlige meninga bak spørsmålet stod. Derfor tok jeg det med i mitt eksempel også. Men helt klart, ingen henvender seg til noen på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Jeg er seriøs. Jeg har lest en del interessant forskning om dette emnet, og jeg synes det bør bli tatt på alvor. Det er mange lærere på østkanten i Oslo som forstår ikke at et barn med afrikansk far og norsk mor kan oppleve slikt fordi "vi har så mange av dem". Dvs. at det er så mange mørke barn i klassen. Alle kan oppleve slikt og jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører at klasser blir delt opp i norske (hvite) og ikke norske (mørke).

Beklager, det var ikke meningen å fleipe bort en seriøs problemstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg også. Hvordan en føler seg inni seg er en privatsak, men utseende røper opprinnelsesland og er åpenbar for alle.

Ja, det kan røpe opprinnelseslandet (altså der man er født) men man er ikke norsk bare fordi man er født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Meget godt beskrevet, og jeg likte denne: "I'm half Iranian, half American – so basically, I hate myself"!

:glis:

Med vennlig hilsen

Jeg har en venn som har en sønn. Sønnen er kvart iraner, kvart fransk, kvart amerikansk og kvart indisk genetisk sett. Jeg må innrømme at jeg vet ikke hvilken gener den amerikanske delen av ham har. Denne unge mannen har den indiske hudfargen, men er ellers prikklik sin far (som ikke har indiske gener. Han er oppvokst i Norge far han var fire år og er norsk. Hvilket "hjemland" skulle han hatt annet enn Norge. Han snakker flytende norsk, engelsk og hindi, og kan i tillegg en del persisk og fransk. Han får ofte spørsmålet hvor han kommer ifra.

Jeg må innrømme at jeg spurte min venn (hans far) om han var iraner siden han snakket med persisk aksent da jeg møtte han først:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Du har åpenbart ikke lest ett eneste ord av den linken, ennmindre forstått den.

Jo, jeg leste noen ord, men ikke hele.

Natta da, din selvgode, selvopphøyde, nazistiske hespetre av en kjerring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jo, jeg leste noen ord, men ikke hele.

Natta da, din selvgode, selvopphøyde, nazistiske hespetre av en kjerring!

Hahahaha, nazistisk? Oi, så mange fine definisjoner du kan.

Takk for en god latter, sjarmtrollet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''jeg ser du er brun, hvor kommer du fra''

Et godt svar på det, ville kanskje vært "jeg hører du mangler sosiale antenner, hvem er du oppdratt av?".

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg leste noen ord, men ikke hele.

Natta da, din selvgode, selvopphøyde, nazistiske hespetre av en kjerring!

*hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Hahahaha, nazistisk? Oi, så mange fine definisjoner du kan.

Takk for en god latter, sjarmtrollet.

Jo, bare hyggelig. Si ifra hvis du vil ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jo, bare hyggelig. Si ifra hvis du vil ha mer.

Kan du flere ord, altså? Med mange stavelser?

Jammen er du flink. Men det er sikkert langt over leggetiden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og problemet ditt er? For du har tydeligvis et..

Problemet, meg__123, er at du tilsynelatende tror/trodde at du er "norskere" enn en del andre nordmenn, basert på at du har hvit hud, eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det mener jeg også. Hvordan en føler seg inni seg er en privatsak, men utseende røper opprinnelsesland og er åpenbar for alle.

akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei,

Det er klart at det kan skje, men det skyldes (blant mange andre ting) at de kanskje ikke føler at de er norske, siden de har svart hud (for de som har det). Og at folk legger stor viktighet på "hvor du kommer fra".

Med vennlig hilsen

Ja det er helt riktig, men det er dette som kan skje fordi de ser seg i speilet og ser ikke samme trekk som hos mor eller far eller øvrig familie. Adoptivbarn opplever slikt ifølge forskning også, og det har jeg diskutert med en del voksne som er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du flere ord, altså? Med mange stavelser?

Jammen er du flink. Men det er sikkert langt over leggetiden din.

Likte best den nazist-betegnelsen. En sjelden perle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet, meg__123, er at du tilsynelatende tror/trodde at du er "norskere" enn en del andre nordmenn, basert på at du har hvit hud, eller lignende.

ja jeg er mer norsk enn kompisen min fra sverige som akkurat ble norsk statsborger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Kan du flere ord, altså? Med mange stavelser?

Jammen er du flink. Men det er sikkert langt over leggetiden din.

Er det ikke nazistisk å bl.a. undertrykke andre pga meninger eller holdninger? Siden du åpenbart mener at du er så mye bedre på ord enn meg, så kan du jo komme med en mer riktig forklaring av fenomenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...