Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Ikke opprinnelig sett, nei.

Mener du at en mørkhudet amerikansk kvinne er mindre amerikansk enn en lyshudet? Det henger ikke på greip for da finnes det ikke andre amerikanere enn Native Americans. Jeg tror ikke amerikanere er enige med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Denne bør være både interessant og nyttig for mange:

''It may not be racist, but it's a question I'm tired of hearing

Looking a bit brown still means being asked where you're from. So here's a ready-made answer for the overly curious

''

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Meget godt beskrevet, og jeg likte denne: "I'm half Iranian, half American – so basically, I hate myself"!

:glis:

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Tenker vel mer på "åpenbare gener" slik som kjennetegner ulike raser som asiater, afrikanere.

Jeg er ikke rasist fordi om jeg påpeker at folk ser forskjellig ut avhengig av hvilket kontinent de kommer fra. Det er jo bare fakta.

Neida, du er nok heller en banebrytende forsker som opererer med distinsjoner som "åpenbare gener" (og hva nå motsetningen måtte være - subtile gener, kanskje?), basert på hudfarge. Hvis du ikke sporenstreks vinner en nobelpris er det noe galt med systemet.

http://www.understandingrace.org/humvar/race_humvar.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Denne bør være både interessant og nyttig for mange:

''It may not be racist, but it's a question I'm tired of hearing

Looking a bit brown still means being asked where you're from. So here's a ready-made answer for the overly curious

''

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/mar/03/racist-question-brown-answer-curious

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del forskning på at barn med slik bakgrunn kan oppleve identitetskrise.

Joda, men til gjengjeld er det nok færre av dem som blir belemret med rasisme og andre hjernedefekter. ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det finnes også forskning på at barn med altfor mange av sine røtter solid plantet i Norge (og kanskje også i samme familier for å være sikker på å holde genene rene...) også kan oppleve identitetsproblemer ;)

Jeg er seriøs. Jeg har lest en del interessant forskning om dette emnet, og jeg synes det bør bli tatt på alvor. Det er mange lærere på østkanten i Oslo som forstår ikke at et barn med afrikansk far og norsk mor kan oppleve slikt fordi "vi har så mange av dem". Dvs. at det er så mange mørke barn i klassen. Alle kan oppleve slikt og jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører at klasser blir delt opp i norske (hvite) og ikke norske (mørke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Leste du hele artikkelen, siden du spør om noe som står besvart der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Neida, du er nok heller en banebrytende forsker som opererer med distinsjoner som "åpenbare gener" (og hva nå motsetningen måtte være - subtile gener, kanskje?), basert på hudfarge. Hvis du ikke sporenstreks vinner en nobelpris er det noe galt med systemet.

http://www.understandingrace.org/humvar/race_humvar.html

???

Har du problemer, eller? Kanskje du bør bestille en time hos fastlegen. Noe så utrolig fjollete og idiotisk. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Der fikk jeg bekrefta to fordommer i samme slengen. Både med tanke på bunn og topp på lista. Like fornøyd med begge deler.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Jeg tror ikke det er mange som har problemer med å innrømme. Men jeg har full forståelse for at mange irriterer seg over at andre på død og liv skal definere hvem de er. I denne sammenhengen i fhd til om de er norske eller ikke. Den etniske identiteten er til syvende og sist en følelsessak som angår den enkelte person. Det angår ikke deg eller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

???

Har du problemer, eller? Kanskje du bør bestille en time hos fastlegen. Noe så utrolig fjollete og idiotisk. :-(

Takes one to know one. Mulig du kan få hastetime, bare ta med deg utskrift av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en thailandsk bakgrunn er noe helt annet enn å være thailandsk. Vedkommende med norsk statsborgerskap er fullt ut norsk.

''Det å ha en thailandsk bakgrunn er noe helt annet enn å være thailandsk. Vedkommende med norsk statsborgerskap er fullt ut norsk.'''

Tiltredes!

Som regel har ikke barnet / personen vært i "hjemlandet" engang; langt mindre lært seg lært språket, kulturen, eller vært i kontakt med sine biologiske foreldre...

Norsk? Ja, uten tvil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Det ville jo være helt merkelig å spørre noen "jeg ser du er brun, hvor kommer du fra". Du kan godt spørre et menneske som snakker med aksent hvor h*n kommer ifra, men ikke bare pga. hudfarge. Et menneske som snakker flytende norsk kommer fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Jeg tror ikke det er mange som har problemer med å innrømme. Men jeg har full forståelse for at mange irriterer seg over at andre på død og liv skal definere hvem de er. I denne sammenhengen i fhd til om de er norske eller ikke. Den etniske identiteten er til syvende og sist en følelsessak som angår den enkelte person. Det angår ikke deg eller meg.

Ja, du har nok rett. Jeg gir meg. natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøs. Jeg har lest en del interessant forskning om dette emnet, og jeg synes det bør bli tatt på alvor. Det er mange lærere på østkanten i Oslo som forstår ikke at et barn med afrikansk far og norsk mor kan oppleve slikt fordi "vi har så mange av dem". Dvs. at det er så mange mørke barn i klassen. Alle kan oppleve slikt og jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører at klasser blir delt opp i norske (hvite) og ikke norske (mørke).

Hei,

Det er klart at det kan skje, men det skyldes (blant mange andre ting) at de kanskje ikke føler at de er norske, siden de har svart hud (for de som har det). Og at folk legger stor viktighet på "hvor du kommer fra".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det ville jo være helt merkelig å spørre noen "jeg ser du er brun, hvor kommer du fra". Du kan godt spørre et menneske som snakker med aksent hvor h*n kommer ifra, men ikke bare pga. hudfarge. Et menneske som snakker flytende norsk kommer fra Norge.

''jeg ser du er brun, hvor kommer du fra''

Et godt svar på det, ville kanskje vært "jeg hører du mangler sosiale antenner, hvem er du oppdratt av?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Du har åpenbart ikke lest ett eneste ord av den linken, ennmindre forstått den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner ikke hvorfor i all verden det skal være så farlig å innrømme/innse sin etniske identitet.

Det er jo slike som fornekter og benekter og fortier sin etniske opprinnelse som har big time problemer! Slike mennesker misbruker rasismebegrepet ved å hevde at folk er rasister fordi noen spør om det åpenbare. "Jeg ser du er brun, hvor kommer du egentlig fra?"

Hva er galt med å spørre om det? Folk som spør slik er nok ikke i utgangspunktet rasister, kanskje blir de det heller aldri, men de blir stemplet som rasister fordi de spør. Helt sykt, etter min mening.

Lurer jaggu på hvem som har problemer her? Det må jo være de som ikke tør å fortelle om sin opprinnelse.

Hva vil du egentlig de skal svare???

Hvis du leste denne artikkelen, så kommer jenta fra London. Hun blir spurt om hvor hun kommer fra, og idiotisk nok svarer hun - London.

Hvis jeg er født og oppvokst og bor i Bodø, med mor fra Oslo og far fra Tromsø - hva mener du egentlig jeg skal svare hvis noen spør meg hvor jeg er fra?

Dette er bare så regelrett idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...