Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Nei jeg sikter til internasjonal forskning. Det har med det å gjøre at barn identifiserer seg med sine foreldre og i begynnelsen foreldre av samme kjønn. Etterhvert legger de merke til detaljer og da kan dette bli vanskelig. I ungdomstiden går de over til å identifisere seg med venner og andre enn familien. Det har ingenting å si hvor mange forskjellige etniske grupper er rundt deg hvis du føler deg alene som f.eks. blandet afrikansk og europeisk.

Hei,

Jo, men hvis det var mange rundt deg som ikke lignet så veldig på foreldrene, mtp. hudfarge? Da ville jo det neurale nettet i hjernen justere og kompensere for at forskjellen var større.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Det er ikke mer enn et par år siden norsk språkråd med brask og bram erklærte at personer som var adoptert fra utlandet ikke kunne kalle seg "norske". Tror de måtte spise den i seg, men de var steile i sin sak. Lomheimen skrev flere kronikker om det. Kan sikkert googles om du er interessert i sånt. Og ut i fra en sånn definisjon kunne dessverre skolen med lov og språkpraksis i hånd handle som de gjorde.

''Det er ikke mer enn et par år siden norsk språkråd med brask og bram erklærte at personer som var adoptert fra utlandet ikke kunne kalle seg "norske". Tror de måtte spise den i seg, men de var steile i sin sak. Lomheimen skrev flere kronikker om det. Kan sikkert googles om du er interessert i sånt. Og ut i fra en sånn definisjon kunne dessverre skolen med lov og språkpraksis i hånd handle som de gjorde.''

Lomheimen kan skrive seg skakk (og jeg har stor respekt for han), men det som provoserte meg mest var adpotivbarna.

*) 2. generasjonsinnvandrere - norske? Ja, etter mitt syn, og kanskje trenger de ekstra ressurser ift norskopplæring og morsmålsundervisning.

*) De som er født av etnisk norsk og etnisk "unorsk": samme svar.

*) Adoptivbarn: Norske - definitivt ja, behov for morsmålsopplæring: neiI! Barnet er "norsk" fra det ankommer landet / møter foredrene, punktum finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

skjønner du virkelig ikke hva jeg mener enda??

Har du biologiske foreldre fra afrika, så har du afrikanske gener.

Har du afrikanske gener så er du ikke 100% norsk, bortsett fra på papiret!

Tror ikke vi kommer særlig mye lengre med dette...

Enkelt: Har du norsk statsborgerskap er du 100% norsk.

Komplisert: Har du dine røtter andre steder enn det landet du bor i, så kan den etniske identiteten være mer mangfoldig, om du er heldig.

Enkelt: Er statsborgerskapet på plass, uavhengig av etnisk opphav, så er du uansett 100% norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra genteorien din finnes det neppe en eneste person som kan betegnes som 100% norsk.

jo, foreldrene mine har så norske gener som det går an å få, så jeg er norsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hei,

Jo, men hvis det var mange rundt deg som ikke lignet så veldig på foreldrene, mtp. hudfarge? Da ville jo det neurale nettet i hjernen justere og kompensere for at forskjellen var større.

Med vennlig hilsen

Fullt så enkelt er det ikke. Hjernen til barn fungerer ikke slik. De har ikke fullt utviklet evne til logisk og abstrakt tenkning som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.''

Det bør sør notere bak øret.

Nå har ikke jeg trukket inn Hitler, men svart på et spørsmål om hva "nazisme" er, fra en som åpenbart ikke visste det.

Og siden du lurer - det var vel "solfryd" som trakk det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Nå har ikke jeg trukket inn Hitler, men svart på et spørsmål om hva "nazisme" er, fra en som åpenbart ikke visste det.

Og siden du lurer - det var vel "solfryd" som trakk det inn.

Det var det solfryd som gjorde, ja - med brask og bram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

''Det er ikke mer enn et par år siden norsk språkråd med brask og bram erklærte at personer som var adoptert fra utlandet ikke kunne kalle seg "norske". Tror de måtte spise den i seg, men de var steile i sin sak. Lomheimen skrev flere kronikker om det. Kan sikkert googles om du er interessert i sånt. Og ut i fra en sånn definisjon kunne dessverre skolen med lov og språkpraksis i hånd handle som de gjorde.''

Lomheimen kan skrive seg skakk (og jeg har stor respekt for han), men det som provoserte meg mest var adpotivbarna.

*) 2. generasjonsinnvandrere - norske? Ja, etter mitt syn, og kanskje trenger de ekstra ressurser ift norskopplæring og morsmålsundervisning.

*) De som er født av etnisk norsk og etnisk "unorsk": samme svar.

*) Adoptivbarn: Norske - definitivt ja, behov for morsmålsopplæring: neiI! Barnet er "norsk" fra det ankommer landet / møter foredrene, punktum finale.

Språkrådet fikk sine hender fulle med å svare på mail fra meg og likesinnede i perioden da debatten blåste som verst. Og det skal de ha: De svarte skikkelig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Han kan være norsk med kinesisk opprinnelse for alt jeg vet.

Men har er neppe tysker med kinesisk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, foreldrene mine har så norske gener som det går an å få, så jeg er norsk..

Enn besteforeldrene, oldeforeldrene, tippoldeforeldrene, tipptippoldeforeldrene, tipptipptippoldeforeldrene dine?

For ikke å snakke om tipptipptipptippoldeforeldrene dine. Du har gener fra dem også, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest speer

Nei, men du ville likevel vært kinesisk - enten du liker det eller ei.

Med vennlig hilsen

Du er faen meg patetisk. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Psst... Er du klar over hvor mange forskjellige folkeslag som bor i Kina? Og hvor forskjellige noen av dem er utseendemessig?

Og er du forresten sikker på at det ikke er en koreaner, vietnameser eller thai-kineser?

Jeg vet i hvertfall at det ikke er en tysker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så enkelt er det ikke. Hjernen til barn fungerer ikke slik. De har ikke fullt utviklet evne til logisk og abstrakt tenkning som voksne.

OK - jeg tenkte ikke helt på hvilken aldersgruppe.

Poenget var mer at "å ligne" er en veldig relativ ting. Hva man vektlegger (for å diskriminere mellom ansikt) avhenger jo av hva man ser rundt seg. Hvis alle var nesten like, så måtte man fokusere på en hvilken som helst liten forskjell man fant, og gjøre den viktig.

Hvis de man så var fysisk veldig forskjellige, så er det ikke behov for å se på detaljene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn besteforeldrene, oldeforeldrene, tippoldeforeldrene, tipptippoldeforeldrene, tipptipptippoldeforeldrene dine?

For ikke å snakke om tipptipptipptippoldeforeldrene dine. Du har gener fra dem også, vet du.

ja jeg tviler sterkt på at de er fra afrika o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...