Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Skjønner at det var litt på siden av diskusjonen, men synes forsåvidt tankene om dette er gyldige likevel - eller kanskje særlig - siden det er "feil vei"...

Altså, jeg mener at en som er 100% norsk statsborger men halvt kenyansk (eller forsåvidt helt kenyansk av opprinnelse) kan være like opptatt av å være kenyansk i tillegg til norsk som jeg er av å være halvt dansk...

Hei,

Selvsagt kan han/hun det, hvis han/hun selv *ønsker* det. Helt enig. Poenget er mer at ingen har "rett" til å påstå at en norsk statsborger ikke er norsk fordi vedkommende har svart hud, for eksempel. Det er det som skjer i denne tråden, og det er skremmende.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

''Hvis du er thai, så ser du ut slik thailandske mennesker gjør. Per definisjon.''

Den definisjonen er feil. Jeg får ikke thailandsk utseende over natten selv om jeg blir thailandsstatsborger i morgen.

''Man har ikke gradert statsborgerskap.''

Det er ingen som snakker om gradert statsborgerskap her. Vi snakker om utseende. Som ikke er relatert til statsborgerskap på noen som helst måte.

''Det er ikke slik at man sier: "Beklager, du er en slags 2. klasses borger. Du får pass, men du er ikke ordentlig norsk fordi du har mørk hud.''

*rister oppgitt på hodet*

Slutt å snakk tull nå. Nå dummer du deg lodrett ut.

Hvorfor i alle dager er noen så grenseløst opptatt av dette?

Folk flest vil bestemme selv hva de vil kalle seg.

http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20061026/norsk_norskere_nordmann/

Hvorfor det opptar meg? Fordi jeg ser folk som tror de er "norskere" enn andre nordmenn fordi huden deres er hvit.

Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".

Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hvorfor det opptar meg? Fordi jeg ser folk som tror de er "norskere" enn andre nordmenn fordi huden deres er hvit.

Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".

Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.

Med vennlig hilsen

Mine barn er halvt norske og halvt danske og det er da aldri vært noen som har satt spørsmålstegn ved om de er norske, de har norsk statsborgerskap og dansk indfødsrett.

Jeg føler meg da norsk selv, etter å ha bodd her i landet i mer enn tre tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Kanskje fra døveland eller noe sånt? ;)''

Høres ut som et ukjent vers fra "Jeg gikk meg over sjø og land"...-)

Hehe, "Jeg gikk meg over døveland" hadde vært noe, ja ;)

Hadde ikke vært meg imot at Døveland fantes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det opptar meg? Fordi jeg ser folk som tror de er "norskere" enn andre nordmenn fordi huden deres er hvit.

Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".

Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.

Med vennlig hilsen

''Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".''

Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende.

''Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.''

Ærlig talt. Jeg har ikke sagt at statsborgere som ikke har et norsk utseende ikke er norske, eller er 2. rangs borgere.

Jeg anbefaler at du tar et lesekurs, får du ser virkelig ut til å ha store problemer med å oppfatte hva andre skriver.

*rister oppgitt på hodet igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt kan han/hun det, hvis han/hun selv *ønsker* det. Helt enig. Poenget er mer at ingen har "rett" til å påstå at en norsk statsborger ikke er norsk fordi vedkommende har svart hud, for eksempel. Det er det som skjer i denne tråden, og det er skremmende.

Med vennlig hilsen

Just for the record: Jeg er selvsagt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".''

Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende.

''Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.''

Ærlig talt. Jeg har ikke sagt at statsborgere som ikke har et norsk utseende ikke er norske, eller er 2. rangs borgere.

Jeg anbefaler at du tar et lesekurs, får du ser virkelig ut til å ha store problemer med å oppfatte hva andre skriver.

*rister oppgitt på hodet igjen*

Du sier jo at det finnes norske statsborgere som har norsk utseende og andre nordmenn som tilsynelatende ikke "når opp" til å ha et utseende som samsvarer med statsborgerskapet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Hvem har undertrykket noens holdninger her? Når man velger å debattere og ha sterke meninger (især på særdeles svakt grunnlag), må man leve med å få motstand. Det var for øvrig du som begynte med personkarakteristikker her.

Og når det gjelder nazisme, er det ikke jeg som har hevdet min rett til å definere og kategorisere folk på grunnlag av etnisitet og hudfarge i denne tråden - det er det du som har gjort. Kan du huske noen andre som har gjort det, sånn historisk sett? Ringer det en bjelle?

Men å trekke fram nazisme er uansett for drøyt, jeg ville ikke drømme om å synke ned på nivå til å hitle denne debatten. Det er forbeholdt folk som mangler argumenter.

En har da lov å ha meninger, selv om det er på svakt grunnlag? En mening er en mening! Synes enkelt av dere er forferdelige mot andre her inne, dere gjør narr av andres meninger, og tanker. Ingen må da tro at det kun er en mening som gjelder? (Da må vedkommende vedkjenne seg sitt eget store ego først.) Og ikke legge ut spørsmål her på dol, for det er jo kun deres egen mening som blir respektert.

men skjønner så klart at dere liker å rakke ned på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En har da lov å ha meninger, selv om det er på svakt grunnlag? En mening er en mening! Synes enkelt av dere er forferdelige mot andre her inne, dere gjør narr av andres meninger, og tanker. Ingen må da tro at det kun er en mening som gjelder? (Da må vedkommende vedkjenne seg sitt eget store ego først.) Og ikke legge ut spørsmål her på dol, for det er jo kun deres egen mening som blir respektert.

men skjønner så klart at dere liker å rakke ned på andre.

Hva er det egentlig du snakker om?

Ingen har nektet noen å ha en mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan nordmenn ser ut er åpenbart summen av alle nordmenn, og ikke "hvordan nordmenn flest så ut for 200 år siden".''

Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende.

''Det er du som må utvide din horisont om hvem som er norsk, og ikke vi andre som må innskrenke vår.''

Ærlig talt. Jeg har ikke sagt at statsborgere som ikke har et norsk utseende ikke er norske, eller er 2. rangs borgere.

Jeg anbefaler at du tar et lesekurs, får du ser virkelig ut til å ha store problemer med å oppfatte hva andre skriver.

*rister oppgitt på hodet igjen*

Du skriver: "Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende. "

Nei, det defineres som "typisk norsk utseende" eller etnisk norsk utseende.

Norsk utseende dekker alle nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende. "

Nei, det defineres som "typisk norsk utseende" eller etnisk norsk utseende.

Norsk utseende dekker alle nordmenn.

''Norsk utseende dekker alle nordmenn.''

Begrepet norsk utseende blir jo da helt meningsløst, blir det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Norsk utseende dekker alle nordmenn.''

Begrepet norsk utseende blir jo da helt meningsløst, blir det ikke?

Jo, egentlig, og poenget er jo nettopp at hvem som helst kan være norsk.

Hvordan ser en person fra USA ut?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

En har da lov å ha meninger, selv om det er på svakt grunnlag? En mening er en mening! Synes enkelt av dere er forferdelige mot andre her inne, dere gjør narr av andres meninger, og tanker. Ingen må da tro at det kun er en mening som gjelder? (Da må vedkommende vedkjenne seg sitt eget store ego først.) Og ikke legge ut spørsmål her på dol, for det er jo kun deres egen mening som blir respektert.

men skjønner så klart at dere liker å rakke ned på andre.

Klart en har lov til å ha meninger, men når en bruker de meningene til å komme med sterke karakteriseringer av andre, må man tåle å bli motsagt.

Det er ikke jeg som sto for nedrakkingen i denne tråden - du kan jo bare ta en titt på hva jeg har blitt kalt her. Når folk i tillegg insisterer på at flere av mine familiemedlemmer aldri kan bli norske nok, fordi de har "feil" hudfarge, er det kanskje ikke så rart at jeg blir med på diskusjonen?

Det er faen meg helt absurd at jeg da skal ende opp som den som er ufin. Det er ikke jeg som har kalt meningsmotstanderne mine for nazister, nedlatende, kjerringer osv.

Kanskje du heller bør rette skytsen mot andres argumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, egentlig, og poenget er jo nettopp at hvem som helst kan være norsk.

Hvordan ser en person fra USA ut?

Med vennlig hilsen

''Hvordan ser en person fra USA ut? ''

Hvor stor er en fisk? :-)

Når flisespikkeriet er over, så ville jeg jo forstått at det folk mener med "norsk utseende" er "typisk norsk utseende".

Typisk amerikansk blir litt verre å tenke seg - i og med at de jo er et svært blandet folk... Og dit kommer vel vi også etterhvert - eller kanskje vi er der allerede,- jeg bor i et område hvor det ikke er voldsomt mange "utypiske nordmenn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Han er vel norsk statsborger, men er russer og nok stolt av det ja.

Han er nordmann med hviterussisk opprinnelse. Han blir neppe stolt hvis du kaller han russer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke, gi opp. Prøvde å si akkurat det samme som deg i den forrige tråden, men Sør _nekter_å late som om han skjønner hva vi mener.Går ikke an å diskutere med ham.

nei det går liksom ikke an å mene noe annet enn disse folkene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke personen som selv avgjør om man er rasist?

En bankraner synes kanskje selv at han bare "låner pengene".

Det er klart det er rasistisk å tro at bare hvite mennesker kan være norske.

snakker ikke om bare svarte jeg? det gjelder jo folk fra feks russland også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillibeth

Han er nordmann med hviterussisk opprinnelse. Han blir neppe stolt hvis du kaller han russer.

Hvordan kan du vite det? Har du spurt ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...