Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

Det nytter ikke, gi opp. Prøvde å si akkurat det samme som deg i den forrige tråden, men Sør _nekter_å late som om han skjønner hva vi mener.Går ikke an å diskutere med ham.

Det går fint an å *diskutere* med meg.

Det er nok litt verre for de som bare insisterer på å skrive usammenhengende vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de thailandske genene deres bare forsvant i løse lufta når de fikk norsk statsborgerskap da mener du??

Nei, men å være norsk reflekterer statsborgerskap, og ikke "gener".

Genene for hele verdens befolkning kommer fra Somalia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noe så dumt:) Er du født thai, er du jo faktisk thai samme hvor mange statsborgerskap du har. MERK DEG SØR: opprinnelig thai med norsk statsborgerskap!!

Nei, du er faktisk 100% norsk hvis du har norsk statsborgerskap. Det er det eneste kravet.

At du ble født i Thailand, eller hadde thailandsk statsborgerskap da du ble født er selvsagt sant, men i snakker om hva folk er nå.

Det er faktisk ikke så komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enten er man 100% norsk, eller så er man 0% norsk. Ingen andre muligheter.''

Nja. Hvis du med norsk mener norsk statsborgerskap, så. (Det finnes vel forresten også en del med 2 statsborgerskap)

Men, selv om jeg har norsk statsborgerskap (og kun det) - så vil jeg forsvare min rett med nebb og klør til å kalle meg halvt dansk :-) Jeg føler meg like dansk som norsk.

Derfor synes jeg også ofte at det er interessant å få vite hvor folk kommer fra - hvis man på et eller annet vis skjønner at de har (et nylig) opphav i et annet land enn Norge. Ikke for å sette dem i bås, men for å vite hvilket land de kjenner som sitt annet land.

Joda, men hvorvidt man er norsk eller fransk avhenger hvilket statsborgerskap man har. Det hjelper ikke hvor mye jeg liker rødvin og snakker fransk - jeg er ikke fransk hvis jeg ikke har statsborgerskapet.

At man *føler* seg fransk er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig noen som skjønner hva jeg mener:))

Ja, det er flere som tar like feil, og som er like store rasister hvis du tror at bare hvite personer kan være norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvorvidt man er norsk eller fransk avhenger hvilket statsborgerskap man har. Det hjelper ikke hvor mye jeg liker rødvin og snakker fransk - jeg er ikke fransk hvis jeg ikke har statsborgerskapet.

At man *føler* seg fransk er en annen sak.

Selv om du rent formelt sett har rett, vil jeg fortsette å kalle meg halvt dansk. Halvparten av mitt opphav og mine påvirkninger fra barn av er norsk, resten er danskt...

Og, jeg tror at de fleste vil forstå, når jeg sier at jeg er halvt dansk, at en av mine foreldre var dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ille nok å være fra Døveland og skulle synge den sangen, spesielt dersom man til og med er FØDT der. Enda verre må det vel være (i samme situasjon) å være fra Stummeland. Da sliter man VIRKELIG.

men er man fra stummeland slipper man jo å synge...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du rent formelt sett har rett, vil jeg fortsette å kalle meg halvt dansk. Halvparten av mitt opphav og mine påvirkninger fra barn av er norsk, resten er danskt...

Og, jeg tror at de fleste vil forstå, når jeg sier at jeg er halvt dansk, at en av mine foreldre var dansk.

Joda, men hvor små deler skal gå gå ned i? Altså, "dansken" var neppe dansk, men kanskje litt tysk, og litt polsk, og litt svensk? Det blir jo fryktelig komplisert?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flere som tar like feil, og som er like store rasister hvis du tror at bare hvite personer kan være norske.

Har hun et norsk utseende fordi hun har norsk statsborgerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun et norsk utseende fordi hun har norsk statsborgerskap?

"Norsk utseende" er jo det som norske statsborgere har. Per definisjon.

Man har ikke en slags "underklasse" av norske statsborgere som ikke har norsk utseende. Hva som er norsk utseende defineres av hvordan alle norske statsborgere ser ut.

Hva som er et statistisk typisk utseende er noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvor små deler skal gå gå ned i? Altså, "dansken" var neppe dansk, men kanskje litt tysk, og litt polsk, og litt svensk? Det blir jo fryktelig komplisert?

Med vennlig hilsen

Jeg vet at min ene forelder (som er norsk) har noen tyske forfedre litt tilbake, men dem tar jeg ikke med, altså. Så lenge min ene forelder hovedsakelig er norsk og min andre forelder hovedsakelig dansk - og de var oppvokst i de to landene, så kaller jeg meg halvt dansk :-) Verre er det ikke... Behøver ikke å ta med småprosenter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norsk utseende" er jo det som norske statsborgere har. Per definisjon.

Man har ikke en slags "underklasse" av norske statsborgere som ikke har norsk utseende. Hva som er norsk utseende defineres av hvordan alle norske statsborgere ser ut.

Hva som er et statistisk typisk utseende er noe annet.

Med vennlig hilsen

''Hva som er et statistisk typisk utseende er noe annet.''

Som er den eneste korrekte måten å definere hva som er norsk utseende. Ellers er begrepet helt meningsløst. Jeg ser ikke ut som en thai selv om jeg skaffer meg thailandsk statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at min ene forelder (som er norsk) har noen tyske forfedre litt tilbake, men dem tar jeg ikke med, altså. Så lenge min ene forelder hovedsakelig er norsk og min andre forelder hovedsakelig dansk - og de var oppvokst i de to landene, så kaller jeg meg halvt dansk :-) Verre er det ikke... Behøver ikke å ta med småprosenter ;-)

Problemet er selvsagt ikke når man bruker det på den måten. :-) Og særlig ikke om seg selv. Jeg tipper du ville følt det anderledes hvis noen nektet for at du var "ekte nordmann" fordi den ene foreldren din kom fra Danmark?

Problemet oppstår (som du kan se i tråden) når logikken brukes til å nekte nordmenn at de er "ekte nordmenn", på grunn av hudfarge, religion og slikt. Det rammer (som du kan se) adopterte, og mange andre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva som er et statistisk typisk utseende er noe annet.''

Som er den eneste korrekte måten å definere hva som er norsk utseende. Ellers er begrepet helt meningsløst. Jeg ser ikke ut som en thai selv om jeg skaffer meg thailandsk statsborgerskap.

Hvis du er thai, så ser du ut slik thailandske mennesker gjør. Per definisjon.

Man har ikke gradert statsborgerskap. Det er ikke slik at man sier: "Beklager, du er en slags 2. klasses borger. Du får pass, men du er ikke ordentlig norsk fordi du har mørk hud."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er selvsagt ikke når man bruker det på den måten. :-) Og særlig ikke om seg selv. Jeg tipper du ville følt det anderledes hvis noen nektet for at du var "ekte nordmann" fordi den ene foreldren din kom fra Danmark?

Problemet oppstår (som du kan se i tråden) når logikken brukes til å nekte nordmenn at de er "ekte nordmenn", på grunn av hudfarge, religion og slikt. Det rammer (som du kan se) adopterte, og mange andre.

Med vennlig hilsen

Skjønner at det var litt på siden av diskusjonen, men synes forsåvidt tankene om dette er gyldige likevel - eller kanskje særlig - siden det er "feil vei"...

Altså, jeg mener at en som er 100% norsk statsborger men halvt kenyansk (eller forsåvidt helt kenyansk av opprinnelse) kan være like opptatt av å være kenyansk i tillegg til norsk som jeg er av å være halvt dansk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er thai, så ser du ut slik thailandske mennesker gjør. Per definisjon.

Man har ikke gradert statsborgerskap. Det er ikke slik at man sier: "Beklager, du er en slags 2. klasses borger. Du får pass, men du er ikke ordentlig norsk fordi du har mørk hud."

''Hvis du er thai, så ser du ut slik thailandske mennesker gjør. Per definisjon.''

Den definisjonen er feil. Jeg får ikke thailandsk utseende over natten selv om jeg blir thailandsstatsborger i morgen.

''Man har ikke gradert statsborgerskap.''

Det er ingen som snakker om gradert statsborgerskap her. Vi snakker om utseende. Som ikke er relatert til statsborgerskap på noen som helst måte.

''Det er ikke slik at man sier: "Beklager, du er en slags 2. klasses borger. Du får pass, men du er ikke ordentlig norsk fordi du har mørk hud.''

*rister oppgitt på hodet*

Slutt å snakk tull nå. Nå dummer du deg lodrett ut.

Hvorfor i alle dager er noen så grenseløst opptatt av dette?

Folk flest vil bestemme selv hva de vil kalle seg.

http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20061026/norsk_norskere_nordmann/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...