Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Og hva med personen som har en tysk oldefar, ikke fullt ut norsk heller?

Jo, han er selvfølgelig kjempenorsk - han har jo den riktige hudfargen!!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    138

  • meg__123!

    62

  • Mrs. Wallace

    32

  • sant å si

    26

Mest aktive i denne tråden

hahaha latterlig å trekke inn det ... huff, blir bare komisk..

Det var jo DU som trakk inn gener, men jeg er enig med deg i at det var latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

At hun har genene sine fra Afrika betyr ikke at hun kommer fra et land derfra. Hun kan komme fra USA, England, Tyskland og mange flere land.

Ikke opprinnelig sett, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo DU som trakk inn gener, men jeg er enig med deg i at det var latterlig.

ja jeg mener bare at så lenge de biologiske foreldrene er thailandske så er også ungen thailandsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis tror jeg det finnes flere som mener det samme som deg, enn som deler meg_123's oppfatning :-)

Er det ikke helt urimelig og uetisk å definere adoptivbarn som "fremmedspråklige" og "utenlandske"?

Har heldigvis opplevd uttalelser og handlinger fra de små som overskygger "rammebetingelsene"..

Håper og tror at den neste generasjonen vil løse en del av konfliktene "våre" :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jeg absolutt ikke enig i.. men tror ikke vi kommer særlig lengre i denne diskusjonen.. :)

Du kan selvsagt være uenig, men det endrer faktisk ikke på at du tar feil.

Er man norsk statsborger så er det ingen ytterligere krav til å være norsk, enten man er svart, eller hvit eller annen hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Veldig bra oppsummering! Jeg ser når folk spør om opphavet til mitt barn at de har helt andre baktanker enn hva de egentlig formulerer:

-Hvor kommer h*n fra? Fra Lilleby, svarer jeg.

-Nei, jeg mener hvor kommer h*n fra _egentlig_?

Og jeg tror du kan føye et ekstra punkt til de fem du har der: Hvorfor kom du hit? Forutsatt at vedkommende ikke er født i Norge, da.

Jeg husker for mange år siden da jeg oppdaget at en lærer ikke viste opprinnelsen til barna i klassen. Hun trodde f.eks. at et barn med iransk opprinnelse som snakket persisk som morsmål var av pakistansk opprinnelse. Det er like dumt som å si at man ikke ser forskjell på jenter og gutter i klassen, og dette var ikke en lærer som så en gruppe norske barn med forskjellig bakgrunn som burde respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Vedkommende som sa dette er nederlandsk, men født i Libya, nederlandske foreldre, studerte i Storbritannia, giftet seg i Frankrike, bor nå i USA, og er muligvis litt diffus på hva han føler seg som! ;-)

Med vennlig hilsen

He, he. Ja det er vel heller den kompliserte varianten, ser det ut til.

I forhold til innmelding i sametinget så er nettopp et av kriteriene for å registrere seg om man "føler seg samisk". Og det var dette kriteriet flere FrP'ere valgte å misbruke da de massemeldte seg inn før forrige valg, for å kuppe plasser og legge ned Sametinget fra innsiden. Etter at valget var over, så ombestemte de seg, ønsket ikke å fremme samiske saker mer, og følge seg ganske mye mer norske enn samiske. Så det er et godt eksempel på at det med å spørre hva folk føler seg som også kan være komplisert. I den grad FrP'ere kan være kompliserte.... (Ja! det er en fordom, og den har jeg jammen ikke tenkt å kvitte meg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg mener bare at så lenge de biologiske foreldrene er thailandske så er også ungen thailandsk..

Jeg vet du mener det, men det er feil.

Det er feil i Thailand (sjekk lovverket) og det er feil i Norge (sjekk lovverket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt være uenig, men det endrer faktisk ikke på at du tar feil.

Er man norsk statsborger så er det ingen ytterligere krav til å være norsk, enten man er svart, eller hvit eller annen hudfarge.

nei jeg har skjønt at man er 100% norsk på papiret.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vedkommende som sa dette er nederlandsk, men født i Libya, nederlandske foreldre, studerte i Storbritannia, giftet seg i Frankrike, bor nå i USA, og er muligvis litt diffus på hva han føler seg som! ;-)

Med vennlig hilsen

Det finnes en del forskning på at barn med slik bakgrunn kan oppleve identitetskrise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

ja jeg mener bare at så lenge de biologiske foreldrene er thailandske så er også ungen thailandsk..

Ja, det mener jeg også. Hvordan en føler seg inni seg er en privatsak, men utseende røper opprinnelsesland og er åpenbar for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke helt urimelig og uetisk å definere adoptivbarn som "fremmedspråklige" og "utenlandske"?

Har heldigvis opplevd uttalelser og handlinger fra de små som overskygger "rammebetingelsene"..

Håper og tror at den neste generasjonen vil løse en del av konfliktene "våre" :- )

Ja, det håper jeg også. Og heldigvis så blir det stadig færre som later til å befinne seg i middelalderen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Er det ikke helt urimelig og uetisk å definere adoptivbarn som "fremmedspråklige" og "utenlandske"?

Har heldigvis opplevd uttalelser og handlinger fra de små som overskygger "rammebetingelsene"..

Håper og tror at den neste generasjonen vil løse en del av konfliktene "våre" :- )

Det er urimelig og uetisk å definere barn som fremmedspråklige. Det ordet burde forsvinne fra norsk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Er det ikke helt urimelig og uetisk å definere adoptivbarn som "fremmedspråklige" og "utenlandske"?

Har heldigvis opplevd uttalelser og handlinger fra de små som overskygger "rammebetingelsene"..

Håper og tror at den neste generasjonen vil løse en del av konfliktene "våre" :- )

Det er ikke mer enn et par år siden norsk språkråd med brask og bram erklærte at personer som var adoptert fra utlandet ikke kunne kalle seg "norske". Tror de måtte spise den i seg, men de var steile i sin sak. Lomheimen skrev flere kronikker om det. Kan sikkert googles om du er interessert i sånt. Og ut i fra en sånn definisjon kunne dessverre skolen med lov og språkpraksis i hånd handle som de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Det finnes en del forskning på at barn med slik bakgrunn kan oppleve identitetskrise.

Det finnes også forskning på at barn med altfor mange av sine røtter solid plantet i Norge (og kanskje også i samme familier for å være sikker på å holde genene rene...) også kan oppleve identitetsproblemer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Ja det er vel heller den kompliserte varianten, ser det ut til.

I forhold til innmelding i sametinget så er nettopp et av kriteriene for å registrere seg om man "føler seg samisk". Og det var dette kriteriet flere FrP'ere valgte å misbruke da de massemeldte seg inn før forrige valg, for å kuppe plasser og legge ned Sametinget fra innsiden. Etter at valget var over, så ombestemte de seg, ønsket ikke å fremme samiske saker mer, og følge seg ganske mye mer norske enn samiske. Så det er et godt eksempel på at det med å spørre hva folk føler seg som også kan være komplisert. I den grad FrP'ere kan være kompliserte.... (Ja! det er en fordom, og den har jeg jammen ikke tenkt å kvitte meg med ;)

Det med Frp er selvsagt ikke noen fordom:

http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

Å ligge nesten et halvt standardavvik under gjennomsnittet er faktisk veldig mye.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest komplisert og enkelt

Det med Frp er selvsagt ikke noen fordom:

http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

Å ligge nesten et halvt standardavvik under gjennomsnittet er faktisk veldig mye.

Med vennlig hilsen

Jøss. Der fikk jeg bekrefta to fordommer i samme slengen. Både med tanke på bunn og topp på lista. Like fornøyd med begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...