Gå til innhold

Er Alexander Rybak norsk?

Anbefalte innlegg

Mary Poppins
Skrevet

For n'te gang: Man har ikke graderinger av statsborgerskap. Enten er man norsk (fordi man har norsk pass), eller så har man ikke norsk pass.

Vanskeligere er det faktisk ikke.

Jeg ser helt klart poenget ditt og andres, men 100% enig er jeg faktisk ikke. Min kollega f.eks har norsk statsborgerskap, hun er 45 år og har bodd i Norge i 10 år. Hun snakker veldig gebrokkent norsk og har kun russiske venner. Både jeg, og henne selv, anser henne for å være russisk, uavhengig av at hun har norsk pass. Hun har tross alt bodd 80% av livet sitt i Russland.

• Svar 519
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

138

• meg__123!

62

• Mrs. Wallace

32

• sant å si

26

Mest aktive i denne tråden

Mrs. Wallace
Skrevet

''Ja, nettopp. Folk bør få definere det selv ''

Ja, helt enig. Og det gjelder _også_ folk som ikke har innvandringsbakgrunn.

''Folk bør få definere det selv - uten at andre definerer det for dem''

Du hopper visst over den siste delen der: at folk får definere seg selv, uten at ANDRE gjør det for dem.

Du kan ikke definere bort andres norskhet, bare fordi dine egne grumsete holdninger måtte indikere det. På samme vis kan ikke jeg definere DIN nasjonalitet, hvor mye jeg enn måtte ønske å gjøre det (ikke at det er nasjonaliteten din jeg helst vil kategorisere, men la oss si det, rent hypotetisk).

Gjest speer
Skrevet

Ja, du kan definere DEG SELV.

Du kan IKKE frata ANDRE norske statsborgere deres "norskhet". Og det er det du gjør.

Nettopp. Derfor ville jeg selv valgt å ikke defininere meg som kineser om jeg hadde hatt kinesisk statsborgerskap.

Men i følge deg er man da ikke bare kineser, man ser ut som en også!!!

Gjest segunda
Skrevet

Nettopp. Derfor ville jeg selv valgt å ikke defininere meg som kineser om jeg hadde hatt kinesisk statsborgerskap.

jøje meg det er flere dager siden jeg startet tråden og den går fremdeles;) Bra å kunne engasjere slik.

Gjest solfryd
Skrevet

''Folk bør få definere det selv - uten at andre definerer det for dem''

Du hopper visst over den siste delen der: at folk får definere seg selv, uten at ANDRE gjør det for dem.

Du kan ikke definere bort andres norskhet, bare fordi dine egne grumsete holdninger måtte indikere det. På samme vis kan ikke jeg definere DIN nasjonalitet, hvor mye jeg enn måtte ønske å gjøre det (ikke at det er nasjonaliteten din jeg helst vil kategorisere, men la oss si det, rent hypotetisk).

Men en trenger ikke nødvendigvis være rasist for å ha slike "grumsetet holdninger" som du mener jeg har.

Skrevet

selvfølgelig er han det...

Og jeg synes spesielt at sør og segunda og noen til viser fine holdninger nedover denne tråden som er laang. Ble iallfall ikke imponert over de som begynte å trekke inn hudfarge som kriterium...

Enig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Men en trenger ikke nødvendigvis være rasist for å ha slike "grumsetet holdninger" som du mener jeg har.

Jeg har ikke kalt deg rasist, men det er ingen tvil om at enkelte av de tingene du hevder i denne tråden er rasistiske uttalelser.

Hvis du synes det er ubehagelig å oppfattes sånn, bør du slutte å komme med rasistiske ytringer.

Gjest solfryd
Skrevet

Jeg har ikke kalt deg rasist, men det er ingen tvil om at enkelte av de tingene du hevder i denne tråden er rasistiske uttalelser.

Hvis du synes det er ubehagelig å oppfattes sånn, bør du slutte å komme med rasistiske ytringer.

Og du burde slutte å diskriminere folk med andre meninger enn deg selv.

Jeg er heller ikke enig med deg i at mine ytringer er rasistiske.

Skrevet

Jeg ser helt klart poenget ditt og andres, men 100% enig er jeg faktisk ikke. Min kollega f.eks har norsk statsborgerskap, hun er 45 år og har bodd i Norge i 10 år. Hun snakker veldig gebrokkent norsk og har kun russiske venner. Både jeg, og henne selv, anser henne for å være russisk, uavhengig av at hun har norsk pass. Hun har tross alt bodd 80% av livet sitt i Russland.

Jo, og det er greit hvis hun selv mener hun er russisk, eller hun mener hun er brasilianer. Folk man mene hva de vil om seg selv.

Problemet oppstår hvis noen mener hun ikke er norsk (når hun har norsk statsborgerskap), for da har vi plutselig en ny (under)klasse norske statsborgere som ikke er norske.

Da har du (hvis du insisterer på at hun ikke er norsk (noe jeg ikke tror du gjør)) fratatt henne retten til å være en fullverdig norsk borger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Jo, norske statsborgere er 100% norske, uansett hudfarge.''

Eller, rettere sagt: Norske statsborgere har rett til å kalle seg/være 100% norske - og bli sett på av andre som akkurat det. Hvis de har mer lyst til å definere seg som halvt franske og halvt kenyanske med norsk statsborgerskap er det dem fritt :-)

Og det er selvsagt statsborgerskapet som avgjør deres rettigheter og plikter.

Jeg er _ikke_ 100% norsk, - jeg liker ikke engang å gå på ski! ;-)

Jeg er norsk, og jeg har ikke gått på ski på 25 år! :-)

Med vennlig hilsen

Mrs. Wallace
Skrevet

Og du burde slutte å diskriminere folk med andre meninger enn deg selv.

Jeg er heller ikke enig med deg i at mine ytringer er rasistiske.

Jeg har ikke diskriminert noen - det er ikke jeg som ivrer etter å ekskludere noen fra noe som helst, slik du gjør. At jeg diskuterer med deg, er ikke det samme som å diskriminere, skjønner du. Er det så tøft å skille mellom debatt og diskriminering, bør du kanskje ta noen runder med deg selv?

Mrs. Wallace
Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg er norsk, og jeg går heller ikke på ski. Ikke spiser jeg noe særlig poteter, heller. ;)

Skrevet

Hvordan ser en person fra USA ut?

Skrevet

Som en donut. Rund, glinsende og fet ;)

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er vel kanskje ikke et riktig nok kriterie det heller, nei :)

Gjest speer
Skrevet

Takk! Du begynner å forstå!

Som du ser, hvis du kikker ut vinduet, så er det samme i ferd med å skje i Norge.

Du ligger bare litt etter, tydeligvis.

''Som du ser, hvis du kikker ut vinduet, så er det samme i ferd med å skje i Norge.''

En nordmann ser fortsatt ut som en etnik nordmann. Og slik har vi tenkt at skal fortsette å være.

Gjest speer
Skrevet

Omat og omat om det samme hele tiden... Dette fikk du forøvrig svar på i går.

Og en tysker som flytter til kina ser ikke plutselig ut som en kineser dagen etter.

Jeg begynner å bli jævla lei at dette patetiske PK-tullballet ditt.

Skrevet

''Som du ser, hvis du kikker ut vinduet, så er det samme i ferd med å skje i Norge.''

En nordmann ser fortsatt ut som en etnik nordmann. Og slik har vi tenkt at skal fortsette å være.

Beklager, men det der var knapt nok sant for 100 år siden.

Hvem som helst kan se ut som en nordmann/norsk. Etnisk norsk, derimot, er noe annet.

Det blir akkurat som i USA.

Skrevet

''En nordmann ser fortsatt ut som en etnik nordmann. Og slik har vi tenkt at skal fortsette å være.''

Dream on...

Gjest speer
Skrevet

Du skriver: "Majoriteten av nordmenn har fortsatt lys hud og blondt hår., med andre ord et typisk nordisk utseende. Derfor er det dette som defineres som norsk utseende. "

Nei, det defineres som "typisk norsk utseende" eller etnisk norsk utseende.

Norsk utseende dekker alle nordmenn.

''Norsk utseende dekker alle nordmenn''

Det er feil. De fleste forstår hva som menes med "norsk utseende". Bare ikke deg. Men det hadde jeg ikke forventet heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...