Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

Gjest anonmym for anledningen

Vår eldste datter er russ i år, mens vår yngste skal konfirmeres. Dessverre kræsjer konfirmasjonen med det jeg forstår er årets russe-happening, på en annen kant av landet.

Nå har vår eldste bestemt seg for at hun ikke vil være til stede ved sin søsters konfirmasjon, men i stedet reise på russetreffet.

Lillesøster er fortvila, mamma er rasende - for å si det mildt. Jeg mener at INGENTING går foran søskens konfirmasjon eller andre store familiehendelser, bortsett fra liv og helse, omtrent.

Russen er myndig, så vi kan ikke forhindre henne fra å reise. Kunne eventuelt inndratt goder, lommepenger, lån av bil osv, en da regner jeg med vi virkelig får henne mot oss. Jeg HAR sagt at hun kan glemme de ekstra pengene vi ellers ville ha gitt henne til russetida, siden vi ikke akter å sponse denne prioriteringen, men stort mer kan vi ikke gjøre.

`Hva ville dere gjort? Dette er noe jeg ikke har tenkt tanken kunne inntreffe en gang - droppe lillesøsters konfirmasjon for noe som rett og slett er ei gedigen fyllekule. Jeg skjønner at det er gøy, på kort sikt, men på lang sikt er jeg redd det kan ødelegge forholdet mellom søstrene, og dessuten tror jeg eldstemann kommer til å angre på prioriteringen når hun blir eldre.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Er det i det hele tatt noe vi KAN gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Er det mulig å på en eller annen måte møtes på halveien?

Dersom det er langt til russetreffet, kanskje dere kan sponse flybilletter hjem (eller hva som nå går raskest) slik at hun rekker hjem til den store dagen, etter å ha vært litt på russetreffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dessverre ingen gode råd :(

Du har min fulle forståelse. Jeg hadde også vært MILDT SAGT rasende på en slik prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Denne var lei. Hun er jo myndig og kan bestemme det selv.

Men om dere lykkes å true henne til å bli. Vil hennes "blide fjes" virke positivt på lillesøsteras konfirmasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Man får tro at hun husker på seg selv den dagen hun gifter seg og lillesøster finner ut at hun heller vil noe annet enn å gå i bryllupet. Eller dåpen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Man får tro at hun husker på seg selv den dagen hun gifter seg og lillesøster finner ut at hun heller vil noe annet enn å gå i bryllupet. Eller dåpen for den saks skyld.

Hvorfor skal konfirmasjonen vaere sà utrolig viktigere? Er folk virkelig sà religiöse? De fleste ungedommer konfirmerer seg for à fà gaver, det er vel ingen hemlighet akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Hvorfor skal konfirmasjonen vaere sà utrolig viktigere? Er folk virkelig sà religiöse? De fleste ungedommer konfirmerer seg for à fà gaver, det er vel ingen hemlighet akkurat.

Enig. Egentlig skulle det vært sånn at bare de som virkelig tror på Jesus og ønsker å følge ham bør få lov til å bli konfirmert.

Hver ungdom i riktig alder skulle få det spørsmålet: Tror du på Jesus, og ønsker du å følge ham? Er svaret nei, så blir det ingen konfirmasjon.

Kirkelig konfirmasjon, dåp og vielse er noen av de mest hyklerske ting jeg vet om, HVIS det er sånn at man ikke tror.

Men det er jo en annen diskusjon enn trådstarters. Noen kan jo starte en egen tråd om emnet sånn at det kan diskuteres der i stedet for her i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Egentlig skulle det vært sånn at bare de som virkelig tror på Jesus og ønsker å følge ham bør få lov til å bli konfirmert.

Hver ungdom i riktig alder skulle få det spørsmålet: Tror du på Jesus, og ønsker du å følge ham? Er svaret nei, så blir det ingen konfirmasjon.

Kirkelig konfirmasjon, dåp og vielse er noen av de mest hyklerske ting jeg vet om, HVIS det er sånn at man ikke tror.

Men det er jo en annen diskusjon enn trådstarters. Noen kan jo starte en egen tråd om emnet sånn at det kan diskuteres der i stedet for her i denne tråden.

Poenget mitt var at denne russebegivenheten ogsà er noe som man fàr oppleve kun én gang i livet og at jeg ikke ser helt hvorfor en konfirmasjon absolutt skal vaere sà mye viktigere. Med mindre denne familien virkelig er dypt troende, osv. Sà, ja, det er faktisk samme tema jeg tar opp her; beklager om jeg ikke var helt klar i talen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Poenget mitt var at denne russebegivenheten ogsà er noe som man fàr oppleve kun én gang i livet og at jeg ikke ser helt hvorfor en konfirmasjon absolutt skal vaere sà mye viktigere. Med mindre denne familien virkelig er dypt troende, osv. Sà, ja, det er faktisk samme tema jeg tar opp her; beklager om jeg ikke var helt klar i talen.

Ja, da så. Helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - jeg tar faktisk russesøsterens parti i denne saken. Konfirmasjonen er en stor dag for konfirmanten og dennes foreldre, mens for søsteren er dette stort sett en temmelig kjedelig dag (for å være helt ærlig) - og jeg skjønner veldig godt at hun ønsker å prioritere russefeiringen (som for henne er en engangshendelse).

Så at hun skal straffes for å velge dette, synes jeg er helt tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal konfirmasjonen vaere sà utrolig viktigere? Er folk virkelig sà religiöse? De fleste ungedommer konfirmerer seg for à fà gaver, det er vel ingen hemlighet akkurat.

Fordi det ER stort å være konfirmant. Dagen er en feiring av deg som person, like mye som for religiøse, kulturelle eller rent praktiske grunner.

At noen steller istand en stor fest for deg, ønsker å være der og feire deg er faktisk stort. Og jeg hadde blitt så skuffet om mine søsken hadde valgt meg bort på akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Poenget mitt var at denne russebegivenheten ogsà er noe som man fàr oppleve kun én gang i livet og at jeg ikke ser helt hvorfor en konfirmasjon absolutt skal vaere sà mye viktigere. Med mindre denne familien virkelig er dypt troende, osv. Sà, ja, det er faktisk samme tema jeg tar opp her; beklager om jeg ikke var helt klar i talen.

Fordi det er en del seremonier i et menneskes liv som markerer overganger, og som er en del av den familietradisjonen vi har etablert. For oss er dette IKKE en vanlig dag, og det er definitivt ikke en vanlig dag for konfirmanten. Gavene er en del av det, naturligvis, men vel så viktig er det å få være i sentrum for familien, talene, det å bli sett på en annen måte enn man blir ellers.

Det kommer slekt langveis fra for å delta, mens vår datter altså prioriterer fyllefest og egne behov i stedet for å ta hensyn til familien, og først og fremst konfirmanten.

Jeg kunne akseptert det dersom det var den eneste feiringen etter 12 års skolegang. Men de begynte feiringen i høst, og skal fortsette til 17. mai. Det er flere store russetreff, selv om dette er det største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Jeg forstår russen her. Det er den store avslutningsturen, som hun antakelig har sett fram til gjennom tre lange år på videregående. Det er noe som skjer bare en gang i livet, før denne delen av livet er over og gruppen spres for alle vinder. En konfirmasjon er kanskje en stor dag for konfirmanten selv og foreldrene, men for de fleste andre er det en ganske meningstom seremoni som dreier seg mer om gaver, koldtbord, gamle tanter og kjedelige taler, og dagen etter er alt som før igjen for alle deltakere.

Går det an å komme fram til et kompromiss? Kanskje russen kan forberede en flott video eller bildepresentasjon som kan vises fram i konfirmasjonsselskapet, selv om hun ikke er tilstede? Eller noe annet som får henne til å ta del i forberedelsene til konfirmasjonen, eller ta med søsteren på noe spesielt bare de to, for å feire, en annen dag enn selve konfirmasjonsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym for anledningen

Er det mulig å på en eller annen måte møtes på halveien?

Dersom det er langt til russetreffet, kanskje dere kan sponse flybilletter hjem (eller hva som nå går raskest) slik at hun rekker hjem til den store dagen, etter å ha vært litt på russetreffet?

Treffet foregår fredag og lørdag, og vi har foreslått at hun tar fly hjem på lørdag, men det ble nedstemt. Jeg er på nippet til å kaste ungen ut... Ikke helt alvorlig, men det var virkelig ikke den egoisten vi mente å oppdra henne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Fordi det er en del seremonier i et menneskes liv som markerer overganger, og som er en del av den familietradisjonen vi har etablert. For oss er dette IKKE en vanlig dag, og det er definitivt ikke en vanlig dag for konfirmanten. Gavene er en del av det, naturligvis, men vel så viktig er det å få være i sentrum for familien, talene, det å bli sett på en annen måte enn man blir ellers.

Det kommer slekt langveis fra for å delta, mens vår datter altså prioriterer fyllefest og egne behov i stedet for å ta hensyn til familien, og først og fremst konfirmanten.

Jeg kunne akseptert det dersom det var den eneste feiringen etter 12 års skolegang. Men de begynte feiringen i høst, og skal fortsette til 17. mai. Det er flere store russetreff, selv om dette er det største.

Jeg ville pratet med henne om egoisme og hvor sårende det er for lilesøster. Hadde aldri godtatt et nei, feste kan de gjøre på andre dager.

Familie går foran alle andre egoistiske behov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Vet du - jeg tar faktisk russesøsterens parti i denne saken. Konfirmasjonen er en stor dag for konfirmanten og dennes foreldre, mens for søsteren er dette stort sett en temmelig kjedelig dag (for å være helt ærlig) - og jeg skjønner veldig godt at hun ønsker å prioritere russefeiringen (som for henne er en engangshendelse).

Så at hun skal straffes for å velge dette, synes jeg er helt tåpelig.

Det spiller ingen rolle om jenta dør av kjedsomhet denne dagen. Hun BURDE skjønt at det er noen ting som bare går foran egne behov, slike store dager er en slik ting, i alle fall i vår familie.

Det er dessuten ikke det eneste russetreffet jenta skal delta på. Det er flere andre, men dette er det største - visstnok landstreffet.

Jeg hater bryllup, men har vett nok til å skjønne at det betyr noe for brudepar at gjester faktisk er med og lager fest, deler dagen som er den viktigste i deres liv. Såpass burde vår datter forstått i forhold til sin søster også. Hun er tross alt snart 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Jeg holder med den eldste datteren din. Det å være russ er en stor begivenhet, og skjer bare en gang.

Å ta i fra henne denne opplevelsen vil være noe hun kan føle nag for resten av livet.

Hvorfor så rasende?

Det er leit at det kolliderer for alle parter. Men å bli sinna.

Dattra mi hadde samme dilemma med en av sine brødre på far siden. Hun greide så vidt med mye stress å få vært til stede i kirken, men gikk glipp av selskapet. Men det var helt og holdent hennes valg, det var ingen som hadde sagt noe om hun ikke hadde klart det heller.

Hva i all verden skulle det være godt for å nekte eller true henne til å være med i konformasjonen? En deppa og lei seg, skuffet og sinna tenåring som bare er der fordi hun må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Treffet foregår fredag og lørdag, og vi har foreslått at hun tar fly hjem på lørdag, men det ble nedstemt. Jeg er på nippet til å kaste ungen ut... Ikke helt alvorlig, men det var virkelig ikke den egoisten vi mente å oppdra henne til.

''Ikke helt alvorlig, men det var virkelig ikke den egoisten vi mente å oppdra henne til.''

Skjønner jeg veldig godt! Man bør lære som ung at prioritering er viktig, og at anger er en vond, vond følelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg holder med den eldste datteren din. Det å være russ er en stor begivenhet, og skjer bare en gang.

Å ta i fra henne denne opplevelsen vil være noe hun kan føle nag for resten av livet.

Hvorfor så rasende?

Det er leit at det kolliderer for alle parter. Men å bli sinna.

Dattra mi hadde samme dilemma med en av sine brødre på far siden. Hun greide så vidt med mye stress å få vært til stede i kirken, men gikk glipp av selskapet. Men det var helt og holdent hennes valg, det var ingen som hadde sagt noe om hun ikke hadde klart det heller.

Hva i all verden skulle det være godt for å nekte eller true henne til å være med i konformasjonen? En deppa og lei seg, skuffet og sinna tenåring som bare er der fordi hun må.

''En deppa og lei seg, skuffet og sinna tenåring som bare er der fordi hun må.''

Og slik er ofte livet... Feste kan man gjøre andre dager enn på sin lillesøsters konfirmasjon! Hvor egoistisk er det mulig å bli? En lillesøster ser ofte på storesøsken med stjerner i blikket, så blir hun plutselig avskrevet pga en fest.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Jeg forstår russen her. Det er den store avslutningsturen, som hun antakelig har sett fram til gjennom tre lange år på videregående. Det er noe som skjer bare en gang i livet, før denne delen av livet er over og gruppen spres for alle vinder. En konfirmasjon er kanskje en stor dag for konfirmanten selv og foreldrene, men for de fleste andre er det en ganske meningstom seremoni som dreier seg mer om gaver, koldtbord, gamle tanter og kjedelige taler, og dagen etter er alt som før igjen for alle deltakere.

Går det an å komme fram til et kompromiss? Kanskje russen kan forberede en flott video eller bildepresentasjon som kan vises fram i konfirmasjonsselskapet, selv om hun ikke er tilstede? Eller noe annet som får henne til å ta del i forberedelsene til konfirmasjonen, eller ta med søsteren på noe spesielt bare de to, for å feire, en annen dag enn selve konfirmasjonsdatoen?

Vi kan naturligvis tenke på alternativer for konfirmantens del.

I dag har vi gitt beskjed om at bilen hun pleier å låne, er inndratt til over sommeren. Vi kan ikke bestemme over henne, men vi kan bestemme over vår egen eiendom. Vi har ikke oppdratt henne til denne form for egoisme hun nå presterer å fremvise, i det minste har vi ikke ment å oppdra henne sånn, Stiller ikke hun opp for familien sin, får hun akseptere at servicenivået overfor henne synker en periode.

Hadde dette vært den eneste feiringen, så hadde jeg aksptert valget hennes. Men dette er en eneste av alle de mange treffene og festene de skal ha i løpet av våren, og som de begynte med allerede før jul. Noe mer evne til forståelse for søsteren og hennes dag, forventes, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...