Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke invitasjon til min brors konfirmasjon engang. Det ble bare automatisk antatt at jeg ikke hadde andledning/råd/interesse for det, og ingen ville hjelpe meg med penger eller noe for å kunne delta.

Fryktelig sårt synes jeg, at jeg er så uviktig for dem at de ikke ville gjøre noe som helst for å ha meg der.

Det samme gjaldt forøvrig for min mors bryllup. 170 gjester og de "hadde ikke råd" til å hjelpe meg med flybillett. (Jeg var 19 år)

Det er trist.

Det bør være en selvfølge å sende en invitasjon selv om man "vet" at personen man inviterer ikke kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym for anledningen

Men man kan jo ikke si du viser noen som helst forstàelse for hennes situasjon her, sà da mà man jo anta at dette er noe hun har laert av deg...

Tøys. Du kan spare deg sånne kommentarer.

Jeg skjønner utmerket godt hvorfor hun prioriterer som hun gjør.

Jeg skjønner alt om "redd for å gå glipp av", "tenk om han jeg er forelska i blir sammen med en annen", "alle de andre kommer til å være der, og kommer til å snakke om det "resten av livet" - jeg blir utenfor "for alltid" osv osv osv.

Men ingen av de begrunnelsene eller argumentetne holder.

Man nedprioriterer ikke lillesøsters dag for en russefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for meg, og for familien og verdisettet vårt, er konfirmasjon osv viktigere enn det meste.

Det er bare veldig skuffende at vår datter ikke har forstått det.

Det er vel ikke det at hun ikke har forstått det, men hun vil ikke prioritere dere. Enkelt og greit.

Forsåtr henne godt. Jeg syns konfirmasjoner, brylluper og alle slike familiesammenkomster er dørgende kjedelige, og skjønner ikke hvorfor "alle" på død og liv må være samlet.

La henne leve sitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Dere har vært heldige . :-)

Men nå opplever dere noe som skuffer dere. Håper det ordner seg til det beste- uansett hva det måtte være.

Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.

''Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.''

Det er det viktigste, men det løpet er allerede kjørt, så knust som lillesøster allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Det er vel ikke det at hun ikke har forstått det, men hun vil ikke prioritere dere. Enkelt og greit.

Forsåtr henne godt. Jeg syns konfirmasjoner, brylluper og alle slike familiesammenkomster er dørgende kjedelige, og skjønner ikke hvorfor "alle" på død og liv må være samlet.

La henne leve sitt liv.

Noen ganger må man gjøre kjedelige ting av hensyn til andre. Dette handler ikke om at hun skal ha en så fryktelig morsom dag sammen med familien. Det handler om at hun burde ha lært at man noen ganger må ta hensyn til andre enn seg selv.

Dessuten er jeg redd hun kommer til å f"å leve sitt liv" i større grad enn hun regner med, dersom hun fortsetter å oppføre seg så egoistisk som hun gjør nå. Vår sønn, som er mellom de to i alder er allerede rasende på henne, og konfirmanten er lei seg. Ikke bare pga dette, riktignok.

Liv tangerer hverandre. Man lever ikke i vakuum. Og det finnes ingen som kan "leve sitt liv" uten å tenke på andre, uten at det får konsekvenser på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke det at hun ikke har forstått det, men hun vil ikke prioritere dere. Enkelt og greit.

Forsåtr henne godt. Jeg syns konfirmasjoner, brylluper og alle slike familiesammenkomster er dørgende kjedelige, og skjønner ikke hvorfor "alle" på død og liv må være samlet.

La henne leve sitt liv.

Hehe, ENIG:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?''

Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...(

''Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...''

Jeg sier ikke at jeg mener storesøsters valg er riktig, men jeg har en følelse av at hun overkjøres her og at ingen er villige til å høre på hennes argumenter og vise den minste forståelse for hennes valg. Og alle vet hvordan tenåringer som føler at de slett ikke blir hørt reagerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan naturligvis tenke på alternativer for konfirmantens del.

I dag har vi gitt beskjed om at bilen hun pleier å låne, er inndratt til over sommeren. Vi kan ikke bestemme over henne, men vi kan bestemme over vår egen eiendom. Vi har ikke oppdratt henne til denne form for egoisme hun nå presterer å fremvise, i det minste har vi ikke ment å oppdra henne sånn, Stiller ikke hun opp for familien sin, får hun akseptere at servicenivået overfor henne synker en periode.

Hadde dette vært den eneste feiringen, så hadde jeg aksptert valget hennes. Men dette er en eneste av alle de mange treffene og festene de skal ha i løpet av våren, og som de begynte med allerede før jul. Noe mer evne til forståelse for søsteren og hennes dag, forventes, rett og slett.

Unnskyld meg, men dere gjør virkelig det dere kan for å skape et skikkelig dårlig forhold til deres eldre datter må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man gjøre kjedelige ting av hensyn til andre. Dette handler ikke om at hun skal ha en så fryktelig morsom dag sammen med familien. Det handler om at hun burde ha lært at man noen ganger må ta hensyn til andre enn seg selv.

Dessuten er jeg redd hun kommer til å f"å leve sitt liv" i større grad enn hun regner med, dersom hun fortsetter å oppføre seg så egoistisk som hun gjør nå. Vår sønn, som er mellom de to i alder er allerede rasende på henne, og konfirmanten er lei seg. Ikke bare pga dette, riktignok.

Liv tangerer hverandre. Man lever ikke i vakuum. Og det finnes ingen som kan "leve sitt liv" uten å tenke på andre, uten at det får konsekvenser på sikt.

Veldig godt svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, vanskelig situasjon, og jeg forstår begge parter. Jeg ville likevel tatt en skikkelig prat med russen. Jeg ville høre hva russen argumenterte med, og så argumentert litt imot og kreve å bli hørt på.

Du kan ikke tvinge en myndig russ, men du kan kreve at hun hører på deg.

Russetiden varer i flere uker nå, og det er flere landstreff/store russetreff.

Søsteren blir konfirmert bare 1 dag i hele livet sitt...

Noen foreslo å la russen tenke ut en kompromiss, kanskje det kan være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.''

Det er det viktigste, men det løpet er allerede kjørt, så knust som lillesøster allerede er.

Men _hvorfor_ er lillesøster så knust? Hadde hun følt det bedre hvis det ikke ble en slik voldsom kamp/debatt hjemme om storesøsters deltakelse, og at man nedtonte "Det Store Sviket" som storesøster gjør seg skyldig i ved ikke å delta?

Jeg skjønner at dere gjerne ønsker at storesøster skal prioritere dette, men det virker som den steile holdningen mot henne bare gjør vondt verre - også for lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig hun skjønner mer enn hun gir uttrykk for til mor.

Kanskje har hun "kjørt seg fast" i et spor. Og ungdommelig stolthet gjør det vanskeligere å "gi seg" eller "komme på andre tanker" dersom hun mases masse på?

''Kanskje har hun "kjørt seg fast" i et spor. Og ungdommelig stolthet gjør det vanskeligere å "gi seg" eller "komme på andre tanker" dersom hun mases masse på?''

Ja, det er lett å bli sta og ikke ville gi seg "av prinsipp" i den alderen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...''

Jeg sier ikke at jeg mener storesøsters valg er riktig, men jeg har en følelse av at hun overkjøres her og at ingen er villige til å høre på hennes argumenter og vise den minste forståelse for hennes valg. Og alle vet hvordan tenåringer som føler at de slett ikke blir hørt reagerer...

''men jeg har en følelse av at hun overkjøres her og at ingen er villige til å høre på hennes argumenter og vise den minste forståelse for hennes valg.''

Jeg tenker også litt slik her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan naturligvis tenke på alternativer for konfirmantens del.

I dag har vi gitt beskjed om at bilen hun pleier å låne, er inndratt til over sommeren. Vi kan ikke bestemme over henne, men vi kan bestemme over vår egen eiendom. Vi har ikke oppdratt henne til denne form for egoisme hun nå presterer å fremvise, i det minste har vi ikke ment å oppdra henne sånn, Stiller ikke hun opp for familien sin, får hun akseptere at servicenivået overfor henne synker en periode.

Hadde dette vært den eneste feiringen, så hadde jeg aksptert valget hennes. Men dette er en eneste av alle de mange treffene og festene de skal ha i løpet av våren, og som de begynte med allerede før jul. Noe mer evne til forståelse for søsteren og hennes dag, forventes, rett og slett.

Hvis mine foreldre hadde gjort noe slik da jeg var 18, ville jeg sannsynligvis vært fraværende på samtlige konfirmasjoner og jule-feiringer i lang tid fremover.

Du er så forblindet med dine "familieverdier" - som i utgangspunktet er en god idé - at du ødelegger dem totalt, ved å gjøre dem til en tvangstrøye.

Dette håndterer du VELDIG feil, synes jeg

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, russen er det VIRKELIG synd på!!! Stakkars henne, som får forventninger om å ta hensyn til andre og se lenger enn til sin egen nese, trukket nedover hodet....

Jeg skrev ikke noe innlegg for å bli overbevist om at jeg tar feil, nei. At hun prioriterer feil i forhold til hvordan hun burde prioritert, det er det ingen grunn til å diskutere med meg, i hensikt å få meg til å endre mening. Det er en umulig oppgave.

Det jeg spør om, er hva andre ville gjort, og det er interessant. Det er naturligvis mest interessant å få høre hva andre som mener det samme ville gjort - det er DET vi har behov for å vite. Hva folk som mener det er helt grei prioritering hun gjør, ville gjort, er ikke viktig, siden jeg ikke er i nærheten av å skifte mening her. Burde kanskje spesifisert målgruppen i headingen.

Du kan kanskje "vinne" denne kampen, men du vil lære din eldste datter at familieverdier er en slags klam tvangstrøye, som brukes til å tvinge folk til det de ikke ønsker.

Du risikerer å gi henne en permanent avsmak på "familieverdier" - forstår du ikke det?

Ønsker du virkelig å ha noen der som ikke har lyst å være der?

Jeg synes du er på ville veier.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest drvalley

Konfirmasjoner i mai er noe forbannet dri.. Konfirmasjoner burde vært flyttet til november da helgene ikke er så verdifulle.

La russen reise dit hun vil. Ingen grunn til at hun skal bli enda et offer for denne obskure tradisjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jaja, du har tydeligvis bestemt deg for din holdning oppi dette her, så da er det jo ikke noe poeng i å diskutere med deg... Stakkars russ...''

Trådstarter ba ikke om en diskusjon, men hjelp til å få dattera til å innse egen egoisme...

Storesøsken er forferdelig viktige for småsøsken!

Vel, det som man risikerer er at storesøster "forsvinner" i større eller mindre grad.

Hvem er tjent med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Egentlig skulle det vært sånn at bare de som virkelig tror på Jesus og ønsker å følge ham bør få lov til å bli konfirmert.

Hver ungdom i riktig alder skulle få det spørsmålet: Tror du på Jesus, og ønsker du å følge ham? Er svaret nei, så blir det ingen konfirmasjon.

Kirkelig konfirmasjon, dåp og vielse er noen av de mest hyklerske ting jeg vet om, HVIS det er sånn at man ikke tror.

Men det er jo en annen diskusjon enn trådstarters. Noen kan jo starte en egen tråd om emnet sånn at det kan diskuteres der i stedet for her i denne tråden.

Det er en BORGERLIG konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...