Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

"Poenget er at jeg synes foreldrene håndterer dette skremmende dårlig (jeg håper du vil være klokere i en slik situasjon), fordi de tar noe som er en relativt liten sak, og eksploderer det til å bli en krig, med utpressing som skal vare i tre måneder"

Foerst og fremst ville jeg snakket fornuft med henne paa tomannshaand, fordi jeg hadde oensket aa skaane lillesoester som allerede er saarbar for en slik diskusjon.

Jeg ville forsoekt aa skaane konfirmanten.

Naar det er sagt saa er det da ingen selvfoelge at russen skal ha tilgang til familiens bil. Naar russen ikke oensker aa ta hensyn til et soesken, saa hvorfor skal foreldrene ta hensyn til henne?

Dessuten synes jeg du overdramatiserer noe helt villt, naar du tegner et slikt skremselsbilde av hvordan fremtiden med familien vil bli, bare fordi hun maatte gaa glipp av en russefest.

At hun av den grunn ville komme til aa ta avstand for familien i all fremtid? Bare tullprat etter min mening;)

Ikke på grunn av russefesten, selvsagt, men på grunn av hvordan moren reagerer. Jeg ville ikke latt meg presse på den måten.

18-åringen er ...vel... en 18-åring.

Moren er en generasjon eldre, og burde vite bedre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

''Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...''

Jeg sier ikke at jeg mener storesøsters valg er riktig, men jeg har en følelse av at hun overkjøres her og at ingen er villige til å høre på hennes argumenter og vise den minste forståelse for hennes valg. Og alle vet hvordan tenåringer som føler at de slett ikke blir hørt reagerer...

Hel enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, Landstreffet kan ikke sammenlignes med noen av de andre russefestene. Den er noe helt eget. På en måte skjønner jeg eldstedatteren godt. Slik du legge kampen opp nå er konfirmasjonsfesten til for deg og hva du finner viktig, ikke hva som er til det beste for familien en stund fremover.

Veldig enig, jeg er bekymret for relasjonen mellom mor og eldstedatter når moren velger en slik holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje "vinne" denne kampen, men du vil lære din eldste datter at familieverdier er en slags klam tvangstrøye, som brukes til å tvinge folk til det de ikke ønsker.

Du risikerer å gi henne en permanent avsmak på "familieverdier" - forstår du ikke det?

Ønsker du virkelig å ha noen der som ikke har lyst å være der?

Jeg synes du er på ville veier.

Med vennlig hilsen

For en gangs skyld er jeg veldig enig med Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakelig ville det gjort mer inntrykk på henne dersom du viste at du var lveldig ei deg, men aksepterte hennes valg - enn om du var sinna. Men det løpet er jo kjørt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ikke på grunn av russefesten, selvsagt, men på grunn av hvordan moren reagerer. Jeg ville ikke latt meg presse på den måten.

18-åringen er ...vel... en 18-åring.

Moren er en generasjon eldre, og burde vite bedre.

Med vennlig hilsen

Naa spurte jeg datteren min om hva hun hadde valgt Hun skal forresten paa det samme treffet hun ogsaa.

Hun svarte slik: Det hadde vaert veldig vanskelig fordi jeg har gledet meg til dette treffet i 4-5 aar, men jeg hadde selvfoelig valgt "Per", fordi det hadde vaert enda viktigere for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Hun kommer helt sikkert til å reise på treffet, og vi kommer helt sikkert til å stramme inn kraftig på bilen.

Er man del av et fellesskap, så går forpliktelsen begge veier. Skjønner hun ikke det, får vi lære henne det. Vi trodde strengt tatt at hun hadde lært det til nå, men så feil kan man altså ta.

Jeg håper ærlig talt at hun kommer til å ha en passe stusselig russehelg, sånn at hun får seg den lærepengen, i det minste.

Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,. Også svigerfamilier i mellom. Dermed blir det nok vanskelig for dere som ikke har det sånn, å skjønne hvordan vi har det. Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

Hadde hun akseptert flybillett-varianten, hadde det hele vært uproblematisk, selv om hun hadde gått glipp av seremonien. Når hun ikke en gang vil det, synes jeg ikke hun fortjener så mye sympati for valget sitt.

Håper det går så bra som det kan gå. At hun får ok treff og at lillesøster for en flott konfirmasjon.

Å fortsette straffen/konsekvensen av storesøsters valg flere måneder etterpå synes jeg er dårlig strategi.

Hva lærer dere henne?

Eksemplets makt.

Aldri å gi seg- vær så sta du kan. Og pass på å straffe over lang tid dersom motpartner ikke gjør som en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan uten problem sette meg inn i begge jentenes følelser. Russejenta ønsker å delta på det som for russen er det største høydepunktet gjennom russeåret. Jeg har hatt et russebarn og hun sier selv at dette er minner som hun vil ta med seg resten av livet. Kongeparken er ikke en eneste stor fyllefest. Det er konserter og arrangementer som vil gi gode minner i lang tid.

Konfirmantjenta ønsker selvfølgelig å ha hele familien rundt seg på sin store dag, og det er helt naturlig. Konfirmasjonen er også en dag som vil gi gode minner i lang tid fremover, på lik linje med kongeparken.

Nå er det engang ikke mulig å forene begge disse jentenes ønsker, og min mening er da at russejenta må få gjøre det hun ønsker. Det vil bli en konfirmasjon med bismak, hvis hun tvinges til å være et sted hun ikke ønsker å være. Konfirmantjenta vil nok med tid og stunder forstå dette valget, om enn kanskje ikke før hun selv er russ.

Jeg har selv en stor familie som har stor glede av å møtes til forskjellige høytidligheter. Men jeg har ikke noe problem med å takle at mine nærmeste slektninger velger noe annet enn det jeg selv hadde ønsket. Feks har mine svigerforeldre valgt bort begge konfirmasjonene til de største barna, og det er helt greit. Og de hadde ikke en god unnskyldning for det slik jeg mener datteren din har.

Hadde jeg vært i samme situasjon som deg ville jeg bedt russejenta gjøre det hun følte mest for. Hos oss ville russen ha fått dra til kongeparken, hvis det var det hun ønsket, og konfirmanten ville hatt forståelse for valget.

Den løsningen du har valgt er jeg redd vil skade relasjonen mellom deg og jenta, og ikke minst mellom jenta og søsknene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg kan styre meg for familiedramaer og står gjerne over denslags.''

Hos oss er det ikke familiedrama - vi er en familie som liker å være sammen, og det inviteres ikke perifer familie. Barna våre liker godt å være med ellers, så det er ikke der det ligger.

Dersom du ser på dine og din eventuelle manns søsken med familie, og samling av dem som "drama", så er det svært, svært forskjellig fra hos oss.

Jeg tenkte verken på din familie (som jeg ikke kjenner annet enn fra akkurat dette innlegget) eller på min egen. Men det har vært mange konfirmasjonstråder her opp gjennom årene, som gjør at jeg forstår at dette temaet er noe "kjempestort" for mange - på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig det der, særlig hvis hun har sagt hun kommer til å reise. Det er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette å snakke om det, og prøve å appellere til samvittigheten, familiefølelsen osv.

Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Er det i det hele tatt noe vi KAN gjøre?''

I et siste forsøk, det virker som dere har gjort en del mindre velykkede, hadde jeg bedt søstrene sette seg ned å ta en prat uten innblanding fra noen andre. La de gjennom å fortelle om viktigheten av sin egen happening, få dele følelser og tanker og gjennom det kanskje finne en løsning som kan glede de begge.

Det er faktisk det mest fornuftige forslaget jeg har sett i denne diskusjonen til nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Ta to paracet, legg deg nedpå, så føler du deg uenig i morgen! ;-)

He he he, tro`kke det nei. (Nå var jeg uenig! ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ha..ha..naiv?

Jeg kan uten problem sette meg inn i begge jentenes følelser. Russejenta ønsker å delta på det som for russen er det største høydepunktet gjennom russeåret. Jeg har hatt et russebarn og hun sier selv at dette er minner som hun vil ta med seg resten av livet. Kongeparken er ikke en eneste stor fyllefest. Det er konserter og arrangementer som vil gi gode minner i lang tid.

Konfirmantjenta ønsker selvfølgelig å ha hele familien rundt seg på sin store dag, og det er helt naturlig. Konfirmasjonen er også en dag som vil gi gode minner i lang tid fremover, på lik linje med kongeparken.

Nå er det engang ikke mulig å forene begge disse jentenes ønsker, og min mening er da at russejenta må få gjøre det hun ønsker. Det vil bli en konfirmasjon med bismak, hvis hun tvinges til å være et sted hun ikke ønsker å være. Konfirmantjenta vil nok med tid og stunder forstå dette valget, om enn kanskje ikke før hun selv er russ.

Jeg har selv en stor familie som har stor glede av å møtes til forskjellige høytidligheter. Men jeg har ikke noe problem med å takle at mine nærmeste slektninger velger noe annet enn det jeg selv hadde ønsket. Feks har mine svigerforeldre valgt bort begge konfirmasjonene til de største barna, og det er helt greit. Og de hadde ikke en god unnskyldning for det slik jeg mener datteren din har.

Hadde jeg vært i samme situasjon som deg ville jeg bedt russejenta gjøre det hun følte mest for. Hos oss ville russen ha fått dra til kongeparken, hvis det var det hun ønsket, og konfirmanten ville hatt forståelse for valget.

Den løsningen du har valgt er jeg redd vil skade relasjonen mellom deg og jenta, og ikke minst mellom jenta og søsknene.

Sorry to say. Men kongeparken er en diger fyllefest.

Har du foresten vært der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry to say. Men kongeparken er en diger fyllefest.

Har du foresten vært der ?

Klart jeg ikke har vært der:-) Jeg er mamma til en forhenværende russ, og da må jeg nødvendigvis være eldre enn som så.

Men datteren min har vært der, og hun kunne fortelle at det ikke kun var en eneste stor fyllefest. Det var mange forskjellige konserter, og forskjellige fysiske aktiviteter.

Det er godt mulig å ha det morro i kongeparken uten å drikke bare så det er sagt:-) At mange russ selvfølgelig benytter annledningen til å drikke, er en annen side av saken:-)

http://www.landstreff.no/hjem.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

At dere er skuffet er en ting, men å bli rasende skjønner jeg ikke. Det er ikke sååå mange år siden jeg var russ og jeg vet hvor stort dette treffet er! Det er noe som kommer til å bli snakket om fere år frem i tid. Jeg husker et noen av mine venner hadde samme dilemma, og selv var jeg VELDIG glad for at jeg slapp å ta et sånt valg. Et par av dem droppet konfirmasjonen, mens en annen tok flyet hjem søndag morgen og rakk selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det spiller ingen rolle om jenta dør av kjedsomhet denne dagen. Hun BURDE skjønt at det er noen ting som bare går foran egne behov, slike store dager er en slik ting, i alle fall i vår familie.

Det er dessuten ikke det eneste russetreffet jenta skal delta på. Det er flere andre, men dette er det største - visstnok landstreffet.

Jeg hater bryllup, men har vett nok til å skjønne at det betyr noe for brudepar at gjester faktisk er med og lager fest, deler dagen som er den viktigste i deres liv. Såpass burde vår datter forstått i forhold til sin søster også. Hun er tross alt snart 19 år.

''Det er dessuten ikke det eneste russetreffet jenta skal delta på. Det er flere andre, men dette er det største - visstnok landstreffet.''

De andre treffene kan ikke sammenliknes med landstreffet. Landstreffet er en STOR begivenhet for en ungdom som skal feire slutten av 13 års skolegang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Du kan kanskje "vinne" denne kampen, men du vil lære din eldste datter at familieverdier er en slags klam tvangstrøye, som brukes til å tvinge folk til det de ikke ønsker.

Du risikerer å gi henne en permanent avsmak på "familieverdier" - forstår du ikke det?

Ønsker du virkelig å ha noen der som ikke har lyst å være der?

Jeg synes du er på ville veier.

Med vennlig hilsen

Her er jeg veldig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

''En av de aller viktigste dagene i ens liv.'

Oi oi!! Min egen konfirmasjon kommer svært langt ned på lista over viktige dager! Snakk om å hausse opp et familieselskap til noe av voldsomme dimensjoner. Ikke rart lillesøster blir knust...

Enig. Altså, jeg hadde en fin konfirmasjon, men det var langt ifra en av de viktigste dagene i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk det mest fornuftige forslaget jeg har sett i denne diskusjonen til nå!!

Jeg har tro på at de to sammen uten innblanding og gjennom å dele følelser og tanker rundt dette kan finne noe som gjør at begge kan leve med de valgene som blir tatt. Og det er svært viktig med tanke på at de kan opprettholde et godt søskenforhold, så takk for tilbakemeldingen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...