Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

'' Det å være russ er en stor begivenhet, og skjer bare en gang.''

Konfirmasjon derimot skjer jo omatt og omatt og omatt ?!?

''Konfirmasjon derimot skjer jo omatt og omatt og omatt ?!?''

Ihvertfall fra en gjests perspektiv..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

I den alderen saa er det. Ihvertfall var det det for meg.

''Ihvertfall var det det for meg''

Ja, nettopp:-) Det var IKKE det for meg, verken da eller nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste er jeg enig i. Men denne familien har åpenbart et helt annet syn på konfirmasjoner (og sikkert barenedåper) enn hva jeg har, så jeg ser at det kanskje er en større sak for dem enn hva det ville vært for meg.

Jeg ville kanskje heller brukt kreftene på å sørge for holdninger som ikke gikk i retning av å sløse tusenvis av kroner på en dustete russefeiring istedet, men det er jo en annen sak. ;)

Men en familie er faktisk individer, og har ikke nødvendigvis felles holdninger til alt. At familiefester er ekstremt viktig for moren er greit, men hun må respektere at det ikke er like viktig for andre, nødvendigvis.

Og hvordan reagerer folk flest på å bli påtvunget verdier?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "vi er" og "vi synes", men det virker ikke som du helt har med deg alle i "vi".

Et familieforhold skal vare i mange, mange år. Det er ikke verd å krige over en konfirmasjon.

Med vennlig hilsen

''Du skriver "vi er" og "vi synes", men det virker ikke som du helt har med deg alle i "vi".''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn er det faktisk ikke i vår familie. Dere legger deres forhold til konfirmasjoner til grunn for vår vurdering av hvor viktig det er. Konfirmasjoner i vår familie er en STOR dag! Ikke pleier folk å kjede seg heller - det er ikke perifere gjester det er snakk om, men nær familie som er viktig for de aller, aller fleste.

Paradokset er at vår eldste, ELSKET å være konfirmant! Hun snakket om det lenge før og lenge etter, hvor flott det var og hvordan ble gjort stas på etter alle kunstens regler. Sånn ER det hos oss.

Derfor er det ekstra ille at hun nå velger å ikke unne lillesøsteren sin det samme.

''Derfor er det ekstra ille at hun nå velger å ikke unne lillesøsteren sin det samme.''

Jeg synes det er ekstra ille at du indirekte har bestemt at lillesøsterens dag blir fullstendig ødelagt av storesøsterens beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Hun kommer helt sikkert til å reise på treffet, og vi kommer helt sikkert til å stramme inn kraftig på bilen.

Er man del av et fellesskap, så går forpliktelsen begge veier. Skjønner hun ikke det, får vi lære henne det. Vi trodde strengt tatt at hun hadde lært det til nå, men så feil kan man altså ta.

Jeg håper ærlig talt at hun kommer til å ha en passe stusselig russehelg, sånn at hun får seg den lærepengen, i det minste.

Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,. Også svigerfamilier i mellom. Dermed blir det nok vanskelig for dere som ikke har det sånn, å skjønne hvordan vi har det. Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

Hadde hun akseptert flybillett-varianten, hadde det hele vært uproblematisk, selv om hun hadde gått glipp av seremonien. Når hun ikke en gang vil det, synes jeg ikke hun fortjener så mye sympati for valget sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym for anledningen

''Derfor er det ekstra ille at hun nå velger å ikke unne lillesøsteren sin det samme.''

Jeg synes det er ekstra ille at du indirekte har bestemt at lillesøsterens dag blir fullstendig ødelagt av storesøsterens beslutning.

Tro meg, det har ikke jeg verken bestemt eller lagt opp til. Russen var så "galant" å fortelle dette til konfirmanten helt selv, og helt uten å drøfte det med oss først. Vår første kontakt med problemstillingen, var å trøste en knust konfirmant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer helt sikkert til å reise på treffet, og vi kommer helt sikkert til å stramme inn kraftig på bilen.

Er man del av et fellesskap, så går forpliktelsen begge veier. Skjønner hun ikke det, får vi lære henne det. Vi trodde strengt tatt at hun hadde lært det til nå, men så feil kan man altså ta.

Jeg håper ærlig talt at hun kommer til å ha en passe stusselig russehelg, sånn at hun får seg den lærepengen, i det minste.

Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,. Også svigerfamilier i mellom. Dermed blir det nok vanskelig for dere som ikke har det sånn, å skjønne hvordan vi har det. Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

Hadde hun akseptert flybillett-varianten, hadde det hele vært uproblematisk, selv om hun hadde gått glipp av seremonien. Når hun ikke en gang vil det, synes jeg ikke hun fortjener så mye sympati for valget sitt.

Du skriver: "Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,."

Jeg synes du skal være forsiktig med å skrive "vi er", "vi synes" osv. hele tiden. Ikke bare fordi det åpenbart ikke er sant i dette tilfellet, men fordi du skaper motsetninger ved å være stå steil.

Hun er 18 år. Du er formodentlig over 35!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer helt sikkert til å reise på treffet, og vi kommer helt sikkert til å stramme inn kraftig på bilen.

Er man del av et fellesskap, så går forpliktelsen begge veier. Skjønner hun ikke det, får vi lære henne det. Vi trodde strengt tatt at hun hadde lært det til nå, men så feil kan man altså ta.

Jeg håper ærlig talt at hun kommer til å ha en passe stusselig russehelg, sånn at hun får seg den lærepengen, i det minste.

Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,. Også svigerfamilier i mellom. Dermed blir det nok vanskelig for dere som ikke har det sånn, å skjønne hvordan vi har det. Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

Hadde hun akseptert flybillett-varianten, hadde det hele vært uproblematisk, selv om hun hadde gått glipp av seremonien. Når hun ikke en gang vil det, synes jeg ikke hun fortjener så mye sympati for valget sitt.

Jeg synes også hun gjør et dårlig valg. Men jeg tror kanskje ikke du oppnår det du ønsker ved kun å være konfronterende. Mest sannsynlig går hun da bare i forsvar og mener at det er dere som er umulige. Dersom du får henne til å se at hun viser lillesøster liten respekt ved å utebli, så er det kanskje større håp om at hun endrer sitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Du skriver: "Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,."

Jeg synes du skal være forsiktig med å skrive "vi er", "vi synes" osv. hele tiden. Ikke bare fordi det åpenbart ikke er sant i dette tilfellet, men fordi du skaper motsetninger ved å være stå steil.

Hun er 18 år. Du er formodentlig over 35!

Med vennlig hilsen

Å nei, du - det er en stor familie i VÅR familie. Det har russen også vært helt enig i, helt til hun oppdaget at det plutselig krevet et "offer" fra hennes side. Hun har vært med på familieanledinger lenge etter at en del av hennes venninner sluttet med det. At hun NÅ har endret mening, er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer helt sikkert til å reise på treffet, og vi kommer helt sikkert til å stramme inn kraftig på bilen.

Er man del av et fellesskap, så går forpliktelsen begge veier. Skjønner hun ikke det, får vi lære henne det. Vi trodde strengt tatt at hun hadde lært det til nå, men så feil kan man altså ta.

Jeg håper ærlig talt at hun kommer til å ha en passe stusselig russehelg, sånn at hun får seg den lærepengen, i det minste.

Konfirmasjon er en STOR anledning i vår familie, OG vi er en familie som er svært glade å være sammen,. Også svigerfamilier i mellom. Dermed blir det nok vanskelig for dere som ikke har det sånn, å skjønne hvordan vi har det. Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

Hadde hun akseptert flybillett-varianten, hadde det hele vært uproblematisk, selv om hun hadde gått glipp av seremonien. Når hun ikke en gang vil det, synes jeg ikke hun fortjener så mye sympati for valget sitt.

'' Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

''

Hvilke andre forhold kan man svare utifra? Vi kan jo kun forholde oss til ditt inlegg og opplysningene der. Og man svarer jo utifra egenerfaring, hva ellers? Hvis du ikke ville ha innspill hvorfor skrive innlegget? Eller fikk du ikke svarene du ønsket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Hvis mine foreldre hadde gjort noe slik da jeg var 18, ville jeg sannsynligvis vært fraværende på samtlige konfirmasjoner og jule-feiringer i lang tid fremover.

Du er så forblindet med dine "familieverdier" - som i utgangspunktet er en god idé - at du ødelegger dem totalt, ved å gjøre dem til en tvangstrøye.

Dette håndterer du VELDIG feil, synes jeg

Med vennlig hilsen

Helt enig, Sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, du - det er en stor familie i VÅR familie. Det har russen også vært helt enig i, helt til hun oppdaget at det plutselig krevet et "offer" fra hennes side. Hun har vært med på familieanledinger lenge etter at en del av hennes venninner sluttet med det. At hun NÅ har endret mening, er en annen sak.

''Hun har vært med på familieanledinger lenge etter at en del av hennes venninner sluttet med det. At hun NÅ har endret mening, er en annen sak.''

Dette burde fortelle deg at denne russetreffen er av meget stor betydning for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym for anledningen

'' Dere svarer ut i fra deres forhold til familiedrama osv, noe som er greit, men som ikke passer på oss.

''

Hvilke andre forhold kan man svare utifra? Vi kan jo kun forholde oss til ditt inlegg og opplysningene der. Og man svarer jo utifra egenerfaring, hva ellers? Hvis du ikke ville ha innspill hvorfor skrive innlegget? Eller fikk du ikke svarene du ønsket?

Du sier det jo selv: Man må svare ut i fra hva som står i innlegget - ikke spekulere i fakta, som mange har gjort her.

Jeg har skrevet at vi har en sterk familiekultur og er glade i seremonier av alle slag, og da er det lite nyttig å si" jeg skjønner henne godt, for jeg begriper ikke at familier skal samles i det hele tatt....". Da svarer man ikke i tråd med forutsetningen for innlegget, og svaret mister verdi.

Om jeg får svarene jeg "ønsker" eller ei, har ikke noe med det å gjøre. Jeg har fått mange forskjellige svar, de nyttigste for meg, har vært det som har forstått settingen, og gitt konkrete innspill til den. Ikke de som sier at settingen ikke kan være den jeg beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Det å være russ er en stor begivenhet, og skjer bare en gang.''

Konfirmasjon derimot skjer jo omatt og omatt og omatt ?!?

''Konfirmasjon derimot skjer jo omatt og omatt og omatt ?!?''

Russetiden er like mye bare en gang i livet for russen som konfirmasjonen er for konfirmanten.

Selv kjenner jeg dog ei som var russ 2 år på rad, både rødruss og blåruss. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ha en fin påske til deg også.

Poenget er at jeg synes foreldrene håndterer dette skremmende dårlig (jeg håper du vil være klokere i en slik situasjon), fordi de tar noe som er en relativt liten sak, og eksploderer det til å bli en krig, med utpressing som skal vare i tre måneder.

Er det en av familieverdiene? Utpressing?

Jeg er faktisk enig i at storesøster burde velge konfirmasjonen, men ikke på de premissene. For det er utpressingen og slikt som vil bli husket lenge etter konfirmasjonen.

Med vennlig hilsen

"Poenget er at jeg synes foreldrene håndterer dette skremmende dårlig (jeg håper du vil være klokere i en slik situasjon), fordi de tar noe som er en relativt liten sak, og eksploderer det til å bli en krig, med utpressing som skal vare i tre måneder"

Foerst og fremst ville jeg snakket fornuft med henne paa tomannshaand, fordi jeg hadde oensket aa skaane lillesoester som allerede er saarbar for en slik diskusjon.

Jeg ville forsoekt aa skaane konfirmanten.

Naar det er sagt saa er det da ingen selvfoelge at russen skal ha tilgang til familiens bil. Naar russen ikke oensker aa ta hensyn til et soesken, saa hvorfor skal foreldrene ta hensyn til henne?

Dessuten synes jeg du overdramatiserer noe helt villt, naar du tegner et slikt skremselsbilde av hvordan fremtiden med familien vil bli, bare fordi hun maatte gaa glipp av en russefest.

At hun av den grunn ville komme til aa ta avstand for familien i all fremtid? Bare tullprat etter min mening;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

''Hun har vært med på familieanledinger lenge etter at en del av hennes venninner sluttet med det. At hun NÅ har endret mening, er en annen sak.''

Dette burde fortelle deg at denne russetreffen er av meget stor betydning for henne.

Jeg vet det betyr masse for henne, men det er likevel ting som burde bety mer. Søsterens følelser, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, du - det er en stor familie i VÅR familie. Det har russen også vært helt enig i, helt til hun oppdaget at det plutselig krevet et "offer" fra hennes side. Hun har vært med på familieanledinger lenge etter at en del av hennes venninner sluttet med det. At hun NÅ har endret mening, er en annen sak.

Men forstår du ikke at det er slikt ungdom gjør når de er i ferd med å bli voksne?

Alle foreldre ønsker å beskytte ungene fra å gjøre noe "dumt", men de må også få prøve selv. Du kan ødelegge forholdet mellom dere i årevis fremover. Og Lillesøster kommer til å le av det så snart hun selv blir konfirmant. Helt sikket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det betyr masse for henne, men det er likevel ting som burde bety mer. Søsterens følelser, for eksempel.

''Jeg vet det betyr masse for henne, men det er likevel ting som burde bety mer. Søsterens følelser, for eksempel.''

Jeg forstår at det hele er vanskelig. Jeg har selv en sønn som skal på dette treffet og det er russetidens definitive høydepunkt og har vært snakket om i lang tid. Man kan ikke sette to individers følelser og betydningen av viktighet opp mot hverandre i det dere nå står ovenfor. Derfor foreslo jeg at disse søstrene snakker sammen alene om sine følelser og tanker rundt dette. Det kan mulig føre til at de kan møtes på et eller annet hvis forsones istedet for at de splittes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...