Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

''Moren viser overhodet ikke evne til å skille seg selv fra datteren, til å skille sine behov fra datterens, og sine verdier fra datterens rett til å velge egne verdier.''

Hun har full rett og anledning til å velge sine verdier. Hun er myndlig, og vi kan ikke gjøre noen ting annet enn å appellere til det vi mener er riktig i denne situasjonen. Det burde komme ganske klart frem av starten her. Men når hun velger sine verdier, må hun også akseptere konsekvensene av de valgene hun gjør. Det betyr - i praksis - at dersom hun - over tid, ikke ved denne enkelte anledningen - fortsetter å velge til beste for seg selv, uten å ta hensyn til familiefellesskapet eller andre samfunn hun tar del i, så vil det få konsekvenser, feks i form av mindre innpass og støtte i disse samfunnene. Det er helt i orden, dersom hun velger det med viten og vilje. Det er ikke i orden, dersom hun enten ikke ser konsekvensene, eller regner med å få beholde både posen og sekken.

Det å delta i et samfunn beriker, men forplikter også. Det gjelder fra storsamfunn til kjernefamilier.

Moren har nok ingen problemer med å skille sine behov fra datterens. Det er soleklart at russen isolert sett har større "behov" for å gå på russefest enn konfirmasjon. Men hun lever ikke i vakuum. Det hun gjør får konsekvenser for en rekke andre personer, først og fremst lillesøster.

Og det mor absolutt mener, er at noen behov faktisk skal velges bort, som en del av normal folkeskikk, for eksempel. Og i noen tilfeller, er andres behov viktigere enn ens egne.

Men det forbauser meg jo ikke at så mange mener at russen må få gjøre det hun selv vil. Egosentriske dol-tråder er ikke akkurat mangelvare, og det å få dekket ethvert bittelille behov før man tar hensyn til noen andre, er en trend i tiden. Det ser man overalt. Jeg hadde håpet vi hadde klart å lære barna våre andre verdier, men dessverre har vi tydeligvis ikke det.

''Men det forbauser meg jo ikke at så mange mener at russen må få gjøre det hun selv vil. Egosentriske dol-tråder er ikke akkurat mangelvare, og det å få dekket ethvert bittelille behov før man tar hensyn til noen andre, er en trend i tiden. Det ser man overalt. Jeg hadde håpet vi hadde klart å lære barna våre andre verdier, men dessverre har vi tydeligvis ikke det.''

Du får svar ut fra måten du stiller spørsmålet på. Hadde du stilt spørsmål: Synes dere det er riktig av en russ å prioritere russetreff fremfor søsterens konfirmasjon, er jeg overbevist om at svarene hadde vært annerledes.

Jeg antar at de fleste som har svart deg ikke er enig i russens prioriteringer, men du spør om det er noe dere kan gjøre for å få henne til å endre oppfatning, og her har du altså fått en del motbør pga den steile holdningen og sinnet som følger denne saken. Mange mener at dette ihvertfall ikke er veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest anakronisme

''Moren viser overhodet ikke evne til å skille seg selv fra datteren, til å skille sine behov fra datterens, og sine verdier fra datterens rett til å velge egne verdier.''

Hun har full rett og anledning til å velge sine verdier. Hun er myndlig, og vi kan ikke gjøre noen ting annet enn å appellere til det vi mener er riktig i denne situasjonen. Det burde komme ganske klart frem av starten her. Men når hun velger sine verdier, må hun også akseptere konsekvensene av de valgene hun gjør. Det betyr - i praksis - at dersom hun - over tid, ikke ved denne enkelte anledningen - fortsetter å velge til beste for seg selv, uten å ta hensyn til familiefellesskapet eller andre samfunn hun tar del i, så vil det få konsekvenser, feks i form av mindre innpass og støtte i disse samfunnene. Det er helt i orden, dersom hun velger det med viten og vilje. Det er ikke i orden, dersom hun enten ikke ser konsekvensene, eller regner med å få beholde både posen og sekken.

Det å delta i et samfunn beriker, men forplikter også. Det gjelder fra storsamfunn til kjernefamilier.

Moren har nok ingen problemer med å skille sine behov fra datterens. Det er soleklart at russen isolert sett har større "behov" for å gå på russefest enn konfirmasjon. Men hun lever ikke i vakuum. Det hun gjør får konsekvenser for en rekke andre personer, først og fremst lillesøster.

Og det mor absolutt mener, er at noen behov faktisk skal velges bort, som en del av normal folkeskikk, for eksempel. Og i noen tilfeller, er andres behov viktigere enn ens egne.

Men det forbauser meg jo ikke at så mange mener at russen må få gjøre det hun selv vil. Egosentriske dol-tråder er ikke akkurat mangelvare, og det å få dekket ethvert bittelille behov før man tar hensyn til noen andre, er en trend i tiden. Det ser man overalt. Jeg hadde håpet vi hadde klart å lære barna våre andre verdier, men dessverre har vi tydeligvis ikke det.

En kan velge å se det motsatt også.

Det er rimelig egosentrik å forvente at folk skal gi slipp på gode opplevelser ved kaste bort en fin maihelg på kirke,tørrprat, en middag, tørrprat, kaffe, tørrprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok krevende, ja - og har en svært tydelig kommunikasjon med barna mine, noe jeg ikke tror de har vondt av.

Jeg hører på andre, i den forstand at jeg kommer til å vurdere en del av de rådene som er gitt her inne, feks ditt om å be jentene snakke sammen om dette alene. Jeg hører ikke på andre i den forstand at noen har fått meg til å anse valget hennes som "greit". Det er et dårlig, ikke-greit valg. Hun har lov til å ta det, og vi verken kan eller vil hindre henne i det. Men valget hennes blir ikke bedre av den grunn....

Og når det gjelder det faktum at hun sier nei til å fly hjem litt tidligere for å få med seg, i alle fall, deler av dagen, så er det så hinsides greit at jeg faktisk blir sint,ja. Det vitner om at hun KUN tenker på seg selv i denne saken.

Jeg tror dere skal legge lokk på saken en stund, slik flere har foreslått. La søstrene snakke sammen hvis de vil, uten å gå i strupen på hverandre, men ikke trekk fram konflikten stadig vekk.

HVIS hun skulle komme til fornuft, pass på at muligheten for å reise hjem søndag morgen står åpen. Det kan godt hende hun egentlig forstår hva som er riktig å gjøre, men ikke vil gi seg fordi det (i hennes øyne akkurat nå) er feil å gjøre som dere sier.

Og uansett hva som blir resultatet - forsøk å ikke la det bli verdens undergang. Man blir ikke nødvendigvis noe dårlig menneske selv om man er egoistisk som 18-åring. Dere har helt sikkert greid å formidle verdisynet deres klart og tydelig, det er en av årsakene til at det er så viktig å gå imot det. Men det betyr ikke at hun vraker det for resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Antakelig ville det gjort mer inntrykk på henne dersom du viste at du var lveldig ei deg, men aksepterte hennes valg - enn om du var sinna. Men det løpet er jo kjørt nå.

Å spille på hvor lei seg og sår man blir, er manipulering av verste sort. Jeg vil ikke at hun skal være hjemme av dårlig samvittighet. Skal hun være hjemme, skal det være fordi hun skjønner lillesøsters situasjon, ønsker å ta et annet valg. Ikke for å hindre at mamma "går under", noe mamma slettes ikke heller gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille på hvor lei seg og sår man blir, er manipulering av verste sort. Jeg vil ikke at hun skal være hjemme av dårlig samvittighet. Skal hun være hjemme, skal det være fordi hun skjønner lillesøsters situasjon, ønsker å ta et annet valg. Ikke for å hindre at mamma "går under", noe mamma slettes ikke heller gjør.

''Å spille på hvor lei seg og sår man blir, er manipulering av verste sort''

Etter min oppfatning er det ikke manipulering å tydelig formidle at man blir lei seg og sår - hvis det er det man blir. Jeg anser det for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var russ kom jeg opp i samme dilemma, og valgte et kompromiss: Jeg kom hjem søndagen og var med i selskapet. Det var det som var riktig for meg.

Jeg har lest gjennom tråden, og får inntrykk av at det du ønsker er å få vite hvordan du kan få russen til å ombestemme seg. Det kan hende du ikke kan det. Hun er myndig, 18 år og russ, og da er årets store russebegivenhet noe av det viktigste. Og hun er faktisk voksen, hun skal gjøre sine egne valg og stå for dem. Du er tydelig skuffet fordi hun nedprioriterer konfirmasjonen, dere har oppdratt henne til at familien kommer foran alt. Når hun da allikevel prioriterer russetreffet sier det kanskje noe om hvor viktig det er for henne å være med på det.

Du spør hva du kan gjøre for å få henne til å endre mening. Å nekte henne å bruke bilen (i samme utstrekning som hun nå gjør) er ikke veien å gå, det minner om straffen du ville gitt et trassig barn. At du vil begrense økonomisk støtte til russefeiringen for ikke å gjøre hennes prioritering mulig synes jeg derimot er helt greit. Du må akseptere at hun er voksen, at dette er hennes valg, og at hun prioriterer annerledes enn du ville ønsket.

Hva kan du gjøre? For det første må du ta utgangspunkt i den situsajonen som faktisk er: russen velger russetreff fremfor konfirmasjon. Konfirmanten er skuffet og lei seg. Du har tilbudt å betale flybillett hjem lørdag kveld/søndag morgen. Har du noe annet du kan tilby russen? Ekstra lommepenger hun kan bruke senere i russetiden? Russefrokost for klassen 17. mai? La tilbudet om flybillett stå åpent.

Som jeg ser det er det to ting som er viktig her: at lillesøster får en fin konfirmasjon, og at dere fortsetter å ha et godt forhold i familien. Utgangspunktet er altså at russen ikke kommer i konfirmasjonen. Da jeg ble konfirmert var det overhøringsgudstjeneste i forkant, er det det fortsatt? I så fall kan storesøster være med på den, kanskje dere kan gå ut å spise etterpå og gjøre en markering av det.

Lillesøster er såret fordi hun og hennes konfrimasjon blir prioritert ned til fordel for en fyllefest. Hvordan dere forholder dere til dette vil også påvirke hvor stor "katastrofen" er for lillesøster, prøv å tone ned konflikten og legg vekt på hyggelige sider ved konfirmasjonen. For å gjøre storesøsters "svik" litt mindre kan hun kanskje ta del i konfirmasjonsforberedelsene? Det kan ha et dobbelt formål, kanskje hun husker hvor viktig konfirmasjonsdagen var for henne og derfor ombestemmer seg, uansett vil det vise lillesøster at hun ikke er helt nedprioritert. Kan hun skrive en tale som en av dere andre leser? Kan hun lage et minne-album om ting hun og lillesøster har delt? (Og be henne ringe lillesøster på konfirmasjonsdagen, fra et rolig sted.)

Jeg håper dere finner en måte å løse dette på som gjør at våren ikke blir preget av konflikt. For både lillesøster og storesøster er dette en viktig tid, en stor overgang i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest harikkenickfortiden

uff, dette var kinkig. Jeg synes så absolutt at din datter bør holde seg hjemme den søndagen, og være med i konfirmasjonen. Kan ikke skjønne at hun vurderer noe annet. Hun virker veldig sta og umoden? Når en er 18 år så bør en være så voksen at en kan gjøre ting som ikke bare er til eget beste.

men det er vel lite du kan gjøre med det, hadde det vært min datter, så hadde jeg sagt at hun får gjøre som hun vil. Men at det sårer dere alle, spesielt din konfirmant. Og si til henne at hun kommer til å angre på dette senere i livet. mer er det ikke å gjøre. Jeg hadde skammet meg, hvis jeg hadde vært henne, og ikke gått i den konfirmasjonen. Enkelte tenker kun på seg selv. men i en alder av 18, burde hun visst bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som har fått til et kompromiss - der var russen med på arrangementet, og reiste hjem med fly søndag morgen...

Nå er jeg (som bekymret mor) lite begeistret for de russe-treffene langt unna,- men sånn prinsipielt hadde jeg nok hatt forståelse for russe-tenåringen min også. Og - hjemme hos meg - tror jeg ikke det hadde spilt den helt enorme rollen om storesøskenet var i konfirmasjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det er vel ikke det at hun ikke har forstått det, men hun vil ikke prioritere dere. Enkelt og greit.

Forsåtr henne godt. Jeg syns konfirmasjoner, brylluper og alle slike familiesammenkomster er dørgende kjedelige, og skjønner ikke hvorfor "alle" på død og liv må være samlet.

La henne leve sitt liv.

tja, hvorfor skal alle være samlet....Det hadde nå vært enda kjedeligere hvis det ikke kom gjester i en konfirmasjon. Det er nå en tradisjon her i landet, og kanskje hun eldste burde tenke på om hun hadde reagert hvis ikke noen hadde kommet da hun ble konfirmert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av elevene mine (jobber i vgs) og min sønn har innrømmet etter Kongeparken at det hele egentlig er voldsomt oppskrytt. Noen minner for livet i positiv forstand tror jeg neppe de fleste får der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just meg

En kan velge å se det motsatt også.

Det er rimelig egosentrik å forvente at folk skal gi slipp på gode opplevelser ved kaste bort en fin maihelg på kirke,tørrprat, en middag, tørrprat, kaffe, tørrprat.

"kaste bort en fin maihelg på kirke,tørrprat, en middag, tørrprat, kaffe, tørrprat."

*latterbrøl*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

En kan velge å se det motsatt også.

Det er rimelig egosentrik å forvente at folk skal gi slipp på gode opplevelser ved kaste bort en fin maihelg på kirke,tørrprat, en middag, tørrprat, kaffe, tørrprat.

Du legger dine egne opplevelser og (manglende) forventninger til konfirmasjon til grunn og forutsetter at våre familiesammenkomster foregår på samme måte.

Du har ikke en gang fått med deg at det dreier seg om en borgerlig seremoni.

Du har tydligvis også et fjernt forhold til egen familie, hvis du ikke gjør annet enn å tørrprate med dem.

Vi, russejenta inkludert, har ikke et fjernt forhold til den nærmeste familien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen saker skal og boer man vaere sta og steil. Dette er nettopp en slik sak.

Jeg fatter ikke at du i denne sammenhengen ikke ser forskjellen på ønsket mor har vedr. konfirmasjonen, og virkemidlene hun bruker for å få ønsket igjennom.

Jeg har sjelden eller aldri sett noe mer grotesk mht stahet, spille på datterens følelser og det jeg vil kalle "småborgerlighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at du i denne sammenhengen ikke ser forskjellen på ønsket mor har vedr. konfirmasjonen, og virkemidlene hun bruker for å få ønsket igjennom.

Jeg har sjelden eller aldri sett noe mer grotesk mht stahet, spille på datterens følelser og det jeg vil kalle "småborgerlighet".

He he, den satt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, den satt;-)

Mulig det :-) Men jeg blir rett og slett litt sjokkert over hvordan noen glemmer virkemidlene som tas i bruk i kampen for å få det slik man ønsker.

Min eneste tanke rundt svarene fra denne moren var: " Å så glad jeg er for at jeg ikke har vært nødt til å diskutere med deg, som din datter":-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her tror jeg du overdriver sterkt.

Her har russen daarlig vurderingsevne og foreldre er pliktige til aa fortelle sine barn om rett og galt, myndig eller ei.

Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.

Min datter er nesten aldri hjemme. Det er fester, bursdager, jobbing med russebuss og gud vet hva hun ikke driver med. Hun kan ikke gaa glipp av en ting. Hadde hun sagt hun ville droppet konfirmasjonen til soestra eller broren, tror jeg nesten jeg haddde gitt henne god gammeldags juling.)

''Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.''

Er det virkelig? Jeg hadde en temmelig tradisjonell konfirmasjon med stort selskap, men i ettertid fremstår dagen som en parentes i forhold til en del andre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det :-) Men jeg blir rett og slett litt sjokkert over hvordan noen glemmer virkemidlene som tas i bruk i kampen for å få det slik man ønsker.

Min eneste tanke rundt svarene fra denne moren var: " Å så glad jeg er for at jeg ikke har vært nødt til å diskutere med deg, som din datter":-(

Helg enig, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.''

Er det virkelig? Jeg hadde en temmelig tradisjonell konfirmasjon med stort selskap, men i ettertid fremstår dagen som en parentes i forhold til en del andre dager.

Samme her... Denne dagen er jo först og fremst til for besteforeldre, tanter og onkler osv. Konfirmanten selv er mer tilstede som utstillingsobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg har ikke lest hele tråden, bare litt her og der.

Konfirmasjonen er Lillesøsters store dag. Ikke storesøsters. Storesøster antar jeg at alt er konfirmert. det er Lillesøster som er hovedpersonen, Storesøster er i beste fall en statist.

Så hvorfor er det så innmari viktig for deg at Storesøster er tilstede? Det virker som om du har hauset opp konflikten veldig. Hvis ikke du hadde tatt det så tungt, er det ikke sikkert Lillesøster hadde brydd seg om at Storesøster ikke skulle være der.

En konfirmasjon er et personlig valg. Det er Lillesøster som skal konfirmeres, ikke hele slekten. Mange står over konfirmasjonen fordi det ikke er rett for dem.

Jeg lurer veldig på hvordan du hadde taklet det, hvis Lillesøster hadde takket nei til konfirmasjon, når du ikke en gang takler at storesøster skal noe annet den dagen.

Glem nå hele Storesøster. Vær taknemlig for at Lillesøster lar seg konfirmere, så du får laget det slektsselskapet som betyr så mye for deg. Det er tross alt det som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...