Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Jeg fatter ikke at du i denne sammenhengen ikke ser forskjellen på ønsket mor har vedr. konfirmasjonen, og virkemidlene hun bruker for å få ønsket igjennom.

Jeg har sjelden eller aldri sett noe mer grotesk mht stahet, spille på datterens følelser og det jeg vil kalle "småborgerlighet".

Jeg har egentlig ikke lagt meg saa mye opp i virkemidlene her.

Selv skrev jeg at jeg ville gitt god gammeldags julig:)

Det var selvfoelgelig en spoek og det skoente du sikkert.

Selv ville jeg som jeg skrev paa psykiatri et eller annet sted, pratet med datteren min. Faatt henne til aa skjoenne at denne dagen er like viktig for soesteren som for henne. Faa henne til aa skjoenne hvor mye det kan saare lillesoester.

Lillesoester er knust. Er det saa rart at lillesoester er knust naar storesoester ikke vil prioritere dagen hennes?

Det er da ikke en vanlig bursdag det er snakk om her.

Du vet at jeg har russ i aar. Jeg vet hvor mye hun fester. Jeg vet at hun er redd for aa gaa glipp av noe og jeg vet at hun saa og si aldri gaar glipp av noe heller. Det ville rett og slett ikke vaert noen stor tragedie om hun maatte gaa glipp av treffet. For henne ville det ha vaert trist selvsagt, men som hun sa selv, saa hadde hun forstaatt at en konfirmasjon er en stoerre dag tross alt.

Slik jeg forstaar traadstarter, saa er konfirmasjoner en stor dag der i familien og slik er det hos oss ogsaa. Jeg ser at ikke alle er like enige i det, men for noen er det altsaa slik.

Dessuten saa ser jeg ikke at det skulle vaere saa alvorlig aa stoppe laan av en bil. Det er da ingen selvfolge at tenaaringen skal bruke familiens bil?

Jeg klarer i grunnen lett aa sette meg inn i situasjone her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

''Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.''

Er det virkelig? Jeg hadde en temmelig tradisjonell konfirmasjon med stort selskap, men i ettertid fremstår dagen som en parentes i forhold til en del andre dager.

Folk opplever dette forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg fatter ikke at du i denne sammenhengen ikke ser forskjellen på ønsket mor har vedr. konfirmasjonen, og virkemidlene hun bruker for å få ønsket igjennom.

Jeg har sjelden eller aldri sett noe mer grotesk mht stahet, spille på datterens følelser og det jeg vil kalle "småborgerlighet".

Svarene mine er basert paa at jeg forsoeker aa sette meg inn i hvordan begge mine ungdommer ville ha tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke lagt meg saa mye opp i virkemidlene her.

Selv skrev jeg at jeg ville gitt god gammeldags julig:)

Det var selvfoelgelig en spoek og det skoente du sikkert.

Selv ville jeg som jeg skrev paa psykiatri et eller annet sted, pratet med datteren min. Faatt henne til aa skjoenne at denne dagen er like viktig for soesteren som for henne. Faa henne til aa skjoenne hvor mye det kan saare lillesoester.

Lillesoester er knust. Er det saa rart at lillesoester er knust naar storesoester ikke vil prioritere dagen hennes?

Det er da ikke en vanlig bursdag det er snakk om her.

Du vet at jeg har russ i aar. Jeg vet hvor mye hun fester. Jeg vet at hun er redd for aa gaa glipp av noe og jeg vet at hun saa og si aldri gaar glipp av noe heller. Det ville rett og slett ikke vaert noen stor tragedie om hun maatte gaa glipp av treffet. For henne ville det ha vaert trist selvsagt, men som hun sa selv, saa hadde hun forstaatt at en konfirmasjon er en stoerre dag tross alt.

Slik jeg forstaar traadstarter, saa er konfirmasjoner en stor dag der i familien og slik er det hos oss ogsaa. Jeg ser at ikke alle er like enige i det, men for noen er det altsaa slik.

Dessuten saa ser jeg ikke at det skulle vaere saa alvorlig aa stoppe laan av en bil. Det er da ingen selvfolge at tenaaringen skal bruke familiens bil?

Jeg klarer i grunnen lett aa sette meg inn i situasjone her.

Tror du lillesøster ville ha vært så knust hvis det ikke var for morens "direktiver"? Det virker som hun styrer hele familien, og hva de skal føle og ikke føle, med jernhånd. Og denslags har jeg utrolig lite til overs for. Det man føler skal ikke styres av foreldrene. Man skal få lov til å ha sine egne følelser og reaksjoner. Alt annet er styring.

For meg ser det ut som mor gir blaffen i sine døtres følelser og reaksjoner, bare alt ser "bra og riktig" ut fra tilskuerplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene mine er basert paa at jeg forsoeker aa sette meg inn i hvordan begge mine ungdommer ville ha tenkt.

Det kan være skummelt. Hvis du samtidig glemmer å legge til grunn hvordan denne moren svarer. Hun er jo totalt ukorrigebar, og uimottagelig for inspilll som kan gjøre det lettere å forstå sine døtres reaksjoner. Alt som teller er "slik har vi det i vår famile".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Tror du lillesøster ville ha vært så knust hvis det ikke var for morens "direktiver"? Det virker som hun styrer hele familien, og hva de skal føle og ikke føle, med jernhånd. Og denslags har jeg utrolig lite til overs for. Det man føler skal ikke styres av foreldrene. Man skal få lov til å ha sine egne følelser og reaksjoner. Alt annet er styring.

For meg ser det ut som mor gir blaffen i sine døtres følelser og reaksjoner, bare alt ser "bra og riktig" ut fra tilskuerplass.

Det er ikke slik jeg forstaar moren her.

Jeg ville ikke ha laget noe styr ut av det om lillesoester ikke var av typen som ble saaret, eller om dagen ikke betydde noe for henne.

Jeg ville foerst laget et styr ut av det hvis det viste seg at hun ble det.

Slik jeg har forstaatt moren her, saa blir hun ikke sint for egen del, men paa lillesoesters vegne etter at hun saa henne knust.

Akkurat slik jeg selv ville blitt om jeg hadde sett min soenn saaret hvis han foelte hans dag ikke var like viktig og like prioritert som storesoesterens.

Tror du moren hadde brydd seg om dagen var likegyldig for konfirmanten? Slik har ihvertfall ikke jeg forstaatt innlegget. Da maa jeg ha misforstaat noe her, for jeg har ikke tolket det slik i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Det kan være skummelt. Hvis du samtidig glemmer å legge til grunn hvordan denne moren svarer. Hun er jo totalt ukorrigebar, og uimottagelig for inspilll som kan gjøre det lettere å forstå sine døtres reaksjoner. Alt som teller er "slik har vi det i vår famile".

Hmmm, jeg ser bare en mor som synes synd paa yngstedatteren jeg.

Utrolig hvor forskjellig man kan tolke et innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, bare litt her og der.

Konfirmasjonen er Lillesøsters store dag. Ikke storesøsters. Storesøster antar jeg at alt er konfirmert. det er Lillesøster som er hovedpersonen, Storesøster er i beste fall en statist.

Så hvorfor er det så innmari viktig for deg at Storesøster er tilstede? Det virker som om du har hauset opp konflikten veldig. Hvis ikke du hadde tatt det så tungt, er det ikke sikkert Lillesøster hadde brydd seg om at Storesøster ikke skulle være der.

En konfirmasjon er et personlig valg. Det er Lillesøster som skal konfirmeres, ikke hele slekten. Mange står over konfirmasjonen fordi det ikke er rett for dem.

Jeg lurer veldig på hvordan du hadde taklet det, hvis Lillesøster hadde takket nei til konfirmasjon, når du ikke en gang takler at storesøster skal noe annet den dagen.

Glem nå hele Storesøster. Vær taknemlig for at Lillesøster lar seg konfirmere, så du får laget det slektsselskapet som betyr så mye for deg. Det er tross alt det som er det viktigste.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik jeg forstaar moren her.

Jeg ville ikke ha laget noe styr ut av det om lillesoester ikke var av typen som ble saaret, eller om dagen ikke betydde noe for henne.

Jeg ville foerst laget et styr ut av det hvis det viste seg at hun ble det.

Slik jeg har forstaatt moren her, saa blir hun ikke sint for egen del, men paa lillesoesters vegne etter at hun saa henne knust.

Akkurat slik jeg selv ville blitt om jeg hadde sett min soenn saaret hvis han foelte hans dag ikke var like viktig og like prioritert som storesoesterens.

Tror du moren hadde brydd seg om dagen var likegyldig for konfirmanten? Slik har ihvertfall ikke jeg forstaatt innlegget. Da maa jeg ha misforstaat noe her, for jeg har ikke tolket det slik i det hele tatt.

Dette er og blir litt småborgerlig i min verden. Da min datter ble konfirmert, så fant hun ut at hun ville flytte til faren sin et par dager før konfirmasjonsdagen, etter at jeg hadde forberedt konfirmasjon i flere uker. Det ble et evig oppstyr, men for å vise henne hva jeg mente om hennes oppførsel, så var jeg ikke til stede på hennes konfirmasjonsdag. Horrriblelt? Ja, muligens, Men slik er dette livet, noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg ser bare en mor som synes synd paa yngstedatteren jeg.

Utrolig hvor forskjellig man kan tolke et innlegg.

Og jeg ser en mor som spiller på yngstedatteren overfor eldstedatteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Dette er og blir litt småborgerlig i min verden. Da min datter ble konfirmert, så fant hun ut at hun ville flytte til faren sin et par dager før konfirmasjonsdagen, etter at jeg hadde forberedt konfirmasjon i flere uker. Det ble et evig oppstyr, men for å vise henne hva jeg mente om hennes oppførsel, så var jeg ikke til stede på hennes konfirmasjonsdag. Horrriblelt? Ja, muligens, Men slik er dette livet, noen ganger.

Hmm, du snakker om virkemidler:)

Men du, er det konfirmasjonen som er smaaborgelig eller virkemidlene til traadstarter? Skjoente ikke helt hva du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du snakker om virkemidler:)

Men du, er det konfirmasjonen som er smaaborgelig eller virkemidlene til traadstarter? Skjoente ikke helt hva du mente.

Virkemidlene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Virkemidlene :-)

Du skulle bare visst hva slags virkemidler vi har tatt i bruk naa.

Det viser seg at den eldste har overskredet budsjettet vi laget for henne med enorme summer.

Vi har sagt at vi stopper krana fullstendig naa, inntil vi fikk se at hun var i gang med aa finne seg en sommerjobb.

Du skulle sett hvor lett det plutselig var aa faa seg sommerjobb. Den er allerede i boks naa.

Noen ganger maa man bare ta litt hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle bare visst hva slags virkemidler vi har tatt i bruk naa.

Det viser seg at den eldste har overskredet budsjettet vi laget for henne med enorme summer.

Vi har sagt at vi stopper krana fullstendig naa, inntil vi fikk se at hun var i gang med aa finne seg en sommerjobb.

Du skulle sett hvor lett det plutselig var aa faa seg sommerjobb. Den er allerede i boks naa.

Noen ganger maa man bare ta litt hardt i.

Faktisk...har jeg skjønt at det var noe som plaget deg etter at du kom hjem:-( Leit å høre, kjære deg:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Faktisk...har jeg skjønt at det var noe som plaget deg etter at du kom hjem:-( Leit å høre, kjære deg:-(

Ha ha ha, tuller du? :o)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Nei, jeg gjør ikke det:-) Jeg har merket at det var noe som plaget deg.

Hva?? Dette maa du sende en mail til meg om.

Jeg har hatt jaev.. daarlig mage men....

Send meg en mail da kjaere deg, saa skal vi rydde opp i det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...