Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

Gjest mallet

Det er mulig andre legger mer i russefeiring enn jeg gjør, men at russefeiring er noe man bare gjør en gang, og skal sidestilles med konfirmasjon, er noe helt annet enn det vi tenker om det. Russefeiring skjer dessuten over flere måneder, det er dette ene eneste treffet vi ber henne om å droppe.

Familie er dessuten viktigere enn fyllefest - det mener vi, og det trodde jeg ærlig talt hun hadde fått med seg i oppveksten.

For deg er russetreffet "bare en fyllefest". Men storesøster ser det antakelig ikke sånn. For henne handler festen sannsynligvis mer om opplevelse og samhold med venner, enn om fyll i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym for anledningen

"Konfirmasjon angår hele familien"

Dette er noe DU har bestemt. Og for à mene at konfirmasjon er et viktig rituale mà man vaere kristen. Uansett hvor mye du màtte önske det kan du ikke tvinge noen til à tro.

Det er noe som ligger i vår familiekultur, og den burde hun ha fått med seg. Konfirmasjon handler om overganger og tradisjoner for oss,i tillegg til at det innebærer et livssynsvalg.

Vår datter har valgt en borgerlig konfirmasjonsseremoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

''Dåp, konfirmasjon og bryllup sidestilles som seremonier i vår familie. Skjønner at det ikke er sånn alle andre steder, men hos oss er det sånn. Derfor burde hun skjønt at konfirmasjon burde blitt prioritert.''

Dette er selvfølgelig like selvsagt når du er bestemor til 7 og dåp/konfirmasjoner står i fleng når du også har ulike tilbud på jobb, og venninna opplever samlivsbrudd og spør om dere skal reise på tur ;-)

(ja, vi har opplevd barnedåp hvor ikke alle besteforeldre kom. Trist og sårt, men vi aksepterte det og har godt forhold til alle)

''Det er som sagt heller ikke den eneste festen i russetida, og hun har fått tilbud om flybillett hjem for å rekke begge deler, riktignok med noe avkortet russefest. Det har hun sagt nei til, men jeg håper jo at hun ombestemmer seg, siden vi skal holde den muligheten åpen.''

Høres veldig fornuftig ut.

''Dette er selvfølgelig like selvsagt når du er bestemor til 7 og dåp/konfirmasjoner står i fleng når du også har ulike tilbud på jobb, og venninna opplever samlivsbrudd og spør om dere skal reise på tur ;-)''

Faktisk så er det det. Har i alle fall vært det hittil. Det er ting som står høyt i vår familie, fra mine besteforeldre og nedover. En veldig sterk familiekultur akkurat i forhold til slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er selvfølgelig like selvsagt når du er bestemor til 7 og dåp/konfirmasjoner står i fleng når du også har ulike tilbud på jobb, og venninna opplever samlivsbrudd og spør om dere skal reise på tur ;-)''

Faktisk så er det det. Har i alle fall vært det hittil. Det er ting som står høyt i vår familie, fra mine besteforeldre og nedover. En veldig sterk familiekultur akkurat i forhold til slike ting.

Sà det à respektere "familiekulturen" er viktigere enn à la barna dine ta valg som selvstendige individer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hun er inne i en av de mest egoistiske aldersperiodene man kan finne gjennom livet.

Det er nok ikke nå du vil se resultatene av oppdragelsen deres, men senere.

Det er fremdeles håp:-)

Slik jeg husker det er nok lørdagskvelden viktigst. Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag. Jeg kom selv en gang frem kl 06 og rakk akkurat 2 timer søvn, dusj og å møte opp før konfirmasjonen til en av mine søstre begynte.

Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

''Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag.''

Jeg synes dette er et godt forslag. Det er et kompromis, og hun får i det minste med seg selskapet til lillesøstra, om hun ikke rekker seremonien.

Såpass bør man forvente at hun stiller opp på,

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

''Dette er selvfølgelig like selvsagt når du er bestemor til 7 og dåp/konfirmasjoner står i fleng når du også har ulike tilbud på jobb, og venninna opplever samlivsbrudd og spør om dere skal reise på tur ;-)''

Faktisk så er det det. Har i alle fall vært det hittil. Det er ting som står høyt i vår familie, fra mine besteforeldre og nedover. En veldig sterk familiekultur akkurat i forhold til slike ting.

''Har i alle fall vært det hittil.''

Slik var det hos oss også og jeg deltok ved de store anledninger til mine søsken og foreldre.

Så skuffelsen min var stor når min kjære mor valgte å ikke komme i mitt yngste barns dåp. Jeg ble selvsagt lei meg, men valgte svelge skuffelsen og ikke gjøre dette til noen stor sak. Vi har deretter hatt den glede av å nyte mor/mormors selskap mang en gang etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym for anledningen

Sà det à respektere "familiekulturen" er viktigere enn à la barna dine ta valg som selvstendige individer?

Ja, det er akkurat det jeg mener....

For det å ha en sterk familiekultur birdar jo overhodet ikke til noe positivt. Det å klare å se at andres behov er viktigere enn egne i enkelte sammenhenger, gjør jo heller ikke det.

Og ikke minst, det å huske hvordan man selv ville reagert dersom situasjonen var omvendt, tjener jo heller ikke til noe som helst godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er inne i en av de mest egoistiske aldersperiodene man kan finne gjennom livet.

Det er nok ikke nå du vil se resultatene av oppdragelsen deres, men senere.

Det er fremdeles håp:-)

Slik jeg husker det er nok lørdagskvelden viktigst. Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag. Jeg kom selv en gang frem kl 06 og rakk akkurat 2 timer søvn, dusj og å møte opp før konfirmasjonen til en av mine søstre begynte.

Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

Jeg fikk ikke invitasjon til min brors konfirmasjon engang. Det ble bare automatisk antatt at jeg ikke hadde andledning/råd/interesse for det, og ingen ville hjelpe meg med penger eller noe for å kunne delta.

Fryktelig sårt synes jeg, at jeg er så uviktig for dem at de ikke ville gjøre noe som helst for å ha meg der.

Det samme gjaldt forøvrig for min mors bryllup. 170 gjester og de "hadde ikke råd" til å hjelpe meg med flybillett. (Jeg var 19 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

''Har i alle fall vært det hittil.''

Slik var det hos oss også og jeg deltok ved de store anledninger til mine søsken og foreldre.

Så skuffelsen min var stor når min kjære mor valgte å ikke komme i mitt yngste barns dåp. Jeg ble selvsagt lei meg, men valgte svelge skuffelsen og ikke gjøre dette til noen stor sak. Vi har deretter hatt den glede av å nyte mor/mormors selskap mang en gang etter dette.

Det har naturligvis forekommet at folk ikke har kunnet delta, men da har det hengt på sånne ting som økonomi, sykdom, eksamen, bortreist over lengre periode osv. Blant de nærmeste, dvs mine foreldre og svigerforeldre og nedover, har det ikke skjedd at folk har latt være å komme fordi de feks har valgt å reise på ferie i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg fikk ikke invitasjon til min brors konfirmasjon engang. Det ble bare automatisk antatt at jeg ikke hadde andledning/råd/interesse for det, og ingen ville hjelpe meg med penger eller noe for å kunne delta.

Fryktelig sårt synes jeg, at jeg er så uviktig for dem at de ikke ville gjøre noe som helst for å ha meg der.

Det samme gjaldt forøvrig for min mors bryllup. 170 gjester og de "hadde ikke råd" til å hjelpe meg med flybillett. (Jeg var 19 år)

Hadde du vært mitt barn, så hadde jeg hjulpet deg;)

Viljen er ofte større en økonomien! Og mer verdifull;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det jeg mener....

For det å ha en sterk familiekultur birdar jo overhodet ikke til noe positivt. Det å klare å se at andres behov er viktigere enn egne i enkelte sammenhenger, gjør jo heller ikke det.

Og ikke minst, det å huske hvordan man selv ville reagert dersom situasjonen var omvendt, tjener jo heller ikke til noe som helst godt.

Man kan vel velge et annen verdisystem "en sterk familiekultur" og likevel vaere i stand til à vaere generös og vise empati og solidaritet med andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Man kan vel velge et annen verdisystem "en sterk familiekultur" og likevel vaere i stand til à vaere generös og vise empati og solidaritet med andre mennesker.

Det kan man, men det er ikke noe som tyder på at min datter har valgt et annet verdisystem, og hvis hun har gjort det, bidrar det tydeligvis ikke å gi henne evne til omtanke, innlevelsesevne og forståelse for andres situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det har naturligvis forekommet at folk ikke har kunnet delta, men da har det hengt på sånne ting som økonomi, sykdom, eksamen, bortreist over lengre periode osv. Blant de nærmeste, dvs mine foreldre og svigerforeldre og nedover, har det ikke skjedd at folk har latt være å komme fordi de feks har valgt å reise på ferie i stedet.

Dere har vært heldige . :-)

Men nå opplever dere noe som skuffer dere. Håper det ordner seg til det beste- uansett hva det måtte være.

Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Det kan man, men det er ikke noe som tyder på at min datter har valgt et annet verdisystem, og hvis hun har gjort det, bidrar det tydeligvis ikke å gi henne evne til omtanke, innlevelsesevne og forståelse for andres situasjon.

Det er jo mulig hun skjønner mer enn hun gir uttrykk for til mor.

Kanskje har hun "kjørt seg fast" i et spor. Og ungdommelig stolthet gjør det vanskeligere å "gi seg" eller "komme på andre tanker" dersom hun mases masse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært mitt barn, så hadde jeg hjulpet deg;)

Viljen er ofte større en økonomien! Og mer verdifull;)

Takk. :) Og jeg har lært hva jeg IKKE skal gjøre mot egne barn. Aldri så galt at det ikke er godt for noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært heldige . :-)

Men nå opplever dere noe som skuffer dere. Håper det ordner seg til det beste- uansett hva det måtte være.

Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.

"Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager."

100% enig med deg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man, men det er ikke noe som tyder på at min datter har valgt et annet verdisystem, og hvis hun har gjort det, bidrar det tydeligvis ikke å gi henne evne til omtanke, innlevelsesevne og forståelse for andres situasjon.

Men man kan jo ikke si du viser noen som helst forstàelse for hennes situasjon her, sà da mà man jo anta at dette er noe hun har laert av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Da jeg giftet meg for 2 gang for fire år siden var lillegutten min russ, sammen med sin daværende kjæreste på oppstartsdagen for russen. De kom pent kledd til seremonien, og bildetakingen, skiftet til russeklær etterpå og deltok i middagen og kakene etterpå. Mellom middagen og kakene forsvant de. Nå var det jo lett siden dette ikke var altfor langt unna. Men jeg forstår russesøster, og jeg forstår dere og lillesøster. Kanskje dere kan foreslå at russesøster kommer med et forslag til løsning. Og høre på hva hun har å si, før du "biter" hodet av henne. Det er lettere å komme frem til en løsning dersom ale prøver å samarbeide litt uten å gå i flint. Ikke lett jeg vet det, men kanskje verd et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo ikke si du viser noen som helst forstàelse for hennes situasjon her, sà da mà man jo anta at dette er noe hun har laert av deg...

Det der er unødvendig av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...