Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Vi kan naturligvis tenke på alternativer for konfirmantens del.

I dag har vi gitt beskjed om at bilen hun pleier å låne, er inndratt til over sommeren. Vi kan ikke bestemme over henne, men vi kan bestemme over vår egen eiendom. Vi har ikke oppdratt henne til denne form for egoisme hun nå presterer å fremvise, i det minste har vi ikke ment å oppdra henne sånn, Stiller ikke hun opp for familien sin, får hun akseptere at servicenivået overfor henne synker en periode.

Hadde dette vært den eneste feiringen, så hadde jeg aksptert valget hennes. Men dette er en eneste av alle de mange treffene og festene de skal ha i løpet av våren, og som de begynte med allerede før jul. Noe mer evne til forståelse for søsteren og hennes dag, forventes, rett og slett.

Hundre prosent enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest anonym for anledningen

Jeg holder med den eldste datteren din. Det å være russ er en stor begivenhet, og skjer bare en gang.

Å ta i fra henne denne opplevelsen vil være noe hun kan føle nag for resten av livet.

Hvorfor så rasende?

Det er leit at det kolliderer for alle parter. Men å bli sinna.

Dattra mi hadde samme dilemma med en av sine brødre på far siden. Hun greide så vidt med mye stress å få vært til stede i kirken, men gikk glipp av selskapet. Men det var helt og holdent hennes valg, det var ingen som hadde sagt noe om hun ikke hadde klart det heller.

Hva i all verden skulle det være godt for å nekte eller true henne til å være med i konformasjonen? En deppa og lei seg, skuffet og sinna tenåring som bare er der fordi hun må.

Det er mulig andre legger mer i russefeiring enn jeg gjør, men at russefeiring er noe man bare gjør en gang, og skal sidestilles med konfirmasjon, er noe helt annet enn det vi tenker om det. Russefeiring skjer dessuten over flere måneder, det er dette ene eneste treffet vi ber henne om å droppe.

Familie er dessuten viktigere enn fyllefest - det mener vi, og det trodde jeg ærlig talt hun hadde fått med seg i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om jenta dør av kjedsomhet denne dagen. Hun BURDE skjønt at det er noen ting som bare går foran egne behov, slike store dager er en slik ting, i alle fall i vår familie.

Det er dessuten ikke det eneste russetreffet jenta skal delta på. Det er flere andre, men dette er det største - visstnok landstreffet.

Jeg hater bryllup, men har vett nok til å skjønne at det betyr noe for brudepar at gjester faktisk er med og lager fest, deler dagen som er den viktigste i deres liv. Såpass burde vår datter forstått i forhold til sin søster også. Hun er tross alt snart 19 år.

Jaja, du har tydeligvis bestemt deg for din holdning oppi dette her, så da er det jo ikke noe poeng i å diskutere med deg... Stakkars russ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår russen her. Det er den store avslutningsturen, som hun antakelig har sett fram til gjennom tre lange år på videregående. Det er noe som skjer bare en gang i livet, før denne delen av livet er over og gruppen spres for alle vinder. En konfirmasjon er kanskje en stor dag for konfirmanten selv og foreldrene, men for de fleste andre er det en ganske meningstom seremoni som dreier seg mer om gaver, koldtbord, gamle tanter og kjedelige taler, og dagen etter er alt som før igjen for alle deltakere.

Går det an å komme fram til et kompromiss? Kanskje russen kan forberede en flott video eller bildepresentasjon som kan vises fram i konfirmasjonsselskapet, selv om hun ikke er tilstede? Eller noe annet som får henne til å ta del i forberedelsene til konfirmasjonen, eller ta med søsteren på noe spesielt bare de to, for å feire, en annen dag enn selve konfirmasjonsdatoen?

Godt svar og fine forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jaja, du har tydeligvis bestemt deg for din holdning oppi dette her, så da er det jo ikke noe poeng i å diskutere med deg... Stakkars russ...

''Jaja, du har tydeligvis bestemt deg for din holdning oppi dette her, så da er det jo ikke noe poeng i å diskutere med deg... Stakkars russ...''

Trådstarter ba ikke om en diskusjon, men hjelp til å få dattera til å innse egen egoisme...

Storesøsken er forferdelig viktige for småsøsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffet foregår fredag og lørdag, og vi har foreslått at hun tar fly hjem på lørdag, men det ble nedstemt. Jeg er på nippet til å kaste ungen ut... Ikke helt alvorlig, men det var virkelig ikke den egoisten vi mente å oppdra henne til.

La denne muligheten stå åpen, slik at hun har en sjanse til å besinne seg uten å "gi seg", hvis du skjønner hva jeg mener. Evt. morgenfly søndag, slik at hun rekker selskapet, men må droppe selve seremonien - hvis en slik løsning finnes. Da kan hun få med seg mye av lørdagsnatta, hvis den er hovedpoenget.

Jeg er enig med deg på mange måter, men det er viktig i den alderen å unngå at det ser ut som om de gjør som foreldrene vil. De blir mer fornuftige senere, det er ikke sånn at hun kommer til å være like ego resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym for anledningen

Jaja, du har tydeligvis bestemt deg for din holdning oppi dette her, så da er det jo ikke noe poeng i å diskutere med deg... Stakkars russ...

Ja, russen er det VIRKELIG synd på!!! Stakkars henne, som får forventninger om å ta hensyn til andre og se lenger enn til sin egen nese, trukket nedover hodet....

Jeg skrev ikke noe innlegg for å bli overbevist om at jeg tar feil, nei. At hun prioriterer feil i forhold til hvordan hun burde prioritert, det er det ingen grunn til å diskutere med meg, i hensikt å få meg til å endre mening. Det er en umulig oppgave.

Det jeg spør om, er hva andre ville gjort, og det er interessant. Det er naturligvis mest interessant å få høre hva andre som mener det samme ville gjort - det er DET vi har behov for å vite. Hva folk som mener det er helt grei prioritering hun gjør, ville gjort, er ikke viktig, siden jeg ikke er i nærheten av å skifte mening her. Burde kanskje spesifisert målgruppen i headingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En deppa og lei seg, skuffet og sinna tenåring som bare er der fordi hun må.''

Og slik er ofte livet... Feste kan man gjøre andre dager enn på sin lillesøsters konfirmasjon! Hvor egoistisk er det mulig å bli? En lillesøster ser ofte på storesøsken med stjerner i blikket, så blir hun plutselig avskrevet pga en fest.....!

Og hvorfor skal bare lillesösterens skuffelse taes i betraktning? Veldig rörende dette bildet med stjernerblikk osv., men russesösteren hadde vel gledet seg likefullt? Hvorfor er det kun hun som blir betraktet som egoistisk her? Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annve

Det er mulig andre legger mer i russefeiring enn jeg gjør, men at russefeiring er noe man bare gjør en gang, og skal sidestilles med konfirmasjon, er noe helt annet enn det vi tenker om det. Russefeiring skjer dessuten over flere måneder, det er dette ene eneste treffet vi ber henne om å droppe.

Familie er dessuten viktigere enn fyllefest - det mener vi, og det trodde jeg ærlig talt hun hadde fått med seg i oppveksten.

Jeg synes dette høres leit ut for dere alle. Men er det virkelig verdt kampen? Dette er noe den eldste datteren din kan holde mot dere i lang tid. Jeg skjønner at du ser alderledes på det, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å lage splid.

Folk har blitt uvenner for mindre ting.

Kjenner en gutt som dro hjemmefra pga en lignende konflikt. han har ingen sett på 10 år iallfall. Dette er jo i ytterkanten, jeg ser det.

Synes ikke dette er egositisk av henne jeg, du sier selv at dette er den største festen. jeg har selv vært russ og det er jo den alle snakker om i lange tider, det er jo den festen som alt som kan krype og gå av russ deltar på, selv de som ikke tidligere har vært særlig aktive i russetiden.

Håper uansett det løser seg for dere. Men jeg føler mest med russen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Og hvorfor skal bare lillesösterens skuffelse taes i betraktning? Veldig rörende dette bildet med stjernerblikk osv., men russesösteren hadde vel gledet seg likefullt? Hvorfor er det kun hun som blir betraktet som egoistisk her? Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?

''Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?''

Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?''

Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...(

"Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...("

Hvorfor er konfirmasjon viktigst? Stàr dette erklaert og vedtatt noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Nei, konfirmasjon er mye viktigere enn russefest og fyll, så lillesøster er i sin fulle rett til å føle seg avskrevet...("

Hvorfor er konfirmasjon viktigst? Stàr dette erklaert og vedtatt noe sted?

Ja, i boken om verdien av en familie;)

Bare min oppriktige mening, samt min datters følelser overfor sine storesøsken. Hadde de boikottet hennes konfirmasjon pga en fyllefest, så hadde hun ikke pratet med dem igjen:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treffet foregår fredag og lørdag, og vi har foreslått at hun tar fly hjem på lørdag, men det ble nedstemt. Jeg er på nippet til å kaste ungen ut... Ikke helt alvorlig, men det var virkelig ikke den egoisten vi mente å oppdra henne til.

Hun er inne i en av de mest egoistiske aldersperiodene man kan finne gjennom livet.

Det er nok ikke nå du vil se resultatene av oppdragelsen deres, men senere.

Det er fremdeles håp:-)

Slik jeg husker det er nok lørdagskvelden viktigst. Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag. Jeg kom selv en gang frem kl 06 og rakk akkurat 2 timer søvn, dusj og å møte opp før konfirmasjonen til en av mine søstre begynte.

Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Hun er inne i en av de mest egoistiske aldersperiodene man kan finne gjennom livet.

Det er nok ikke nå du vil se resultatene av oppdragelsen deres, men senere.

Det er fremdeles håp:-)

Slik jeg husker det er nok lørdagskvelden viktigst. Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag. Jeg kom selv en gang frem kl 06 og rakk akkurat 2 timer søvn, dusj og å møte opp før konfirmasjonen til en av mine søstre begynte.

Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

''Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(''

Men høyst tilgivelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Først må jeg få si at jeg forstår din skuffelse.

Og jeg skulle ønske konfirmasjonen og den russe-tilsteldningen var på ulike helger.

''Jeg mener at INGENTING går foran søskens konfirmasjon eller andre store familiehendelser, bortsett fra liv og helse, omtrent.''

Det er jo din mening. Din eldste datter er av annen oppfatning. Du forsøker tvinge henne til å velge søstera.

Håper det går fint, og at ikke familien ender i konflikt.

Beste hadde vært kompromissløsning, som flere foreslår. Men om det ikke er aktuelt for dattera, så er det lite du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Og hvorfor skal bare lillesösterens skuffelse taes i betraktning? Veldig rörende dette bildet med stjernerblikk osv., men russesösteren hadde vel gledet seg likefullt? Hvorfor er det kun hun som blir betraktet som egoistisk her? Er ikke konfirmanten like egoistisk i sà tilfelle?

Konfirmasjon angår hele familien. Russefeiring angår kun den ene. Konformasjon er en av de tradisjonelle overgangsritene. Det er ikke russefeiring, selv om avslutning av skolegang naturligvis kan feires.

Dåp, konfirmasjon og bryllup sidestilles som seremonier i vår familie. Skjønner at det ikke er sånn alle andre steder, men hos oss er det sånn. Derfor burde hun skjønt at konfirmasjon burde blitt prioritert.

Det er som sagt heller ikke den eneste festen i russetida, og hun har fått tilbud om flybillett hjem for å rekke begge deler, riktignok med noe avkortet russefest. Det har hun sagt nei til, men jeg håper jo at hun ombestemmer seg, siden vi skal holde den muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Først må jeg få si at jeg forstår din skuffelse.

Og jeg skulle ønske konfirmasjonen og den russe-tilsteldningen var på ulike helger.

''Jeg mener at INGENTING går foran søskens konfirmasjon eller andre store familiehendelser, bortsett fra liv og helse, omtrent.''

Det er jo din mening. Din eldste datter er av annen oppfatning. Du forsøker tvinge henne til å velge søstera.

Håper det går fint, og at ikke familien ender i konflikt.

Beste hadde vært kompromissløsning, som flere foreslår. Men om det ikke er aktuelt for dattera, så er det lite du kan gjøre.

Ja, for meg, og for familien og verdisettet vårt, er konfirmasjon osv viktigere enn det meste.

Det er bare veldig skuffende at vår datter ikke har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym for anledningen

Hun er inne i en av de mest egoistiske aldersperiodene man kan finne gjennom livet.

Det er nok ikke nå du vil se resultatene av oppdragelsen deres, men senere.

Det er fremdeles håp:-)

Slik jeg husker det er nok lørdagskvelden viktigst. Sjekk om det er mulig med morgenfly søndag. Jeg kom selv en gang frem kl 06 og rakk akkurat 2 timer søvn, dusj og å møte opp før konfirmasjonen til en av mine søstre begynte.

Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

''Beklageligvis har jeg måttet velge bort noen av konfirmasjonene fordi jeg bor på en helt annen kant av landet, og har hatt eksamensperioder som har kræsjet med konfirmasjonen. eller det ikke har eksistert økonomisk mulighet for å reise. Ikke spesielt gøy :-(

''

Jeg ville naturligvis ikke hatt noe problem med at eldstemann ikke kom i konfirmasjon, dersom dette var situasjonen. Men jeg hadde sponset flybilletten, dersom det var problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Konfirmasjon angår hele familien. Russefeiring angår kun den ene. Konformasjon er en av de tradisjonelle overgangsritene. Det er ikke russefeiring, selv om avslutning av skolegang naturligvis kan feires.

Dåp, konfirmasjon og bryllup sidestilles som seremonier i vår familie. Skjønner at det ikke er sånn alle andre steder, men hos oss er det sånn. Derfor burde hun skjønt at konfirmasjon burde blitt prioritert.

Det er som sagt heller ikke den eneste festen i russetida, og hun har fått tilbud om flybillett hjem for å rekke begge deler, riktignok med noe avkortet russefest. Det har hun sagt nei til, men jeg håper jo at hun ombestemmer seg, siden vi skal holde den muligheten åpen.

''Dåp, konfirmasjon og bryllup sidestilles som seremonier i vår familie. Skjønner at det ikke er sånn alle andre steder, men hos oss er det sånn. Derfor burde hun skjønt at konfirmasjon burde blitt prioritert.''

Dette er selvfølgelig like selvsagt når du er bestemor til 7 og dåp/konfirmasjoner står i fleng når du også har ulike tilbud på jobb, og venninna opplever samlivsbrudd og spør om dere skal reise på tur ;-)

(ja, vi har opplevd barnedåp hvor ikke alle besteforeldre kom. Trist og sårt, men vi aksepterte det og har godt forhold til alle)

''Det er som sagt heller ikke den eneste festen i russetida, og hun har fått tilbud om flybillett hjem for å rekke begge deler, riktignok med noe avkortet russefest. Det har hun sagt nei til, men jeg håper jo at hun ombestemmer seg, siden vi skal holde den muligheten åpen.''

Høres veldig fornuftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjon angår hele familien. Russefeiring angår kun den ene. Konformasjon er en av de tradisjonelle overgangsritene. Det er ikke russefeiring, selv om avslutning av skolegang naturligvis kan feires.

Dåp, konfirmasjon og bryllup sidestilles som seremonier i vår familie. Skjønner at det ikke er sånn alle andre steder, men hos oss er det sånn. Derfor burde hun skjønt at konfirmasjon burde blitt prioritert.

Det er som sagt heller ikke den eneste festen i russetida, og hun har fått tilbud om flybillett hjem for å rekke begge deler, riktignok med noe avkortet russefest. Det har hun sagt nei til, men jeg håper jo at hun ombestemmer seg, siden vi skal holde den muligheten åpen.

"Konfirmasjon angår hele familien"

Dette er noe DU har bestemt. Og for à mene at konfirmasjon er et viktig rituale mà man vaere kristen. Uansett hvor mye du màtte önske det kan du ikke tvinge noen til à tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...