Gå til innhold

Konfirmasjon


Gjest anonmym for anledningen

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca

Vi kan naturligvis tenke på alternativer for konfirmantens del.

I dag har vi gitt beskjed om at bilen hun pleier å låne, er inndratt til over sommeren. Vi kan ikke bestemme over henne, men vi kan bestemme over vår egen eiendom. Vi har ikke oppdratt henne til denne form for egoisme hun nå presterer å fremvise, i det minste har vi ikke ment å oppdra henne sånn, Stiller ikke hun opp for familien sin, får hun akseptere at servicenivået overfor henne synker en periode.

Hadde dette vært den eneste feiringen, så hadde jeg aksptert valget hennes. Men dette er en eneste av alle de mange treffene og festene de skal ha i løpet av våren, og som de begynte med allerede før jul. Noe mer evne til forståelse for søsteren og hennes dag, forventes, rett og slett.

Dette synes jeg blir veldig feil overfor hun eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 255
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    23

  • Ysah

    17

  • morsan

    15

  • Colette

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Du kan kanskje "vinne" denne kampen, men du vil lære din eldste datter at familieverdier er en slags klam tvangstrøye, som brukes til å tvinge folk til det de ikke ønsker.

Du risikerer å gi henne en permanent avsmak på "familieverdier" - forstår du ikke det?

Ønsker du virkelig å ha noen der som ikke har lyst å være der?

Jeg synes du er på ville veier.

Med vennlig hilsen

Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.

Hadde min datter som ogsaa er russ i sagt hun ville droppe sitt soeskens konfirmasjon, hadde hun faatt saa oerene flagret.

En annen ting er at russen antagelig vile ha angret hele sitt liv over en slik priorotering. Det er nok morro som foregaar i russe tiden likevel. De tar ikke skade av ikke aa faa med seg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.

Hadde min datter som ogsaa er russ i sagt hun ville droppe sitt soeskens konfirmasjon, hadde hun faatt saa oerene flagret.

En annen ting er at russen antagelig vile ha angret hele sitt liv over en slik priorotering. Det er nok morro som foregaar i russe tiden likevel. De tar ikke skade av ikke aa faa med seg alt.

''Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.''

_Uansett_ hva??

Min eldste søster kom ikke i min konfirmasjon - riktignok med mye 'bedre grunn' enn i trådstarters tilfelle, men "uansett hva" synes jeg var litt vel strengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Det viktigste på sikt er jo å bevare gode familierelasjoner uten bitterhet og anklager.''

Det er det viktigste, men det løpet er allerede kjørt, så knust som lillesøster allerede er.

Jeg skjoenner godt at lillesoester er knust.

Jeg som mor hadde aldri godtatt dette. Javisst er hun myndig, men hun bor hjemme og du er fremdeles ikke ferdig med oppdragerrollen. Her har hun noe aa laere tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.''

_Uansett_ hva??

Min eldste søster kom ikke i min konfirmasjon - riktignok med mye 'bedre grunn' enn i trådstarters tilfelle, men "uansett hva" synes jeg var litt vel strengt...

Ja, visst du ligger paa sykehus og foeder eller lignende, saa har man selvfoelgelig en gyldig fravaersgrunn.)

Et russetreff som det jo er flere av er ikke gyldig grunn. Russen selv vil sikkert angre resten av sitt liv over daarlig doemmekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.

Hadde min datter som ogsaa er russ i sagt hun ville droppe sitt soeskens konfirmasjon, hadde hun faatt saa oerene flagret.

En annen ting er at russen antagelig vile ha angret hele sitt liv over en slik priorotering. Det er nok morro som foregaar i russe tiden likevel. De tar ikke skade av ikke aa faa med seg alt.

"En slik prioritering". Det kommer jo helt an pà hvordan man ser pà begivenheten "konfirmasjon" (kristent eller borgelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Konfirmasjoner i mai er noe forbannet dri.. Konfirmasjoner burde vært flyttet til november da helgene ikke er så verdifulle.

La russen reise dit hun vil. Ingen grunn til at hun skal bli enda et offer for denne obskure tradisjonen...

Fullstendig uenig.

Det er da ikke konfirmantens feil at konfirmasjonen ikke er lagt til november.

Og det skader ikke laere barna sine folkeskikk og det aa ta hensyn til en saa viktig dag som en konfirmasjon er konfirmanten.

Ja, russeteff er viktig, men de er det tross alt flere av og det er ihvertfall paa feil tidspunkt i forhold til eksamener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dropper da ikke konfirmasjonen til et soesken, uansett hva annet som maatte foregaa.

Hadde min datter som ogsaa er russ i sagt hun ville droppe sitt soeskens konfirmasjon, hadde hun faatt saa oerene flagret.

En annen ting er at russen antagelig vile ha angret hele sitt liv over en slik priorotering. Det er nok morro som foregaar i russe tiden likevel. De tar ikke skade av ikke aa faa med seg alt.

En ting er at jeg tipper konfirmanten vil glemme det lenge før russen (særlig fordi moren tydeligvis vil lage "krig i heimen" over dette), men det var faktisk ikke poenget mitt.

Poenget er at ved å bruke "familieverdier" på en slik måte, så blir noe som i utgangspunktet er positivt forvandlet til en negativ mare.

Det er bare ikke verdt å ødelegge "familieverdiene" for.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

"En slik prioritering". Det kommer jo helt an pà hvordan man ser pà begivenheten "konfirmasjon" (kristent eller borgelig).

Jeg er ikke kristen. Det spiller liten rolle for meg om den er borgelig eller kirkelig. Poenget er at lillesoester er knust og at dette er en viktig dag for henne.

Min datter reiste seg opp og holdt en vakker tale for sin bror. En tale han sikkert aldri vil glemme. Hun var med paa aa gjoere dagen til en fin dag for han. Det tror han ville tatt det tungt om hun ikke var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

En ting er at jeg tipper konfirmanten vil glemme det lenge før russen (særlig fordi moren tydeligvis vil lage "krig i heimen" over dette), men det var faktisk ikke poenget mitt.

Poenget er at ved å bruke "familieverdier" på en slik måte, så blir noe som i utgangspunktet er positivt forvandlet til en negativ mare.

Det er bare ikke verdt å ødelegge "familieverdiene" for.

Med vennlig hilsen

Her tror jeg du overdriver sterkt.

Her har russen daarlig vurderingsevne og foreldre er pliktige til aa fortelle sine barn om rett og galt, myndig eller ei.

Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.

Min datter er nesten aldri hjemme. Det er fester, bursdager, jobbing med russebuss og gud vet hva hun ikke driver med. Hun kan ikke gaa glipp av en ting. Hadde hun sagt hun ville droppet konfirmasjonen til soestra eller broren, tror jeg nesten jeg haddde gitt henne god gammeldags juling.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen. Det spiller liten rolle for meg om den er borgelig eller kirkelig. Poenget er at lillesoester er knust og at dette er en viktig dag for henne.

Min datter reiste seg opp og holdt en vakker tale for sin bror. En tale han sikkert aldri vil glemme. Hun var med paa aa gjoere dagen til en fin dag for han. Det tror han ville tatt det tungt om hun ikke var der.

Dette tar jo helt av. Skal ikke hele familien vaere tilstede? Skal det ikke holdes taler i lange baner, om familien har den slags hellig forhold til konfirmasjon? Hun blir jo midpunktet i en hel dag uansett! Det er da ikke noe à bli knust for; dette blir jo bare latterlig.

Og hvorfor blir ikke storesösterens behov i det hele tatt vurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Men _hvorfor_ er lillesøster så knust? Hadde hun følt det bedre hvis det ikke ble en slik voldsom kamp/debatt hjemme om storesøsters deltakelse, og at man nedtonte "Det Store Sviket" som storesøster gjør seg skyldig i ved ikke å delta?

Jeg skjønner at dere gjerne ønsker at storesøster skal prioritere dette, men det virker som den steile holdningen mot henne bare gjør vondt verre - også for lillesøster.

Enig.

Noen ganger er det best å fungere som "buffer" og roe ned situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du overdriver sterkt.

Her har russen daarlig vurderingsevne og foreldre er pliktige til aa fortelle sine barn om rett og galt, myndig eller ei.

Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.

Min datter er nesten aldri hjemme. Det er fester, bursdager, jobbing med russebuss og gud vet hva hun ikke driver med. Hun kan ikke gaa glipp av en ting. Hadde hun sagt hun ville droppet konfirmasjonen til soestra eller broren, tror jeg nesten jeg haddde gitt henne god gammeldags juling.)

Når moren begynner med regulær utpressing (ta fra henne bilen, med mindre hun gjør som moren vil) så vil "familieverdiene" bli husket som noe som medfører tvang og å "være steder man ikke ønsker", fremfor noe positivt.

Ja, man kan synes det er galt prioritert, men en del av å oppdra barn er faktisk også å forstå at de er voksne mennesker som gjør ting forskjellig fra slik en selv prioriterer. Så lenge det ikke er bankran eller lignende så er man neppe tjent med en så stor konflikt som moren her legger opp til.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Dette tar jo helt av. Skal ikke hele familien vaere tilstede? Skal det ikke holdes taler i lange baner, om familien har den slags hellig forhold til konfirmasjon? Hun blir jo midpunktet i en hel dag uansett! Det er da ikke noe à bli knust for; dette blir jo bare latterlig.

Og hvorfor blir ikke storesösterens behov i det hele tatt vurdert?

Et soesken betyr kanskje mer en resten av familien her. Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men det ville det ihvertfall vaert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et soesken betyr kanskje mer en resten av familien her. Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men det ville det ihvertfall vaert her.

Hva med at mor foreslår at storesøster reiser, men tar lillesøster med seg på noe som lillesøster har lyst til, etterpå? En Oslo-tur, eller noe?

Sånn som et alternativ til å vaksinere storesøster mot "familieverdier" i overskuelig fremtid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Når moren begynner med regulær utpressing (ta fra henne bilen, med mindre hun gjør som moren vil) så vil "familieverdiene" bli husket som noe som medfører tvang og å "være steder man ikke ønsker", fremfor noe positivt.

Ja, man kan synes det er galt prioritert, men en del av å oppdra barn er faktisk også å forstå at de er voksne mennesker som gjør ting forskjellig fra slik en selv prioriterer. Så lenge det ikke er bankran eller lignende så er man neppe tjent med en så stor konflikt som moren her legger opp til.

Med vennlig hilsen

Jeg og mannen min hadde reagert likt. Det kan jeg love deg. Vaar russ har allerede hatt stor frihet i mange aar og har igrunnen ikke blitt nektet aa bli med paa noe.

Heldigvis foeler jeg meg rimelig sikker paa at hun hadde skjoent helt av seg selv at hun ikke skulle droppe sitt soeskens konfirmasjon. Hun hadde ikke oensket aa droppe den, til tross for at hun er av den typen som er livredd for aa gaa glipp av noe med vennegjengen. Jeg skal forresten spoerre henne ut om denne traaden naar hun kommer hjem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du overdriver sterkt.

Her har russen daarlig vurderingsevne og foreldre er pliktige til aa fortelle sine barn om rett og galt, myndig eller ei.

Det er ikke en bursdag eller noe russen vil droppe. Det er en konfirmasjon. En av de aller viktigste dagene i ens liv.

Min datter er nesten aldri hjemme. Det er fester, bursdager, jobbing med russebuss og gud vet hva hun ikke driver med. Hun kan ikke gaa glipp av en ting. Hadde hun sagt hun ville droppet konfirmasjonen til soestra eller broren, tror jeg nesten jeg haddde gitt henne god gammeldags juling.)

''En av de aller viktigste dagene i ens liv.'

Oi oi!! Min egen konfirmasjon kommer svært langt ned på lista over viktige dager! Snakk om å hausse opp et familieselskap til noe av voldsomme dimensjoner. Ikke rart lillesøster blir knust...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva med at mor foreslår at storesøster reiser, men tar lillesøster med seg på noe som lillesøster har lyst til, etterpå? En Oslo-tur, eller noe?

Sånn som et alternativ til å vaksinere storesøster mot "familieverdier" i overskuelig fremtid.

Med vennlig hilsen

Jeg forstaar ikke argumentet ditt mot aa vaksinere mot familieverdier.

Vaar russ reiser snart ut i den store verden. Hun skal bare ta et par ekstra fag foerst, saa reiser hun ut av landet og vi vil se lite til henne.

Naa er det ikke konfirmasjon her hos oss i aar, men om det hadde vaert, tror jeg det hadde vaert bedre for henne i ettertid aa tenke paa at hun var paa sin brors konfirmasjon, enn aa tenke paa at hun ikke gikk glipp av en eneste russefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''En av de aller viktigste dagene i ens liv.'

Oi oi!! Min egen konfirmasjon kommer svært langt ned på lista over viktige dager! Snakk om å hausse opp et familieselskap til noe av voldsomme dimensjoner. Ikke rart lillesøster blir knust...

I den alderen saa er det. Ihvertfall var det det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min hadde reagert likt. Det kan jeg love deg. Vaar russ har allerede hatt stor frihet i mange aar og har igrunnen ikke blitt nektet aa bli med paa noe.

Heldigvis foeler jeg meg rimelig sikker paa at hun hadde skjoent helt av seg selv at hun ikke skulle droppe sitt soeskens konfirmasjon. Hun hadde ikke oensket aa droppe den, til tross for at hun er av den typen som er livredd for aa gaa glipp av noe med vennegjengen. Jeg skal forresten spoerre henne ut om denne traaden naar hun kommer hjem.)

Hvis mine foreldre hadde gjort noe slikt mot meg da jeg var 18 år ville jeg husket det lenge, og jeg kan love deg at det ikke er noe de ville gått "vinnende" ut av. Utpressing er misbruk av familiære relasjoner.

En annen sak, som morsan også påpekte, er at konfirmasjonen neppe huskes av konfirmanten særlig lenge. Uroen i familien vil overskygge konfirmasjonen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...