Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er greit nok at voksne kvinner ønsker å bruke hijab, men å dekke til ansiktet synes jeg absolutt ikke noe om! Jeg synes faktisk de ser ganske skumle ut... Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.

Man kan jo aldri vite hva som skjuler seg under. En person kan jo ta den på seg og rane en bensinstasjon og dermed ikke bli gjenkjent på overvåkingskamera.

Dessuten synes jeg det er svært kvinneundertrykkende. Hvis de absolutt er så bluferdige i den kulturen så burde jo menn også dekke til ansiktet...

Og hvor lett er det å ta en utdannelse og få jobb med tildekket ansikt? De er jo dømt til å være hjemmeværende!

Jeg synes heller ikke noe om niqab, men jeg kan ikke tenke meg at barn som har vokst opp med en mor som bruker niqab er redd pga dette.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Gjest ingen nick nå
Skrevet

Det er greit nok at voksne kvinner ønsker å bruke hijab, men å dekke til ansiktet synes jeg absolutt ikke noe om! Jeg synes faktisk de ser ganske skumle ut... Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.

Man kan jo aldri vite hva som skjuler seg under. En person kan jo ta den på seg og rane en bensinstasjon og dermed ikke bli gjenkjent på overvåkingskamera.

Dessuten synes jeg det er svært kvinneundertrykkende. Hvis de absolutt er så bluferdige i den kulturen så burde jo menn også dekke til ansiktet...

Og hvor lett er det å ta en utdannelse og få jobb med tildekket ansikt? De er jo dømt til å være hjemmeværende!

Kvinnene bruker bare hijab, når de skal ut og kanskje treffe på menn, som hverken er brødre eller far.

De bruker ikke hijab i hjemmet, hvor det bare er familien eller hvor det bare andre kvinner tilstede.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Jeg synes heller ikke noe om niqab, men jeg kan ikke tenke meg at barn som har vokst opp med en mor som bruker niqab er redd pga dette.

Det var da heller ikke det jeg sa. Jeg sa nettopp det motsatte:

''Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.''

Skrevet

''Og jeg kan tenke meg at barn som ikke har en mor som er kledd sånn også blir redde.''

Det blir nok meget raskt vant med det. Unger som ser slikt hver dag går ikke rundt og er redde for kvinner som er kledd slik.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Fordi hvis du er vant med at folk går slik, så vil hjernen din lære seg hvilke forskjeller det er, og diskriminere etter disse. Hjernene våre er flinke sånn.

Hvis du derimot kun kjenner én som bruker burka, så vil du tenke "hun i burke", og ikke noe mer over hva som er forskjellen mellom henne og andre som bruker burka.

Med vennlig hilsen

Hahaha! Kom ikke her og si at man kan like lære seg å se forskjell på tre søppelsekker bakfra enn du kan se forskjell på:

-En som har rødt, kort hår og lilla kjole

-En som har langt, mørkt hår, olabukser og et gult belte

-En som har kort, krøllete hår, grønn genser og brunt skjørt

Skrevet

ok, da leste jeg litt feil. Men jeg tror som Sør at unger venner seg til sslikt og ikke ser på ting med det samme blikket som oss voksne.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Norge har religionsfrihet i Grunnloven.

Burka er en slags "afghansk bunad", med gitter foran. De er vanligvis lys blå.

Niqab er vanligvis svarte, og dekker det meste, bortsett fra øynene.

Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)

Med vennlig hilsen

''Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)''

Vel, jeg har sett eksempel på at det kan forekomme :-)

Skrevet

''Og jeg tror ikke unger i land hvor dette er vanlig har så store problemer med å kjenne igjen moren! ;-)''

Vel, jeg har sett eksempel på at det kan forekomme :-)

Neppe i noe omfang som er verd å bruke tid på.

Skrevet

Hahaha! Kom ikke her og si at man kan like lære seg å se forskjell på tre søppelsekker bakfra enn du kan se forskjell på:

-En som har rødt, kort hår og lilla kjole

-En som har langt, mørkt hår, olabukser og et gult belte

-En som har kort, krøllete hår, grønn genser og brunt skjørt

Å omtale mennesker som "søppelsekker" sier mer om deg enn om dem.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Det blir nok meget raskt vant med det. Unger som ser slikt hver dag går ikke rundt og er redde for kvinner som er kledd slik.

Med fare for å gjenta meg selv:

Jeg tenker ikke på de barna som er oppvokst med disse kvinnene rundt seg. Jeg tenker på de som tilfeldigvis møter på en på gata, sånn som jeg ofte gjør. Selv om jeg ser en eller flere av dem nesten daglig så synes jeg de ser skumle ut. Det handler vel noe om at man er vant til å se på ansiktsuttrykkene til folk. Man vil se om de er sinte, lei seg, glade osv. Hvis vi bare hadde sånne så hadde det vel ikke vært noe som het kroppsspråk og ansiktsuttrykk ;-)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Neppe i noe omfang som er verd å bruke tid på.

Nei, men det forekommer nok i større omfang enn hva jeg var vitne til, siden jeg ikke er overalt hele tiden :-)

Skrevet

Jeg tenker ikke på de barna som er oppvokst med disse kvinnene rundt seg. Jeg tenker på de som tilfeldigvis møter på en på gata, sånn som jeg ofte gjør. Selv om jeg ser en eller flere av dem nesten daglig så synes jeg de ser skumle ut. Det handler vel noe om at man er vant til å se på ansiktsuttrykkene til folk. Man vil se om de er sinte, lei seg, glade osv. Hvis vi bare hadde sånne så hadde det vel ikke vært noe som het kroppsspråk og ansiktsuttrykk ;-)

Men da er det jo greit at de blir vant med det.

Det er det samme for menn med skjegg - unger som ikke er vant med det skriker ofte først. Så er det helt greit etterpå.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Å omtale mennesker som "søppelsekker" sier mer om deg enn om dem.

For det første så kaller jeg ikke kvinnene for søppelsekker, det er klærne som ser ut som søppelsekker.

For det andre kan det virke som om du begynner å gå tom for argumenter ;)

Skrevet

Nei, men det forekommer nok i større omfang enn hva jeg var vitne til, siden jeg ikke er overalt hele tiden :-)

Er du ikke all-tilstedeværende?

*skuffet*

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men barn kan jo reagere på alt mulig som er uvant! Jeg husker jeg hadde med meg toåringen min til en frisør som hadde svartfarget hår og piercinger både her & der i ansiktet. Toåringen satt som paralysert i stolen med vidåpne øyne! Denne personen skilte seg helt klart fra mor og tanter og barnehageansatte!!

Skrevet

For det første så kaller jeg ikke kvinnene for søppelsekker, det er klærne som ser ut som søppelsekker.

For det andre kan det virke som om du begynner å gå tom for argumenter ;)

Nei, jeg nedverdiger men bare ikke til å referere til andre mennesker (klær eller ei) som søppelsekker.

Og jeg ser fremdeles ikke at du har noe argument - det er åpenbart at selv i land hvor niqab er utbredt, så finner ungene mødrene (og motsatt). Det du bedriver er å finne på unnskyldninger.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, jeg nedverdiger men bare ikke til å referere til andre mennesker (klær eller ei) som søppelsekker.

Og jeg ser fremdeles ikke at du har noe argument - det er åpenbart at selv i land hvor niqab er utbredt, så finner ungene mødrene (og motsatt). Det du bedriver er å finne på unnskyldninger.

''det er åpenbart at selv i land hvor niqab er utbredt, så finner ungene mødrene (og motsatt). Det du bedriver er å finne på unnskyldninger''

Og hva gjør du?

Gjest niqab/burka
Skrevet

''Nei, jeg nedverdiger men bare ikke til å referere til andre mennesker (klær eller ei) som søppelsekker.''

Jeg har aldri sagt at noen mennesker er søppelsekker. Men at en svart heldekkende drakt se ut som en søppelsekk må det da gå an å si.

Jeg fastholder at det må være vanskeligere for barna å finne moren sin, men det var vel mer en humoristisk kommentar. Det finnes langt sterkere argumenter en kan bruke. Det ble sagt at muslimske kvinner oftere enn før tar høyere utdanning. Det er absolutt mulig med høyere utdanning hvis man bruker hijab, men jeg har ennå til gode å se en kvinne med niqab jobbe som psykolog, lege, advokat, økonom osv. Jeg har sett mange som bruker hijab som jobber, men aldri noen med ansiktet tildekket.

Skrevet

''det er åpenbart at selv i land hvor niqab er utbredt, så finner ungene mødrene (og motsatt). Det du bedriver er å finne på unnskyldninger''

Og hva gjør du?

Jeg forklarer at i den virkelige verden er det ikke et problem at ungene ikke finner mødrene sine, selv om mødrene har niqab på, til en person som refererer til det som "søppelsekker".

Gjest niqab/burka
Skrevet

Jeg forklarer at i den virkelige verden er det ikke et problem at ungene ikke finner mødrene sine, selv om mødrene har niqab på, til en person som refererer til det som "søppelsekker".

Nå synes jeg at du overdriver. Du har tydeligvis funnet en unnskyldning for å rakke ned på meg enn å komme med nye argumenter. Jeg har ALDRI sagt at noen personer er søppelsekker. Klær og mennesker er ikke helt det samme...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...