Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Nei, jeg nedverdiger men bare ikke til å referere til andre mennesker (klær eller ei) som søppelsekker.''

Jeg har aldri sagt at noen mennesker er søppelsekker. Men at en svart heldekkende drakt se ut som en søppelsekk må det da gå an å si.

Jeg fastholder at det må være vanskeligere for barna å finne moren sin, men det var vel mer en humoristisk kommentar. Det finnes langt sterkere argumenter en kan bruke. Det ble sagt at muslimske kvinner oftere enn før tar høyere utdanning. Det er absolutt mulig med høyere utdanning hvis man bruker hijab, men jeg har ennå til gode å se en kvinne med niqab jobbe som psykolog, lege, advokat, økonom osv. Jeg har sett mange som bruker hijab som jobber, men aldri noen med ansiktet tildekket.

Jeg ville grodd at anonymiteten var nyttig hvis man jobbet som økonom? ;-)

Jeg liker selvsagt verken niqab eller burka, men jeg forsvarer folks rett til å bruke dem. Og jeg mener det er overformynderi av staten å skulle forby det. Men selvsagt håper jeg at praksisen dør ut.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Skrevet

Nå synes jeg at du overdriver. Du har tydeligvis funnet en unnskyldning for å rakke ned på meg enn å komme med nye argumenter. Jeg har ALDRI sagt at noen personer er søppelsekker. Klær og mennesker er ikke helt det samme...

Vi lar den delen ligge. :-)

Skrevet

Nei, men det forekommer nok i større omfang enn hva jeg var vitne til, siden jeg ikke er overalt hele tiden :-)

Det er ikke så overraskende at det er lettere å ta feil av moren sin i farta når det er større likhet i klær og ovrig "appearance". det skjer jo også her til lands:-)

Gjest niqab/burka
Skrevet

Jeg liker selvsagt verken niqab eller burka, men jeg forsvarer folks rett til å bruke dem. Og jeg mener det er overformynderi av staten å skulle forby det. Men selvsagt håper jeg at praksisen dør ut.

Ja, det er sikkert lurt å være anonym når man jobber som forsvarsadvokat også... Hun som forsvarer Lommemannen kunne kanskje skaffet seg niqab ;)

Jeg mener at det å bruke religiøse plagg ikke alltid er frivillig. Jeg tviler på at alle kvinner som bruker slike plagg gjør det fordi de absolutt vil det selv. Hva hvis de plutselig slutte med det og gikk ut uten å dekke seg til? Hva ville ektemannen og resten av slekta ha sagt? Jeg vil tro at de fleste ville ha blitt fryst ut av familien...

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er ikke så overraskende at det er lettere å ta feil av moren sin i farta når det er større likhet i klær og ovrig "appearance". det skjer jo også her til lands:-)

Vel, jeg tror det er lettere å ta feil der jeg var enn her til lands. Alle plaggene er sorte. Ingen variasjon.

Skrevet

Vel, jeg tror det er lettere å ta feil der jeg var enn her til lands. Alle plaggene er sorte. Ingen variasjon.

Ja, jeg tror så gjerne det er mye mer vanlig å ta feil i en slik setting.

Annonse

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja, det er sikkert lurt å være anonym når man jobber som forsvarsadvokat også... Hun som forsvarer Lommemannen kunne kanskje skaffet seg niqab ;)

Jeg mener at det å bruke religiøse plagg ikke alltid er frivillig. Jeg tviler på at alle kvinner som bruker slike plagg gjør det fordi de absolutt vil det selv. Hva hvis de plutselig slutte med det og gikk ut uten å dekke seg til? Hva ville ektemannen og resten av slekta ha sagt? Jeg vil tro at de fleste ville ha blitt fryst ut av familien...

Jeg tror som deg at mange ville sett det som en befrielse å få slippe. Dessuten er det direkte trafikkfarlig har jeg sett. De mister jo sidesynet.

Skrevet

''Ja, det er sikkert lurt å være anonym når man jobber som forsvarsadvokat også... Hun som forsvarer Lommemannen kunne kanskje skaffet seg niqab ;)''

Jeg ser smiley'en, men kan uansett ikke la være å kommentere! :-)

En advokat har krav på å slippe å bli identifisert med klienten sin.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''Jeg liker selvsagt verken niqab eller burka, men jeg forsvarer folks rett til å bruke dem. Og jeg mener det er overformynderi av staten å skulle forby det. Men selvsagt håper jeg at praksisen dør ut''

Da håper jeg du også mener at det er overformynderi at vi må bruke niqab f.eks i Saudia- Arabia?

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal mene om i denne saken. Tidligere var jeg enig med deg, men jeg tror at på sikt hadde det vært bra med et forbud med tanke på de neste generasjonene. Småjentene som skal vokse opp her i landet.

Gjest niqab/burka
Skrevet

''Ja, det er sikkert lurt å være anonym når man jobber som forsvarsadvokat også... Hun som forsvarer Lommemannen kunne kanskje skaffet seg niqab ;)''

Jeg ser smiley'en, men kan uansett ikke la være å kommentere! :-)

En advokat har krav på å slippe å bli identifisert med klienten sin.

Det er mulig, men i de fleste større saker så er det vel sjelden at de ikke blir identifisert. Og sånn sett så er det jo bedre at pressen bare bruker navnet enn at de får se ansiktet til personen ;)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Kvinnene bruker bare hijab, når de skal ut og kanskje treffe på menn, som hverken er brødre eller far.

De bruker ikke hijab i hjemmet, hvor det bare er familien eller hvor det bare andre kvinner tilstede.

Det er riktig. De bruker det som en slags kåpe når de går ut.

Skrevet

Det er mulig, men i de fleste større saker så er det vel sjelden at de ikke blir identifisert. Og sånn sett så er det jo bedre at pressen bare bruker navnet enn at de får se ansiktet til personen ;)

Du misforstår måten jeg brukte ordet "idenfisert" på. Jeg mener ikke at det er galt å offentliggjøre hvem som er forsvareren, men at dete er galt å sette en form for likhetstegn mellom tiltalte/straffedømte og forsvareren.

Selv de verste forbrytere har krav på en forsvarer, og forsvareren har krav på at folk ikke tillegger han/henne meninger eller synspunkter som samsvarer med den kriminelle handling som tiltalen gjelder.

Lommemannens forsvarer har derfor ingen grunn til å skulle ikle seg niqab for å skjule seg for samfunnet - smiley eller ikke! :-)

Skrevet

''Jeg liker selvsagt verken niqab eller burka, men jeg forsvarer folks rett til å bruke dem. Og jeg mener det er overformynderi av staten å skulle forby det. Men selvsagt håper jeg at praksisen dør ut''

Da håper jeg du også mener at det er overformynderi at vi må bruke niqab f.eks i Saudia- Arabia?

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal mene om i denne saken. Tidligere var jeg enig med deg, men jeg tror at på sikt hadde det vært bra med et forbud med tanke på de neste generasjonene. Småjentene som skal vokse opp her i landet.

Hei,

Selvsagt er det overformynderi at noen som helst (oss eller "dem") må bruke det i Saudi Arabia - problemet er jo nettopp at folk blir tvunget til å kle seg slik staten ønsker.

Man får ikke slutt på undertrykking gjennom slike lover.

Man får slutt på det gjennom at kvinnene får finansiell uavhengighet, slik at de som ikke vil, kan bryte ut.

Med vennlig hilsen

Annonse

Skrevet

Men ALLE sier jo at det er feil med tvang.

Poenget er at det ikke bare er påkledelses-tvang som er galt (og det er allerede ulovlig), men også at staten skal begynne å bestemme hvordan kvinner skal kle seg. Det kan kvinner får bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Gjest niqab/burka
Skrevet

Du misforstår måten jeg brukte ordet "idenfisert" på. Jeg mener ikke at det er galt å offentliggjøre hvem som er forsvareren, men at dete er galt å sette en form for likhetstegn mellom tiltalte/straffedømte og forsvareren.

Selv de verste forbrytere har krav på en forsvarer, og forsvareren har krav på at folk ikke tillegger han/henne meninger eller synspunkter som samsvarer med den kriminelle handling som tiltalen gjelder.

Lommemannens forsvarer har derfor ingen grunn til å skulle ikle seg niqab for å skjule seg for samfunnet - smiley eller ikke! :-)

Ok, da skjønner jeg! :)

Men det er ikke til å skyve under en stol at det er veldig mange som ikke klarer å skille mellom en forsvarers meninger privat og hva forsvarer sier til presse eller i retten. Det gjør at mange av dem ikke lar barna sine bli avbildet f.eks. De opplever ofte trusler.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hei,

Selvsagt er det overformynderi at noen som helst (oss eller "dem") må bruke det i Saudi Arabia - problemet er jo nettopp at folk blir tvunget til å kle seg slik staten ønsker.

Man får ikke slutt på undertrykking gjennom slike lover.

Man får slutt på det gjennom at kvinnene får finansiell uavhengighet, slik at de som ikke vil, kan bryte ut.

Med vennlig hilsen

Men tror du det er så lett å bryte ut? Jeg tror ikke det.

Gjest niqab/burka
Skrevet

Men ALLE sier jo at det er feil med tvang.

Poenget er at det ikke bare er påkledelses-tvang som er galt (og det er allerede ulovlig), men også at staten skal begynne å bestemme hvordan kvinner skal kle seg. Det kan kvinner får bestemme selv.

Med vennlig hilsen

Men jeg mener at vi må skille mellom fysisk og psykisk tvang her. Det er forbudt å tvinge noen, men det er veldig vanskelig for en kvinne å ikke ha på seg niqab hvis hun vet at uten så vil hun bli utstøtt av familien og hele kulturen og i verste fall mishandlet eller drept.

Skrevet

Jeg tror som deg at mange ville sett det som en befrielse å få slippe. Dessuten er det direkte trafikkfarlig har jeg sett. De mister jo sidesynet.

Hei,

Jo, men atter andre ønsker å bruke det.

Selvsagt er det galt å tvinge kvinner til å bruke det, men vi har allerede lover mot slikt. Men det er også galt at staten skal bestemme hvordan kvinner skal kle seg. De må få bestemme selv.

Det er neppe trafikksikkerhetsfremmende, men jeg tror ikke det er verre enn en motorsykkelhjelm, som man er påbudt å bruke f. eks. på ATVer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men tror du det er så lett å bryte ut? Jeg tror ikke det.

Hei,

Nei, jeg tror det er veldig vanskelig, men jeg tror ikke at et forbud løser stort. I de fæle tilfellene risikerer man jo da bare at kvinnen blir holdt innendørs, uten tilgang til utdanning eller annet.

Det er faktisk viktigere at kvinnen kommer seg ut (selv med burka), enn at hun nærmest blir holdt fanget hjemme av en tyrann som ikke slipper henne ut i et land hvor det ikke er lov med burka.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hei,

Jo, men atter andre ønsker å bruke det.

Selvsagt er det galt å tvinge kvinner til å bruke det, men vi har allerede lover mot slikt. Men det er også galt at staten skal bestemme hvordan kvinner skal kle seg. De må få bestemme selv.

Det er neppe trafikksikkerhetsfremmende, men jeg tror ikke det er verre enn en motorsykkelhjelm, som man er påbudt å bruke f. eks. på ATVer.

Med vennlig hilsen

''Jo, men atter andre ønsker å bruke det'

Kommer vel heller av at de ikke ønsker å bli uglesett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...