Gå til innhold

Har du sett noen bruke nikab i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi maskering i det offentlige rom ikke skal være lovlig. Er det greit å besøke det lokale postkontoret iført finnlandshette?

http://www.dagbladet.no/2010/02/07/nyheter/utenriks/ran/frankrike/burka/10287441/

Ja, for bankranere som ikke får bruke burka, de blir selvsagt lovlydige borgere plutselig, ikke sant?

Den juridiske kommisjonen i Frankrike vurderte at et forbud vil være ulovlig, så det vil trolig falle i retten, uansett.

Fortsetter under...

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

61

• morsan

18

• hidi, the scorpion

8

• Unni23

2

Skrevet

Ja, for bankranere som ikke får bruke burka, de blir selvsagt lovlydige borgere plutselig, ikke sant?

Den juridiske kommisjonen i Frankrike vurderte at et forbud vil være ulovlig, så det vil trolig falle i retten, uansett.

''Ja, for bankranere som ikke får bruke burka, de blir selvsagt lovlydige borgere plutselig, ikke sant?''

Det har ingen ting med saken å gjøre. Poenget er at full maskering i det offentlige rom ikke skal godtas.

Skrevet

''Ja, for bankranere som ikke får bruke burka, de blir selvsagt lovlydige borgere plutselig, ikke sant?''

Det har ingen ting med saken å gjøre. Poenget er at full maskering i det offentlige rom ikke skal godtas.

Det er merkelig hvor mye man kan lage bråk for, hvis man virkelig forsøker, ikke sant?

På en kald vintersdag går folk med stor hette/pels rundt ansiktet, og skjerf over nesten alt. Det dekker like mye som en niqab, uten at noen hisser seg opp over det.

Dette minner om "Not The Nine O'Clock News" innslagene, hvor man ble arrestert for å gå på sprekkene i fortauet. Man bare ønsker å finne på et problem.

Skrevet

Det er merkelig hvor mye man kan lage bråk for, hvis man virkelig forsøker, ikke sant?

På en kald vintersdag går folk med stor hette/pels rundt ansiktet, og skjerf over nesten alt. Det dekker like mye som en niqab, uten at noen hisser seg opp over det.

Dette minner om "Not The Nine O'Clock News" innslagene, hvor man ble arrestert for å gå på sprekkene i fortauet. Man bare ønsker å finne på et problem.

''På en kald vintersdag går folk med stor hette/pels rundt ansiktet, og skjerf over nesten alt. Det dekker like mye som en niqab, uten at noen hisser seg opp over det.''

Men det tar man av seg inne. På et postkontor, for eksempel.

Skrevet

''På en kald vintersdag går folk med stor hette/pels rundt ansiktet, og skjerf over nesten alt. Det dekker like mye som en niqab, uten at noen hisser seg opp over det.''

Men det tar man av seg inne. På et postkontor, for eksempel.

Det er neppe noe reelt problem i den virkelige verden - verken i Norge eller utlandet. Vil noen rane et postkontor, så tar de bare på seg en maske, uansett.

Det er noe man finner på som en unnskyldning for hvorfor man ønsker å forby niqab.

Skrevet

Det er neppe noe reelt problem i den virkelige verden - verken i Norge eller utlandet. Vil noen rane et postkontor, så tar de bare på seg en maske, uansett.

Det er noe man finner på som en unnskyldning for hvorfor man ønsker å forby niqab.

For meg må folk få gå i hva slags bekledning de vil. Men da må kan også godta å bli nektet adgang til for eksempel en bank hvis man skjuler ansiktet.

Annonse

Skrevet

For meg må folk få gå i hva slags bekledning de vil. Men da må kan også godta å bli nektet adgang til for eksempel en bank hvis man skjuler ansiktet.

Som sagt, dette er neppe et problem i den virkelige verden.

Dette er "finn på et eller annet som kan virke som en unnskyldning for å forby niqab".

Gjest niqab/burka
Skrevet

''Vil noen rane et postkontor, så tar de bare på seg en maske, uansett.''

Jepp, det er korrekt, men da ville de kanskje ikke kommet forbi vekterne...?

Gjest niqab/burka
Skrevet

Nei, men de blir lettere tatt ;) De blir fanget opp av overvåkingskameraene.

Skrevet

Nei, men de blir lettere tatt ;) De blir fanget opp av overvåkingskameraene.

Altså, jeg tviler på at bankranere stormer inn i banken med våpen, men uten burka, siden burka er forbudt! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Vil noen rane et postkontor, så tar de bare på seg en maske, uansett.''

Jepp, det er korrekt, men da ville de kanskje ikke kommet forbi vekterne...?

Raner de, så peker de bare våpenet på vekteren.

Ingen bankraner bryr seg om det er lov eller ulovlig med maske.

Med vennlig hilsen

Gjest niqab/burka
Skrevet

Raner de, så peker de bare våpenet på vekteren.

Ingen bankraner bryr seg om det er lov eller ulovlig med maske.

Med vennlig hilsen

Sånn som jeg forsto den artikkelen så kom de seg først forbi vekterne uten problemer og så brukte de våpen mot betjeningen der inne. Uten burka måtte de først ha kommet seg forbi vekterne (som kanskje også har våpen) og så true betjeningen etterpå. For alt vi vet så kan vekterne ha på seg en knapp som de kan trykke på sånn at ranerne ikke kommer seg videre inn. Det var vel en grunn til at de valgte å ha på seg burka den dagen tror jeg...

Skrevet

Sånn som jeg forsto den artikkelen så kom de seg først forbi vekterne uten problemer og så brukte de våpen mot betjeningen der inne. Uten burka måtte de først ha kommet seg forbi vekterne (som kanskje også har våpen) og så true betjeningen etterpå. For alt vi vet så kan vekterne ha på seg en knapp som de kan trykke på sånn at ranerne ikke kommer seg videre inn. Det var vel en grunn til at de valgte å ha på seg burka den dagen tror jeg...

Altså, de kan like gjerne bruke en stor hettegenser.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest niqab/burka
Skrevet

Altså, de kan like gjerne bruke en stor hettegenser.

Med vennlig hilsen

Da hadde de kanskje ikke kommet seg like lett forbi vekterne... Dessuten så var det jo det at vekterne trodde at dette var uskyldige kvinner og de ville vel ikke bli tatt for å diskriminere muslimer. En hettejakke hadde ikke skjult ansiktet og en finlandshette ville ha ført til at vekterne hadde blitt litt skeptiske.

Men dette er små ting i forhold. Jeg synes dette er diskriminerende mot kvinner og vil heller at staten skal bestemme slik at kvinnene kan få seg en utdanning eller komme seg ut i arbeid enn at imamene skal få bestemme. Jeg ser ikke dette som et reelt valg for kvinnene.

Men nå er jeg ganske lei av denne diskusjonen så jeg avslutter den her.

Skrevet

ja, det har jeg sett. veldig underlig. jeg jobber i butikk, og det føles rart åikke få helt kontakt med kunden. er ikke alltid en ser øynene til personene. men det går jo helt fint.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, jeg mener etniske dansker, som var kristne (eller agnostikere/ateister), og har konvertert til islam - sannsynligvis uten av foreldrene deres var veldig "for" dette.

Jeg er selvsagt med på alt det du sier om å bli tvunget og "tvunget". Likevel, vi kan ikke tillate oss å anta at "det de egentlig ønsker er det samme som det jeg ønsker". Det er for lett å påstå noe slikt.

Det handler heller ikke om at jeg er mann, men mer om det rent prinsipielle at man ikke får likestilling ved bare å endre hvem som bestemmer hvordan de går kledt, men gjenom at de får bestemme dette, slik kvinner i Norge gjorde det.

"Vår" del i dette må være opplysning, sørge for tiltak hvor det tvang i bildet, og gjerne informasjon om at man kan være en god muslim uten niqab (Dronningen av Jordan, for eksempel).

Med vennlig hilsen

Synes det virker som du har en litt naiv tro til at mange oensker dette selv.

Jeg ogsaa oensker aa dekke til skuldre og knaer naar jeg er i et muslimsk land, men det er jo fordi det er mest behagelig paa den maaten at jeg da slipper aa bli beglodd og uglesett.

Skrevet

Synes det virker som du har en litt naiv tro til at mange oensker dette selv.

Jeg ogsaa oensker aa dekke til skuldre og knaer naar jeg er i et muslimsk land, men det er jo fordi det er mest behagelig paa den maaten at jeg da slipper aa bli beglodd og uglesett.

Jeg er alt annet enn naiv. Poenget er at veldig mange tror at folk som ikke velger det samme som "meg og deg", nødvendigvis blir tvunget til det. Det er for lett.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...