Gå til innhold

Ere mulig????


Gjest noen ER idioter

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hva problemet er?? Hvorfor drar du frem eksempelet på noe som selvsagt var og er veldig tragisk som du har opplevd. Ja perspektiv... jeg skjønner at du liker det ordet. Og jeg gjentar til det kjedsommelige(siden du ikke forstår hva jeg mener tydeligvis)... Uansett hva som foregår i Afrika, på månen eller bak et hushjørne i Ulan Bator så har det ikke NOE med saken å gjøre i en dyreplagerisak. Det handler om to forskjellige ting. Og det var den tingen jeg kommenterte i svaret til Nils Håvard Dahl. En kan ikke sitte med glatt samvittighet og trekke på skuldrene over at noen torturerer og dreper et dyr.

Jo, de sakene har noe felles - DEG. Dvs. vår reaksjon til det som skjer i verden.

Dette er ikke sidestilte saker. Det er ikke like alvorlige saker. Forstår du? Det betyr ikke at det er OK å drepe katter (selvsagt er det galskap), men at sammenlignet med hva annet som pågår i verden, så er det ikke det som holder meg våken om natten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikkenavn

Nei, det er klart man ikke mobiliserer noe særlig emosjon i forhold til et kattedrap.

Sånn for å få litt perspektiv - min eks hadde en bestemor som mistet 20 av sine 26 barn til sult og enkle sykdommer. Tenk deg det - at 20 av ungene dine dør!

''Sånn for å få litt perspektiv - min eks hadde en bestemor som mistet 20 av sine 26 barn til sult og enkle sykdommer. Tenk deg det - at 20 av ungene dine dør!''

Tydeligvis en bestemor fra et u-land. Hvis denne bestemoren og mannen hennes hadde hatt tilgang på prevensjon så hadde de ikke fått så mange barn, og dermed hadde sjansen økt for at de få hun fikk hadde overlevd.

Men i et u-land er det jo ikke så lett tilgang på medisiner og helsepersonell heller, så det kan jo hende at noen av barna hun fikk hadde dødd likevel.

Men å sette 26 barn til verden er umenneskelig. For en lidelse og tortur for både mor og barn!

Hva er vitsen med å sløse slik med menneskeliv? Sjansen for at flere barn hadde vokst opp hadde vært større om hun hadde fått færre barn i utgangspunktet. Færre munner å mette, vet du. Og færre barn å ha ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev som avsluttende svar på det opprinnelige innelgget... "jeg greier ikke å få sterke emosjoner for en katt". Denne setningen alene kan du lese om igjen noen ganger.

Hvor går da grensen for at han eller noen skal få følelser for saken. Var det litt verre hvis det hadde vært en hund(for katter er kanskje irriterende for enkelte)? Eller hadde ikke alle fått emosjoner hvis det hadde vært en liten puddel? For puddel er kanskje ikke favoritten. Hva med en Golden Retriever? Går det på kilo eller? Saken blir så latterlig at argumenteringen blir litt latterlig til slutt også.

Dermed får vi si oss forhåpentligvis ikke alt for uenige. La oss komme med sterke sosiale sanksjoner mot folk som gjør noe vondt selv mot de helt små. Ikke bare sitte og trekke på skuldrene og tenke jaja... verre ting skjer så vi får la være å bruke kalorier på noe slikt.

Håper denne personen som torturerte katten får straff. Hvis ikke så er det bare fritt frem for alle syke hoder som ønsker å gjøre slikt.

Alle her, helt sikkert også NHD, håper denne personen får straff.

Poenget er hvordan du (vi) reagerer på en sånn sak. I løpet av de timene som har gått (5 dager) har circa 150 kvinner i Norge blitt voldtatt. De fleste av noen de kjenner. Hver eneste av disse 150 sjebnene er langt jævligere og "gærnere" enn kattedrap, men de blir ikke nevnt.

Du forventer at vi skal leve oss inn i kattedrapet. At vi skal bruke våre emosjoner og innlevelsesevner på kattedrapet. Men slike ting er begrensede - hva skal vi da gjøre med de 150 voldtektssakene? Er det noen av dem som er mindre alvorlige enn kattedrapet?

Forstpr du problemstillingen? Det er dette som er "perspektiv" - nemlig å ikke bare se på kattedrapet, men også hva annet som skjer rundt deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente

Jo, de sakene har noe felles - DEG. Dvs. vår reaksjon til det som skjer i verden.

Dette er ikke sidestilte saker. Det er ikke like alvorlige saker. Forstår du? Det betyr ikke at det er OK å drepe katter (selvsagt er det galskap), men at sammenlignet med hva annet som pågår i verden, så er det ikke det som holder meg våken om natten.

Med vennlig hilsen

Makan da? Jeg skjønner ikke hvorfor det er så tungt å forstå dette. Jeg får gjenta det en gang til så kanskje du forstår det. hvis du ikke forstår det da er du bare ute etter å krangle, og har tydeligvis veldig lite å finne på i hverdagen. Problemet mitt er hvis noen trekker på skuldrene over tortur og kattedrap. Ikke hvilke saker som gjør at noen mister nattesøvnen. Hadde vi skulle tatt inn over oss alle grusomme saker på en slik måte at vi mistet nattesøvnen så hadde det vært tragisk. Jeg sovner om natta selv om jeg ser nyheter om elendighet rundt om kring. Men jeg trekker ikke på skuldrene... verken av store eller såkalt små saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sånn for å få litt perspektiv - min eks hadde en bestemor som mistet 20 av sine 26 barn til sult og enkle sykdommer. Tenk deg det - at 20 av ungene dine dør!''

Tydeligvis en bestemor fra et u-land. Hvis denne bestemoren og mannen hennes hadde hatt tilgang på prevensjon så hadde de ikke fått så mange barn, og dermed hadde sjansen økt for at de få hun fikk hadde overlevd.

Men i et u-land er det jo ikke så lett tilgang på medisiner og helsepersonell heller, så det kan jo hende at noen av barna hun fikk hadde dødd likevel.

Men å sette 26 barn til verden er umenneskelig. For en lidelse og tortur for både mor og barn!

Hva er vitsen med å sløse slik med menneskeliv? Sjansen for at flere barn hadde vokst opp hadde vært større om hun hadde fått færre barn i utgangspunktet. Færre munner å mette, vet du. Og færre barn å ha ansvar for.

''Tydeligvis en bestemor fra et u-land. Hvis denne bestemoren og mannen hennes hadde hatt tilgang på prevensjon så hadde de ikke fått så mange barn, og dermed hadde sjansen økt for at de få hun fikk hadde overlevd.''

Nå er sør en voksen mann såvidt jeg har fått med meg så hans eks er sikkert også godt voksen - ergo ville hennes bestemor kunne være født først på 1900-tallet. Dårlig med prevensjon på den tiden du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sånn for å få litt perspektiv - min eks hadde en bestemor som mistet 20 av sine 26 barn til sult og enkle sykdommer. Tenk deg det - at 20 av ungene dine dør!''

Tydeligvis en bestemor fra et u-land. Hvis denne bestemoren og mannen hennes hadde hatt tilgang på prevensjon så hadde de ikke fått så mange barn, og dermed hadde sjansen økt for at de få hun fikk hadde overlevd.

Men i et u-land er det jo ikke så lett tilgang på medisiner og helsepersonell heller, så det kan jo hende at noen av barna hun fikk hadde dødd likevel.

Men å sette 26 barn til verden er umenneskelig. For en lidelse og tortur for både mor og barn!

Hva er vitsen med å sløse slik med menneskeliv? Sjansen for at flere barn hadde vokst opp hadde vært større om hun hadde fått færre barn i utgangspunktet. Færre munner å mette, vet du. Og færre barn å ha ansvar for.

De aller aller fleste døde før de ble 6 år (sikkert før de ble 1 år), og slike steder eksisterte ikke prevensjon (i hvert fall ikke på den tiden).

Venninnen hennes fikk 23 barn. 1 overlevde.

Det eneste som er effektivt for å redusere antall fødsler er utvikling, og en velferdsstat, med pensjonsutbetalinger.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en jente

Alle her, helt sikkert også NHD, håper denne personen får straff.

Poenget er hvordan du (vi) reagerer på en sånn sak. I løpet av de timene som har gått (5 dager) har circa 150 kvinner i Norge blitt voldtatt. De fleste av noen de kjenner. Hver eneste av disse 150 sjebnene er langt jævligere og "gærnere" enn kattedrap, men de blir ikke nevnt.

Du forventer at vi skal leve oss inn i kattedrapet. At vi skal bruke våre emosjoner og innlevelsesevner på kattedrapet. Men slike ting er begrensede - hva skal vi da gjøre med de 150 voldtektssakene? Er det noen av dem som er mindre alvorlige enn kattedrapet?

Forstpr du problemstillingen? Det er dette som er "perspektiv" - nemlig å ikke bare se på kattedrapet, men også hva annet som skjer rundt deg.

Med vennlig hilsen

Du har tydeligvis ikke argumenter igjen. Du gjentar deg selv tusen ganger.

Da får vi bare si at vi er enige i en sak da... og det er at vi håper at han får straff. Men det kommer ikke til å skje. Nemlig for at det er mange som tenker at "dette bare er et dyr". Bare vent og se. Han får minimal eller ingen straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke argumenter igjen. Du gjentar deg selv tusen ganger.

Da får vi bare si at vi er enige i en sak da... og det er at vi håper at han får straff. Men det kommer ikke til å skje. Nemlig for at det er mange som tenker at "dette bare er et dyr". Bare vent og se. Han får minimal eller ingen straff.

Hvor mange av de 150 voldtektsforbryterne tror du får straff?

Ut av de 150, så vil ca 8 bli anmeldt.

Ut av de 8 anmeldte vil 7 bli henlagt.

Ut av den ene voldtekten som faktisk ender i retten, ut av 150 voldtekter, så vil han ha 50% sjanse for å bli dømt.

Så av 150 voldtekter, har man kanskje 50% sjanse for å få dømt én person.

Og du klager over rettsikkerheten for katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller aller fleste døde før de ble 6 år (sikkert før de ble 1 år), og slike steder eksisterte ikke prevensjon (i hvert fall ikke på den tiden).

Venninnen hennes fikk 23 barn. 1 overlevde.

Det eneste som er effektivt for å redusere antall fødsler er utvikling, og en velferdsstat, med pensjonsutbetalinger.

Med vennlig hilsen

Det aller mest effektive har vist seg å være satsing på kvinnene, f.eks. sørge for at de får kunnskap om hygiene, tilgang på rent vann, vaksiner og medisiner og generell utdannelse. Klarer man det, får hele samfunnet et stort løft i løpet av en generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest effektive har vist seg å være satsing på kvinnene, f.eks. sørge for at de får kunnskap om hygiene, tilgang på rent vann, vaksiner og medisiner og generell utdannelse. Klarer man det, får hele samfunnet et stort løft i løpet av en generasjon.

Hei,

Helt enig, men en av de vesentligste årsakene til at folk får barn er jo også at noen skal passe på dem når de blir gamle, i land hvor man ikke får utbetalt minstepensjon.

Men jeg er helt enig med det du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente

Hvor mange av de 150 voldtektsforbryterne tror du får straff?

Ut av de 150, så vil ca 8 bli anmeldt.

Ut av de 8 anmeldte vil 7 bli henlagt.

Ut av den ene voldtekten som faktisk ender i retten, ut av 150 voldtekter, så vil han ha 50% sjanse for å bli dømt.

Så av 150 voldtekter, har man kanskje 50% sjanse for å få dømt én person.

Og du klager over rettsikkerheten for katter?

Er det mulig??

Om det hadde vært snakk om en voldtektssak som ble limt inn fra en nettavis så hadde det engasjert meg med hud og hår. jeg synes det er forferdelig at det er så lave straffer forbrytelser og at så mange går fri.

Men en må ta en ting om gangen. Denne gangen var det tortur og drap av en katt.

Men nå må jeg gå i et møte på jobben der vi skal diskutere arbeidsmiljøsaker og to mennesker som har følt seg mobbet på jobben. Men hmm... hvis jeg skal følge din logikk og sette dette i perspektiv så må jeg gå inn i møtet og tenke "Disse to menneskene som føler seg mobbet... de har det ikke så ille, for jeg vet det er så mye rasisme mot afrikanere i Norge, de har det myyye verre". Perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det får være grenser for hva man skal forventes å være emosjonelt involvert i.

Altså, hvis man blir "satt ut" av et kattedrap, hva da hvis noe virkelig ille skjer? Hvordan skal man reagere da?

Med vennlig hilsen

''Joda, men det får være grenser for hva man skal forventes å være emosjonelt involvert i.''

Jeg synes faktisk det ikke er bra hvis vi har blitt så avstumpet at vi ikke klarer å kjenne en eneste liten emosjon over at folk har så lite respekt for et katteliv og så mye følelser for en motorsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Joda, men det får være grenser for hva man skal forventes å være emosjonelt involvert i.''

Jeg synes faktisk det ikke er bra hvis vi har blitt så avstumpet at vi ikke klarer å kjenne en eneste liten emosjon over at folk har så lite respekt for et katteliv og så mye følelser for en motorsykkel.

Ingen sier at man ikke skal føle en eneste liten emosjon.

Men *hvis* du blir "fra deg" av et kattedrap, hvordan reagerer du da på mange drap?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tydeligvis en bestemor fra et u-land. Hvis denne bestemoren og mannen hennes hadde hatt tilgang på prevensjon så hadde de ikke fått så mange barn, og dermed hadde sjansen økt for at de få hun fikk hadde overlevd.''

Nå er sør en voksen mann såvidt jeg har fått med meg så hans eks er sikkert også godt voksen - ergo ville hennes bestemor kunne være født først på 1900-tallet. Dårlig med prevensjon på den tiden du.

''så hans eks er sikkert også godt voksen - ergo ville hennes bestemor kunne være født først på 1900-tallet. ''

Og jeg som trodde "godt voksen" var en litt finere måte å si gammel på...;-) Jeg har også besteforeldre som er født først på 1900-tallet, og to er attpåtil født i 1890-årene...:-)

Men det fikk likevel bare hhv 5 og 2 barn, og bare ett av disse barna døde som barn.

I min slekt må man gå adskillig flere generasjoner tilbake før vi finner en som fikk 17 barn hvorav 10 døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den Monty Python-sketsjen der ingen forferdes over de andres grusomme barndomshistorier? De satt jo selv med en mye verre historie, må vite.

Så, er du ikke død av voldtekt eller tæring bør du ikke klage.

"Luxury! We lived in a shoebox in the middle of the road"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''så hans eks er sikkert også godt voksen - ergo ville hennes bestemor kunne være født først på 1900-tallet. ''

Og jeg som trodde "godt voksen" var en litt finere måte å si gammel på...;-) Jeg har også besteforeldre som er født først på 1900-tallet, og to er attpåtil født i 1890-årene...:-)

Men det fikk likevel bare hhv 5 og 2 barn, og bare ett av disse barna døde som barn.

I min slekt må man gå adskillig flere generasjoner tilbake før vi finner en som fikk 17 barn hvorav 10 døde.

''I min slekt må man gå adskillig flere generasjoner tilbake før vi finner en som fikk 17 barn hvorav 10 døde.

''

Kjenner ikke til at noen av mine forfeder hadde så mange barn, jeg (meste jeg vet om er ni), men det betyr ikke at det ikke forekom, lengre tilbake enn oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen sier at man ikke skal føle en eneste liten emosjon.

Men *hvis* du blir "fra deg" av et kattedrap, hvordan reagerer du da på mange drap?

Med vennlig hilsen

''Men *hvis* du blir "fra deg" av et kattedrap, hvordan reagerer du da på mange drap?''

Jeg blir ikke "fra meg" av et kattedrap, og det var det heller ingen andre i tråden som hadde uttrykt før NHD skrev sitt innlegg. Men jeg kjenner opprørthet over at folk kan finne på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Jeg skjønner ikke hva problemet er?? Hvorfor drar du frem eksempelet på noe som selvsagt var og er veldig tragisk som du har opplevd. Ja perspektiv... jeg skjønner at du liker det ordet. Og jeg gjentar til det kjedsommelige(siden du ikke forstår hva jeg mener tydeligvis)... Uansett hva som foregår i Afrika, på månen eller bak et hushjørne i Ulan Bator så har det ikke NOE med saken å gjøre i en dyreplagerisak. Det handler om to forskjellige ting. Og det var den tingen jeg kommenterte i svaret til Nils Håvard Dahl. En kan ikke sitte med glatt samvittighet og trekke på skuldrene over at noen torturerer og dreper et dyr.

Helt enig med deg. men du kan bare gi opp å svare sør. for han kan aldri innrømme å være enig i noe. Det er kun Han som har det rette svaret på alt. Han vet hvordan vi skal/bør føle, reagere osv overfor ting som skjer i verden. neste gang vi leser noe som vi reagerer på, så får vi skrive et spørreinnlegg til sør om hvordan vi bør reagere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...