Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

Gjest togli

Jeg er enig i at det bør være forbudt med slike plagg. Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har et forbud mot niqab med "islamisering" å gjøre?

Og så er det jo direkte latterlig å komme med påstander om "frie land" når det er DU som vil diktere hvordan folk skal kle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det bør være forbudt med slike plagg. Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...

Det er allerede forbudt å tvinge noen til å bruke det.

Ut av ca 150 kvinner i Danmark som bruker niqab, så er ca halvdelen etnisk danske (som har konvertert til islam). Det er lite sannsynlig at noen tvinger dem, vil jeg påstå.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg er enig i at det bør være forbudt med slike plagg. Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...

''Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...''

Jeg tviler også på det. I dag på bussen, satt jeg rett overfor ei dame med niqab (en sånn hvor bare øynene synes). Hun hadde med seg en sønn som kun være rundt 6 år.

Hun smilte til meg og vi vekslet noen ord. Jeg blir sittende og lure på hvordan det er for henne å sitte slik, når alle rundt henne kan vise ansiktene sine? Og hva med gutten? Hvordan føles det for han tro og se at hans mor må gå ansikstløs rundt, mens alle andre kan vise seg frem?

En ting er å gå slik i deres eget hjemland, men å måtte gå slik i Norge, kan da umulig føles bra verken for kvinnene eller barna deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...''

Jeg tviler også på det. I dag på bussen, satt jeg rett overfor ei dame med niqab (en sånn hvor bare øynene synes). Hun hadde med seg en sønn som kun være rundt 6 år.

Hun smilte til meg og vi vekslet noen ord. Jeg blir sittende og lure på hvordan det er for henne å sitte slik, når alle rundt henne kan vise ansiktene sine? Og hva med gutten? Hvordan føles det for han tro og se at hans mor må gå ansikstløs rundt, mens alle andre kan vise seg frem?

En ting er å gå slik i deres eget hjemland, men å måtte gå slik i Norge, kan da umulig føles bra verken for kvinnene eller barna deres.

Kanskje dette ER hjemlandet deres?

Hvis tallene i Norge er som i Danmark, så er ca halvdelen av niqab-brukere etnisk norske.

Mange gjør veldig mye merkelig som jeg ikke forstår, og som jeg knapt ville gjort om jeg ble tvunget til det. Men det betyr ikke at jeg ikke innser at folk er forskjellig fra meg, og at jeg vil forby de som gjør noe forskjellig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er allerede forbudt å tvinge noen til å bruke det.

Ut av ca 150 kvinner i Danmark som bruker niqab, så er ca halvdelen etnisk danske (som har konvertert til islam). Det er lite sannsynlig at noen tvinger dem, vil jeg påstå.

Med vennlig hilsen

Det er sikkert sant, men å dekke til ansiktet fullstendig gjør jo folk ugjenkjennelig - og det blir også håpløst for meg å munnavlese dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Tviler på at muslimske kvinner bærer niqab med glede...''

Jeg tviler også på det. I dag på bussen, satt jeg rett overfor ei dame med niqab (en sånn hvor bare øynene synes). Hun hadde med seg en sønn som kun være rundt 6 år.

Hun smilte til meg og vi vekslet noen ord. Jeg blir sittende og lure på hvordan det er for henne å sitte slik, når alle rundt henne kan vise ansiktene sine? Og hva med gutten? Hvordan føles det for han tro og se at hans mor må gå ansikstløs rundt, mens alle andre kan vise seg frem?

En ting er å gå slik i deres eget hjemland, men å måtte gå slik i Norge, kan da umulig føles bra verken for kvinnene eller barna deres.

Jeg greier ikke helt å skjønne at noen gjør det frivillig jeg heller.... Tviler helt til det motsatte er bevist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert sant, men å dekke til ansiktet fullstendig gjør jo folk ugjenkjennelig - og det blir også håpløst for meg å munnavlese dem ;)

Du kan be dem klippe hull til munnen...??

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke helt å skjønne at noen gjør det frivillig jeg heller.... Tviler helt til det motsatte er bevist ;)

Folk hopper i fallskjerm frivillig...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Kanskje dette ER hjemlandet deres?

Hvis tallene i Norge er som i Danmark, så er ca halvdelen av niqab-brukere etnisk norske.

Mange gjør veldig mye merkelig som jeg ikke forstår, og som jeg knapt ville gjort om jeg ble tvunget til det. Men det betyr ikke at jeg ikke innser at folk er forskjellig fra meg, og at jeg vil forby de som gjør noe forskjellig.

Med vennlig hilsen

''Kanskje dette ER hjemlandet deres?''

Med det samme jeg postet innlegget, skjønte jeg at du ville kritisere meg for denne:-) Men skitt au. Du skjønner nok hva jeg mener, selv om det var klønete skrevet.

''Hvis tallene i Norge er som i Danmark, så er ca halvdelen av niqab-brukere etnisk norske''

Det tror jeg ikke noe på. Har ikke sett mange.

''Mange gjør veldig mye merkelig som jeg ikke forstår, og som jeg knapt ville gjort om jeg ble tvunget til det. Men det betyr ikke at jeg ikke innser at folk er forskjellig fra meg, og at jeg vil forby de som gjør noe forskjellig''

Hvordan tror du det er å møte til foreldremøter og konferansetimer i et slik antrekk? Hvordan er det mulig å få seg en jobb? Er det noen som ansetter folk hvor bare øynene er synlige?

Hvis disse kvinnene skal intregreres i Norge, er det aller enkleste for dem med et forbud.

Jeg ser at du stadig argumenterer med at mange vil bruke antrekket selv.Kan du ikke spørre deg selv om hvorfor de vil det?

Kan det være fordi de ikke ønsker å bli uthengt av sine egne?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du kan be dem klippe hull til munnen...??

Med vennlig hilsen

Kom du ikke på noe bedre svar ? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Folk hopper i fallskjerm frivillig...

Med vennlig hilsen

Det har ikke så mye med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye med saken å gjøre.

Jo, fordi det viser at man jo nettopp ikke kan anta at andre ikke gjør det frivillig, bare fordi man selv aldri ville funnet på det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det er allerede forbudt å tvinge noen til å bruke det.

Ut av ca 150 kvinner i Danmark som bruker niqab, så er ca halvdelen etnisk danske (som har konvertert til islam). Det er lite sannsynlig at noen tvinger dem, vil jeg påstå.

Med vennlig hilsen

Dette argumentet har du brukt veldig mange ganger her inne nå i det siste, men ikke lagt til noen link som kilde. Pls do so..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje dette ER hjemlandet deres?''

Med det samme jeg postet innlegget, skjønte jeg at du ville kritisere meg for denne:-) Men skitt au. Du skjønner nok hva jeg mener, selv om det var klønete skrevet.

''Hvis tallene i Norge er som i Danmark, så er ca halvdelen av niqab-brukere etnisk norske''

Det tror jeg ikke noe på. Har ikke sett mange.

''Mange gjør veldig mye merkelig som jeg ikke forstår, og som jeg knapt ville gjort om jeg ble tvunget til det. Men det betyr ikke at jeg ikke innser at folk er forskjellig fra meg, og at jeg vil forby de som gjør noe forskjellig''

Hvordan tror du det er å møte til foreldremøter og konferansetimer i et slik antrekk? Hvordan er det mulig å få seg en jobb? Er det noen som ansetter folk hvor bare øynene er synlige?

Hvis disse kvinnene skal intregreres i Norge, er det aller enkleste for dem med et forbud.

Jeg ser at du stadig argumenterer med at mange vil bruke antrekket selv.Kan du ikke spørre deg selv om hvorfor de vil det?

Kan det være fordi de ikke ønsker å bli uthengt av sine egne?

Med vennlig hilsen

Men forekommer det deg ikke at de fleste bruker det fordi de tror på det? Hvorfor er det så vanskelig?

Fra undersøkelsen i Danmark så var 50% etnisk danske. Man må anta de ikke trenger integrasjon. Man må også anta at de har konvertert frivillig, med få unntak.

For de som er vant med å gå i niqab hele livet, så vil jeg tippe mange vil føle seg omtrent som du gjør hvis du skulle gå i bikini på Karl Johan.

Jeg sier IKKE at jeg synes det er et fint plagg (jeg synes det er grusomt), men Norge har faktisk religions- og ytringsfrihet, og hvis vi skal mene noe med det, så må vi også akseptere de som ikke er "som oss".

Hvis ikke blir bare religionsfrihet og ytringsfrihet noe man bruker til festtaler og når man skal kritisere Iran.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette argumentet har du brukt veldig mange ganger her inne nå i det siste, men ikke lagt til noen link som kilde. Pls do so..

Dette er fra Danmarks Radio, selv om det står på engelsk:

"The number of women wearing burkas in Denmark can be counted on one hand. Only three women wear burkas regularly, while between 150 and 200 women wear the Muslim garment niqab. Of these, between 60 and 80 are Danish women, who have converted to Islam."

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2010/01/12/154213.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blanke ark

Sannsynligvis vil det bare føre til at det blir enda vanskeligere for disse kvinnene å gå ut i det hele tatt. Så dermed kan et forbud føre til at de gode hensiktene med tiltaket ender opp som en ekstra byrde for kvinner som per i dag er tilslørt på ymse vis. "Kom ut av sløret"-prosessen bør nok starte på andre områder enn med forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom du ikke på noe bedre svar ? ;o)

Altså, man kan ikke lovregulere at folk skal snakke til deg.

Og staten bør selvsagt ikke detaljregulere hvordan folk skal kle seg. Hva blir det neste - sjekk at man har varm ullgenser på hvis det er mindre enn 15 grader ute?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...