Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke helt å skjønne at noen gjør det frivillig jeg heller.... Tviler helt til det motsatte er bevist ;)

Men i disse poker-tider må jo niqab være kjempesmart for den som har dårlig pokerfjes! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

blanke ark

Men i disse poker-tider må jo niqab være kjempesmart for den som har dårlig pokerfjes! ;-)

Og på en virkelig dårlig-hår-dag, eller jeg-har-ingenting-å-ha-på-meg-dag, så kan både niqab og burka være riktig fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Altså, man kan ikke lovregulere at folk skal snakke til deg.

Og staten bør selvsagt ikke detaljregulere hvordan folk skal kle seg. Hva blir det neste - sjekk at man har varm ullgenser på hvis det er mindre enn 15 grader ute?

Med vennlig hilsen

Nei, men derimot kan man lovregulere maskering på offentlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Dette er fra Danmarks Radio, selv om det står på engelsk:

"The number of women wearing burkas in Denmark can be counted on one hand. Only three women wear burkas regularly, while between 150 and 200 women wear the Muslim garment niqab. Of these, between 60 and 80 are Danish women, who have converted to Islam."

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Andre_sprog/English/2010/01/12/154213.htm

Det er gjerne slik at konvertitter er mer katolske enn paven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på en virkelig dårlig-hår-dag, eller jeg-har-ingenting-å-ha-på-meg-dag, så kan både niqab og burka være riktig fristende.

Jeg har av og til tenkt at en hijab i det minste kunne hatt sinde praktiske fordeler;-)

Men jeg hadde garantert mislikt niqab/burka...

Meen _dette_ kunne jeg nok hatt på meg! :-) :

http://www.smh.com.au/ffximage/2008/03/18/1903_hat_wideweb__430x426,0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne slik at konvertitter er mer katolske enn paven.

Ja, men det er religionsfrihet i Norge, så det er helt i tråd med den norske Grunnloven.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Men forekommer det deg ikke at de fleste bruker det fordi de tror på det? Hvorfor er det så vanskelig?

Fra undersøkelsen i Danmark så var 50% etnisk danske. Man må anta de ikke trenger integrasjon. Man må også anta at de har konvertert frivillig, med få unntak.

For de som er vant med å gå i niqab hele livet, så vil jeg tippe mange vil føle seg omtrent som du gjør hvis du skulle gå i bikini på Karl Johan.

Jeg sier IKKE at jeg synes det er et fint plagg (jeg synes det er grusomt), men Norge har faktisk religions- og ytringsfrihet, og hvis vi skal mene noe med det, så må vi også akseptere de som ikke er "som oss".

Hvis ikke blir bare religionsfrihet og ytringsfrihet noe man bruker til festtaler og når man skal kritisere Iran.

Med vennlig hilsen

''Men forekommer det deg ikke at de fleste bruker det fordi de tror på det? Hvorfor er det så vanskelig?''

Tror på hva da? Plagget ble opprinnelig brukt for å beskytte seg mot sola lenge før Islam.

''Fra undersøkelsen i Danmark så var 50% etnisk danske. Man må anta de ikke trenger integrasjon. Man må også anta at de har konvertert frivillig, med få unntak''

Hvor står det at de var etnisk danske?

''For de som er vant med å gå i niqab hele livet, så vil jeg tippe mange vil føle seg omtrent som du gjør hvis du skulle gå i bikini på Karl Johan''

Det tror jeg er en sterk overdrivelse. De går uten hjemme innenfor husets 4 vegger. De føler nok ikke at de går i bikini.

Ja, det vil sikkert føles uvant til å begynne med, men her er det viktig å tenke litt lenger.

Jeg forstår f.eks hvorfor du ikke er mer opptatt av integrering? Jeg trodde nettopp du ville være det. Jeg regner med at du ikke ønsker at kvinnene skal være lenket til kjøkkenbenken, men komme seg ut i jobb og kunne bidra med å brødfø seg selv og familien.

Er ikke dette viktig for likestillingen, for det sosiale, for språket og for ungene deres?

Jeg spurte deg om hvordan du tror det føles for dem å møte opp til foreldremøter og konferansetimer? Du svarte ikke på det.

''Jeg sier IKKE at jeg synes det er et fint plagg (jeg synes det er grusomt), men Norge har faktisk religions- og ytringsfrihet, og hvis vi skal mene noe med det, så må vi også akseptere de som ikke er "som oss"''

Som sagt. Plagget har ingeting med religion å gjøre. Og selvsagt skal vi akseptere folk som ikke er som oss, men folk er forskjellige også uten hijab.

Jeg har lyst til å fortelle en historie. For 18 år siden før vi bygget om og begynte å ta i bruk hele huset selv, leide vi ut første etasje til en Iransk familie. Mannen var på jobb og den lille sønnen i huset hadde skadet seg stygt. Mammaen ringte på til meg og var helt fortvilet. Hun visste ikke hva hun skulle gjøre.Hun snakket så vidt litt engelsk.Hun så ikke på det som noen mulighet å dra til legevakten selv.

Det endte med at vi byttet unger. Hun passet min baby og jeg tok med hennes barn til legevakten.

Hele dagen lang var hun innendørs. Også om sommeren. Når jeg lå i hagen og solte meg, var hun inne med alle gardinene fortrukket. Dette for å slippe å gå med hijaben inne. Noen kunne jo se henne gjennom vinduet.

Jeg tviler på at så mange i virkeligheten ønsker å ha det slik. De er vant til at det skal være slik og godtar det ja fordi de ikke har noe annet valg, men det er noe annet.

Dessuten er jeg litt opptatt av hva som er det beste for de kommende generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men derimot kan man lovregulere maskering på offentlig sted.

Du mener skjerf foran ansiktet, og hettegensre, for ikke å snakke om at motorsykkelhjelm nå blir forbudt?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men forekommer det deg ikke at de fleste bruker det fordi de tror på det? Hvorfor er det så vanskelig?''

Tror på hva da? Plagget ble opprinnelig brukt for å beskytte seg mot sola lenge før Islam.

''Fra undersøkelsen i Danmark så var 50% etnisk danske. Man må anta de ikke trenger integrasjon. Man må også anta at de har konvertert frivillig, med få unntak''

Hvor står det at de var etnisk danske?

''For de som er vant med å gå i niqab hele livet, så vil jeg tippe mange vil føle seg omtrent som du gjør hvis du skulle gå i bikini på Karl Johan''

Det tror jeg er en sterk overdrivelse. De går uten hjemme innenfor husets 4 vegger. De føler nok ikke at de går i bikini.

Ja, det vil sikkert føles uvant til å begynne med, men her er det viktig å tenke litt lenger.

Jeg forstår f.eks hvorfor du ikke er mer opptatt av integrering? Jeg trodde nettopp du ville være det. Jeg regner med at du ikke ønsker at kvinnene skal være lenket til kjøkkenbenken, men komme seg ut i jobb og kunne bidra med å brødfø seg selv og familien.

Er ikke dette viktig for likestillingen, for det sosiale, for språket og for ungene deres?

Jeg spurte deg om hvordan du tror det føles for dem å møte opp til foreldremøter og konferansetimer? Du svarte ikke på det.

''Jeg sier IKKE at jeg synes det er et fint plagg (jeg synes det er grusomt), men Norge har faktisk religions- og ytringsfrihet, og hvis vi skal mene noe med det, så må vi også akseptere de som ikke er "som oss"''

Som sagt. Plagget har ingeting med religion å gjøre. Og selvsagt skal vi akseptere folk som ikke er som oss, men folk er forskjellige også uten hijab.

Jeg har lyst til å fortelle en historie. For 18 år siden før vi bygget om og begynte å ta i bruk hele huset selv, leide vi ut første etasje til en Iransk familie. Mannen var på jobb og den lille sønnen i huset hadde skadet seg stygt. Mammaen ringte på til meg og var helt fortvilet. Hun visste ikke hva hun skulle gjøre.Hun snakket så vidt litt engelsk.Hun så ikke på det som noen mulighet å dra til legevakten selv.

Det endte med at vi byttet unger. Hun passet min baby og jeg tok med hennes barn til legevakten.

Hele dagen lang var hun innendørs. Også om sommeren. Når jeg lå i hagen og solte meg, var hun inne med alle gardinene fortrukket. Dette for å slippe å gå med hijaben inne. Noen kunne jo se henne gjennom vinduet.

Jeg tviler på at så mange i virkeligheten ønsker å ha det slik. De er vant til at det skal være slik og godtar det ja fordi de ikke har noe annet valg, men det er noe annet.

Dessuten er jeg litt opptatt av hva som er det beste for de kommende generasjoner.

Du trenger ikke overbevise meg om at det er langt bedre å gå uten niqab. Jeg er helt enig.

Poenget er at hvis man lever i et fritt samfunn (i motsetning til Iran) så bør folk faktisk få kle seg som det passer dem, og ikke som vi synes de bør. Det er ikke staten som skal bestemme slike ting, for det ligger langt utover det staten har mandat til å mene noe om, så lenge man har religionsfrihet i Norge.

Videre, det er heller ikke staten som skal bestemme hvordan man skal kle seg.

Selvsagt ser jeg vanskeligheten med foreldremøter, men de har nok foreldremøter i Iran også, ikke sant?

Toleranse er å akseptere at folk er forskjellige. Det er meget liten forskjell mellom å tvinge noen til å gå med niqab, og å forby noen å gå med det. Likestillingen kommer når de velger selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Ja, men det er religionsfrihet i Norge, så det er helt i tråd med den norske Grunnloven.

Med vennlig hilsen

Det å dekke til ansiktet har ikke noe med religionsfrihet å gjøre.

Burka har heller ingenting med religion å gjøre, men er en lokal tradisjon enkelte steder i Midt-østen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dekke til ansiktet har ikke noe med religionsfrihet å gjøre.

Burka har heller ingenting med religion å gjøre, men er en lokal tradisjon enkelte steder i Midt-østen.

Burka er en slags afghansk "bunad". Poenget er at en god del mennesker mener at de vil gå kledd slik, og de mener det er av religiøse årsaker.

Hva slags land skal Norge være? En slags kopi av Iran, hvor staten dikterer hva folk kan ha over hodet? Går du ikke kledt slik som staten mener, så får du bot? Velkommen til Iran?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du trenger ikke overbevise meg om at det er langt bedre å gå uten niqab. Jeg er helt enig.

Poenget er at hvis man lever i et fritt samfunn (i motsetning til Iran) så bør folk faktisk få kle seg som det passer dem, og ikke som vi synes de bør. Det er ikke staten som skal bestemme slike ting, for det ligger langt utover det staten har mandat til å mene noe om, så lenge man har religionsfrihet i Norge.

Videre, det er heller ikke staten som skal bestemme hvordan man skal kle seg.

Selvsagt ser jeg vanskeligheten med foreldremøter, men de har nok foreldremøter i Iran også, ikke sant?

Toleranse er å akseptere at folk er forskjellige. Det er meget liten forskjell mellom å tvinge noen til å gå med niqab, og å forby noen å gå med det. Likestillingen kommer når de velger selv.

Med vennlig hilsen

''Poenget er at hvis man lever i et fritt samfunn (i motsetning til Iran) så bør folk faktisk få kle seg som det passer dem, og ikke som vi synes de bør. Det er ikke staten som skal bestemme slike ting, for det ligger langt utover det staten har mandat til å mene noe om, så lenge man har religionsfrihet i Norge''

Hvorfor ikke snu litt på det, at kanskje de føler de ikke får kle seg som det passer dem.

Vi må ha regler og lover i et land og dette med religionsfrihet er ikke noe argument, så lenge ikke plagget har noe med religion å gjøre.

Da sønnen min gikk på skole i utlandet måtte han bruke uniform. Han likte det overhodet ikke, men slik var det der og han måtte akseptere det.

''Videre, det er heller ikke staten som skal bestemme hvordan man skal kle seg''

Samme svar som over her.

''Selvsagt ser jeg vanskeligheten med foreldremøter, men de har nok foreldremøter i Iran også, ikke sant?''

Men nå diskuterer vi Norge. Litt forskjell for dem å gå med Hijab i Iran kontra Norge.

'' Likestillingen kommer når de velger selv''

Det kan ta fryktelig lang tid.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Men i disse poker-tider må jo niqab være kjempesmart for den som har dårlig pokerfjes! ;-)

Jepp, er jo det som er problemet - kan ikke lenger skille mellom kriminelle og ærlige. Tenk så kjekt for bankranere å skaffe seg et slikt antrekk da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at hvis man lever i et fritt samfunn (i motsetning til Iran) så bør folk faktisk få kle seg som det passer dem, og ikke som vi synes de bør. Det er ikke staten som skal bestemme slike ting, for det ligger langt utover det staten har mandat til å mene noe om, så lenge man har religionsfrihet i Norge''

Hvorfor ikke snu litt på det, at kanskje de føler de ikke får kle seg som det passer dem.

Vi må ha regler og lover i et land og dette med religionsfrihet er ikke noe argument, så lenge ikke plagget har noe med religion å gjøre.

Da sønnen min gikk på skole i utlandet måtte han bruke uniform. Han likte det overhodet ikke, men slik var det der og han måtte akseptere det.

''Videre, det er heller ikke staten som skal bestemme hvordan man skal kle seg''

Samme svar som over her.

''Selvsagt ser jeg vanskeligheten med foreldremøter, men de har nok foreldremøter i Iran også, ikke sant?''

Men nå diskuterer vi Norge. Litt forskjell for dem å gå med Hijab i Iran kontra Norge.

'' Likestillingen kommer når de velger selv''

Det kan ta fryktelig lang tid.

Med vennlig hilsen

''Hvorfor ikke snu litt på det, at kanskje de føler de ikke får kle seg som det passer dem.''

Men det berettiger faktisk ikke at VI begår den samme handlingen som vi antar mannen hennes gjør. Poenget må jo være at hun skal få velge selv, og at ikke vi (eller mannen) skal true henne til noe.

Vi har allerede lover mot å true noen til å gå med niqab.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Burka er en slags afghansk "bunad". Poenget er at en god del mennesker mener at de vil gå kledd slik, og de mener det er av religiøse årsaker.

Hva slags land skal Norge være? En slags kopi av Iran, hvor staten dikterer hva folk kan ha over hodet? Går du ikke kledt slik som staten mener, så får du bot? Velkommen til Iran?

Med vennlig hilsen

''Burka er en slags afghansk "bunad''

Så fott du får det til å høres ut du ;o) Bunad med gitter forran ansiktet. En slags fengselsbunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg tør ;)

Du er jo kvinne, så det er ikke noe problem for dem at du ser dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Burka er en slags afghansk "bunad''

Så fott du får det til å høres ut du ;o) Bunad med gitter forran ansiktet. En slags fengselsbunad.

"bunad" som i en slags nasjonaldrakt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Du er jo kvinne, så det er ikke noe problem for dem at du ser dem.

Med vennlig hilsen

Ser poenget ditt ;)

Jeg er nok farget av bøkene "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Der kom det iallefall klart fram at kvinnene hatet dette antrekket, men tok det på seg for å unngå ektemannens vrede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka er en slags afghansk "bunad". Poenget er at en god del mennesker mener at de vil gå kledd slik, og de mener det er av religiøse årsaker.

Hva slags land skal Norge være? En slags kopi av Iran, hvor staten dikterer hva folk kan ha over hodet? Går du ikke kledt slik som staten mener, så får du bot? Velkommen til Iran?

Med vennlig hilsen

Du, jeg ser at du stadig trekker frem sammenligningen med bunad. Argumenter gjerne mot niqab/burka-forbud, men sammenligningen med bunad synes jeg er litt vel drøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...