Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Jeg vet i alle fall at når vi i jobbsammenheng spør noen en avdeling vi har i Østen om de har skjønt hva de skal gjøre og de sier "Ja", så stemmer det veldig sjelden... Og det har jeg hørt mange andre som har samme erfaring. De bare sier "Ja" der det er naturlig for oss å stille oppfølgende spørsmål for å få svar på det vi ikke oppfatter med en gang... Yes, yes! Sure!

Enten er det fordi de av stolthet ikke vil innrømme noe, eller så er det av høflighet, ikke vet jeg...

Det er klart at det er kulturelle forskjeller, og ikke minst språkforskjeller (hva legger man i hvilke ord, osv), men det er noe helt annet enn å si "arabere lyver" eller "svarte er dumme".

Men en annen sak er at "araber" er ikke en kultur, men en rase.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

Det er klart at det er kulturelle forskjeller, og ikke minst språkforskjeller (hva legger man i hvilke ord, osv), men det er noe helt annet enn å si "arabere lyver" eller "svarte er dumme".

Men en annen sak er at "araber" er ikke en kultur, men en rase.

Med vennlig hilsen

Ja,- jeg er jo enig jeg, i at evt. forskjell er kultur og ikke rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom flyttende til et arabisk land med et aapent sinn. Jeg visste fint lite om dem.

Man hoerer jo bare om alle selvmorsbomberne her hjemme.

Jeg ble overveldet over deres gjestfrihet og har mye postivt aa si om dem, men det er dessverre et faktum at de generelt lyver mer enn oss. Og jeg var ikke den eneste som fikk det inntrykket da.

Det gjelder dog ikke alle selvfoelgelig.

Vel, langt de fleste selvmordsbombere i verden de siste 20 årene har ikke vært arabere, men folk på Sri Lanka. Men i Norge hører vi mest om "arabere".

Likeledes tenker vi på "muslimer" når vi hører terrorisme, på tross av at (jeg tror det var i 2006) så var det 705 (runde tall) terror-"incidents" i Europa. 695 ble utført av ikke-muslimer. (ETA, IRA, høyreekstremister, osv.)

Når du først kommer inn i en slik "arabere lyver"-spiral, så blir det gjerne en selvoppfyllende profeti, og som fordommer flest legger du bare merke til de tilfellene som bekrefter fordommen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er klart at det er kulturelle forskjeller, og ikke minst språkforskjeller (hva legger man i hvilke ord, osv), men det er noe helt annet enn å si "arabere lyver" eller "svarte er dumme".

Men en annen sak er at "araber" er ikke en kultur, men en rase.

Med vennlig hilsen

Jeg sier ikke at svarte er dumme.

Jeg staar paa at arabere generelt lyver mer enn oss og da mener jeg litt mer utspekulert enn det Katt-ja snakker om.

Jeg kunne ha nevnt eksemler i fleng, men da blir det for langt og du vil komme trekkende med at nordmenn ogsaa lyver og det har du rett i. Men generelt lyver de mer enn oss. Ikke til hverandre, men til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg faar bruke samme argumnet som du alltid bruker. Ta ballen, ikke kvinnen

Naa gaar du faktisk pa meg og kaller meg rasist. Er du klar over det og er du klar over hvordan det foeles?

Men du går på person (arabere) og kaller dem løgnaktige?

Er det noe bedre?

Jeg kritiserer deg for det du skrev (handling), og ikke fordi du er "norsk" eller "kvinne" eller "hvit" eller noe annet. Det er å ta ballen, og ikke personen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at de ikke faar bestemme selv da.

En annen sak er at vi trenger lover og regler i et land.

Roykeloven kom. Synes du det er trist for roekerne som ikke lenger faar bestemme selv hvor de vil royke?

Røyking påvirker andre. Å gå med niqab gjør ikke det.

Ja, noen blir tvunget. Andre blir det ikke. Åpenbart. Det er gale å tvinge noen til å gå med niqab (eller hijab, for den saks skyld). Det er også gale å tvinge dem til ikke å gjøre det. Man kan ikke berettige et forbud med at "noen blir tvunget". Ja, noen blir det, men det berettiger altså ikke at man tvinger de som selv vil til ikke å gjøre det. Da er man jo ikke bedre selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Vel, langt de fleste selvmordsbombere i verden de siste 20 årene har ikke vært arabere, men folk på Sri Lanka. Men i Norge hører vi mest om "arabere".

Likeledes tenker vi på "muslimer" når vi hører terrorisme, på tross av at (jeg tror det var i 2006) så var det 705 (runde tall) terror-"incidents" i Europa. 695 ble utført av ikke-muslimer. (ETA, IRA, høyreekstremister, osv.)

Når du først kommer inn i en slik "arabere lyver"-spiral, så blir det gjerne en selvoppfyllende profeti, og som fordommer flest legger du bare merke til de tilfellene som bekrefter fordommen.

Med vennlig hilsen

Araberlyverspiral? Morsom du er:)

Har du noen erfaringer med dem? Kjenner du noen?

Jeg var forresten i Sri Lanka for kort tid siden og at det er flere selvmordsbombere der, skal jeg ikke benekte. Jeg aner ingeting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men likestilling er, fundamentalt, at kvinnene får bestemme selv, og at "vi" respekterer når de velger noe vi ikke ville valgt!

Likestilling er definivt ikke at vi tror vi vet bedre enn kvinnene hva de vil. Det er jo nettopp det vi anklager mennene deres for å gjøre. Og så skal vi gjøre det samme selv?

Med vennlig hilsen

''Men likestilling er, fundamentalt, at kvinnene får bestemme selv, og at "vi" respekterer når de velger noe vi ikke ville valgt!''

Som du sikkert har forstått nå, så er likestilling ikke-eksisterende i visse land, og kulturelle forhold følger gjerne med.

Skjønner bare ikke hvordan du med ett kan omvende dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men du går på person (arabere) og kaller dem løgnaktige?

Er det noe bedre?

Jeg kritiserer deg for det du skrev (handling), og ikke fordi du er "norsk" eller "kvinne" eller "hvit" eller noe annet. Det er å ta ballen, og ikke personen.

Med vennlig hilsen

Du kalte meg rassist lenger ned i traaden. Det er aa tillegge meg en egenskap jeg ikke har. Du virker aa mene at du vet mer om meg enn meg selv.

Jeg mener ogsaa at vi nordmenn ikke er like gjestfrie som det arabere er. Jeg er kanskje norskerassist ogsaa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Araberlyverspiral? Morsom du er:)

Har du noen erfaringer med dem? Kjenner du noen?

Jeg var forresten i Sri Lanka for kort tid siden og at det er flere selvmordsbombere der, skal jeg ikke benekte. Jeg aner ingeting om det.

Jeg har bodd 20 år i utlandet - Latin Amerika, Afrika, forskjellige land i Europa, mye reising i Asia.

Poenget er at selv om du kunne "bevise" at en gjennomsnittsaraber lyver mer enn en gjennomsnittsnordmann, og en gjennomsnittsnordmann er oftere pedofil enn en gjennomsnittssvenske, osv. så kan man ikke behandle individer man treffer etter hva gjennomsnittet gjør.

Eller, hvis man gjør det, så er det jo nettopp det som kalles rasisme.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Røyking påvirker andre. Å gå med niqab gjør ikke det.

Ja, noen blir tvunget. Andre blir det ikke. Åpenbart. Det er gale å tvinge noen til å gå med niqab (eller hijab, for den saks skyld). Det er også gale å tvinge dem til ikke å gjøre det. Man kan ikke berettige et forbud med at "noen blir tvunget". Ja, noen blir det, men det berettiger altså ikke at man tvinger de som selv vil til ikke å gjøre det. Da er man jo ikke bedre selv.

Med vennlig hilsen

Vel, det kan paavirke andre iom at det er traikkfarlig. Det har jeg vaert vitne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kalte meg rassist lenger ned i traaden. Det er aa tillegge meg en egenskap jeg ikke har. Du virker aa mene at du vet mer om meg enn meg selv.

Jeg mener ogsaa at vi nordmenn ikke er like gjestfrie som det arabere er. Jeg er kanskje norskerassist ogsaa da?

Jeg tror du bør sjekke hva rasist betyr.

Rasisme, som jeg skrev er å tillegge folk egenskaper (løgnaktighet, gjestfrihet, kriminelle tendenser) baser på deres rase, folkegruppe, osv.

Du er enig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men likestilling er, fundamentalt, at kvinnene får bestemme selv, og at "vi" respekterer når de velger noe vi ikke ville valgt!''

Som du sikkert har forstått nå, så er likestilling ikke-eksisterende i visse land, og kulturelle forhold følger gjerne med.

Skjønner bare ikke hvordan du med ett kan omvende dem?

Hvordan ble Norge likestilt?

Ved at noen laget en lov som sa at kvinner ikke fikk være hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det kan paavirke andre iom at det er traikkfarlig. Det har jeg vaert vitne til.

Det er tendensiøst.

Det er trafikkfarlig med hettegenser også, og det er langt flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Røyking påvirker andre. Å gå med niqab gjør ikke det.

Ja, noen blir tvunget. Andre blir det ikke. Åpenbart. Det er gale å tvinge noen til å gå med niqab (eller hijab, for den saks skyld). Det er også gale å tvinge dem til ikke å gjøre det. Man kan ikke berettige et forbud med at "noen blir tvunget". Ja, noen blir det, men det berettiger altså ikke at man tvinger de som selv vil til ikke å gjøre det. Da er man jo ikke bedre selv.

Med vennlig hilsen

''Man kan ikke berettige et forbud med at "noen blir tvunget".''

Men forby prostitusjon på dette grunnlaget kan man tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan ikke berettige et forbud med at "noen blir tvunget".''

Men forby prostitusjon på dette grunnlaget kan man tydeligvis.

Det er et forbud mot å KJØPE sex, og ikke mot å være prostituert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme er å tillegge (åndelige) egenskaper til individer (lojalitet, kriminalitet, ærlighet, osv) basert på deres hudfarge, folkegruppe, nasjonalitet eller "rase".

Rasisme er en betegnelse med negative assosiasjoner tilknyttet , og de fleste definisjoner er mindre nøytrale enn den du oppgir. Et eksempel på dokpro.no: ''ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har bodd 20 år i utlandet - Latin Amerika, Afrika, forskjellige land i Europa, mye reising i Asia.

Poenget er at selv om du kunne "bevise" at en gjennomsnittsaraber lyver mer enn en gjennomsnittsnordmann, og en gjennomsnittsnordmann er oftere pedofil enn en gjennomsnittssvenske, osv. så kan man ikke behandle individer man treffer etter hva gjennomsnittet gjør.

Eller, hvis man gjør det, så er det jo nettopp det som kalles rasisme.

Med vennlig hilsen

Det er et faktum at ogsaa romfolket for tiden plager livet av folk i Oslo sentrum. Det er umulig aa faa gaa i fred. Det er slitsomt og vente paa bussen, for de blir mer og mer agressive og kommer helt opp i ansiktet paa deg.

De spiller skuespill og jeg tror de har gaatt paa et felles kurs for aa laere seg aa gaa med skjelvende ben.

I dag kom en mann med stokk inn paa bussen, da jeg skulle paa jobb. Han gikk da helt normalt. Da han gikkk av bussen, var han plutselig handicappet.

Vel, naa fikk du nok et paaskudd til aa kalle meg rasist.

Men det er flere narkomane i Oslo enn det er i det arbaiske landet jeg var i.

Det maa gaa an aa mene noe om det man har sett og hoert, uten aa bli kalt rasist.

Ps. Vi har en araber boende i kjelleren vaar. En veldig hyggelig og hjelpsom en. Vi faar beoek av en annen en som skal vare en uke eller to. Ogssa en hyggelig kar. Han er riktignok en av de som kan servere loegner. Greit nok for meg, men det er jo greit aa vare litt vaaken i slike tilfeller og ikke ta alt for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg tror du bør sjekke hva rasist betyr.

Rasisme, som jeg skrev er å tillegge folk egenskaper (løgnaktighet, gjestfrihet, kriminelle tendenser) baser på deres rase, folkegruppe, osv.

Du er enig i det?

Jeg blaaser egentlig i hva det betyr saa lenge jeg vet at jeg selv ikke er det.

Det er en uting aa komme trekkende med den der til stadighet.

Om jeg var en rasist hadde jeg vel kastet ut leieboeren og vi hadde heller ikke invitert en araber hjem til oss og ikke hadde jeg brukt en marrokansk dagmamma i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rasistisk nok

Jeg blaaser egentlig i hva det betyr saa lenge jeg vet at jeg selv ikke er det.

Det er en uting aa komme trekkende med den der til stadighet.

Om jeg var en rasist hadde jeg vel kastet ut leieboeren og vi hadde heller ikke invitert en araber hjem til oss og ikke hadde jeg brukt en marrokansk dagmamma i sin tid.

du bruker dem som slaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...