Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Hvem skal så bestemme om hvem som blir truet/ikke truet? Spørre kvinnen, mannen eller slektninger...?

Hvis èn av ti velger det helt frivillig, og de resterende ni er under tvang, er du fremdeles for at de kan "velge"?

Sier ikke at vesten har de beste svarene, men når det gjelder frihet for alle _uten_tvang, så er vi vel best;)

Om noen vil beskrive Jesus som homofil, er det deres sak, ikke min. At Muhammed giftet seg med en ni-åring, bryr meg heller ikke.

Ytringsfrihet er selvskrevet og bør _aldri_ knebles, for i de knebledes land foregår urett!

Hvordan avgjør man om noen blir voldtatt eller om det er elskov?

Skal man forby folk å ha samleie, fordi noen samleier skjer under tvang?

Man kan ikke diktere hvordan folk skal kle seg, fordi noen blir truet. Da må man finne smartere måter å forhindre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

Et godt poeng!

Takk!

Refleksen om å forby er gjerne lite gjennomtenkt, og lite hensiktsmessig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt paa at plagget er direkte helseskadelig og kan gi D-vitaminmangel?

Hvis alternativet er å være innendørs (hvilket det ofte er) så kommer hun knapt til legen, og får i hvert fall ikke mer vitamin D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvordan avgjør man om noen blir voldtatt eller om det er elskov?

Skal man forby folk å ha samleie, fordi noen samleier skjer under tvang?

Man kan ikke diktere hvordan folk skal kle seg, fordi noen blir truet. Da må man finne smartere måter å forhindre det på.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes du blir litt barnslig i din argumentasjon med alle disse sammenligningene dine. Motorsykkelhjelm, samleie og alt du kommer trekkende med.

En annen ting er at du har veldig lett for aa kalle folk rassist slik du gjorde lenger ned i traaden her. Det virker som det er din maate fors;ke vinne en diskusjon paa.

Det er morsomt aa diskutere med deg, men med det samme du kommer trekkende med det rassistgreiene dine, mister man fort lysten.

Jeg er nok like lite rassist som deg Soer. Forskjellen er at du lukker oyne og oerer for all realisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hvis alternativet er å være innendørs (hvilket det ofte er) så kommer hun knapt til legen, og får i hvert fall ikke mer vitamin D.

Forstaar du ikke at man maa begynne et sted. Om kvinner bures inne i dette landet maa noe gjoeres med det ogsaa.

Det virker som du ikke tenker fremover og paa hva som er det beste for de neste generasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes du blir litt barnslig i din argumentasjon med alle disse sammenligningene dine. Motorsykkelhjelm, samleie og alt du kommer trekkende med.

En annen ting er at du har veldig lett for aa kalle folk rassist slik du gjorde lenger ned i traaden her. Det virker som det er din maate fors;ke vinne en diskusjon paa.

Det er morsomt aa diskutere med deg, men med det samme du kommer trekkende med det rassistgreiene dine, mister man fort lysten.

Jeg er nok like lite rassist som deg Soer. Forskjellen er at du lukker oyne og oerer for all realisme.

Jeg bruker ordet rasist særdeles sjeldent, og når jeg bruker det så er det fordi personen har skrevet noe som helt klart oppfyller "kravene" om rasisme.

Generaliseringer som "arabere lyver", "svarte er dumme", "man kan ikke stole på jøder", og den type utsagn, er rasisme. Det er ikke noe jeg har "funnet på", men det er like mye rasisme som "kvinner egner seg bare til å stå på kjøkkenet" er sexisme.

Det er fint å diskutere med deg også, men det blir plutselig veldig lite morsomt når du kommer med "arabere lyver"-type utsagn. Dessverre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antiundertrykk

Takk!

Refleksen om å forby er gjerne lite gjennomtenkt, og lite hensiktsmessig.

Med vennlig hilsen

At noen har andre meninger enn deg selv er vel ikke et utrykk for at de er lite gjennomtenkte.

Jeg er for at innvandrerkvinner skal skolere og posisjonere seg i samfunnet. Dette tror jeg vi gjør best ved å legge til rette for nettopp dette- et lovforbud mot disse plaggene er et ledd i denne tilretteleggingen.

Mange som ønsker et slikt forbud for å slippe selv å ta denne diskusjonen med mannen sin.

Dette er et vanvittig tragisk tema som jeg ikke orker å tenke mer på i kveld. Synes ikke at den åpenlyse mishandling av disse kvinnene som foregår nå er en typidk feministsak- dette er lovbrudd på de generelle menneskerettighetene. Jeg synes vi som samfunn først må søke å legge til rette for at våre innbygger har disse rettighetene, så kan likestilling og karrierevalg komme som en naturlig følge av at disse er oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvordan avgjør man om noen blir voldtatt eller om det er elskov?

Skal man forby folk å ha samleie, fordi noen samleier skjer under tvang?

Man kan ikke diktere hvordan folk skal kle seg, fordi noen blir truet. Da må man finne smartere måter å forhindre det på.

''Man kan ikke diktere hvordan folk skal kle seg, fordi noen blir truet. Da må man finne smartere måter å forhindre det på.''

God idè;) Hvordan?

Utdanning, ja, men noen foreldre er imot at deres datter tar utdanning, de skal giftes bort til et rikt familiemedlem... Hva gjør du for dem?

Hva gjør vi for å beskytte jenter som blir skamfert i sitt hjemland, mens de er norske statsborgere?

Jeg er så dritlei av å lese om rasisme og fremmedhat, mens jenter blir tvangsgiftet eller skamfert for livet, og barn dør av sult....((((

Jeg er dypt imot Islam og Sharialover, men bryr meg om medmennesker på tvers av kulturer og religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg bruker ordet rasist særdeles sjeldent, og når jeg bruker det så er det fordi personen har skrevet noe som helt klart oppfyller "kravene" om rasisme.

Generaliseringer som "arabere lyver", "svarte er dumme", "man kan ikke stole på jøder", og den type utsagn, er rasisme. Det er ikke noe jeg har "funnet på", men det er like mye rasisme som "kvinner egner seg bare til å stå på kjøkkenet" er sexisme.

Det er fint å diskutere med deg også, men det blir plutselig veldig lite morsomt når du kommer med "arabere lyver"-type utsagn. Dessverre.

Med vennlig hilsen

Og hva er saa kravene? Er det krav du har funnet paa?

Jeg tror jeg vet veldig godt selv om jeg er rasist elller ikke, men jeg kan ikke lukke oyne og oerer for noe som er en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstaar du ikke at man maa begynne et sted. Om kvinner bures inne i dette landet maa noe gjoeres med det ogsaa.

Det virker som du ikke tenker fremover og paa hva som er det beste for de neste generasjonene.

Det beste for den neste generasjonen, og denne generasjonen, er at kvinnene selv oppnår likestilling, og ikke får vår idé om likestilling tredd ned over hodene, slik at de føler seg forulempet av staten.

Uansett, når man ser hvilke grupper som hovedsakelig står bak disse initiativene, så er det åpenbart at det ikke er muslimske kvinners ve og vel som de tenker på. Det er vanligvis anti-imigrasjonsfolk, som bare bruker dette som et vikarierende motiv for å trakassere innvandrere.

Jeg var i et 8. mars tog for noen år siden, og da la jeg merke til at det faktisk var flere muslimske menn i toget enn etnisk norske menn. (På tross av at det er 30-50 ganger flere etnisk norske menn i Norge.)

Situasjonen er langt mer kompleks enn du tror!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan ikke diktere hvordan folk skal kle seg, fordi noen blir truet. Da må man finne smartere måter å forhindre det på.''

God idè;) Hvordan?

Utdanning, ja, men noen foreldre er imot at deres datter tar utdanning, de skal giftes bort til et rikt familiemedlem... Hva gjør du for dem?

Hva gjør vi for å beskytte jenter som blir skamfert i sitt hjemland, mens de er norske statsborgere?

Jeg er så dritlei av å lese om rasisme og fremmedhat, mens jenter blir tvangsgiftet eller skamfert for livet, og barn dør av sult....((((

Jeg er dypt imot Islam og Sharialover, men bryr meg om medmennesker på tvers av kulturer og religion.

Du gjør i hvert fall ikke noe for dem ved å støte dem vekk på den måten.

Man gjør noe for dem ved å sørge for at de kan bli en del av det norske samfunnet, selv om de har niqab eller hijab, og så får de positiv påvirkning fra mennesker de møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er saa kravene? Er det krav du har funnet paa?

Jeg tror jeg vet veldig godt selv om jeg er rasist elller ikke, men jeg kan ikke lukke oyne og oerer for noe som er en realitet.

Rasisme er å tillegge (åndelige) egenskaper til individer (lojalitet, kriminalitet, ærlighet, osv) basert på deres hudfarge, folkegruppe, nasjonalitet eller "rase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Rasisme er å tillegge (åndelige) egenskaper til individer (lojalitet, kriminalitet, ærlighet, osv) basert på deres hudfarge, folkegruppe, nasjonalitet eller "rase".

Jeg faar bruke samme argumnet som du alltid bruker. Ta ballen, ikke kvinnen

Naa gaar du faktisk pa meg og kaller meg rasist. Er du klar over det og er du klar over hvordan det foeles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ordet rasist særdeles sjeldent, og når jeg bruker det så er det fordi personen har skrevet noe som helt klart oppfyller "kravene" om rasisme.

Generaliseringer som "arabere lyver", "svarte er dumme", "man kan ikke stole på jøder", og den type utsagn, er rasisme. Det er ikke noe jeg har "funnet på", men det er like mye rasisme som "kvinner egner seg bare til å stå på kjøkkenet" er sexisme.

Det er fint å diskutere med deg også, men det blir plutselig veldig lite morsomt når du kommer med "arabere lyver"-type utsagn. Dessverre.

Med vennlig hilsen

Men noen kulturer har da tendenser i forskjellig retning - i Sør-Europa og Afrika har de et ganske avslappet forhold til presisjon - og i Tyskland tvert imot...

Når det gjelder "arabere" og løgn vet jeg ikke så mye, men jeg vet at det er umulig å stole på en del av Østens folk - de svarer "ja" uansett hva man spør dem om (for eksempel om de er enige eller forstår noe) - det er ikke passende å si nei - eller flaut å innrømme at de ikke ha fått med seg noe. Fører til mange misforståelser i jobbsammenheng - særlig om man ikke er obs på dette. Det har naturligvis med kulturen å gjøre, ikke "rasen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen har andre meninger enn deg selv er vel ikke et utrykk for at de er lite gjennomtenkte.

Jeg er for at innvandrerkvinner skal skolere og posisjonere seg i samfunnet. Dette tror jeg vi gjør best ved å legge til rette for nettopp dette- et lovforbud mot disse plaggene er et ledd i denne tilretteleggingen.

Mange som ønsker et slikt forbud for å slippe selv å ta denne diskusjonen med mannen sin.

Dette er et vanvittig tragisk tema som jeg ikke orker å tenke mer på i kveld. Synes ikke at den åpenlyse mishandling av disse kvinnene som foregår nå er en typidk feministsak- dette er lovbrudd på de generelle menneskerettighetene. Jeg synes vi som samfunn først må søke å legge til rette for at våre innbygger har disse rettighetene, så kan likestilling og karrierevalg komme som en naturlig følge av at disse er oppfylt.

Men likestilling er, fundamentalt, at kvinnene får bestemme selv, og at "vi" respekterer når de velger noe vi ikke ville valgt!

Likestilling er definivt ikke at vi tror vi vet bedre enn kvinnene hva de vil. Det er jo nettopp det vi anklager mennene deres for å gjøre. Og så skal vi gjøre det samme selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen kulturer har da tendenser i forskjellig retning - i Sør-Europa og Afrika har de et ganske avslappet forhold til presisjon - og i Tyskland tvert imot...

Når det gjelder "arabere" og løgn vet jeg ikke så mye, men jeg vet at det er umulig å stole på en del av Østens folk - de svarer "ja" uansett hva man spør dem om (for eksempel om de er enige eller forstår noe) - det er ikke passende å si nei - eller flaut å innrømme at de ikke ha fått med seg noe. Fører til mange misforståelser i jobbsammenheng - særlig om man ikke er obs på dette. Det har naturligvis med kulturen å gjøre, ikke "rasen".

Jo, men mer fundamentalt så har det med individet å gjøre. Selvsagt finnes det "arabere som lyver" og "svarte som er dumme" osv osv., men hvis vi møter en araber med antagelsen av at "jammen, han lyver sikkert" (bare basert på at han er en araber), så baserer vi vår behandling av han på rasen hans.

Du skriver at det har med "kulturen å gjøre", men vi ser ikke kulturen. Man kan ikke se hvilken "kultur" folk har utenpå dem. Derimot ser vi en "araber" og tillegger ham en kultur som vi mener arabere har.

Og der er rasismen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Men likestilling er, fundamentalt, at kvinnene får bestemme selv, og at "vi" respekterer når de velger noe vi ikke ville valgt!

Likestilling er definivt ikke at vi tror vi vet bedre enn kvinnene hva de vil. Det er jo nettopp det vi anklager mennene deres for å gjøre. Og så skal vi gjøre det samme selv?

Med vennlig hilsen

Saken er jo at de ikke faar bestemme selv da.

En annen sak er at vi trenger lover og regler i et land.

Roykeloven kom. Synes du det er trist for roekerne som ikke lenger faar bestemme selv hvor de vil royke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men noen kulturer har da tendenser i forskjellig retning - i Sør-Europa og Afrika har de et ganske avslappet forhold til presisjon - og i Tyskland tvert imot...

Når det gjelder "arabere" og løgn vet jeg ikke så mye, men jeg vet at det er umulig å stole på en del av Østens folk - de svarer "ja" uansett hva man spør dem om (for eksempel om de er enige eller forstår noe) - det er ikke passende å si nei - eller flaut å innrømme at de ikke ha fått med seg noe. Fører til mange misforståelser i jobbsammenheng - særlig om man ikke er obs på dette. Det har naturligvis med kulturen å gjøre, ikke "rasen".

Det var kultur, Nickløsheletia, mente...

Kulturen og religionen deres oppfordres til å lure/lyve for hedninger, da vinner de heder, mens å lyve for en annen muslim, kan bety dødsdom...

Så, Nickløsheletia, har helt rett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men mer fundamentalt så har det med individet å gjøre. Selvsagt finnes det "arabere som lyver" og "svarte som er dumme" osv osv., men hvis vi møter en araber med antagelsen av at "jammen, han lyver sikkert" (bare basert på at han er en araber), så baserer vi vår behandling av han på rasen hans.

Du skriver at det har med "kulturen å gjøre", men vi ser ikke kulturen. Man kan ikke se hvilken "kultur" folk har utenpå dem. Derimot ser vi en "araber" og tillegger ham en kultur som vi mener arabere har.

Og der er rasismen.

Med vennlig hilsen

Jeg vet i alle fall at når vi i jobbsammenheng spør noen en avdeling vi har i Østen om de har skjønt hva de skal gjøre og de sier "Ja", så stemmer det veldig sjelden... Og det har jeg hørt mange andre som har samme erfaring. De bare sier "Ja" der det er naturlig for oss å stille oppfølgende spørsmål for å få svar på det vi ikke oppfatter med en gang... Yes, yes! Sure!

Enten er det fordi de av stolthet ikke vil innrømme noe, eller så er det av høflighet, ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, men mer fundamentalt så har det med individet å gjøre. Selvsagt finnes det "arabere som lyver" og "svarte som er dumme" osv osv., men hvis vi møter en araber med antagelsen av at "jammen, han lyver sikkert" (bare basert på at han er en araber), så baserer vi vår behandling av han på rasen hans.

Du skriver at det har med "kulturen å gjøre", men vi ser ikke kulturen. Man kan ikke se hvilken "kultur" folk har utenpå dem. Derimot ser vi en "araber" og tillegger ham en kultur som vi mener arabere har.

Og der er rasismen.

Med vennlig hilsen

Jeg kom flyttende til et arabisk land med et aapent sinn. Jeg visste fint lite om dem.

Man hoerer jo bare om alle selvmorsbomberne her hjemme.

Jeg ble overveldet over deres gjestfrihet og har mye postivt aa si om dem, men det er dessverre et faktum at de generelt lyver mer enn oss. Og jeg var ikke den eneste som fikk det inntrykket da.

Det gjelder dog ikke alle selvfoelgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...