Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Du, jeg ser at du stadig trekker frem sammenligningen med bunad. Argumenter gjerne mot niqab/burka-forbud, men sammenligningen med bunad synes jeg er litt vel drøy...

Jeg skriver "bunad" (bemerk i anførselstegn) for å vise at det er en nasjonal drakt (i to ord (ikke en nasjonaldrakt)) fra Afghanistan, og ikke en generell muslimsk drakt, som mange tror.

Jeg er vant med å diskutere med folk som ikke vet forskjell på burka og hijab, så derfor bruker jeg "afghansk "bunad"" for å forklare.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

Ser poenget ditt ;)

Jeg er nok farget av bøkene "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Der kom det iallefall klart fram at kvinnene hatet dette antrekket, men tok det på seg for å unngå ektemannens vrede....

Ja, det er ille når det er slik, men:

1) Det er lover mot å true noen til å bruke dem, allerede.

2) Da skal ikke staten også begynne å bestemme over disse kvinnene. De må få bestemme selv.

3) Eksempelet med de etnisk danske muslimene viser jo at det er nok av de som gjør det frivillig, uansett hvor merkelig det virker for deg og meg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ja, det er ille når det er slik, men:

1) Det er lover mot å true noen til å bruke dem, allerede.

2) Da skal ikke staten også begynne å bestemme over disse kvinnene. De må få bestemme selv.

3) Eksempelet med de etnisk danske muslimene viser jo at det er nok av de som gjør det frivillig, uansett hvor merkelig det virker for deg og meg.

Med vennlig hilsen

Jauda, skal ikke motsi deg helt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

"bunad" som i en slags nasjonaldrakt.

Med vennlig hilsen

'' "bunad" som i en slags nasjonaldrakt''

Du får det til å høres riktig så koselig ut. Tror du på dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ser poenget ditt ;)

Jeg er nok farget av bøkene "Drageløperen" og "Tusen strålende soler". Der kom det iallefall klart fram at kvinnene hatet dette antrekket, men tok det på seg for å unngå ektemannens vrede....

De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik.

Da jeg beskrev for mine kollegaer for noen uker siden hvordan jeg møtte min iranske venn fikk jeg høre av en dame (med høy utdannelse og status i det norske samfunnet) at siden hun hadde lest "Ikke uten min datter" så ville hun aldri stolt på iranske menn, BARE norske. Hva fikk henne til å tro at jeg ville stole på norske menn? Hun var rastistisk og burde vært hengt opp og pisket på Rådhusplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik.

Da jeg beskrev for mine kollegaer for noen uker siden hvordan jeg møtte min iranske venn fikk jeg høre av en dame (med høy utdannelse og status i det norske samfunnet) at siden hun hadde lest "Ikke uten min datter" så ville hun aldri stolt på iranske menn, BARE norske. Hva fikk henne til å tro at jeg ville stole på norske menn? Hun var rastistisk og burde vært hengt opp og pisket på Rådhusplassen.

"Ikke uten min datter" er en sann bok i tilfelle du ikke var klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'' "bunad" som i en slags nasjonaldrakt''

Du får det til å høres riktig så koselig ut. Tror du på dette selv?

Jeg forbinder det overhodet ikke med koselig, men med opprinnelse.

Jeg har før skrevet at jeg synes det er et grusomt plagg, hvis det er det du lurer på. Poenget er bare at jeg ikke vil forby alt som jeg ikke liker.

(Det bør fotballspillere være glade for! ;-) )

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke uten min datter" er en sann bok i tilfelle du ikke var klar over det.

Jo, men det er historiene om nazistene også. Det betyr ikke at kristne generelt er jødehatere. De fleste kristne er jo ikke nazister.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg forbinder det overhodet ikke med koselig, men med opprinnelse.

Jeg har før skrevet at jeg synes det er et grusomt plagg, hvis det er det du lurer på. Poenget er bare at jeg ikke vil forby alt som jeg ikke liker.

(Det bør fotballspillere være glade for! ;-) )

Med vennlig hilsen

''Det bør fotballspillere være glade for! ;-)''

Saklig!

God natt: -)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jo, men det er historiene om nazistene også. Det betyr ikke at kristne generelt er jødehatere. De fleste kristne er jo ikke nazister.

Med vennlig hilsen

''Jo, men det er historiene om nazistene også. Det betyr ikke at kristne generelt er jødehatere. De fleste kristne er jo ikke nazister''

Nei, men det var jammen ikke lett for henne å få hjelp i Iran, når hun ble banket sønder og sammen.

De var hjelpeløse vitner. De kunne føle medfølelse ja, men ingen turde hjelpe henne, for det var jo mannen som bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, men det er historiene om nazistene også. Det betyr ikke at kristne generelt er jødehatere. De fleste kristne er jo ikke nazister''

Nei, men det var jammen ikke lett for henne å få hjelp i Iran, når hun ble banket sønder og sammen.

De var hjelpeløse vitner. De kunne føle medfølelse ja, men ingen turde hjelpe henne, for det var jo mannen som bestemte.

Men her blander du hummer og kanari.

Altså, man har noen som blir mishandlet i Iran, og som bruker niqab. Så derfor skal man forby niqab?

Det ville jo vært mer logisk å forby mishandlingen på steder hvor det ikke allerede er forbudt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jo, men det er historiene om nazistene også. Det betyr ikke at kristne generelt er jødehatere. De fleste kristne er jo ikke nazister''

Nei, men det var jammen ikke lett for henne å få hjelp i Iran, når hun ble banket sønder og sammen.

De var hjelpeløse vitner. De kunne føle medfølelse ja, men ingen turde hjelpe henne, for det var jo mannen som bestemte.

Og da støtter du denne idiotiske kollegaen min som mente at min iranske venn ville helt sikkert banke meg sønder og sammen siden han er født og oppvokst i Teheran. Tenk så heldig det hadde vært for meg å bli banket sønder og sammen av en mann som er født og oppvokst i Oslo. Statistikken viser egentlig at sjansene er større for at en mann født i Oslo er voldelig enn en født i Teheran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik.

Da jeg beskrev for mine kollegaer for noen uker siden hvordan jeg møtte min iranske venn fikk jeg høre av en dame (med høy utdannelse og status i det norske samfunnet) at siden hun hadde lest "Ikke uten min datter" så ville hun aldri stolt på iranske menn, BARE norske. Hva fikk henne til å tro at jeg ville stole på norske menn? Hun var rastistisk og burde vært hengt opp og pisket på Rådhusplassen.

Det var kun dette jeg svarte på, da du fikk det til å høres ut som "Ikke uten min datter" også var drama eller fiktion og uten realisme.

''De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik''

Jeg mener du godt kan ha en Iransk venn. Vi har muslimske venner vi også. En kommer og besøker oss i sommer. Jeg håper han tar med kona si, noe jeg tviler på.

Når det gjelder arabere er det greit å være klar over at selv om de er veldig hyggelige, lyver så det renner av dem. Man bør ikke stole på alt som blir sagt.

Koranen gir dem lov til å lyve for ikke-troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var kun dette jeg svarte på, da du fikk det til å høres ut som "Ikke uten min datter" også var drama eller fiktion og uten realisme.

''De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik''

Jeg mener du godt kan ha en Iransk venn. Vi har muslimske venner vi også. En kommer og besøker oss i sommer. Jeg håper han tar med kona si, noe jeg tviler på.

Når det gjelder arabere er det greit å være klar over at selv om de er veldig hyggelige, lyver så det renner av dem. Man bør ikke stole på alt som blir sagt.

Koranen gir dem lov til å lyve for ikke-troende.

Du presterer å skrive:

''Når det gjelder arabere er det greit å være klar over at selv om de er veldig hyggelige, lyver så det renner av dem. Man bør ikke stole på alt som blir sagt. Koranen gir dem lov til å lyve for ikke-troende.''

Og Hos 14:1 gir kristne lov til å slakte gravide kvinner?

Det du skriver er rasisme på linje med det jødene var utsatt for på 1930-tallet.

*målløs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Du presterer å skrive:

''Når det gjelder arabere er det greit å være klar over at selv om de er veldig hyggelige, lyver så det renner av dem. Man bør ikke stole på alt som blir sagt. Koranen gir dem lov til å lyve for ikke-troende.''

Og Hos 14:1 gir kristne lov til å slakte gravide kvinner?

Det du skriver er rasisme på linje med det jødene var utsatt for på 1930-tallet.

*målløs*

Kall meg gjerne rasist. De som kjenner meg vet at du tar veldig feil.

Faktum er at de lyver mye. Det er ikke rasistisk å påpeke enn sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Jeg forbinder det overhodet ikke med koselig, men med opprinnelse.

Jeg har før skrevet at jeg synes det er et grusomt plagg, hvis det er det du lurer på. Poenget er bare at jeg ikke vil forby alt som jeg ikke liker.

(Det bør fotballspillere være glade for! ;-) )

Med vennlig hilsen

''Jeg har før skrevet at jeg synes det er et grusomt plagg, hvis det er det du lurer på. Poenget er bare at jeg ikke vil forby alt som jeg ikke liker.''

Burka bør forbys fordi vi ikke bør godta maskering på offentlig sted. Man kan sikkert gå med Burka hvis man fjerner gitteret forran ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Du mener skjerf foran ansiktet, og hettegensre, for ikke å snakke om at motorsykkelhjelm nå blir forbudt?

Med vennlig hilsen

''Du mener skjerf foran ansiktet, og hettegensre,''

Ja.

'' for ikke å snakke om at motorsykkelhjelm nå blir forbudt?''

Det blir neppe godtatt å gå inn i en bank med hjelm på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest speer

Fikk bot for å gå med nikab i Italia

Italiensk politi har bøtelagt en kvinne fordi hun hadde på seg nikab på offentlig sted.

De lokale myndighetene i Novara vedtok i januar et forbud mot bruk av nikab eller burka på offentlig sted. I tillegg har det vært forbudt å dekke til ansiktet, enten det er med en motorsykkelhjelm eller et religiøst plagg, på offentlige steder i Italia siden 1975.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10005202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det var kun dette jeg svarte på, da du fikk det til å høres ut som "Ikke uten min datter" også var drama eller fiktion og uten realisme.

''De bøkene du snakker om er drama eller fiktion. De er herlige, godt skrevet, god beskrivelse osv. osv., men de er ikke realistiske og skal ikke tolkes slik''

Jeg mener du godt kan ha en Iransk venn. Vi har muslimske venner vi også. En kommer og besøker oss i sommer. Jeg håper han tar med kona si, noe jeg tviler på.

Når det gjelder arabere er det greit å være klar over at selv om de er veldig hyggelige, lyver så det renner av dem. Man bør ikke stole på alt som blir sagt.

Koranen gir dem lov til å lyve for ikke-troende.

Du mener at jeg godt kan ha en iransk venn?????? Dummeste jeg har hørt....hvordan i alle dager kan du ha noen meninger om hvem er mine venner eller kjærester?????

Jeg er enig med Sør at det du skriver det er rasisme i høyeste grad.

Jeg har ikke skrevet et ord om jeg har en muslimsk venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Kall meg gjerne rasist. De som kjenner meg vet at du tar veldig feil.

Faktum er at de lyver mye. Det er ikke rasistisk å påpeke enn sannhet.

Hva ville du sagt hvis arabere påsto at nordmenn lyver mye?

Kanskje si at de var rasistiske og viste ikke hva de snakket om siden nordmenn har enerett på sannheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...