Gå til innhold

Kjempeforslag - forbud mot nika


Unni23

Anbefalte innlegg

Sannsynligvis vil det bare føre til at det blir enda vanskeligere for disse kvinnene å gå ut i det hele tatt. Så dermed kan et forbud føre til at de gode hensiktene med tiltaket ender opp som en ekstra byrde for kvinner som per i dag er tilslørt på ymse vis. "Kom ut av sløret"-prosessen bør nok starte på andre områder enn med forbud.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 223
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • hidi, the scorpion

    12

  • morsan

    10

  • Mary Poppins

    7

Gjest Nickløsheletia

Du mener at jeg godt kan ha en iransk venn?????? Dummeste jeg har hørt....hvordan i alle dager kan du ha noen meninger om hvem er mine venner eller kjærester?????

Jeg er enig med Sør at det du skriver det er rasisme i høyeste grad.

Jeg har ikke skrevet et ord om jeg har en muslimsk venn.

''Du mener at jeg godt kan ha en iransk venn?????? Dummeste jeg har hørt....hvordan i alle dager kan du ha noen meninger om hvem er mine venner eller kjærester?????''

Hva mente du med dette?

Det var du som sa du hadde en iransk venn. Du sa jo det. Les selv. Hvis det ikke stemmer likevel, må du ha glemt at du skrev dette.

''Da jeg beskrev for mine kollegaer for noen uker siden hvordan jeg møtte min iranske venn''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Og da støtter du denne idiotiske kollegaen min som mente at min iranske venn ville helt sikkert banke meg sønder og sammen siden han er født og oppvokst i Teheran. Tenk så heldig det hadde vært for meg å bli banket sønder og sammen av en mann som er født og oppvokst i Oslo. Statistikken viser egentlig at sjansene er større for at en mann født i Oslo er voldelig enn en født i Teheran.

''Statistikken viser egentlig at sjansene er større for at en mann født i Oslo er voldelig enn en født i Teheran.''

Det er så artig med folk som stadigvekk henviser til statistikk, uten å legge ved link eller hvor de har denne statistikken fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva ville du sagt hvis arabere påsto at nordmenn lyver mye?

Kanskje si at de var rasistiske og viste ikke hva de snakket om siden nordmenn har enerett på sannheten?

''Hva ville du sagt hvis arabere påsto at nordmenn lyver mye?''

Jeg ville ikke sagt noe som helst. Det er i så fall deres mening og den får de lov til å ha for meg.

Det jeg prøver å si er at man ikke skal være for naiv når man snakker med arabere. Jeg synes de er hyggelige og gjestfrie mennesker, men man skal være klar over at de generelt lyver mer enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne rasist. De som kjenner meg vet at du tar veldig feil.

Faktum er at de lyver mye. Det er ikke rasistisk å påpeke enn sannhet.

Hva med jødene da? Er de gjerrige?

Og de svarte? Hva med dem?

Det er så tåpelig at man knapt vet om man skal le eller gråte av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Hva med jødene da? Er de gjerrige?

Og de svarte? Hva med dem?

Det er så tåpelig at man knapt vet om man skal le eller gråte av det du skriver.

''Hva med jødene da? Er de gjerrige?

Og de svarte? Hva med dem?''

Det aner jeg ingenting om og derfor kan jeg dessverre ikke uttale meg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest speer

Hva med jødene da? Er de gjerrige?

Og de svarte? Hva med dem?

Det er så tåpelig at man knapt vet om man skal le eller gråte av det du skriver.

''Hva med jødene da? Er de gjerrige?''

De er i hvertfall meget dyktige forretningsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiundertrykk

Du mener skjerf foran ansiktet, og hettegensre, for ikke å snakke om at motorsykkelhjelm nå blir forbudt?

Med vennlig hilsen

Vedkommende mener sikkert, i likhet med det overveldende flertallet i Norge, alle de tingene du ramser opp(skjerf,hjelm osv) i TILLEGG til den "afghanske bunaden" du så informativt skriver om. I siviliserte strøk kan du nok ikke regne med å få nioe særlig service om du tropper opp i banken med et skjerf knyttet rundt ansiktet eller en motorsykkelhjelm tredd nedover hodet.

At likestilling må komme innenfra minioritetsmiljøene forstår nok de fleste av oss. Mange vil derimot ikke ha problem med å i tillegg forby de aller mest latterlige og hemmende religiøse og politiske uniformeringer mennesker måtte finne på å ikle seg.

Du synes kanskje at vi i religionsfrihetens navn skal tillate alskens sekter bl.a. nødvendig legebehandling til sine barn med bakgrunn i at de mener herrens vrede vil falle på den som eventuelt trenger en blodoverføring?? Eller er det kun den kvinneundertrykkende delen av den mannlige muslimske befolkning du synes vi skal tilrettelegge for slik at de kan fortsette sin avsindige oppførsel?

Å komme trekkende med at kvinnene velger dette selv er et så grovt svik i mot disse at jeg har ikke ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende mener sikkert, i likhet med det overveldende flertallet i Norge, alle de tingene du ramser opp(skjerf,hjelm osv) i TILLEGG til den "afghanske bunaden" du så informativt skriver om. I siviliserte strøk kan du nok ikke regne med å få nioe særlig service om du tropper opp i banken med et skjerf knyttet rundt ansiktet eller en motorsykkelhjelm tredd nedover hodet.

At likestilling må komme innenfra minioritetsmiljøene forstår nok de fleste av oss. Mange vil derimot ikke ha problem med å i tillegg forby de aller mest latterlige og hemmende religiøse og politiske uniformeringer mennesker måtte finne på å ikle seg.

Du synes kanskje at vi i religionsfrihetens navn skal tillate alskens sekter bl.a. nødvendig legebehandling til sine barn med bakgrunn i at de mener herrens vrede vil falle på den som eventuelt trenger en blodoverføring?? Eller er det kun den kvinneundertrykkende delen av den mannlige muslimske befolkning du synes vi skal tilrettelegge for slik at de kan fortsette sin avsindige oppførsel?

Å komme trekkende med at kvinnene velger dette selv er et så grovt svik i mot disse at jeg har ikke ord.

1) Det er forskjell på å nekte blodoverføring til seg selv (det har alle lov til), og å nekte blodoverføring til barn (hvor Barnevernet heldigvis skrider inn og overtar omsorgen midlertidig).

2) Som jeg har påpekt var ca 50% av de som bruker niqab i Danmark faktisk etnisk danske. Det er lite trolig at alle disse tvinges.

3) I familier så ser man gjerne at noen søstre bruker hijab, osv., mens andre ikke gjør det. Det er neppe mange fedre som tvinger noen til å bruke det, men ikke andre?

4) Det er allerede forbud mot å tvinge/true folk til å bruke burka.

5) Folk er forskjellige. Sånn er det bare. De tvinger ikke deg; hvorfor skal du tvinge dem?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiundertrykk

1) Det er forskjell på å nekte blodoverføring til seg selv (det har alle lov til), og å nekte blodoverføring til barn (hvor Barnevernet heldigvis skrider inn og overtar omsorgen midlertidig).

2) Som jeg har påpekt var ca 50% av de som bruker niqab i Danmark faktisk etnisk danske. Det er lite trolig at alle disse tvinges.

3) I familier så ser man gjerne at noen søstre bruker hijab, osv., mens andre ikke gjør det. Det er neppe mange fedre som tvinger noen til å bruke det, men ikke andre?

4) Det er allerede forbud mot å tvinge/true folk til å bruke burka.

5) Folk er forskjellige. Sånn er det bare. De tvinger ikke deg; hvorfor skal du tvinge dem?

Med vennlig hilsen

Du skriver tidligere i denne tråden at fordi du visstnok er vant til å diskutere med folk som ikke kjenner til forskjell på de ulike tvangstr.. eh PLAGGENE så føler du at du må informere og forenkle. Da er det vel unødvendig av deg å blande hijab inn i svaret ditt til meg.

Jeg er klar over at vi har alldeles utmerkede lover i mot tvangsbruk allerede- dette til tross har vi altså i Norge valgt å ha et statlig barnevern for å følge opp barn av foreldre som velger å trosse dette lovverket.

Det kan ikke herske noen tvil om at grad av tvang og undertrykking er vesentlig større i endel islamske miljøer enn hos den jevne, hedenske nordmann. Her synes det altså nødvendig å rette ekstra tiltak inn- et lovforbud mot et alldeles grusom og forhatt kostyme kan være en del av disse tiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiundertrykk

Altså, man kan ikke lovregulere at folk skal snakke til deg.

Og staten bør selvsagt ikke detaljregulere hvordan folk skal kle seg. Hva blir det neste - sjekk at man har varm ullgenser på hvis det er mindre enn 15 grader ute?

Med vennlig hilsen

Ja, det tror jeg det er overveiende sannsynlig at vil bli myndighetenes neste trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

1) Det er forskjell på å nekte blodoverføring til seg selv (det har alle lov til), og å nekte blodoverføring til barn (hvor Barnevernet heldigvis skrider inn og overtar omsorgen midlertidig).

2) Som jeg har påpekt var ca 50% av de som bruker niqab i Danmark faktisk etnisk danske. Det er lite trolig at alle disse tvinges.

3) I familier så ser man gjerne at noen søstre bruker hijab, osv., mens andre ikke gjør det. Det er neppe mange fedre som tvinger noen til å bruke det, men ikke andre?

4) Det er allerede forbud mot å tvinge/true folk til å bruke burka.

5) Folk er forskjellige. Sånn er det bare. De tvinger ikke deg; hvorfor skal du tvinge dem?

Med vennlig hilsen

''4) Det er allerede forbud mot å tvinge/true folk til å bruke burka.''

Og da går du ut ifra at _ingen_ tvinges til å bruke burka... Hjemme blir de truet med æresdrap om de nekter, men du sitter på din høye plass og tror at ingen _tvinger_ kvinner til noe som helst, fordi det er forbudt....((((

Hvor står det forbudet? Norsk lov, iransk lov eller fransk lov??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver tidligere i denne tråden at fordi du visstnok er vant til å diskutere med folk som ikke kjenner til forskjell på de ulike tvangstr.. eh PLAGGENE så føler du at du må informere og forenkle. Da er det vel unødvendig av deg å blande hijab inn i svaret ditt til meg.

Jeg er klar over at vi har alldeles utmerkede lover i mot tvangsbruk allerede- dette til tross har vi altså i Norge valgt å ha et statlig barnevern for å følge opp barn av foreldre som velger å trosse dette lovverket.

Det kan ikke herske noen tvil om at grad av tvang og undertrykking er vesentlig større i endel islamske miljøer enn hos den jevne, hedenske nordmann. Her synes det altså nødvendig å rette ekstra tiltak inn- et lovforbud mot et alldeles grusom og forhatt kostyme kan være en del av disse tiltakene.

Men er det DU eller DE som hater det?

Og hvilken rett gir det deg å diktere hvordan de skal kle seg?

Det minner jo unektelig om Iran (ironisk nok), hvor staten også blander seg inn i hvordan kvinner går kledt.

Kan du ikke la kvinnene få bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''4) Det er allerede forbud mot å tvinge/true folk til å bruke burka.''

Og da går du ut ifra at _ingen_ tvinges til å bruke burka... Hjemme blir de truet med æresdrap om de nekter, men du sitter på din høye plass og tror at ingen _tvinger_ kvinner til noe som helst, fordi det er forbudt....((((

Hvor står det forbudet? Norsk lov, iransk lov eller fransk lov??

Jeg har ikke påstått at ingen kvinner blir tvunget. Poenget er at det også er et overgrep (av staten) å nekte de som ØNSKER å bruke det, hvis staten nekter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antiundertrykk

Men er det DU eller DE som hater det?

Og hvilken rett gir det deg å diktere hvordan de skal kle seg?

Det minner jo unektelig om Iran (ironisk nok), hvor staten også blander seg inn i hvordan kvinner går kledt.

Kan du ikke la kvinnene få bestemme selv?

Jeg skulle inderlig ønske at kvinnene fikk bestemme selv.

I likhet med deg er jeg av den klare oppfatning av at folk er forskjellige, nettopp derfor er det så avskyelig å se alle de uniformerte islamdamene som tydelig bærer preg av at de ikke har noe de skulle ha sagt.

Ja, jeg ser at noen individ i Danmark har valgt å konvertere og iføre seg disse tvangstrøryene. Mener du virkelig at det er sammenlignbart: et valg som et fritt oppdratt vestlig menneske har tatt kontra det å være oppvokst med den mentaliteten som råder i de mannssjåvinistiske islammiljøene, hvor rosinen i pølsa liksom er at konverterer du FRA islam er du et legitimt drapsmål.

Hvis du er av den oppfatning av at et flertall av disse kvinnene styrer sin egen hverdag selv, ja da har du min fulle sympati. Mener faktisk ikke å være frekk, men det er aldeles utålelig å se hvor god drahjelp enkelte er villige til å gi sine kvinnehatende og undertrykkende nye landsmenn.

Retten til å styre eget liv og ta egne valgh er jeg villig til å gå ganske så langt for å bidra til at mine lidende medsøstre får. Du snakker mye om Iran-jeg har en del Iranske venniner og velger å tro på at de har en høyere kompetanse på hva det vil si å være kvinne under dette regimet enn hva du har. Kan informere deg om at de alle som en deler mitt syn på disse tingene-det tar jeg med meg videre og velger å overse de uhyre få danske religionsshopperne du så ofte viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har ikke påstått at ingen kvinner blir tvunget. Poenget er at det også er et overgrep (av staten) å nekte de som ØNSKER å bruke det, hvis staten nekter dem.

Hvem skal så bestemme om hvem som blir truet/ikke truet? Spørre kvinnen, mannen eller slektninger...?

Hvis èn av ti velger det helt frivillig, og de resterende ni er under tvang, er du fremdeles for at de kan "velge"?

Sier ikke at vesten har de beste svarene, men når det gjelder frihet for alle _uten_tvang, så er vi vel best;)

Om noen vil beskrive Jesus som homofil, er det deres sak, ikke min. At Muhammed giftet seg med en ni-åring, bryr meg heller ikke.

Ytringsfrihet er selvskrevet og bør _aldri_ knebles, for i de knebledes land foregår urett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir veldig feil å lage lover om hvordan folk skal kle seg. Hvem vet hva neste lov blir?

Dessuten, jeg hadde faktisk syntes det var ganske befriende å kunne gå ut på gaten uten at folk kunne se hvor velstelt jeg var... Litt spøk dette, men... Når jeg ser unge kvinner av i dag som ikke kan gå på butikken uten full sminke, foundation, retting av hår osv.osv. kan man lure på hvem som er frie og hvem som er ufrie ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle inderlig ønske at kvinnene fikk bestemme selv.

I likhet med deg er jeg av den klare oppfatning av at folk er forskjellige, nettopp derfor er det så avskyelig å se alle de uniformerte islamdamene som tydelig bærer preg av at de ikke har noe de skulle ha sagt.

Ja, jeg ser at noen individ i Danmark har valgt å konvertere og iføre seg disse tvangstrøryene. Mener du virkelig at det er sammenlignbart: et valg som et fritt oppdratt vestlig menneske har tatt kontra det å være oppvokst med den mentaliteten som råder i de mannssjåvinistiske islammiljøene, hvor rosinen i pølsa liksom er at konverterer du FRA islam er du et legitimt drapsmål.

Hvis du er av den oppfatning av at et flertall av disse kvinnene styrer sin egen hverdag selv, ja da har du min fulle sympati. Mener faktisk ikke å være frekk, men det er aldeles utålelig å se hvor god drahjelp enkelte er villige til å gi sine kvinnehatende og undertrykkende nye landsmenn.

Retten til å styre eget liv og ta egne valgh er jeg villig til å gå ganske så langt for å bidra til at mine lidende medsøstre får. Du snakker mye om Iran-jeg har en del Iranske venniner og velger å tro på at de har en høyere kompetanse på hva det vil si å være kvinne under dette regimet enn hva du har. Kan informere deg om at de alle som en deler mitt syn på disse tingene-det tar jeg med meg videre og velger å overse de uhyre få danske religionsshopperne du så ofte viser til.

Sånn til informasjon - jeg er med på å hjelpe feministprosjekter få finansiering, som frivillig arbeid. Jeg er såpass feministisk av meg at jeg, som mann, går i 8. mars tog.

Men jeg er også for at folk skal få bestemme selv. Man kan ikke tvinge folk til likestilling - det er like tullet som å forby kvinner å være hjemme, fordi det er "bedre" for dem å jobbe ute.

Forbyr du niqab vil svært mange av disse kvinnene simpelhen knapt få gå utenfor hjemmet.

Hvis man derimot sørger for at de får så mye utdanning og makt som mulig, så vil de selv få likestilling.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg har ikke påstått at ingen kvinner blir tvunget. Poenget er at det også er et overgrep (av staten) å nekte de som ØNSKER å bruke det, hvis staten nekter dem.

Har du tenkt paa at plagget er direkte helseskadelig og kan gi D-vitaminmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sånn til informasjon - jeg er med på å hjelpe feministprosjekter få finansiering, som frivillig arbeid. Jeg er såpass feministisk av meg at jeg, som mann, går i 8. mars tog.

Men jeg er også for at folk skal få bestemme selv. Man kan ikke tvinge folk til likestilling - det er like tullet som å forby kvinner å være hjemme, fordi det er "bedre" for dem å jobbe ute.

Forbyr du niqab vil svært mange av disse kvinnene simpelhen knapt få gå utenfor hjemmet.

Hvis man derimot sørger for at de får så mye utdanning og makt som mulig, så vil de selv få likestilling.

Med vennlig hilsen

Et godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...