Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på en Gud som...


Sør

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Hvis grunntanken er at man ikke forstår, så blir alt meningsløst uansett. Da kan man gjøre hva man vil, fordi vi forstår jo ikke uansett.

Jeg var kristen, men for det første så så jeg at krisendommen laget flere spørsmål enn svar, og for det andre så "passet" det ikke med observerbare fakta. Og hvem vil tilbe en gud som dreper titusenvis av småbarn?

Med vennlig hilsen

Setter du tsunamien i en særstilling? Og jeg har som sagt svart tidligere. Du bare får ikke det svaret du har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 395
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    158

  • hidi, the scorpion

    23

  • Oldbjørg

    5

  • Dorthe

    4

Gjest Istapp

Tråden var nå om den kristne guden, og ikke en som har gjemt seg bort fra tsunamier i fjellene i Tibet! ;)

Med vennlig hilsen

Hehe. Ok!

Men alt henger jo sammen da...men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du tsunamien i en særstilling? Og jeg har som sagt svart tidligere. Du bare får ikke det svaret du har lyst på.

Nei, tsunamien er bare et meget godt eksempel, fordi ingen kan påstå at de er "syndige menneskers skyld", og de som døde var ofte småbarn. Ergo er to av de vanligste bortforklaringene utelykket.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Nei, tsunamien er bare et meget godt eksempel, fordi ingen kan påstå at de er "syndige menneskers skyld", og de som døde var ofte småbarn. Ergo er to av de vanligste bortforklaringene utelykket.

Med vennlig hilsen

Så naturkatastrofer med tap av menneskeliv er beviset på at Gud ikke eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg skjønner begrepet titusenvis av døde småunger, og jeg forstår begrepet "allmektig gud" (som er ansvarlig for dette).

Du ser helt ut til å glemme at Guds veier er uransakelige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så naturkatastrofer med tap av menneskeliv er beviset på at Gud ikke eksisterer?

Det er bevis på at Bibelen må ta feil når den sier at Gud er allmektig og allvitende og god.

En allmektig og god Gud lar ikke titusenvis av småbarn ble drept av en tsunami han kunne forhindret. Da er han enten ikke allmektig (kunne ikke forhindret) eller ikke "god" (men meget ond).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser helt ut til å glemme at Guds veier er uransakelige. ;)

Jeg tror det der er et feilsitat. Jeg tror det skulle stått: "De troendes veier er uransakelige!" *LOL*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det er bevis på at Bibelen må ta feil når den sier at Gud er allmektig og allvitende og god.

En allmektig og god Gud lar ikke titusenvis av småbarn ble drept av en tsunami han kunne forhindret. Da er han enten ikke allmektig (kunne ikke forhindret) eller ikke "god" (men meget ond).

Med vennlig hilsen

Tror ikke vi kommer noe videre - vi får rett og slett se hvem som tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke vi kommer noe videre - vi får rett og slett se hvem som tar feil :)

Det gjør vi nok.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Floskeluttalelse.

Uansett, det er ingen som helst grunn til å tilbe noen som lar så mange småbarn bli drept, og bortforklare det med at hans veier er uransakelige. Det er bare tull.

Hei igjen - det er tøys av deg å stadig framheve tsunamien. Hva setter den i en særstilling foran andre naturkatastofer, sykdommer som tar livet av folk, ulykker osv? Er du journalist siden du stadig snakker om "småbarna som Gud drepte i tsunamien"? For å få det til å høre illest mulig ut?

Vi kristne tror jo at Gud har skapt oss. Vi kan ikke velge å "støtte" han eller ikke. Det er ikke vi som kan kontrollere han ved å kjefte på han fordi det har skjedd en tsunami. Og selv om DU sier at "Gud er ansvarlig" for naturkatastrofer så betyr ikke det at det er sant. Spørsmålet ditt i denne tråden er dermed feil i utgangspunktet.

Og jeg som kristen har ikke mer ansvar for den tsunamien enn deg fordi om jeg er en kristen. Det er helt tåpelig som du argumenterer...

Men hvorfor gidder jeg - jeg har gitt meg egentlig. Må stryke 4 skjorter, 2 forkle og bake en kake til i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen - det er tøys av deg å stadig framheve tsunamien. Hva setter den i en særstilling foran andre naturkatastofer, sykdommer som tar livet av folk, ulykker osv? Er du journalist siden du stadig snakker om "småbarna som Gud drepte i tsunamien"? For å få det til å høre illest mulig ut?

Vi kristne tror jo at Gud har skapt oss. Vi kan ikke velge å "støtte" han eller ikke. Det er ikke vi som kan kontrollere han ved å kjefte på han fordi det har skjedd en tsunami. Og selv om DU sier at "Gud er ansvarlig" for naturkatastrofer så betyr ikke det at det er sant. Spørsmålet ditt i denne tråden er dermed feil i utgangspunktet.

Og jeg som kristen har ikke mer ansvar for den tsunamien enn deg fordi om jeg er en kristen. Det er helt tåpelig som du argumenterer...

Men hvorfor gidder jeg - jeg har gitt meg egentlig. Må stryke 4 skjorter, 2 forkle og bake en kake til i morgen...

''Hva setter den i en særstilling foran andre naturkatastofer, ''

Det er kun et godt eksempel.

''Og jeg som kristen har ikke mer ansvar for den tsunamien enn deg fordi om jeg er en kristen. Det er helt tåpelig som du argumenterer... ''

Jeg har ikke sagt du er ansvarlig.

Jeg har sagt at guden du tilber er ansvarlig, og at du har et valg - du kan slutte å tilbe en gud som gjør slikt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

''Hva setter den i en særstilling foran andre naturkatastofer, ''

Det er kun et godt eksempel.

''Og jeg som kristen har ikke mer ansvar for den tsunamien enn deg fordi om jeg er en kristen. Det er helt tåpelig som du argumenterer... ''

Jeg har ikke sagt du er ansvarlig.

Jeg har sagt at guden du tilber er ansvarlig, og at du har et valg - du kan slutte å tilbe en gud som gjør slikt.

Med vennlig hilsen

Samme guden som har skapt meg? Så skal jeg stoppe å tro på ham fordi det skjer noen naturkatastrofer? Jeg er ikke større en Gud - jeg kan ikke bestemme over han. Og vi vet at vi vil få det godt i himmelen.

...rusler tilbake til strykebrettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme guden som har skapt meg? Så skal jeg stoppe å tro på ham fordi det skjer noen naturkatastrofer? Jeg er ikke større en Gud - jeg kan ikke bestemme over han. Og vi vet at vi vil få det godt i himmelen.

...rusler tilbake til strykebrettet...

Du velger å tro at han har skapt deg.

Jeg valgte å tro det for mange år siden, men så skiftet jeg mening, for det var for mye som ikke stemte.

Så jo, man kan velge noe annet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg tror det der er et feilsitat. Jeg tror det skulle stått: "De troendes veier er uransakelige!" *LOL*

Med vennlig hilsen

Den var ny, men langt mer korrekt enn mitt sitat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Du velger å tro at han har skapt deg.

Jeg valgte å tro det for mange år siden, men så skiftet jeg mening, for det var for mye som ikke stemte.

Så jo, man kan velge noe annet.

Med vennlig hilsen

Og det ønsker du at alle kristne gjør? Velger å ikke tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det ønsker du at alle kristne gjør? Velger å ikke tro?

Ønsker du at f. eks. alle muslimer ble kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Ønsker du at f. eks. alle muslimer ble kristne?

Det har jeg aldri tenkt på - men du svarer ikke på det jeg spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri tenkt på - men du svarer ikke på det jeg spør om!

Jesus sa jo at kristne skulle gå ut og gjøre alle folk til hans disipler, ikke sant?

Jeg ønsker selvsagt ikke å "utslette" verken kristne eller kristendommen. Samtidig så ønsker jeg selvsagt at flest mulig "er enig med meg" (slik de fleste ønsker at andre er enig med dem).

Ja, jeg tror verden ville vært et bedre sted uten at religonene hadde slik makt over mennesker. Menneskerettighetene er langt bedre idealer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingen nick

Jesus sa jo at kristne skulle gå ut og gjøre alle folk til hans disipler, ikke sant?

Jeg ønsker selvsagt ikke å "utslette" verken kristne eller kristendommen. Samtidig så ønsker jeg selvsagt at flest mulig "er enig med meg" (slik de fleste ønsker at andre er enig med dem).

Ja, jeg tror verden ville vært et bedre sted uten at religonene hadde slik makt over mennesker. Menneskerettighetene er langt bedre idealer.

Med vennlig hilsen

''Menneskerettighetene er langt bedre idealer.''

Hvordan definerer du menneskerettighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...