Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på en Gud som...


Sør

Anbefalte innlegg

Men hvorfor stiller du ikke det samme spørsmålet på islam.no?

Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Det ville tilsvare å gå inn på "kirken.no".

DOL er et generelt nettsted. Det er ikke islam.no eller kirken.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 395
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    158

  • hidi, the scorpion

    23

  • Oldbjørg

    5

  • Dorthe

    4

Gjest fra bergen

Hvorfor i alle dager skulle jeg det? Det ville tilsvare å gå inn på "kirken.no".

DOL er et generelt nettsted. Det er ikke islam.no eller kirken.no.

Du er jo ikke redd for å rakke ned på religiøse sånn til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke redd for å rakke ned på religiøse sånn til vanlig.

Nei, men jeg gjør et ikke "i stuen" deres.

DOL er et nøytralt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, Sør, Sør, Gud ER allmektig! Og en dag vil Han komme tilbake og ordne opp. Han bestemmer at nå er nok nok. Og da skal du få se at han lever og er til! Og til og med er allmektig.

Og til og med ateister som deg MÅ bøye kne for ham og tilbe ham. Kunne ønske jeg fikk se ansiktet ditt da, gitt! hihi, det hadde vært ubetalelig! juhuuu

Og hvis han er allmektig, som du påstod, hvorfor dreper han da småunger i titusenvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så - hva har det med saken å gjøre?

Har forresten hørt en gang at Jesus også evangeliserer i "dødsriket" fordi alle skal ha fått en sjangs til å høre budskapet.

Men uansett har vi ikke alle svaren Sør.

Bruker man fantasien litt så kan vi jo tenke stort. Sett at det finnes mange "guder" som har fått en jordklode hver her i universet, som en oppgave, vi er kanskje et forsøk? Oppgaven var kanskje å skape gode mennesker og ei perfekt jord? Vet ikke? Sier ikke at JEG tror på dette bare at vi ikke kan vite. (Men jeg syns jo det er litt rart at i hele universet er det bare en planet med mennesker på. OGSÅ en grunn til å tro på en Gud da).

Det står jo i bibelen at nå forstår vi stykkevis og delt. Men en gang skal vi se helheten, eller noe sånt.

Hvis grunntanken er at man ikke forstår, så blir alt meningsløst uansett. Da kan man gjøre hva man vil, fordi vi forstår jo ikke uansett.

Jeg var kristen, men for det første så så jeg at krisendommen laget flere spørsmål enn svar, og for det andre så "passet" det ikke med observerbare fakta. Og hvem vil tilbe en gud som dreper titusenvis av småbarn?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det står jo i bibelen at nå forstår vi stykkevis og delt. Men en gang skal vi se helheten, eller noe sånt.''

Nemlig. Vi har ikke svar på alt. Jeg har sagt til Sør flere ganger at Gud har en større bevissthet enn oss skrøpelige mennesker. Jeg stoler på at Gud har kontrollen. Vi mennesker har ikke svarene på alt, men jeg stoler på at Gud har.

Det klarer ikke /vil ikke Sør forstå eller respektere/akseptere.

Nei, fordi det er en åpenbar bortforklaring og ansvarsfraskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Nei, fordi det er en åpenbar bortforklaring og ansvarsfraskrivning.

Gud er gud. Men slikt forstår ikke du deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er ikke Gud som dreper i en tsunami.

Min teori - eller slik jeg har forstått det:

Da den frie vilje kom inn i verden ble noen forført av "det onde". Gud likte ikke dette, men valgte å ikke gripe inn fordi han nettopp hadde gitt mennesket den frie viljen.

Han ble skuffet over menneskene som ikke ville være hans barn. Med det onde kom også døden. Han hadde imidlertid en plan for å redde de som tror på ham, nemlig å sende Jesus for å dø for våre synder. Dermed tok han straffen og de kristne ble reddet fra evig død, og får evig liv i himmelen etter sin død.

Hva som har skjedd FØR alt dette vet jeg ikke. Jeg tror ikke av vi mennesker vet og kan alt (slik som det virker som om du Sør tror om deg selv). Men klart den onde må jo ha kommet fra en plass - noen har teorier om en maktkamp mellom englene osv.

Det er selvfølgelig tragisk at mange barn dør i en tsunami eller hvor som helst. Samtidig skal jo ALLE dø engang, hvorfor er det så mye verre å dø i en tsunami enn av kreft?

Forstår ikke hvorfor du har så imot de kristne, om jeg tror på dette so what? GJØR det deg noe? Hva har jeg egentlig å tape på å tro på dette? Tar jeg feil så gjør jeg det, tar jeg ikke feil så får jeg evig liv. Ikke så vanskelig å velge syns jeg.

Jeg er også blandt dem som ikke kan forestille meg at verden har blitt til av seg selv - DET blir ufattelig å tro på.

Men jeg forventer ikke å ha alle svarene før jeg kan tro på noe.

''Hva har jeg egentlig å tape på å tro på dette? Tar jeg feil så gjør jeg det, tar jeg ikke feil så får jeg evig liv. Ikke så vanskelig å velge syns jeg.''

Kanskje jeg burde bli muslim. Jeg har sansen for disse sytti jomfruene.

Jeg mener ... hva har jeg å tape på det, lizz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er gud. Men slikt forstår ikke du deg på.

''Gud er gud.''

Vel, ja, men du får neppe noen Nobelpris for den observasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

''Gud er gud.''

Vel, ja, men du får neppe noen Nobelpris for den observasjonen.

Det å forstå Gud ligger langt utenfor den menneskelige fatteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

''Hva har jeg egentlig å tape på å tro på dette? Tar jeg feil så gjør jeg det, tar jeg ikke feil så får jeg evig liv. Ikke så vanskelig å velge syns jeg.''

Kanskje jeg burde bli muslim. Jeg har sansen for disse sytti jomfruene.

Jeg mener ... hva har jeg å tape på det, lizz?

Er det ikke 99?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å forstå Gud ligger langt utenfor den menneskelige fatteevne.

Julenissen ligger også langt utover den menneskelige fatteevnen, uten at det blir sannere av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Og hvis han er allmektig, som du påstod, hvorfor dreper han da småunger i titusenvis?

Det har jeg da svart på? Jeg svarte at jeg ikke visste hvorfor. Men at jeg likevel tror på ham, og mener at han er allmektig.

Ingenting er umulig for Gud, så han kan uten problem forhindre ulykker, naturkatastrofer, osv., men hvorfor han ikke gjør det, vet jeg ikke.

Jeg har også svart deg at jeg mener Gud har en større bevissthet enn oss mennesker (det skulle da bare mangle,-Han er jo skaperen, vi er en del av skaperverket), og har sine planer som ikke vi helt forstår bestandig.

Som en annen her sa, Nå forstår vi stykkevis og delt, seinere skal vi forstå mer.

Jeg bare innser at Gud vet best hvorfor han velger (og ikke velger) som han gjør.

Ikke mitt problem, men Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...