Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på en Gud som...


Sør

Anbefalte innlegg

Dette er ikke et kristent forum.

Og jeg har tidligere skrevet langt "skarpere" til muslimer, og blitt venner med dem etterpå.

Hele Livssynsforum på DOL er slettet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 395
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    158

  • hidi, the scorpion

    23

  • Oldbjørg

    5

  • Dorthe

    4

Gjest solfryd

Nei, buddhisme er noe annet.

Men nei, det er verken diskriminerende eller trakasserende å påpeke at å tilbe en gud som bedriver massemord av småbarn ikke akkurat er greit.

''Men nei, det er verken diskriminerende eller trakasserende å påpeke at å tilbe en gud som bedriver massemord av småbarn ikke akkurat er greit.''

Men da er det vel heller ikke diskriminerende og trakasserende å påpeke at eventyr om homofile, presentert for småbarn, ikke akkurat er greit.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Det er overhodet ikke trakasserende, og spesielt ikke i en tråd som jeg startet med et sprørsmål om akkurat dette.

det er ikke den som trakasserer som kan avgjøre om det er trakassering. det blir som å la en som mobber få avgjøre om det er mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men nei, det er verken diskriminerende eller trakasserende å påpeke at å tilbe en gud som bedriver massemord av småbarn ikke akkurat er greit.''

Men da er det vel heller ikke diskriminerende og trakasserende å påpeke at eventyr om homofile, presentert for småbarn, ikke akkurat er greit.?

Selvsagt er det diskriminerende for homofile, fordi årsaken til at du mener det ikke er greit innebærer at deres legning er mindre verdt, eller lignende, og at barn derfor ikke skal få høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Selvsagt er det diskriminerende for homofile, fordi årsaken til at du mener det ikke er greit innebærer at deres legning er mindre verdt, eller lignende, og at barn derfor ikke skal få høre om det.

og det er ikke diskriminerende at du mener alle som tror på en gud, ikke vet sitt eget beste? bare fordi de ikke kan svare på alle spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke den som trakasserer som kan avgjøre om det er trakassering. det blir som å la en som mobber få avgjøre om det er mobbing.

Så da står jeg fritt til å si at du mobber meg? Siden det er den mobbede som avgjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest solfryd

Selvsagt er det diskriminerende for homofile, fordi årsaken til at du mener det ikke er greit innebærer at deres legning er mindre verdt, eller lignende, og at barn derfor ikke skal få høre om det.

Men du mener jo at "å tro" er mindre verdt enn å være ateist.

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Så da står jeg fritt til å si at du mobber meg? Siden det er den mobbede som avgjør?

Ja, det mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det er ikke diskriminerende at du mener alle som tror på en gud, ikke vet sitt eget beste? bare fordi de ikke kan svare på alle spørsmål?

Jeg har ikke skrevet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du mener jo at "å tro" er mindre verdt enn å være ateist.

Hva er forskjellen?

Det har jeg heller ikke skrevet. Å være ateist er jo ikke å tro.

Det jeg har kritisert folk for er å tilbe en allmektig gud som (siden han er allmektig) er ansvarlig for bl.a. titusenvis av døde småbarn i en tsunami. En slik gud bør man ikke tilbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Naturkatastrofer det skjønner du,er ikke Gud som gjør det. Naturkatastrofer er ofte menneskeskapt,så der kan vi snu pilene mot oss selv. Jeg tror Gud er de gode tingene som skjer,resten...de negative tingene,er menneskeskapte illusjoner. Vi lever virkelig i illusjonenes Verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det har jeg heller ikke skrevet. Å være ateist er jo ikke å tro.

Det jeg har kritisert folk for er å tilbe en allmektig gud som (siden han er allmektig) er ansvarlig for bl.a. titusenvis av døde småbarn i en tsunami. En slik gud bør man ikke tilbe.

''Å være ateist er jo ikke å tro''

Jo, på en måte. For du _tror_ jo ikke på noen gud. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturkatastrofer det skjønner du,er ikke Gud som gjør det. Naturkatastrofer er ofte menneskeskapt,så der kan vi snu pilene mot oss selv. Jeg tror Gud er de gode tingene som skjer,resten...de negative tingene,er menneskeskapte illusjoner. Vi lever virkelig i illusjonenes Verden!

Det er heller vanskelig å se hvordan mennesker skal være ansvarlig for jordskjelvet under havbunnen, som forårsaket en tsunami.

Uansett, hvis den påståtte guden er allmektig, så kunne han stoppet bølgen, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å være ateist er jo ikke å tro''

Jo, på en måte. For du _tror_ jo ikke på noen gud. ;-)

Nei, du blander det som kalles negativ ateisme (som nesten alle er) med positiv ateisme, som er noe helt annet.

Negativ ateisme er at man ikke tror på en gud.

Positiv ateisme er at man tror en gud ikke eksisterer.

Det er veldig forskjellige konsepter, og kun den siste er en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg skjønner ingenting

Naturkatastrofer det skjønner du,er ikke Gud som gjør det. Naturkatastrofer er ofte menneskeskapt,så der kan vi snu pilene mot oss selv. Jeg tror Gud er de gode tingene som skjer,resten...de negative tingene,er menneskeskapte illusjoner. Vi lever virkelig i illusjonenes Verden!

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

Det er heller vanskelig å se hvordan mennesker skal være ansvarlig for jordskjelvet under havbunnen, som forårsaket en tsunami.

Uansett, hvis den påståtte guden er allmektig, så kunne han stoppet bølgen, ikke sant?

Med vennlig hilsen

Syns ikke det er vanskelig å forstå jeg,Jorden er tross alt menneskehetens lekeplass...eller mer korrekt,menneskehetens skole. Jeg tror på Universet,jeg tror det finnes andre planeter med liv,noen ligger langt foran oss...der har de lært hvordan de skal oppføre seg,hva som er meningen med livet. Her på vår planet,har vi ikke begynt i første klasse enda. Men dette blir vel for svevende,hehe :-)

Jeg tror vi mennesker har det som skal til for å redde Jorden,men mange vet ikke det....

Men ikke vits at jeg utdyper dette,det er bare min tro og oppfattelse :)

Hvis du vil vite mer om det,kan du lese om tibetansk tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

''Hva har jeg egentlig å tape på å tro på dette? Tar jeg feil så gjør jeg det, tar jeg ikke feil så får jeg evig liv. Ikke så vanskelig å velge syns jeg.''

Kanskje jeg burde bli muslim. Jeg har sansen for disse sytti jomfruene.

Jeg mener ... hva har jeg å tape på det, lizz?

Det er nok vanskeligere å være muslim enn en kristen. For ikke å snakke om kvinnefiendtlig. Syns jeg ser meg selv i burka...

Mye strev for ingen nytte altså, for det er jo ikke sant da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er vanskelig å forstå jeg,Jorden er tross alt menneskehetens lekeplass...eller mer korrekt,menneskehetens skole. Jeg tror på Universet,jeg tror det finnes andre planeter med liv,noen ligger langt foran oss...der har de lært hvordan de skal oppføre seg,hva som er meningen med livet. Her på vår planet,har vi ikke begynt i første klasse enda. Men dette blir vel for svevende,hehe :-)

Jeg tror vi mennesker har det som skal til for å redde Jorden,men mange vet ikke det....

Men ikke vits at jeg utdyper dette,det er bare min tro og oppfattelse :)

Hvis du vil vite mer om det,kan du lese om tibetansk tro.

Tråden var nå om den kristne guden, og ikke en som har gjemt seg bort fra tsunamier i fjellene i Tibet! ;)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Istapp

?

:-)

En forstår bare det en vil forstå! Resten er det bare å forkaste,da er det ikke meningen at du skal forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...