Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg ganske sikker på at Lise ikke er anonym i forhold til de som kjenner barna, samt barnas venner. Sånn sett synes jeg deg blir veldig rart at Hagen skal få så mye kritikk, når Lise har vært med i et realityshow.

I en ideell verden burde Lise kunne leve som hun ville uten at det skulle harme noen. Men barn er veldig forskjellig så det er vel ulikt hvordan man takler krisen.

Jeg er veldig åpen og lite fordumsfull så i min naive verden er det sånn at hennes transegreier burde gå helt fint. Men det gjør kanskje ikke noe at vi får en diskusjon på hva dette gjør for en familie. Jeg er dog neppe like generøs som x-kona til Lise som sier hun kunne fortsatt forholdet om Lise levde ut sin kvinnelighet kun i oslo. For meg hadde det vært fullstendig turn off om min mann hadde begynt å kle seg i dameklær. Han hadde fortsatt hatt min respekt, men jeg ville ikke vært kjæreste noe mer.

Jeg vet ikke hvor åpent dette er rundt ungene og hvor mange på skolen vet om det.

Det er i hvert fall langt mer kjent nå enn før Hagen sørget for å få det på første side.

===

Jeg har ikke noe problem med at du ikke kunne hatt et forhold til en transe. Ikke noe kritikk - det er slik man velger selv. Jeg har heller ikke kritisert Hagens datter.

Med vennlig hilsen

• Svar 247
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

89

• morsan

15

• SoriaMoria

8

• hidi, the scorpion

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg misliker det som Lise har vært med på på tv. og du mener fortsatt at jeg ikke har fordommer? Fint, da er vi enige.

Det avhenger jo av hvorfor du misliker at Lise var på TV. Hvis det bare er fordi Lise er trans (= å stå frem som homofil, for 20 år siden), så er det fordommer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvfølgelig hadde de fleste da ikke fått med seg at det var Hagens barnebarn det var snakk om, dersom han ikke hadde skrevet kronikken. Men det er ikke poenget.

For disse barna, så ville jo flere i nabolaget og vennene/vennenes foreldre se det - og det er jo innlysende at de ville kjenne igjen en tidligere nabo og kople navnet til disse barna.

Så for barna så er det minst like ille at 50 på skolen så på programmet eller har hørt snakk om programmet, enn om 500.000 nordmenn har lest artikkelen til Hagen.

See?

Jeg er helt enig med deg. Og jeg vil tro at alle rundt barna vet om det uansett.

Skrevet

Og hvordan berettiger det at Hagen nå gjør det samme mot ungene, enda en gang?

Med vennlig hilsen

Hagen gjør ikke det samme enda en gang. Katta er ute av sekken. Hagen bringer det opp til samfunnsdebatt noen aspekter av hvordan dette oppleves av familien.

Skrevet

Transer og svarte er begge grupper som i seg selv ikke er skadelige for noen andre.

Fordommer er når man baserer sin "dømming" av noen på det andre mennesker av samme gruppe har gjort. Jeg baserer mine ord om Hagen om det Hagen selv har sagt/gjort de siste 30 årene. At man ikke liker noen er ikke en fordom.

Med vennlig hilsen

Jeg ser på meg selv som veldig open minded, men man skal ikke se bort fra at det ikke er helt heldig for et barnesinn å vokse opp med en far, fullstendig mann som begynner å kle seg som en dame. Selv om jeg veldig gjerne vil at alle skal få leve slik de vil bare de ikke skader andre. Jeg synes når du har små barn, og er i konflikt om dette er ikke realitytv, det du skal gjøre.

Skrevet

Uenig. Det er faktisk denne transe-ekssvigersønnen som har trukket dette for media - og den omtalen denne transen har skaffet seg/fått i hele vår, så er det ikke rart at resten av familien vil ta til motmæle.

Men: privatsaken (og programmet), skulle aldri vært i media. Dette er helt bak mål.

De (Hagen og dattera) kritiserer ikke transer, men måten de lever det ut på, når barn er i bildet. Må si med enig i det.

Så da er vi enige om at vi er uenige :-)

I prinsippet synes jeg at transer skal få leve som de vil barn eller ikke. Men dersom barna til en konkret transe ikke vil at det skal offentligjøres, da synes jeg at transa kunne ventet med å gå public på nasjonalt tv.

Skrevet

Jeg ser på meg selv som veldig open minded, men man skal ikke se bort fra at det ikke er helt heldig for et barnesinn å vokse opp med en far, fullstendig mann som begynner å kle seg som en dame. Selv om jeg veldig gjerne vil at alle skal få leve slik de vil bare de ikke skader andre. Jeg synes når du har små barn, og er i konflikt om dette er ikke realitytv, det du skal gjøre.

Hei,

Jeg sier heller ikke at faren har oppført seg eksemplarisk, men jeg (i likhet med de aller fleste her) har jo ikke sett programmet, og de som har sett det ante ikke hvem det var, antar jeg.

De fleste foreldre tar jo hensyn, samtidig så mener jeg (og du er trolig enig) at selve problemstillingen her mht transer jo egentlig handler om samfunnets reaksjon til dem, og ev. mobbing av unger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hagen gjør ikke det samme enda en gang. Katta er ute av sekken. Hagen bringer det opp til samfunnsdebatt noen aspekter av hvordan dette oppleves av familien.

Jo, men han gjør det ikke som "Ola Nordmann", men som en av de mest kjente personene i Norge. Han blåser dette, som de absolutt færreste hadde hørt om, opp til en stor offentlig debatt, og nå er det plutselig alle som vet hvem og hva.

Og han inntar sin sedvanlige offerrolle, som han har øvd seg på siden midten av 1970-årene.

Tror du ungene er tjent med det Hagen skrev?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet ikke hvor åpent dette er rundt ungene og hvor mange på skolen vet om det.

Det er i hvert fall langt mer kjent nå enn før Hagen sørget for å få det på første side.

===

Jeg har ikke noe problem med at du ikke kunne hatt et forhold til en transe. Ikke noe kritikk - det er slik man velger selv. Jeg har heller ikke kritisert Hagens datter.

Med vennlig hilsen

Det sto vel både i kronikken til Hagen, og ihvertfall i andre artikler på nettet, at Hagens datter hadde følt at ddet var nødvendig å informere nærmiljøet i forkant av tv-serien, for å unngå at dette slo ned som en bombe. Lise står visstnok frem med fullt navn, på serien dvs samme etternavn som barna. Det har også stått at Hagens datter hadde bedt Lise om å informere barnas nærmiljø og prøve å 'ufarliggjøre' dette, men dette hadde ikke skjedd.

Jeg er enig i at det ikke hører hjemme i media å debattere en familie- og omsorgskonflikt, men hvis man ser bort frra akkurat den biten og bare ser på selve "anklagene" mot Lise, var det et sentralt tema i Hagens kronikk at han mente at Lise burde tatt større ansvar for å lette barnas situasjon.

Skrevet

Hagen er bare et menneske han også...

Det er vel en slik type unnskyldning man kommer med når folk gjør menneskelige feil og mangler, typisk ugjennomtenkte ting. Denne kronikken var i høy grad forsettlig, for ikke å si overlagt, og da blir "bare et menneske-argumentet" litt feil, synes jeg.

Skrevet

Det sto vel både i kronikken til Hagen, og ihvertfall i andre artikler på nettet, at Hagens datter hadde følt at ddet var nødvendig å informere nærmiljøet i forkant av tv-serien, for å unngå at dette slo ned som en bombe. Lise står visstnok frem med fullt navn, på serien dvs samme etternavn som barna. Det har også stått at Hagens datter hadde bedt Lise om å informere barnas nærmiljø og prøve å 'ufarliggjøre' dette, men dette hadde ikke skjedd.

Jeg er enig i at det ikke hører hjemme i media å debattere en familie- og omsorgskonflikt, men hvis man ser bort frra akkurat den biten og bare ser på selve "anklagene" mot Lise, var det et sentralt tema i Hagens kronikk at han mente at Lise burde tatt større ansvar for å lette barnas situasjon.

Faren kunne sikkert gjort mer. Helt enig, men det er vanskelig å ta stilling til, siden jeg ikke har sett programmet (i likhet med de fleste).

Min kritikk her har jo hovedsakelig vært at Hagen tar dette offentlig, og at mye av kritikken minner veldig om det som homofile ble utsatt for for 20 år siden.

Dessuten minner det veldig om alle de gangene Hagen har inntatt offerrollen ovenfor alenemødre, offentlig ansatte, trygdede, innvandrere, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jo, men han gjør det ikke som "Ola Nordmann", men som en av de mest kjente personene i Norge. Han blåser dette, som de absolutt færreste hadde hørt om, opp til en stor offentlig debatt, og nå er det plutselig alle som vet hvem og hva.

Og han inntar sin sedvanlige offerrolle, som han har øvd seg på siden midten av 1970-årene.

Tror du ungene er tjent med det Hagen skrev?

Med vennlig hilsen

I utgangspunktet skulle en ikke tro at ungene er tjent med at det blir enda mer offentlig. På den annen side regner jeg med at de har spurt barna før de brukte Hagen som informant både på skolen og i media.

Skrevet

I utgangspunktet skulle en ikke tro at ungene er tjent med at det blir enda mer offentlig. På den annen side regner jeg med at de har spurt barna før de brukte Hagen som informant både på skolen og i media.

Men ungene er neppe i stand til selv å vurdere konsekvensene av dette. Og uansett mener jeg at Hagen bør slutte med offerrollen sin, og å vaske sitt private skittentøy offentlig. Hvis han føler for å forklare for "de andre på skolen" kan man skrive et brav til bruk på skolen, fortrinnsvis signert av ungenes mor.

Nå er det en nasjonalsak.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Faren kunne sikkert gjort mer. Helt enig, men det er vanskelig å ta stilling til, siden jeg ikke har sett programmet (i likhet med de fleste).

Min kritikk her har jo hovedsakelig vært at Hagen tar dette offentlig, og at mye av kritikken minner veldig om det som homofile ble utsatt for for 20 år siden.

Dessuten minner det veldig om alle de gangene Hagen har inntatt offerrollen ovenfor alenemødre, offentlig ansatte, trygdede, innvandrere, osv.

Med vennlig hilsen

''Min kritikk her har jo hovedsakelig vært at Hagen tar dette offentlig,''

Hvilket det er lett å være enig med deg i.

''og at mye av kritikken minner veldig om det som homofile ble utsatt for for 20 år siden.''

Men her er jeg ikke enig med deg. Jeg synes det blir alt for lett å hyle opp om diskriminering dersom man har noe å utsette på en person som tilfeldigvis befinner seg i en utsatt gruppe. Jeg husker f eks Esben Esther argumenterte med intoleranse da dommerne i "Skal vi danse" ga hin dårlig poengscore, mens faktum var jo at hin ikke var spesielt flink!

Hvis man kun fokuserer på at Hagens kronikk handler om diskriminering, kan man fort gå glipp av viktige poenger, og et av de beste er e.m.m.: Hvorfor tar Lise hensyn til sin arbeidsgiver/kolleger og går kledd som mann på jobb, mens hun ikke vil ta det samme hensynet til sine egne barn, som har bedt om at pappe ikke møte opp i dameklær?

''Dessuten minner det veldig om alle de gangene Hagen har inntatt offerrollen ovenfor alenemødre, offentlig ansatte, trygdede, innvandrere, osv.''

Ja, Hagen har jo en lang merittliste når det gjelder offerrollen.

Men kanskje er det å bedømme alt han sier ut fra netopp forhistorien som offer det samme som å ha fordommer?

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

''og at mye av kritikken minner veldig om det som homofile ble utsatt for for 20 år siden.''

Men her er jeg ikke enig med deg. Jeg synes det blir alt for lett å hyle opp om diskriminering dersom man har noe å utsette på en person som tilfeldigvis befinner seg i en utsatt gruppe. Jeg husker f eks Esben Esther argumenterte med intoleranse da dommerne i "Skal vi danse" ga hin dårlig poengscore, mens faktum var jo at hin ikke var spesielt flink!

Hvis man kun fokuserer på at Hagens kronikk handler om diskriminering, kan man fort gå glipp av viktige poenger, og et av de beste er e.m.m.: Hvorfor tar Lise hensyn til sin arbeidsgiver/kolleger og går kledd som mann på jobb, mens hun ikke vil ta det samme hensynet til sine egne barn, som har bedt om at pappe ikke møte opp i dameklær?

''Dessuten minner det veldig om alle de gangene Hagen har inntatt offerrollen ovenfor alenemødre, offentlig ansatte, trygdede, innvandrere, osv.''

Men kanskje er det å bedømme alt han sier ut fra netopp forhistorien som offer det samme som å ha fordommer?

veldig godt skrevet!

Skrevet

For 35 år siden var ikke svarte mennesker vanlige i Norge.

Ei heller homofile fedre, ettersom det var ulovlig helt frem til 1973.

Det er samme problemstilling, og det er de med fordommer som må ta ansvar for fordommene deres, og ikke forlange at svarte, homofile, jøder, og hvem det nå enn er, skal skjule seg iht. deres fordommer.

Med vennlig hilsen

''For 35 år siden var ikke svarte mennesker vanlige i Norge.''

Nei, og det så man jo i A-magasinet forrige fredag, der de omtalte noen av tabbene i Aftenpostens 150-årige historie: Da Nordlandsbanen ble åpnet i 1962, hadde Aftenposten en artikkel om dette med følgende overskrift: "Første persontog til og fra Bodø i dag – neger var med"

;-)

Selv om man hadde byttet ut 'neger' med 'afrikaner', hadde det vært en utenkelig overskrift i dag.

Skrevet

Det siste først: fordommer er da ikke å bedømme en person basert på tidligere oppførsel. Fordommer er hvis man dømmer Hagen fordi han er bestefar, norsk, hvit, hetero, osv.

Ja, faren kunne (og burde) sikkert gjort mye forskjellig, men Hagen hadde neppe publisert en kronikk i riksdekkende media hvis faren ikke var transe, men hadde "reist vekk når han skulle vært hjemme" (gjort noe annet ille mot ungene). Det er transe-elementet som er årsaken til kronikken, selv om faren sikkert også har gjort noe ille. Men hvis han bare hadde gjort noe ille, men ikke vært transe, ville Hagen ikke skrevet, og ikke fått noe gehør. Han spiller, meget bevisst, på fordommer som mange personer har mot transer. (Slik han tidligere har gjort mot alenemødre.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Og jeg vil tro at alle rundt barna vet om det uansett.

I så fall er jo farens program vitterlig ikke noe problem, men Hagen tar dette opp på nasjonalt plan.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''For 35 år siden var ikke svarte mennesker vanlige i Norge.''

Nei, og det så man jo i A-magasinet forrige fredag, der de omtalte noen av tabbene i Aftenpostens 150-årige historie: Da Nordlandsbanen ble åpnet i 1962, hadde Aftenposten en artikkel om dette med følgende overskrift: "Første persontog til og fra Bodø i dag – neger var med"

;-)

Selv om man hadde byttet ut 'neger' med 'afrikaner', hadde det vært en utenkelig overskrift i dag.

Ja, verden går fremover.

Jeg husker at jeg hørte et intervju i radioen rundt 1980, med en eldre kvinne fra Finnmark, som var overbevist om at "negre har jo hale"!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, verden går fremover.

Jeg husker at jeg hørte et intervju i radioen rundt 1980, med en eldre kvinne fra Finnmark, som var overbevist om at "negre har jo hale"!

Med vennlig hilsen

Du skal ikke gå lenger tilbake enn til Big Brother i dette årtusen der en av deltakerne mente at 'negrene' var nærmere beslektet med apene enn hvite, ettersom de jo var svarte i huden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...