Gå til innhold

Trenger vi egentlig disse hundene?


Sør

Anbefalte innlegg

Et dyrepoliti kan ta hunder fra eiere som mishandler hundene sine slike at de ikke blir aggresive og nervøse, og avlive dem om de ikke lar seg rehabilitere.

En må også velge hunder etter hva slags forutsetninger en har til å gi dem det de trenger av dressur, mosjon og mental stimulering. Akkurat som mennesker kan også dyr få atferdsproblemer når de ikke blir behandlet på rett måte.

Dyr har ingen rettigheter i Norge. Jeg selv opplevde en gang å bli sittendes med en hesten min som hadde ramlet på ryggen i en liten elv midt på natten. Jeg måtte holde hodet til hesten over vannet for at den ikke skulle drukne. Jeg ringte politiet å ba om hjelp, men fikk kjeft om at det ikke var noe de kunne gjøre, og de ville heller ikke tilkalle brannvesnet. Så de ba meg ringe etter kjentfolk. Jeg starter på A på telefonlisten min, og ingen svarte for det var midt på natten.

Så slengte hesten på hodet, så jeg ble slengt til sides og skallet i en sten så blodet sildret. Til slutt ringte jeg selv det lokale brannvesenet, og en av dem rykket ut.

Etter en time kom hesten min seg opp for egne bein. Men den kunne ha fått hjertestans da hester ikke tåler å ligge slik lenge på grunn av at de har lite hjerte i forhold til kroppen.

Men. Så ser jeg på dyreprogram fra USA der de faktisk setter pris på dyrene sine, og gjerne rykket ut med 20 brannmenn og hellekopter i lignendes tilfeller.

Mange som deg har rett og slett ikke evne til å forstå hvor mye et dyr betyr for mennesker.

Vel, da har jo dyr verdi fordi de betyr noe for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    68

  • zellica

    17

  • morsan

    14

  • candyqueen_83

    14

Mest aktive i denne tråden

Det står hunden var ute og luftet seg. Og at eieren oppdaget det da han kom hjem fra jobb.

Det står bare at hunden var ute, og da kan den meget vel ha stått i inngjerdet hage eller hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å forby rotweilerrasen fordi en 5 mnd gammel valp har bitt et barn er vel litt drøyt.

Fordi det er en rase som åpenbart har et "farlig bitt", og som er en ekstremt sterk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det står bare at hunden var ute, og da kan den meget vel ha stått i inngjerdet hage eller hundegård.

Unnskyld, jeg trodde du svarte meg og sa at den kunne ha vært løs utenfor hagen. Leste ikke godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mil1365380270

Men ettersom vi åpenbart ikke kan avskaffe verken "ubrukelige foreldre" eller 2-åringer, så gjenstår bare rottweilerne.

Med vennlig hilsen

Akkurat det eksempelet går ikke på Rottweilere, det går vel mer på å lære barna våre å omgås barn? Hester, biler og kuer f.eks. er også farlige i så måte. Jeg er helt enig i at flere og flere foreldre er utrolig lite kyndige i å omgås dyr. Og de overfører det til barna sine med en utrolig selvtilfredshet som slår tilbake på alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Men ettersom vi åpenbart ikke kan avskaffe verken "ubrukelige foreldre" eller 2-åringer, så gjenstår bare rottweilerne.

Med vennlig hilsen

Akkurat det eksempelet går ikke på Rottweilere, det går vel mer på å lære barna våre å omgås barn? Hester, biler og kuer f.eks. er også farlige i så måte. Jeg er helt enig i at flere og flere foreldre er utrolig lite kyndige i å omgås dyr. Og de overfører det til barna sine med en utrolig selvtilfredshet som slår tilbake på alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en rase som åpenbart har et "farlig bitt", og som er en ekstremt sterk hund.

Da vil du forby min rase også da som har et "farlig" bitt og veier mer enn 60 kg, og åpenbart er en meget sterk hund?

Vi må nyansere litt mer enn det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er vel en noenlunde trygg hund. De fleste "staff'ene" burde vært forbudt. En del trerrierhunder også. Kanskje også noen spisshunder som f.eks eskimohund. Hva med en lisensordning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Rottweileren er vel en noenlunde trygg hund. De fleste "staff'ene" burde vært forbudt. En del trerrierhunder også. Kanskje også noen spisshunder som f.eks eskimohund. Hva med en lisensordning?

Hvorfor skriver du først staffer, og så flere terriertyper? En staff er en terrier, og trenger vel ikke å skilles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Her sto det mer, ja. Du skulle lagt ut denne. Uansett totalt uakseptabel oppførsel å beskylde folk for å stå bak noe sånt når du ikke har grunn til det.

Jeg regna ikke med at det var han som hadde gjort akkurat dette, men han kommer jo med et hat mot "farlige" hunder her. Så en eller annen med samme meninger er det jo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er vel en noenlunde trygg hund. De fleste "staff'ene" burde vært forbudt. En del trerrierhunder også. Kanskje også noen spisshunder som f.eks eskimohund. Hva med en lisensordning?

Det burde absolutt være en eller annen form for lisens eller kurs ja.

Hørte akkurat om et skrekkeksempel idag. En persom med en alvorlig sykdom som har fått en 8 mnd gammel omplasserings hannhund. Av rasen border collie. Det er dømt til å gå fryktelig galt. Dette er en rase som minimum krever masse tur, og så får den en eier som ikke klarer å gå tur pga sykdom:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Her sto det mer, ja. Du skulle lagt ut denne. Uansett totalt uakseptabel oppførsel å beskylde folk for å stå bak noe sånt når du ikke har grunn til det.

Det er da linket til denne artikkelen i den andre. Så det er jo bare å trykke på den for å lese alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det eksempelet går ikke på Rottweilere, det går vel mer på å lære barna våre å omgås barn? Hester, biler og kuer f.eks. er også farlige i så måte. Jeg er helt enig i at flere og flere foreldre er utrolig lite kyndige i å omgås dyr. Og de overfører det til barna sine med en utrolig selvtilfredshet som slår tilbake på alle involverte.

Joda, man bør selvsagt lære barn å holde seg vekke, men det er til syvende og sist alltid hunden/hundeeieren som har ansvaret, akkurat som det er bileieren som vanligvis blir straffet hvis et barn blir påkjørt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

Det burde absolutt være en eller annen form for lisens eller kurs ja.

Hørte akkurat om et skrekkeksempel idag. En persom med en alvorlig sykdom som har fått en 8 mnd gammel omplasserings hannhund. Av rasen border collie. Det er dømt til å gå fryktelig galt. Dette er en rase som minimum krever masse tur, og så får den en eier som ikke klarer å gå tur pga sykdom:-(

Oi, det hørtes ikke bra ut. Det er som du sier nesten dømt til å mislykkes fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan vel få nøyaktig samme forbedring av livskvalitet med en "chihuahua" ;-) , og beholde et godt forhold til slektningene sine i tillegg, ettersom sidde får beholde sitt opprinnelige antall armer og bein?

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke nok kunnskap til å uttale meg med sikkerhet om hvilke raser som har overhyppighet i forhold aggressive tendenser. Det er imidlertid ikke slik at små hunder nødvendigvis er mindre aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...