Gå til innhold

GIr du til romenske tiggere?

Anbefalte innlegg

Gjest slabbedask
Skrevet

''Desto flere som gir desto flere tiggere blir det.''

Hvor? I Oslo eller totalt?

I Oslo, selvfølgelig. Eller der hvor alle begynner å gi mye penger.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 199
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

50

• ShitDiddelyDo

11

• mariaflyfly

7

• Angustia

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest slabbedask
Skrevet

''Hvorfor klager du da?''

Noen ganger er du så opptatt av å fremstå som politisk korrekt at jeg tror du kunne godtatt hva som helst.

En sylskarp, og meget god, beskrivelse.

Gjest slabbedask
Skrevet

Du omgår forpliktelsene til samfunnet du bor i, samtidig som du krever av alle andre enn deg selv.

Akkurat som du mener de har plikter, så har DU plikt til ikke å anta at folk er skyldige inntil det er bevist.

''Du omgår forpliktelsene til samfunnet du bor i, samtidig som du krever av alle andre enn deg selv.''

Sludder.

''Akkurat som du mener de har plikter,''

Selvfølgelig har "de" plikter.

'' så har DU plikt til ikke å anta at folk er skyldige inntil det er bevist.''

Du har fortsatt ikke svart på hvor stor andel av den norske sigøynerbefolkningen som er i arbeid.

Skrevet

''Hvorfor klager du da?''

Noen ganger er du så opptatt av å fremstå som politisk korrekt at jeg tror du kunne godtatt hva som helst.

Det går en syltynn linje mellom politisk korrekthet og naivitet.

Skrevet

Jeg tilhører ikke høyresiden.

Nei, men Oslo kommune gjør det, og det er jo de som ev. skulle ansette folk for å rydde.

Med vennlig hilsen

Skrevet

I Oslo, selvfølgelig. Eller der hvor alle begynner å gi mye penger.

Vel, det er da likegyldig for meg om fattige mennesker er i Oslo eller Romania. De eksisterer jo uansett.

Skrevet

''Du omgår forpliktelsene til samfunnet du bor i, samtidig som du krever av alle andre enn deg selv.''

Sludder.

''Akkurat som du mener de har plikter,''

Selvfølgelig har "de" plikter.

'' så har DU plikt til ikke å anta at folk er skyldige inntil det er bevist.''

Du har fortsatt ikke svart på hvor stor andel av den norske sigøynerbefolkningen som er i arbeid.

Fordi jeg forholder meg til individer, og ikke grupper.

Det du holder på med er bare en avart av "hvor mange jøder jobber?", "hvor mange jøder er rike?" osv.

Skammelig!

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, men Oslo kommune gjør det, og det er jo de som ev. skulle ansette folk for å rydde.

Med vennlig hilsen

Enig, men da må du ikke samtidig si at det ikke skulle være lov å klage.

Å klage over forholdene blir ikke automatisk det samme som å klage over individene.

Det virker som du ikke helt klarer å " ta inn"det som blir sagt av debatantene i din iver etter å forsvare.

Du må prøve å skille mellom hva hver av debatantene sier. Det er forskjell på hva "få dem vekk" sier og andre her sier.

En ting jeg lurer på. Har du selv noen som helst mening om hvordan det norske samfunn skal være?

Gjest Ut med dem!
Skrevet

Det er ingen rumenske tiggere her hvor jeg bor.

Men det er alkoholikere som står og spiller munnspill (uten å kunne spille på ordentlig) ved butikkene her.

Jeg pleier å snakke med dem. Jeg har ved flere anledninger kjøpt en sekspakning øl til noen av dem. Folk ser veldig rart på meg når jeg har gjort det.

Dette er gamle alkoholikere som aldri kommer til å få seg et annet liv.

Finnmark? :)

Attekattenoa
Skrevet

Man kan begynne med å la barna gå på skolen (og ikke minst fullføre). Men det blir vel vanskelig å kombinere med reisevirksomheten?

Problemet i mange land er at barna slutter på skolen for å tigge. Hvorfor gå på skole for å utdanne seg til et yrke man vil tjene mindre enn om man tigger?

Vil du gi barn mulighet til utdannelse, så støtt heller en organisasjon som har dette som målsetting.

Gjest slabbedask
Skrevet

Fordi jeg forholder meg til individer, og ikke grupper.

Det du holder på med er bare en avart av "hvor mange jøder jobber?", "hvor mange jøder er rike?" osv.

Skammelig!

Nei, det gjør jeg ikke. Den sammenligningen er helt søkt.

Sigøynerne er den gruppen hvor flest (dvs. nesten alle) står uten for det ordinære arbeidslivet. Og hvorfor er det slik? Er det samfunnets feil, eller ligger problemet i sigøynerkulturen? Man vet hva det er politisk korrekt å mene, men venter dog spent på svaret.

Gjest slabbedask
Skrevet

Problemet i mange land er at barna slutter på skolen for å tigge. Hvorfor gå på skole for å utdanne seg til et yrke man vil tjene mindre enn om man tigger?

Vil du gi barn mulighet til utdannelse, så støtt heller en organisasjon som har dette som målsetting.

''Hvorfor gå på skole for å utdanne seg til et yrke man vil tjene mindre enn om man tigger? ''

Nettopp. Og derfor bør man slutte å gi penger til tiggere. Ellers vil problemet bare øke i fremtiden.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Finnmark? :)

Hehe, nei. Veldig nært Oslo.

Skrevet

Det er langt færre tiggere i år enn i fjor. Jeg tror det skyldes kostymer. Ole Brumm og disse folka som leker statuer er rumenere de også, tror jeg. I hvert fall så det sånn ut da jeg så en av dem fjerne maska for å røyke.

Bortsett fra Ole Brumm står samtlige av disse helt stille, så de plager ingen, og turister med kamera ser ut til å ha en merkelig fascinasjon for mennesker som leker statuer.

Jeg leste overskriften "romerske" tiggere og fikk et indre blikk av Asterix & Obelix her jeg satt.. *ute på tur*

Gjest Nerda
Skrevet

Lang tråd, som jeg ikke har lest helt igjennom..

Men jeg gir generelt ikke til disse tiggerne som ser ut som gamle, slitne damer med skaut eller hijab gir jeg ikke penger. Vet jo ikke hvordan de damene har det, men pengene går ofte til haier i det landet de kommer ifra. Derfor liker jeg ikke dette. Å utnytte folk sånn.. De eier ikke skam i livet. Enda en ting er at noen slike tiggere er meget pågående, holder deg i klær eller skuldre. Da blir jeg hissig rett og slett.

Narkomane har jeg lavere terskel for å gi penger til så fremt jeg har mynt på meg. Aldri særlig mye, men litt så jeg viser at jeg bryr meg.

Gjest Indiragunda
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva heroinprisene ligger på i dag, men en junki trenger en del penger for å komme gjennom dagen.

Hvis en tier fra meg og andre sørger for at han eller hun slipper å selge ræva si på strøket, eller rane bestemødre, synes jeg det er vel anvendte penger.

Enig :)

Gjest verinoca
Skrevet

Nei, rumenske tiggere får aldri noe av meg. De narkomane får derimot iblant enslant, og det hender jeg kjøper =Oslo.

Skrevet

''Hvorfor gå på skole for å utdanne seg til et yrke man vil tjene mindre enn om man tigger? ''

Nettopp. Og derfor bør man slutte å gi penger til tiggere. Ellers vil problemet bare øke i fremtiden.

Og inntil de får en utdanning så skal de sulte?

Skrevet

Enig, men da må du ikke samtidig si at det ikke skulle være lov å klage.

Å klage over forholdene blir ikke automatisk det samme som å klage over individene.

Det virker som du ikke helt klarer å " ta inn"det som blir sagt av debatantene i din iver etter å forsvare.

Du må prøve å skille mellom hva hver av debatantene sier. Det er forskjell på hva "få dem vekk" sier og andre her sier.

En ting jeg lurer på. Har du selv noen som helst mening om hvordan det norske samfunn skal være?

Men folk klager ikke over at fattigdom eksisterer, men at fattige eksisterer (og i Oslo), og det er noe helt annet.

Jeg klarer nok fint å lese hva som står skrevet. Det er dog mulig at noen skriver ting de ikke mener.

Ja, jeg har mange idéer om hvordan samfunnet skal fungere, og det bør f. eks. ikke marginalisere folk.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...