Gå til innhold

Jeg vil ha butikker åpne på søndager


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Hvordan skal mannen få tid til det når han sitter og gneldrer på DOL hele helgen (han har jo ikke tid til å handle på lørdag en gang)!

Fint hvis du kan ta den personlige rautingen din på Meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 341
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    112

  • trollemor;o)

    14

  • Holmes

    14

  • Colette

    11

Mest aktive i denne tråden

Gjest fra bergen

Fint hvis du kan ta den personlige rautingen din på Meldinger.

Det er det ingen grunn til. Dette viser bare hvorfor du ikke har tid til å handle på lørdag, eller ta en liten søndagsutflukt til Sverige på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Jeg innrømmer gjerne dersom folk har seriøse argumenter. Jeg synes bare det er fint dersom noen kan overbevise meg.

I denne tråden så er det bare "vi skal ha stengt på søndag fordi det er slik", som går igjen. Argumentet om fagforeninger er det eneste med meritt, men nå er det så mange forskjellige religioner/livssyn i Norge at det nok er mange som like gjerne jobber søndag som onsdag.

Med vennlig hilsen

''Jeg innrømmer gjerne dersom folk har seriøse argumenter. Jeg synes bare det er fint dersom noen kan overbevise meg.''

Du har så fastlåste meninger, og er så opptatt av å ha rett og alltid ha siste ordet at det nok aldri kommer til å skje. Hva var det NHD kalte diagnosen igjen?

''I denne tråden så er det bare "vi skal ha stengt på søndag fordi det er slik", som går igjen. Argumentet om fagforeninger er det eneste med meritt, men nå er det så mange forskjellige religioner/livssyn i Norge at det nok er mange som like gjerne jobber søndag som onsdag.''

Siden vi skal fjerne søndag som "helligdag", skal vi også fjerne alle helligdagstillegg? Det er jo urettferdig at de som jobber på onsdag skal få mindre betalt enn søndagsjobberne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra langt uti gokk

Nei, det gjør jeg ikke. Men hvis DU er så oppsatt av å handle på søndag, er det ingen som hindrer deg å ta en liten Sverige-tur (det er sikkert sundt å komme seg en tur ut også og ikke sitter inne forran PC'en hele dagen).

Greit nok for de som bor et par timers kjøring fra svenskegrensa. Ikke alle som gjør det(burde du vite, hvis du virkelig er fra Bergen.). Jeg har bodd i Sverige i flere år, og syntes det var veldig greit med søndagsåpne butikker. Savner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg innrømmer gjerne dersom folk har seriøse argumenter. Jeg synes bare det er fint dersom noen kan overbevise meg.''

Du har så fastlåste meninger, og er så opptatt av å ha rett og alltid ha siste ordet at det nok aldri kommer til å skje. Hva var det NHD kalte diagnosen igjen?

''I denne tråden så er det bare "vi skal ha stengt på søndag fordi det er slik", som går igjen. Argumentet om fagforeninger er det eneste med meritt, men nå er det så mange forskjellige religioner/livssyn i Norge at det nok er mange som like gjerne jobber søndag som onsdag.''

Siden vi skal fjerne søndag som "helligdag", skal vi også fjerne alle helligdagstillegg? Det er jo urettferdig at de som jobber på onsdag skal få mindre betalt enn søndagsjobberne?

Som sagt, din (p)sykelige trang til å diskutere "Sør" kan du ta et annet sted. Det er lite interessant for andre enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Som sagt, din (p)sykelige trang til å diskutere "Sør" kan du ta et annet sted. Det er lite interessant for andre enn deg.

Nei, det er meget relevant for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fra bergen

Greit nok for de som bor et par timers kjøring fra svenskegrensa. Ikke alle som gjør det(burde du vite, hvis du virkelig er fra Bergen.). Jeg har bodd i Sverige i flere år, og syntes det var veldig greit med søndagsåpne butikker. Savner det.

''hvis du virkelig er fra Bergen''

Man kan aldri vite. *knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fra bergen

Handel og kontor mener det er de butikkansatte som må betale en høy pris for de nye åpningstidene.

– De faste ansatte får et valg. Enten gå ned i lønn eller jobbe søndagene. Det er realiteten slik vi opplever det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil ha det sånn det var før

Hvordan skal mannen få tid til det når han sitter og gneldrer på DOL hele helgen (han har jo ikke tid til å handle på lørdag en gang)!

Du sier noe der :)

Forstår ikke han har tid til å jobbe heller jeg, tror nok han stjeler en del av arbeidsgivers tid der han sitter og gnelder 24 t/d. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil ha det sånn det var før

Jeg har mistanke at denne sør lider av DOL-avhengighet. Det å sitte å kverulere og kneldre 12 timer på DOL på en av sommerens fineste dager tyder på det. Hadde man brukt, la oss si, to timer til til butikkhandel og nøyd seg med ti timer på DOL hadde det ikke vært nødvendig med søndagshandel.

Ja, jeg lurer på om han har noe liv i det hele tatt...

engasjere seg så sterkt i en liten fillesak.

Har han tid til sin kone og familie? Og sin jobb?

I alle fall ikke å handle en av de seks dagene butikkene er åpne :)

Hadde nok hatt tid om han ikke satt her og gneldret ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''Jøder kan ikke jobbe lange dager på fredger og ikke på lørdager.''

Alle jøder er ikke så ekstreme.

Så samme måte som alle ikke alle muslimer ber fem ganger om dagen og aldri rører alkohol.

Nei da er det i hvert fall ingen grunn til å snakke om søndag som helligdag siden ikke alle kristne er så ekstreme at de går i kirken på søndager og gjør bare det mest nødvendige.

Det er ikke de kristne ekstreme som skal bestemme for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Vil DU jobbe på søndager da?

Jeg jobber ofte på søndager og har ingen problemer med det, men jeg har problemer med å bli nektet å gjøre det ene og det andre når jeg har tid som f.eks. kjøpe nye klær eller vaske de jeg allerede har når jeg skal reise grytidlig mandagmorgen.

Jeg er ikke hjemmeværende og venter på mannen min med strøkne skjorter. Jeg har ingen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Du har tidligere sagt at du foretrekker kjøttkaker som lørdagskos. Mulig det er en islandsk tradisjon, hva vet jeg.

Jeg foretrekker kanskje kjøttkaker fremfor noe annet, men meg bekjent er ikke kjøttkaker særlig islandske. Kanskje du vet noe annet?

Du trekker frem noe fra en tråd som handlet om rigiditet i forhold hva som går an å spise på bestemte ukedager. Jeg gidder ikke forholde meg til dine regler om hvordan en skal leve, og ønsker å leve på mitt vis uten at det trenger å forstyrre nattesøvnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

''Jeg har forstått det slik at du tilhører en kristen menighet.''

Da tror jeg du har misforstått.

Beklager misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker kanskje kjøttkaker fremfor noe annet, men meg bekjent er ikke kjøttkaker særlig islandske. Kanskje du vet noe annet?

Du trekker frem noe fra en tråd som handlet om rigiditet i forhold hva som går an å spise på bestemte ukedager. Jeg gidder ikke forholde meg til dine regler om hvordan en skal leve, og ønsker å leve på mitt vis uten at det trenger å forstyrre nattesøvnen din.

''Du trekker frem noe fra en tråd som handlet om rigiditet i forhold hva som går an å spise på bestemte ukedager. Jeg gidder ikke forholde meg til dine regler om hvordan en skal leve, og ønsker å leve på mitt vis uten at det trenger å forstyrre nattesøvnen din.''

Husker denne tråden som handla om trådstarters spesialrett, og vi to (m.fl?) støtta henne i at det var en fortreffelig rett å servere på en lørdag.

Forøvrig er jeg tilhenger av søndagsstengte butikker av ymse årsaker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil ha det sånn det var før

Jeg jobber ofte på søndager og har ingen problemer med det, men jeg har problemer med å bli nektet å gjøre det ene og det andre når jeg har tid som f.eks. kjøpe nye klær eller vaske de jeg allerede har når jeg skal reise grytidlig mandagmorgen.

Jeg er ikke hjemmeværende og venter på mannen min med strøkne skjorter. Jeg har ingen mann.

Forstår egentlig ikke problemet ditt.

Men sånn har samfunnet blitt. Vi er blitt for opptatt av det materialistiske og det å ha ting tilgjengelig til enhver tid.

Hvordan i all verden klarte man seg før i tiden, uten tv, datamaskiner, mobiltelefoner, telefakser, butikker osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil ha det sånn det var før

Det er ingen som snakker om at alle ikke skal ha fridager. Det er ingen demokratisk rett å ha fri på søndager. Jøder kan ikke jobbe lange dager på fredger og ikke på lørdager. Skal de så tvinges i demokratiens navn til å ta fri på søndager?

Ulempen med å snikinnføre søndagen som "hverdag" med åpne butikker, er at etterhvert vil samfunnet finne ut at søndagen ikke lenger er heller, så hvorfor skal man ha rett på fri i helgene?

Til slutt får vi ikke fri de andre helligdagene heller.

Norge er jo ikke lenger spesielt kristent.

Det er vel flere muslimer enn troende kristne her i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke problemet ditt.

Men sånn har samfunnet blitt. Vi er blitt for opptatt av det materialistiske og det å ha ting tilgjengelig til enhver tid.

Hvordan i all verden klarte man seg før i tiden, uten tv, datamaskiner, mobiltelefoner, telefakser, butikker osv....

Helt enig. Det er herlig med en lat søndag. Sove lenge, gå en (liten) tur, og så resten av dagen med fotball og øl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår egentlig ikke problemet ditt.

Men sånn har samfunnet blitt. Vi er blitt for opptatt av det materialistiske og det å ha ting tilgjengelig til enhver tid.

Hvordan i all verden klarte man seg før i tiden, uten tv, datamaskiner, mobiltelefoner, telefakser, butikker osv....

Da hadde man familie og gikk på besøk til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Ulempen med å snikinnføre søndagen som "hverdag" med åpne butikker, er at etterhvert vil samfunnet finne ut at søndagen ikke lenger er heller, så hvorfor skal man ha rett på fri i helgene?

Til slutt får vi ikke fri de andre helligdagene heller.

Norge er jo ikke lenger spesielt kristent.

Det er vel flere muslimer enn troende kristne her i alle fall.

Det er antageligvis mange flere troende kristne enn troende muslimer i Norge. Så det er det man er redd for i Norge at søndagen ikke blir helligdag lenger? Hvor man kan be og meditere?

Jeg definerer meg som kristen, men vil likevel handle på søndager slik mange kristne amerikanere gjør. Tror du de er mindre kristne enn nordmenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...