Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Gjest være sann sin tro

Min datter fikk et fint smykke formet som et kors i dåpsgave.

Nå er ikke jeg og min mann spesielt religiøse,

men samtidig føler vi en plikt for at ungen skal bruke gaven sin.

Nå er ungen min såpass liten at hun selv ikke vet hva kristendom, Jesus osv er, så det er liksom vi voksne som må "velge" for henne...

Hun har ennå ikke brukt smykket sitt. Bør vi vente til hun kan velge selv?

Det er jo bare et smykke, men føler da at andre ser at vi har valgt kristendommen for henne.

Vi er kristne sånnsett, men ikke såpass at jeg selv ville gått rundt med kors på halsen, føler det er mer for de som er veldig "kirkegjengerkristen" om dere skjønner.

Kan man gå med et slikt smykke uten å være "så" kristen? Kanskje til og med ikke kristen? Det er jo bare et smykke, men vet at enkelte bærer det for å vise sin tro. Har selv gått i Tensing og lignende da jeg var yngre og der var det en del jenter som bar kors på halsen for å vise verden sin tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

Jeg lurer litt på hva 'litt kristen' er for noe. Agnostiker ?

Å gi religiøse symboler er kanskje litt dust i utgangspunktet, med mindre man vet at mottageren vil ha slike ting.

Jeg hadde uansett ikke kledd på ungen min et kors, det er ikke 'bare et smykke', men et religiøst symbol. Ville du kledd på ungen et hakekors, dødningsskalle, SS symbol eller annet fordi det 'bare var et smykke' ?

Min helt personlige mening er at ved å benytte politiske eller religiøse smykker bør man stå inne for hva det representerer.

Barn kan aldri stå inne for det, og slikt bør dermed vente til de kan gjøre seg opp sine egne tanker.

Jeg syns det er mindre frekt å ikke bruke et slikt smykke, enn det er å gi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva 'litt kristen' er for noe. Agnostiker ?

Å gi religiøse symboler er kanskje litt dust i utgangspunktet, med mindre man vet at mottageren vil ha slike ting.

Jeg hadde uansett ikke kledd på ungen min et kors, det er ikke 'bare et smykke', men et religiøst symbol. Ville du kledd på ungen et hakekors, dødningsskalle, SS symbol eller annet fordi det 'bare var et smykke' ?

Min helt personlige mening er at ved å benytte politiske eller religiøse smykker bør man stå inne for hva det representerer.

Barn kan aldri stå inne for det, og slikt bør dermed vente til de kan gjøre seg opp sine egne tanker.

Jeg syns det er mindre frekt å ikke bruke et slikt smykke, enn det er å gi det.

''Jeg syns det er mindre frekt å ikke bruke et slikt smykke, enn det er å gi det.''

Vel, om man har kirkelig dåp eller konfirmasjon, er det jo ikke så frekt av folk å anta at mottageren kan bli glade for et kors...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syns det er mindre frekt å ikke bruke et slikt smykke, enn det er å gi det.''

Vel, om man har kirkelig dåp eller konfirmasjon, er det jo ikke så frekt av folk å anta at mottageren kan bli glade for et kors...

Nåja, det er mange som døper barna uten å være et fnugg religiøse. Og det er vel ikke akkurat noe stor hemmelighet ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, det er mange som døper barna uten å være et fnugg religiøse. Og det er vel ikke akkurat noe stor hemmelighet ? :)

Selvsagt er det ikke uvanlig,- men hvis man nå først hyklende står der og lover - i en kirke, foran en prest - å oppdra ungen i den kristne tro osv., så tror jeg man bare må forvente seg at man kan finne et kors i en dåpsgave, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Jeg syns det er mindre frekt å ikke bruke et slikt smykke, enn det er å gi det.''

Vel, om man har kirkelig dåp eller konfirmasjon, er det jo ikke så frekt av folk å anta at mottageren kan bli glade for et kors...

Enig med deg, Katt-ja. Flere foreldre burde jammen tenke over _hvorfor_ de vil døpe barnet sitt. Er ikke det fordi man som forelder ønsker at barnet skal bli et "Guds barn"?

Hvis grunnen er fordi det er tradisjon, forventning fra besteforeldre, eller fordi "alle andre gjør det", er det tanketomt og dumt.

Helt idiotisk å døpe barna sine, konfirmere seg kirkelig eller gifte seg i kirken om en IKKE tror på Gud...

Hvorfor i all verden er det så mange som gjør det likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg, Katt-ja. Flere foreldre burde jammen tenke over _hvorfor_ de vil døpe barnet sitt. Er ikke det fordi man som forelder ønsker at barnet skal bli et "Guds barn"?

Hvis grunnen er fordi det er tradisjon, forventning fra besteforeldre, eller fordi "alle andre gjør det", er det tanketomt og dumt.

Helt idiotisk å døpe barna sine, konfirmere seg kirkelig eller gifte seg i kirken om en IKKE tror på Gud...

Hvorfor i all verden er det så mange som gjør det likevel?

Jeg synes forsåvidt det er greit å døpe barna - med mindre man er veldig ikke-kristen. At man kan ha åpning for at det kan være ok. Men, da kan man sannelig ikke klage på å få et smykke-kors i gave heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke uvanlig,- men hvis man nå først hyklende står der og lover - i en kirke, foran en prest - å oppdra ungen i den kristne tro osv., så tror jeg man bare må forvente seg at man kan finne et kors i en dåpsgave, altså.

hehe, ok, man kan forvente at noen av en eller annen grunn tror at kors er en fin gave til en som er døpt, uten at foreldrene har slike relikvier selv.

Men da må det heller ikke være noe stor overaskelse for giveren at gaven ikke blir brukt ? :)

Jeg har vært i et par barnedåper nå, og har aldri sett noen gi kors. Skjeer, hårlokkbokser, sangbøker etc etc. Men aldri noe kors.

Men back to topic: Jeg syns ikke trådstarter skal føle seg forpliktet til å gå med et slikt kors, hvis hun ikke er komfortabel med det.

(jeg tipper det er hun hvertfall, tror ikke mange menn hadde sett på dette som en problemstilling en gang :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gå med et kors uten å være mer kristen enn man er hvis man velger å døpe barnet sitt, spesielt hvis man er mindreårig - og man kan la være å bruke en dåpsgave. Begge deler er lovlig og ikke sensasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen plikt til å bruke dåpsgaven... En hel del smykker man får både til dåp og konfirmasjon blir ikke mye brukt. Tror ikke min datter brukte sine dåpssmykker ofte. Hun gikk ikke mye med smykker før hun var såpass gammel at de smykkene så veldig barnslige ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er hun døpt i kirken hvis hun ikke kan gå med et kors rundt halsen? Synes et er helt sinnsykt at folk døper barna sine i kirken når de ikke er kristne.. Dere burde ha hatt navnfest i stedet.. Hvis du vil at hun skal kunne velge sin tro senere så er det veldig motsigende å døpe henne.. Hun er nå døpt som kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monst

Enig med deg, Katt-ja. Flere foreldre burde jammen tenke over _hvorfor_ de vil døpe barnet sitt. Er ikke det fordi man som forelder ønsker at barnet skal bli et "Guds barn"?

Hvis grunnen er fordi det er tradisjon, forventning fra besteforeldre, eller fordi "alle andre gjør det", er det tanketomt og dumt.

Helt idiotisk å døpe barna sine, konfirmere seg kirkelig eller gifte seg i kirken om en IKKE tror på Gud...

Hvorfor i all verden er det så mange som gjør det likevel?

''Hvis grunnen er fordi det er tradisjon, forventning fra besteforeldre, eller fordi "alle andre gjør det", er det tanketomt og dumt.

Helt idiotisk å døpe barna sine, konfirmere seg kirkelig eller gifte seg i kirken om en IKKE tror på Gud...''

Norge er tross alt en "kristen nasjon", så jeg forstår godt at mange gjør det pga tradisjon og forventning. I utgangspunktet er jeg enig med deg i at man ikke burde døpe barn eller gifte seg i kirken om man ikke er kristen. Men så er det jo mange "nivå" å være kristen på. På samme måte som at ikke alle muslimer lar være å drikke alkohol, eller vender seg mot mekka og ber fem ganger til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Hvorfor i alle dager er hun døpt i kirken hvis hun ikke kan gå med et kors rundt halsen? Synes et er helt sinnsykt at folk døper barna sine i kirken når de ikke er kristne.. Dere burde ha hatt navnfest i stedet.. Hvis du vil at hun skal kunne velge sin tro senere så er det veldig motsigende å døpe henne.. Hun er nå døpt som kristen.

Men da hadde barnets besteforeldre blitt sinte :(

Sånn i vår familie har alle vært døpt, men ikke særlig kristent oppdratt, men hatt muligheten til å velge når de konfirmeres om de vil være kristne eller ei.

Fordelen med å bli døpt i kirken er at du slipper voksendåp når du blir eldre (og det blir flauere hehe) hvis du skal gifte deg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et kors til konfirmasjon. Brukte det aldri, for jeg syntes allerede da at å gå med et kors må bety noe spesielt for meg. Det er liksom ikke et hvilket som helst smykke...

Da jeg så etter hvert ble mer bevisst i forhold til min kristne tro, valgte jeg også å begynne å bruke kors. Ikke for andres skyld, men for min egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trådstarter

''Hvis grunnen er fordi det er tradisjon, forventning fra besteforeldre, eller fordi "alle andre gjør det", er det tanketomt og dumt.

Helt idiotisk å døpe barna sine, konfirmere seg kirkelig eller gifte seg i kirken om en IKKE tror på Gud...''

Norge er tross alt en "kristen nasjon", så jeg forstår godt at mange gjør det pga tradisjon og forventning. I utgangspunktet er jeg enig med deg i at man ikke burde døpe barn eller gifte seg i kirken om man ikke er kristen. Men så er det jo mange "nivå" å være kristen på. På samme måte som at ikke alle muslimer lar være å drikke alkohol, eller vender seg mot mekka og ber fem ganger til dagen.

Ja, har hørt om såkalte ikke-praktiserende muslimer.

De er muslimer pga de er født til det, det forventes av familien.

Men de praktiserer ikke troen.

På samme måte finnes det mange ikke-praktiserende kristne,

folk som er døpt og gjerne konfirmert i Norge, men som ellers ikke praktiserer troen, annet enn julefeiring og lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt om såkalte ikke-praktiserende muslimer.

De er muslimer pga de er født til det, det forventes av familien.

Men de praktiserer ikke troen.

På samme måte finnes det mange ikke-praktiserende kristne,

folk som er døpt og gjerne konfirmert i Norge, men som ellers ikke praktiserer troen, annet enn julefeiring og lignende :)

Den MINST religiøse gruppen i Norge er faktisk iranere. De er enda mindre religiøse enn den gjennomsnittelige nordmann.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ganger må man bare lure ...

Min søster (som er ateist) sørget for å få ungene døpt og kristne. Dette ble gjort slik at når de kom i ungdomstiden og gjør opprør, så blir de ateister, i stedet for å bli religiøse, og medlem av en eller annen sekt.

Det gjelder å planlegge!

Smart søster! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da hadde barnets besteforeldre blitt sinte :(

Sånn i vår familie har alle vært døpt, men ikke særlig kristent oppdratt, men hatt muligheten til å velge når de konfirmeres om de vil være kristne eller ei.

Fordelen med å bli døpt i kirken er at du slipper voksendåp når du blir eldre (og det blir flauere hehe) hvis du skal gifte deg i kirken.

Ang. kirkebryllup holder det at enten brud eller brudgom står i statskirken.

Men man må døpes før evt. kirkelig konfirmasjon. I vår menighet er det ganske mange som blir døpt pga. det. For svært mange av dem handler ikke dette om plutselig endret syn på statskirken fra verken konfirmant eller foreldre, men om penger

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Min søster (som er ateist) sørget for å få ungene døpt og kristne. Dette ble gjort slik at når de kom i ungdomstiden og gjør opprør, så blir de ateister, i stedet for å bli religiøse, og medlem av en eller annen sekt.

Det gjelder å planlegge!

Smart søster! :-)

Med vennlig hilsen

''Min søster (som er ateist) sørget for å få ungene døpt og kristne.''

Ingen blir kristne av å bli døpt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...