Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Hvem er en kristen, sør? Hvordan definerer du en kristen?

Det avhenger jo av konteksten.

Hvis det er snakk om å "telle folk" (hvor mange prosent av befolkningen er kristne, muslimer, osv.) så teller man jo gjerne ungene til f. eks. kristne foreldre.

Hvis noen døper ungen så blir den medlem i kirken, og de fleste vil da si at den er kristen.

De kristne selv kan selvsagt lage utallige regler for hvem som kvalifiserer, hvem som har hvilket rituale, og hvem som har sagt hva. Det er mer for de spesielt interesserte.

Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Fra de liturgiske leddene i dåpen (av småbarn) sies det:

''De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd.''

De må for alle praktiske formål sies å være kristne.

Med vennlig hilsen

Dette er jo bare en paragraf fra den norsk kirke. Det er ikke den norske kirkes liturgi som definerer hvem som eller hvordan man er kristen. Det fins mange som mener barnedåp ikke er bibelsk eller riktig, og som hidi sier, barnedåpen gjør en ikke til kristen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare en paragraf fra den norsk kirke. Det er ikke den norske kirkes liturgi som definerer hvem som eller hvordan man er kristen. Det fins mange som mener barnedåp ikke er bibelsk eller riktig, og som hidi sier, barnedåpen gjør en ikke til kristen!

Når man er døpt er man da medlem i den katolske kirken. Og andre.

Mener du at kirkens medlemmer ikke er kristne?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ateister som burde hisse deg opp, men mennesker som trådstarter. Her døper hun ungen i Jesu' navn, men reagerer på at en venninne gir barnet et kors, og lurer således på om det er riktig at barnet hun selv meldte inn i kirka går med et kors rundt halsen.

Det er så dumt at man knapt tror det man leser.

Det er sant SDD, man kunne godt hisset seg opp over alle dem som døper ungene sine men mener absolutt ingenting med det, annet enn å føye seg til rekkene av tradisjonsbundne familierelasjoner gjennom tidene. Problemet er at mange er bare uvitende, og man gidder ikke hisse seg opp over dem.

Det er mye lettere å tenne på sånne som sør som så definitivt har satt seg fore å devaluere folk med ekte engasjement for kristen tro her inne.

(Sorry sør, mener ikke å diskutere "sør", ville bare komme med et eksempel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det avhenger jo av konteksten.

Hvis det er snakk om å "telle folk" (hvor mange prosent av befolkningen er kristne, muslimer, osv.) så teller man jo gjerne ungene til f. eks. kristne foreldre.

Hvis noen døper ungen så blir den medlem i kirken, og de fleste vil da si at den er kristen.

De kristne selv kan selvsagt lage utallige regler for hvem som kvalifiserer, hvem som har hvilket rituale, og hvem som har sagt hva. Det er mer for de spesielt interesserte.

Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.

Med vennlig hilsen

''Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.''

Det er forsåvidt sant i den betydningen. Men en jøde er ikke en jøde kun for omskjærelsens skyld, han må forbli i jødedommen.

Jeg vet at norske kirker forfekter barnedåp, men det motsier Jesus utsagn, om at all barn tilhører Han, og det var udøpte barn.

Jesus selv døpte ingen, det overlot Han til sine disipler.

Så hvorfor dåp, om det ikke garanterer en plass i himmelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Heldiggris!

Har også selv en del ferie igjen, da, som jeg tenker å spre litt utover fremover, både her hjemme og i forbindelse med et par utenlandsturer til høsten :-)

Ja, samme her. Det blir en jentetur utenlands en gang i januar. Det gleder jeg meg til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant SDD, man kunne godt hisset seg opp over alle dem som døper ungene sine men mener absolutt ingenting med det, annet enn å føye seg til rekkene av tradisjonsbundne familierelasjoner gjennom tidene. Problemet er at mange er bare uvitende, og man gidder ikke hisse seg opp over dem.

Det er mye lettere å tenne på sånne som sør som så definitivt har satt seg fore å devaluere folk med ekte engasjement for kristen tro her inne.

(Sorry sør, mener ikke å diskutere "sør", ville bare komme med et eksempel).

''Det er mye lettere å tenne på sånne som sør som så definitivt har satt seg fore å devaluere folk med ekte engasjement for kristen tro her inne.

(Sorry sør, mener ikke å diskutere "sør", ville bare komme med et eksempel).''

Jeg "devaluerer" ingen. Flere av mine beste venner er kristne, og flere av dem har takket meg for at jeg har stått opp for dem når nødvendig.

Poenget mitt i akkurat denne tråden var å "arrestere" noen, som kom med bibelvers, og så påstod at innholdet var noe helt annet.

Jeg er humanist og ateist, men jeg bruker fryktelig mye tid på å forsvare religionsfrihet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Når man er døpt er man da medlem i den katolske kirken. Og andre.

Mener du at kirkens medlemmer ikke er kristne?

Med vennlig hilsen

Ja, det mener jeg, så lenge de ikke er personlige kristne!

Man kan ikke menge seg med mengden, og tro at alt er ok? Er man ikke personlig ansvarlig for eget liv?

Må du òg tenke litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det er sant SDD, man kunne godt hisset seg opp over alle dem som døper ungene sine men mener absolutt ingenting med det, annet enn å føye seg til rekkene av tradisjonsbundne familierelasjoner gjennom tidene. Problemet er at mange er bare uvitende, og man gidder ikke hisse seg opp over dem.

Det er mye lettere å tenne på sånne som sør som så definitivt har satt seg fore å devaluere folk med ekte engasjement for kristen tro her inne.

(Sorry sør, mener ikke å diskutere "sør", ville bare komme med et eksempel).

Jeg hisser meg ikke opp over folk som døper ungene sine (ei heller trådstarter for den saks skyld), men man skulle tro at voksne mennesker som tar et valg for sitt barn og melder ham/henne inn i en kirke, vet hva dette betyr.

Det gjør hun åpenbart ikke da hun er skeptisk til korset barnet fikk i gave i sin dåp (av alt ...).

Jeg kan jo bare le av det. Det bekrefter bare det selvsagte: Svært få som døpes, konfimeres eller gifter seg i kirka, har noe som helst med kristendommen å gjøre. Det er bare en tradisjon. Ikke noe mer.

Og det burde hisse opp hidi (som kristen) mer enn ateister eller andre som ikke tror at Jesus var Guds sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil si at et døpt barn er kristen, i betydning at det ikke er ateist, buddhist, hindu, muslim, jøde, osv.''

Det er forsåvidt sant i den betydningen. Men en jøde er ikke en jøde kun for omskjærelsens skyld, han må forbli i jødedommen.

Jeg vet at norske kirker forfekter barnedåp, men det motsier Jesus utsagn, om at all barn tilhører Han, og det var udøpte barn.

Jesus selv døpte ingen, det overlot Han til sine disipler.

Så hvorfor dåp, om det ikke garanterer en plass i himmelen?

''Det er forsåvidt sant i den betydningen. Men en jøde er ikke en jøde kun for omskjærelsens skyld, han må forbli i jødedommen.''

Muslimer blir også omskåret, og veldig mange kristne i USA.

''Jeg vet at norske kirker forfekter barnedåp, men det motsier Jesus utsagn, om at all barn tilhører Han, og det var udøpte barn.''

Vel, for det første tror jeg nok at kirken (både DnK og Katolske) er bedre kvalifisert til å tolke Jesu' utsagn. Og for det andre så betyr det ikke at de IKKE skal døpes selv om de tilhører ham.

''Jesus selv døpte ingen, det overlot Han til sine disipler.''

Det er fremdeles tilhengerne som gjør det.

''Så hvorfor dåp, om det ikke garanterer en plass i himmelen?''

Diskusjonen var ikke om man ble garantert en plass i himmelen, men om ungene til søsteren min teller som kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, det mener jeg, så lenge de ikke er personlige kristne!

Man kan ikke menge seg med mengden, og tro at alt er ok? Er man ikke personlig ansvarlig for eget liv?

Må du òg tenke litt!

Det har jeg alltid lurt på: Hva er forskjellen på personlig kristen og (upersonlig?) kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg, så lenge de ikke er personlige kristne!

Man kan ikke menge seg med mengden, og tro at alt er ok? Er man ikke personlig ansvarlig for eget liv?

Må du òg tenke litt!

''Ja, det mener jeg, så lenge de ikke er personlige kristne!''

Vel, den katolske kirken mener det ikke, og de representerer det store flertallet av kristne, og må antas å ha lest boken bedre og oftere enn den tolkningen du har funnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det er forsåvidt sant i den betydningen. Men en jøde er ikke en jøde kun for omskjærelsens skyld, han må forbli i jødedommen.''

Muslimer blir også omskåret, og veldig mange kristne i USA.

''Jeg vet at norske kirker forfekter barnedåp, men det motsier Jesus utsagn, om at all barn tilhører Han, og det var udøpte barn.''

Vel, for det første tror jeg nok at kirken (både DnK og Katolske) er bedre kvalifisert til å tolke Jesu' utsagn. Og for det andre så betyr det ikke at de IKKE skal døpes selv om de tilhører ham.

''Jesus selv døpte ingen, det overlot Han til sine disipler.''

Det er fremdeles tilhengerne som gjør det.

''Så hvorfor dåp, om det ikke garanterer en plass i himmelen?''

Diskusjonen var ikke om man ble garantert en plass i himmelen, men om ungene til søsteren min teller som kristne.

Da skal jeg være kjapp; Nei.

Hvis disse barna er ateister og ikke tror på Jesus, så er de definitivt ikke kristne, uansett hvor mye de er døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hisser meg ikke opp over folk som døper ungene sine (ei heller trådstarter for den saks skyld), men man skulle tro at voksne mennesker som tar et valg for sitt barn og melder ham/henne inn i en kirke, vet hva dette betyr.

Det gjør hun åpenbart ikke da hun er skeptisk til korset barnet fikk i gave i sin dåp (av alt ...).

Jeg kan jo bare le av det. Det bekrefter bare det selvsagte: Svært få som døpes, konfimeres eller gifter seg i kirka, har noe som helst med kristendommen å gjøre. Det er bare en tradisjon. Ikke noe mer.

Og det burde hisse opp hidi (som kristen) mer enn ateister eller andre som ikke tror at Jesus var Guds sønn.

"Jeg kan jo bare le av det. Det bekrefter bare det selvsagte: Svært få som døpes, konfimeres eller gifter seg i kirka, har noe som helst med kristendommen å gjøre. Det er bare en tradisjon. Ikke noe mer."

Helt klart! Den Norske Kirke er for folk flest, og folk flest har ikke en dyp relasjon med Jesus.

"Og det burde hisse opp hidi (som kristen)" - nei det syns jeg ikke. Hidi og andre kristne må godta at folk er på forskjellige stadier, og heldigvis er det Gud som dømmer når alt kommer til alt, ikke vi ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hisser meg ikke opp over folk som døper ungene sine (ei heller trådstarter for den saks skyld), men man skulle tro at voksne mennesker som tar et valg for sitt barn og melder ham/henne inn i en kirke, vet hva dette betyr.

Det gjør hun åpenbart ikke da hun er skeptisk til korset barnet fikk i gave i sin dåp (av alt ...).

Jeg kan jo bare le av det. Det bekrefter bare det selvsagte: Svært få som døpes, konfimeres eller gifter seg i kirka, har noe som helst med kristendommen å gjøre. Det er bare en tradisjon. Ikke noe mer.

Og det burde hisse opp hidi (som kristen) mer enn ateister eller andre som ikke tror at Jesus var Guds sønn.

Jeg er ikke kristen. Eller religiøs. Men jeg kan finne på å gå med et bittelite gullkors som jeg fikk av min mann. Fordi jeg synes ideèn er god.. ;0)

Løøøøv to all of us.

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg være kjapp; Nei.

Hvis disse barna er ateister og ikke tror på Jesus, så er de definitivt ikke kristne, uansett hvor mye de er døpt.

Det er ingen som har sagt at de er ateister, eller at de ikke tror på Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det har jeg alltid lurt på: Hva er forskjellen på personlig kristen og (upersonlig?) kristen?

Vet egentlig ikke helt.... Kaller meg selv ikke kristen, men troende, kanskje fordi mange i Kirka er der for syns skyld og ikke for sjels skyld?

Og fordi Bibelen sier, at de syndige er gode nok, men det synes ikke "kristenfolket" noe om? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg alltid lurt på: Hva er forskjellen på personlig kristen og (upersonlig?) kristen?

Enten har man et personlig forhold til Jesus Kristus (leser Bibelen selv, ber, tilbringer tid sammen med Gud og søsken i troen) - eller så kan man ha et upersonlig forhold til Jesus, der man kanskje titter innom en kirke i ny og ne eller regner seg som kristen - på den måten at man ikke er muslim - men man ber ikke nevneverdig mye og man leser ikke Bibelen for å få en dypere relasjon til Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg er ikke kristen. Eller religiøs. Men jeg kan finne på å gå med et bittelite gullkors som jeg fikk av min mann. Fordi jeg synes ideèn er god.. ;0)

Løøøøv to all of us.

*knegg*

Men poenget er heller ikke at jeg er imot kors. For min del må de gjerne stå opp ned også. Poenget er det fascinerende i å døpe barnet sitt og så bli skeptisk til korset barnet får som gave i sin dåp.

Det er jo intet annet enn vannvittig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Ja, det mener jeg, så lenge de ikke er personlige kristne!''

Vel, den katolske kirken mener det ikke, og de representerer det store flertallet av kristne, og må antas å ha lest boken bedre og oftere enn den tolkningen du har funnet på.

Da tar du feil!

Du forsvarer katolisismen med hud og hår, hvorfor?

De står for det du hater mest i historien, nemlig religion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...