Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Jo man kan godt være kristen uten å "gå rundt og fortelle om det"! Men det står i Bibelen at med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, og med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. Det er bekjennelsen, altså at man forteller det til noen, sier det høyt, som gjør at man blir frelst.

Det betyr selvsagt ikke at man skal gå rundt og rope det ut på gater og streder "for å bli frelst"!

En annen ting er jo at som kristen har vi fått en befaling fra Jesus om å fortelle hele verden om det gode budskapet! Og det er jo det det er: et GODT budskap! Selv om mange tror det visstnok er et forferdelig, påtvingende budskap som binder deg på hender og føtter...

Det kan jo diskuteres hvor godt budskapet er. Se f.eks. på dødssyndene. De fleste av oss har gjort oss skyldige i minst en dødssynd. Ok - så er ikke den fra NT, men prester over hele verden står fortsatt og preker med hodet i GT.

Og mange religiøses dømming av andre den dag i dag, her også prester og biskoper, altså mennesker mange lytter til der de står og preker med lønn fra mine skattepenger, kan umulig kalles et gode.

Ikke minst er det en del dømming i denne tråden, både fra deg og hidi. Dere snakker om hvem som blir frelst.

Indirekte påstår dere altså at blant annet jeg og Sør havner i helvete, da vi åpenbart ikke oppfyller deres definisjon av frelse.

Hvor godt er dette budskapet?

Nå tror jeg ingen av oss tar seg veldig nær av dette, men det er andre der ute som gjør det. F.eks. homofile og andre syndere som tror på Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda

Jeg har hørt den andre versjonen: Go to hell for the climate, go to heaven fo the company

Den er feil. Sør har den riktige versjonen. Klimaet i helvete er ikke noe du søker for der brenner du. Klimaet i himmelen sies å være behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er feil. Sør har den riktige versjonen. Klimaet i helvete er ikke noe du søker for der brenner du. Klimaet i himmelen sies å være behagelig.

Jeg har aldri lest noe sted at klimaet i himmelen er behagelig... derimot har jeg lest at det er veldig varmt i helvete, og de fleste reiser jo til syden for å varme seg opp så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo diskuteres hvor godt budskapet er. Se f.eks. på dødssyndene. De fleste av oss har gjort oss skyldige i minst en dødssynd. Ok - så er ikke den fra NT, men prester over hele verden står fortsatt og preker med hodet i GT.

Og mange religiøses dømming av andre den dag i dag, her også prester og biskoper, altså mennesker mange lytter til der de står og preker med lønn fra mine skattepenger, kan umulig kalles et gode.

Ikke minst er det en del dømming i denne tråden, både fra deg og hidi. Dere snakker om hvem som blir frelst.

Indirekte påstår dere altså at blant annet jeg og Sør havner i helvete, da vi åpenbart ikke oppfyller deres definisjon av frelse.

Hvor godt er dette budskapet?

Nå tror jeg ingen av oss tar seg veldig nær av dette, men det er andre der ute som gjør det. F.eks. homofile og andre syndere som tror på Jesus.

Dere tror jo uansett ikke på det gode budskapet, hvorfor tror du da at dere havner i helvete? Tror du på et helvete da? Hvis du gjør det, ja hvorfor prøver du ikke å unngå helvete da? Jeg dømmer ingen. Gud dømmer. Jeg bare forteller hva som skal til for å bli frelst, noe som ikke er det samme som å dømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''...og å feire jul og påske... uten helt å vite hvorfor.''

Det er vel heller de "ekte" kristne som er litt småforvirret angående julens opprinnelse, tror jeg ;)

Man feirer det man legger i det. Vil du feire at det går mot lysere tider, ja så gjør du det! Vil du feire at Tor slår med hammeren, ja så gjør du det! Vil du feire at Jesus ble født, så gjør du det! Jeg bryr meg svært lite om at andre feirer andre ting, så hvorfor skal du bry deg om hva de såkalte "ekte" kristne feirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Utrolig mange nordmenn er medlem i Den Norske Statskirken uten å være kristne.

Eneste kristne de gjør er kanskje å delta i bryllup, dåp og begravelser til slektninger - og å feire jul og påske... uten helt å vite hvorfor.

Jeg vil kalle dette medlemsskapet "støttemedlemsskap", rett og slett for

en viss prosent av skattepengene vi betaler går nettopp til Statskirken,

med mindre man melder seg ut.

Men de fleste vegrer seg for å melde seg ut pga det forventes av familien at de er medlem.

Av samme grunn lar disse folkene sine barn døpes og konfirmeres, rett og slett fordi det blir forventet.

Jeg har problemer med den norske definisjonen av kristne. Hvis du er medlem av en kirke så er du kristen. Det er ikke mulig å ha en linje mellom kristne og ikke kristne på denne måten at de som tror fullt ut på jomfrufødsel og oppstandelse er de eneste kristne. Majoriteten av troende mennesker tviler og det mye og ofte. Jeg føler at det norske samfunnet tillater ikke eller ikke respekterer tvilen som er og må være en del av tro. Det er en gammeldags holdning fra den tiden hvor man skulle tro på øvrigheta (kirken) og bøye seg for den.

Jul har blitt feiret lenge for Jesu fødsel på den tiden hvor lyset snur. Påske er også en høytid hvor våren kommer og alt blir grønt og frodig igjen etter vinteren i store deler av verden. Påskehare, kaniner og påskeegg symboliserer fertilitet og liv. Dette ble senere gjort om og koblet til Jesu fødsel, korsfestelse og oppstandelse. Det vet de aller aller fleste i det norske samfunnet. Hvorvidt de tror bokstavelig talt på jomfrufødsel er vel individuelt og i virkeligheten ytterst ytterst få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg har aldri lest noe sted at klimaet i himmelen er behagelig... derimot har jeg lest at det er veldig varmt i helvete, og de fleste reiser jo til syden for å varme seg opp så...

Grunnen til at helvete er varmt er at kristendommen oppsto i varmere strøk hvor varmen var mye større problem enn kulden.

Det varme helvete fantes ikke i åsetroen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at helvete er varmt er at kristendommen oppsto i varmere strøk hvor varmen var mye større problem enn kulden.

Det varme helvete fantes ikke i åsetroen.

Hvorfor trekke åsatro inn i bildet her? Mener du jeg har en slags hedensk åsatro eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Man feirer det man legger i det. Vil du feire at det går mot lysere tider, ja så gjør du det! Vil du feire at Tor slår med hammeren, ja så gjør du det! Vil du feire at Jesus ble født, så gjør du det! Jeg bryr meg svært lite om at andre feirer andre ting, så hvorfor skal du bry deg om hva de såkalte "ekte" kristne feirer?

Jul er først og fremst tradisjoner. For meg er juleevangeliet og julesalmer en viktig del av julefeiring. De gangene jeg ikke feirer jul i Norge savner jeg Sølvguttene som synger julen inn f.eks.

Juleevangeliet rører ved barnet inn i meg som engang trodde på dette eventyret. Det rører ved følelser og minner som at min far snakket med meg om at alle skulle ha lys på juleaften til og med edderkoppene og musene i kjelleren. Jeg husker fra krigen mellom Palestina og Israel i 1966 at det ble bestemt å legge ned våpen på juleaften. Sannsynlig var det pga. turisme, men jeg var overbevist om at det var pga. Jesus. Jeg tar forbehold om at jeg kan huske noe feil her siden jeg var ganske liten.

Disse følelsene driver meg videre når jeg ønsker fred og rettferdighet for alle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekke åsatro inn i bildet her? Mener du jeg har en slags hedensk åsatro eller noe?

Slapp av, det var bare en sammenlikning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er først og fremst tradisjoner. For meg er juleevangeliet og julesalmer en viktig del av julefeiring. De gangene jeg ikke feirer jul i Norge savner jeg Sølvguttene som synger julen inn f.eks.

Juleevangeliet rører ved barnet inn i meg som engang trodde på dette eventyret. Det rører ved følelser og minner som at min far snakket med meg om at alle skulle ha lys på juleaften til og med edderkoppene og musene i kjelleren. Jeg husker fra krigen mellom Palestina og Israel i 1966 at det ble bestemt å legge ned våpen på juleaften. Sannsynlig var det pga. turisme, men jeg var overbevist om at det var pga. Jesus. Jeg tar forbehold om at jeg kan huske noe feil her siden jeg var ganske liten.

Disse følelsene driver meg videre når jeg ønsker fred og rettferdighet for alle mennesker.

Så flott! Du høres ut som et fredssøkende menneske :)

Jeg elsker å høre ekte historier fra folk om hva som betyr noe for dem, det gir meg mye mer enn folk som bare krangler om hvem som tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvorfor trekke åsatro inn i bildet her? Mener du jeg har en slags hedensk åsatro eller noe?

Åsatro er vår gamle nordiske tro. Den er fremdeles levende på Island hvor den blir akseptert og respektert. Jeg har ingen mening om hvilken tro du har.

Alle steder hvor man tar opp ny tro slik som skjedde her for tusen år siden så blandes tradisjoner, tolkninger og tanker sammen. Det er ganske interessant å se hvordan tamiler på Sri Lanka blander sammen katolske og hinduistiske skikker. Grunnen til at jeg nevnte åsatro er at denne ideen om det varme helvete fulgte med kristendommen inn i vårt kalde nord, men var ikke en del av vår kultur før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsatro er vår gamle nordiske tro. Den er fremdeles levende på Island hvor den blir akseptert og respektert. Jeg har ingen mening om hvilken tro du har.

Alle steder hvor man tar opp ny tro slik som skjedde her for tusen år siden så blandes tradisjoner, tolkninger og tanker sammen. Det er ganske interessant å se hvordan tamiler på Sri Lanka blander sammen katolske og hinduistiske skikker. Grunnen til at jeg nevnte åsatro er at denne ideen om det varme helvete fulgte med kristendommen inn i vårt kalde nord, men var ikke en del av vår kultur før.

OK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Så flott! Du høres ut som et fredssøkende menneske :)

Jeg elsker å høre ekte historier fra folk om hva som betyr noe for dem, det gir meg mye mer enn folk som bare krangler om hvem som tar feil :)

Jeg er et fredssøkende menneske og en idelist;-) Det er likevel ikke alltid like fornuftig og det beste er blanding av idealisme og fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Dere tror jo uansett ikke på det gode budskapet, hvorfor tror du da at dere havner i helvete? Tror du på et helvete da? Hvis du gjør det, ja hvorfor prøver du ikke å unngå helvete da? Jeg dømmer ingen. Gud dømmer. Jeg bare forteller hva som skal til for å bli frelst, noe som ikke er det samme som å dømme.

''Dere tror jo uansett ikke på det gode budskapet, hvorfor tror du da at dere havner i helvete? Tror du på et helvete da? Hvis du gjør det, ja hvorfor prøver du ikke å unngå helvete da? Jeg dømmer ingen. Gud dømmer. Jeg bare forteller hva som skal til for å bli frelst, noe som ikke er det samme som å dømme.''

Du forteller ikke hva Gud sier om å bli frelst. Du velger ut din tolkning av kristendommen, og forholder deg til den. Guds ord finner du i GT. Jeg antar også du ser bort fra denne i dag. Altså er det ikke Guds ord du forholder deg til.

Nei, jeg tror ikke på det du finner i bibelen og som du omtaler som "det gode budskap".

Jeg tror derimot på det å leve et godt liv, og forsøke å være et godt menneske. Ikke i forhold til eventuelle guders regler, men i forhold til egne definisjoner og egen moral. Noe sånt som "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", står meg langt nærere enn noe du finner i bibelen.

Som Sør skriver over et eller annet sted i denne tråden: I følge manges definisjon av Kristendommen kom Hitler til himmelen. Det gjør ikke mange ikke-troende mennesker de fleste anser som spesielt gode. De tok ikke Jesus inn i sitt hjerte, og ble således ikke frelst. Hitler, derimot, en troende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man feirer det man legger i det. Vil du feire at det går mot lysere tider, ja så gjør du det! Vil du feire at Tor slår med hammeren, ja så gjør du det! Vil du feire at Jesus ble født, så gjør du det! Jeg bryr meg svært lite om at andre feirer andre ting, så hvorfor skal du bry deg om hva de såkalte "ekte" kristne feirer?

Jeg gjør ikke det. Kommentaren min var et svar på at mange ikke-kristne feirer jul "uten å helt vite hvorfor". Dette er nok mer utbredt blant kristne som tror at julen først og fremst er og var deres høytid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dere tror jo uansett ikke på det gode budskapet, hvorfor tror du da at dere havner i helvete? Tror du på et helvete da? Hvis du gjør det, ja hvorfor prøver du ikke å unngå helvete da? Jeg dømmer ingen. Gud dømmer. Jeg bare forteller hva som skal til for å bli frelst, noe som ikke er det samme som å dømme.''

Du forteller ikke hva Gud sier om å bli frelst. Du velger ut din tolkning av kristendommen, og forholder deg til den. Guds ord finner du i GT. Jeg antar også du ser bort fra denne i dag. Altså er det ikke Guds ord du forholder deg til.

Nei, jeg tror ikke på det du finner i bibelen og som du omtaler som "det gode budskap".

Jeg tror derimot på det å leve et godt liv, og forsøke å være et godt menneske. Ikke i forhold til eventuelle guders regler, men i forhold til egne definisjoner og egen moral. Noe sånt som "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg", står meg langt nærere enn noe du finner i bibelen.

Som Sør skriver over et eller annet sted i denne tråden: I følge manges definisjon av Kristendommen kom Hitler til himmelen. Det gjør ikke mange ikke-troende mennesker de fleste anser som spesielt gode. De tok ikke Jesus inn i sitt hjerte, og ble således ikke frelst. Hitler, derimot, en troende.

For det første: "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" står vel i høyeste grad i Bibelen ;-)

For det andre: hvordan i all verden vet du at Hitler hadde Jesus i hjertet og kom til Himmelen? Å ha Jesus i hjertet betyr også å ha som mål å få hans sinnelag, og jeg tror neppe Hitler hadde mye av Jesu sinnelag...

Vet du, som et faktum, at Hitler på sitt dødsleie dypt angret alt det gale han hadde gjort og ba Jesus inn i hjertet? Ja da vet du mer enn de fleste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" står vel i høyeste grad i Bibelen ;-)

For det andre: hvordan i all verden vet du at Hitler hadde Jesus i hjertet og kom til Himmelen? Å ha Jesus i hjertet betyr også å ha som mål å få hans sinnelag, og jeg tror neppe Hitler hadde mye av Jesu sinnelag...

Vet du, som et faktum, at Hitler på sitt dødsleie dypt angret alt det gale han hadde gjort og ba Jesus inn i hjertet? Ja da vet du mer enn de fleste...

Hitler, og hele nazi-toppen, var kristne. Noe av det første Hitler gjorde var å stenge ateistskolen i Berlin, og befale at alle skoler skulle være kristne.

Som påpekt flere ganger i tråden så blir man frelst av å bekjenne seg til troen (uten noen kriterier for handling (de får man tilgivelse for)), så i følge kristen dogma så havner Hitler i himmelen.

Med vennliug hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hele poenget er at troen starter i hjertet, og man bekjenner ikke før man tror, altså må rettferdiggjørelsen (at Gud ser på oss som rettferdige fordi hjertet vårt er åpent for Ham) være på plass før vi kan bekjenne, noe som viser at frelse er en gave som mottas i tro som begynner i hjertet.

Dette blei veldig teologisk ser jeg...

Hvis jeg skal forklare det enkelt så er det sånn:

1.Man kjenner en dragning mot å tro på Gud og Jesus, en lengsel inni seg.

2.Man gir en respons på den dragningen og sier til Gud at man vil ta imot frelsen (at Jesus døde for oss).

3.Man finner en annen Jesus-etterfølger og forteller dette til (ofte er det allerede en annen Jesus-etterfølger inni bildet mens den første prosessen skjer).

Men dette er jo din private tolkning...

Andre kan ha en helt annen tolkning, og påstå at den er like korrekt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange nordmenn er medlem i Den Norske Statskirken uten å være kristne.

Eneste kristne de gjør er kanskje å delta i bryllup, dåp og begravelser til slektninger - og å feire jul og påske... uten helt å vite hvorfor.

Jeg vil kalle dette medlemsskapet "støttemedlemsskap", rett og slett for

en viss prosent av skattepengene vi betaler går nettopp til Statskirken,

med mindre man melder seg ut.

Men de fleste vegrer seg for å melde seg ut pga det forventes av familien at de er medlem.

Av samme grunn lar disse folkene sine barn døpes og konfirmeres, rett og slett fordi det blir forventet.

Enig.

Den eneste fordelen med dette er at kirken blir "utvannet" nok til at den ikke blir helt fundamentalistisk! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...