Gå til innhold

Å gå med "kors på halsen"


Gjest være sann sin tro

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er ganske så underholdende at du tror den katolske kirke skal ha tolket bibelen så innmari sant - med tanke på at den katolske kirke oppstod som et resultat av at keiserne i Romerriket trengte et kontrollorgan over folket :o) Den har svært lite med relasjon til Jesus å gjøre - men derimot alt å gjøre med undertrykkelse av folket og maktbegjær!

Joda, jeg kjenner godt til det, men likevel er det ingen andre som har i nærheten antall medlemmer. Og heller ingen annen (av størrelsesrang) som nødvendigvis er mindre makt-krevende enn den katolske kirken.

Poenget var dog at det er litt underholdende når et knøttlite mindretall (som heller ikke kan dokumentere noe som helst) påstår at hele den katolske kirken tar feil. Og forventer at man skal tro dem bare fordi....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 202
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    48

  • fasanen

    34

  • hidi, the scorpion

    33

  • ShitDiddelyDo

    20

Mest aktive i denne tråden

Jeg har aldri hørt uttrykket personlig kristen andre steder enn i Norge. Hva er egentlig forskjellen på å være personlig kristen og upersonlig kristen?

Jeg lurer på om det er relatert til "born again Christian" (som om det ikke var nok at de er født en gang!) i USA.

Det er bare en måte å si "jeg er mer kristen enn deg!" på, etter det jeg har forstått.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke noen gud til det sør, bare vent noen år til du nå, så har vitenskapen funnet opp noe som redder småbarn fra tsunamier skal du se!

Ja, vitenskapen har allerede laget tsunamivarsling, men det forklarer ikke hvorfor Gud lager tsunamier som dreper titusenvis av småbarn, vel vitende om at det ikke fantes tsunamivarsling i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

For det første: "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" står vel i høyeste grad i Bibelen ;-)

For det andre: hvordan i all verden vet du at Hitler hadde Jesus i hjertet og kom til Himmelen? Å ha Jesus i hjertet betyr også å ha som mål å få hans sinnelag, og jeg tror neppe Hitler hadde mye av Jesu sinnelag...

Vet du, som et faktum, at Hitler på sitt dødsleie dypt angret alt det gale han hadde gjort og ba Jesus inn i hjertet? Ja da vet du mer enn de fleste...

Nei, det vet jeg selvfølgelig ikke. Det jeg vet er at han kalte seg kristen.

Men jeg vet også at alt mulig pakk kaller seg kristne. Det er bare å se mot sørlandet, eller enda bedre - USA, et land som gir skattefradrag til kristenrabiate skruer som sender penger til Israel for å støtte de ulovlige bosetningene. Et land med 12.6 % kristenfanatikere (ikke kristne, som sikkert du og hidi er kristne, men kristne på en sånn måte at de i en dokumentar som gikk på NRK for ikke lenge siden bare ble omtalt som "det kristne Taliban").

Er det kristent å ta hus og hjem og land fra arabere? Selvsagt ikke. Men de kaller seg likevel kristne.

Samme med Hitler.

Men på den annen side kan man se på historien og lure litt på om det egentlig er så veldig ukristent å drepe- eller undertrykke mennesker man av en eller annen grunn ikke liker så veldig godt. Drap har blitt begått i Guds navn lenge før- og lenge etter at en mann med navn Jesus levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo din private tolkning...

Andre kan ha en helt annen tolkning, og påstå at den er like korrekt.

Med vennlig hilsen

Dette er ikke min private tolkning! Hvis man har lest og satt seg inn i bare litt av bibelen kan man ikke unngå å se at det er nettopp dette som gjør at en blir frelst.

Spør hvem som helst annen bekjennende kristen du kjenner!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg kjenner godt til det, men likevel er det ingen andre som har i nærheten antall medlemmer. Og heller ingen annen (av størrelsesrang) som nødvendigvis er mindre makt-krevende enn den katolske kirken.

Poenget var dog at det er litt underholdende når et knøttlite mindretall (som heller ikke kan dokumentere noe som helst) påstår at hele den katolske kirken tar feil. Og forventer at man skal tro dem bare fordi....

Med vennlig hilsen

Altså, det er mye innenfor den katolske kirke som er helt legitimt kristent! Troen på Jesus som Guds sønn og vår frelser deler alle kristne kirkesamfunn, store som små, og det er det vesentlige.

Det er det som gjør at Jehovas Vitner eller Mormonere ikke regnes som kristne, fordi de avviser Jesus som Guds sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke min private tolkning! Hvis man har lest og satt seg inn i bare litt av bibelen kan man ikke unngå å se at det er nettopp dette som gjør at en blir frelst.

Spør hvem som helst annen bekjennende kristen du kjenner!

Med vennlig hilsen

Jeg tenkte på utsagn som dette:

''1.Man kjenner en dragning mot å tro på Gud og Jesus, en lengsel inni seg.''

I følge Bibelen er det nok bare å tro. Ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er mye innenfor den katolske kirke som er helt legitimt kristent! Troen på Jesus som Guds sønn og vår frelser deler alle kristne kirkesamfunn, store som små, og det er det vesentlige.

Det er det som gjør at Jehovas Vitner eller Mormonere ikke regnes som kristne, fordi de avviser Jesus som Guds sønn.

''Altså, det er mye innenfor den katolske kirke som er helt legitimt kristent!''

Det er jo liksom de som er de "originale kristne", så det er nok mer enn bare "mye" som er "helt legitimt kristent".

Det er protestantene som er en utbryter "sekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Altså, det er mye innenfor den katolske kirke som er helt legitimt kristent!''

Det er jo liksom de som er de "originale kristne", så det er nok mer enn bare "mye" som er "helt legitimt kristent".

Det er protestantene som er en utbryter "sekt".

Skremmende sør, skremmende, at du tror den katolske kirke er den legitime kirka - *hutre'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende sør, skremmende, at du tror den katolske kirke er den legitime kirka - *hutre'

Flertallet av jordens kristne mener det.

Det er du som er i et mindretall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av jordens kristne mener det.

Det er du som er i et mindretall.

Kjenner et gufs fra den mørke middelalder sige over oss. Jammen er jeg glad for at M.Luther og siden mange andre har vært med å gjenopprette det åpne forholdet til Gud som Jesus og VEIEN mente vi skulle ha. Ingen religiøs pavetro her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i all hovedsak kristen historie, og en av årsakene til at jeg er ateist.

Skjønner virkelig godt at du velger å ta avstand fra den delen av kirkehistorien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere har valgt å bære deres barn til dåpen så har dere jo allerede "valgt" for barnet og da er det jo helt naturlig at dere guider barnet videre i den kristne tro og da blir det vel heller ikke feil å la henne bære kors hun har fått i dåpsgave

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Så lenge dere har valgt å bære deres barn til dåpen så har dere jo allerede "valgt" for barnet og da er det jo helt naturlig at dere guider barnet videre i den kristne tro og da blir det vel heller ikke feil å la henne bære kors hun har fått i dåpsgave

:)

Jeg hadde nå tenkt å melde henne på søndagsskolen og etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

Det kan jo diskuteres hvor godt budskapet er. Se f.eks. på dødssyndene. De fleste av oss har gjort oss skyldige i minst en dødssynd. Ok - så er ikke den fra NT, men prester over hele verden står fortsatt og preker med hodet i GT.

Og mange religiøses dømming av andre den dag i dag, her også prester og biskoper, altså mennesker mange lytter til der de står og preker med lønn fra mine skattepenger, kan umulig kalles et gode.

Ikke minst er det en del dømming i denne tråden, både fra deg og hidi. Dere snakker om hvem som blir frelst.

Indirekte påstår dere altså at blant annet jeg og Sør havner i helvete, da vi åpenbart ikke oppfyller deres definisjon av frelse.

Hvor godt er dette budskapet?

Nå tror jeg ingen av oss tar seg veldig nær av dette, men det er andre der ute som gjør det. F.eks. homofile og andre syndere som tror på Jesus.

Det gode budskap SDD, er at du og alle som vil kan få ta imot tilgivelse for syndene, få Jesus i hjertet, og få et evig liv hjemme hos Gud Fader. Der hvor alt er godt, fredelig, sant og rettferdig. Der hvor ingen sorg finnes, der hvor ingen er syke... osv.

Men det er opp til hver enkelt om de vil ta imot dette tilbudet eller ikke. Det er et tilbud fra Gud/Jesus, som er full av kjærlighet og som står der med utstrakte armer, om å få det bedre i dette livet og i evigheten. Gud ønsker at alle mennesker skal bli frelst!

Så det gode budskap er at Gud elsker deg og vil at du skal ha det bra. Ikke verre enn det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et gufs fra den mørke middelalder sige over oss. Jammen er jeg glad for at M.Luther og siden mange andre har vært med å gjenopprette det åpne forholdet til Gud som Jesus og VEIEN mente vi skulle ha. Ingen religiøs pavetro her i gården.

''Jammen er jeg glad for at M.Luther og siden mange andre har vært med å gjenopprette det åpne forholdet til Gud som Jesus og VEIEN mente vi skulle ha. ''

Men det er jo bare din private tolkning av det.

Altså, du kan selvsagt mene at de tar feil, men du kan ikke (rimelig) påstå at det ikke er de som har kristendommen. Det er flere av dem enn av deg.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Det gode budskap SDD, er at du og alle som vil kan få ta imot tilgivelse for syndene, få Jesus i hjertet, og få et evig liv hjemme hos Gud Fader. Der hvor alt er godt, fredelig, sant og rettferdig. Der hvor ingen sorg finnes, der hvor ingen er syke... osv.

Men det er opp til hver enkelt om de vil ta imot dette tilbudet eller ikke. Det er et tilbud fra Gud/Jesus, som er full av kjærlighet og som står der med utstrakte armer, om å få det bedre i dette livet og i evigheten. Gud ønsker at alle mennesker skal bli frelst!

Så det gode budskap er at Gud elsker deg og vil at du skal ha det bra. Ikke verre enn det. :-)

''Så det gode budskap er at Gud elsker deg og vil at du skal ha det bra. Ikke verre enn det. :-)''

Men dette kommer jo med en del forbehold ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig godt at du velger å ta avstand fra den delen av kirkehistorien!

Jeg tar avstand fra hele kristendommen.

Og jeg tror ikke et øyeblikk at den protestantiske delen av kristendommen er noe som helst bedre enn den katolske. Tvertimot, den protestantiske virker veldig ofte langt mer fundamentalistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solfryd

''Så det gode budskap er at Gud elsker deg og vil at du skal ha det bra. Ikke verre enn det. :-)''

Men dette kommer jo med en del forbehold ...

Å? Hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Å? Hvilke?

Tja. De ti bud. Sex utenfor ekteskap. Onani. Homofili. Dødssyndene (som så godt som alle i vesten bryter daglig). Du skal ikke ha andre guder enn meg (vi har julenissen og Kong Penger og Dronning Status).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...